RNS MFD 2 en de verdwenen functies

Alles met betrekking tot
Audi, Seat, Skoda & Volkswagen navigatie
Lev Ergovi
Starting Member
Starting Member

RNS MFD 2 en de verdwenen functies

Bericht door Lev Ergovi »

Hallo forumlezers,

Vanuit mijn oude VW heb ik bij de dealer mijn RNS MFD 2 (cd) om laten bouwen in mijn nieuwe auto. Na de ombouw ben ik echter een aantal functies ‘kwijt’.

Zo kan ik niet meer kiezen voor dynamische route beschrijving en kan ik ook niet meer zelf kiezen op welke TMC zender ik af wil stemmen. Verder zit op de plaats waar eerder de lijst met files zat nu een functie om het scherm beeldvullend te maken.

De dealer kwam eerst met de ‘oplossing’ dat TP aan moest en hierna dat een nieuwe CD alles zou verhelpen. Niet dus. En mijn wagen staat nu dus weer bij de dealer die mij vanmiddag belde om te zeggen dat ze het euvel nog niet hebben gevonden.

Niet gehinderd door enige kennis zou ik zeggen dat er misschien wel ‘verkeerde’ software is geladen bij de ombouw. Zou dit mogelijk zijn? Of is het misschien heel iets anders?

Ik hoor het graag!

Bedankt, Lev.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Wat jij beschrijft is en lijkt feitelijk onmogelijk, tenzij de dealer jou een volkomen andere navigatie heeft geleverd.
Eenvoudig te controleren is of je oude adressen er nog allemaal in staan.
Er is geen software-update beschikbaar die de verschijnselen zoals door jou beschreven zou kunnen veroorzaken.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Lev Ergovi
Starting Member
Starting Member

Hallo Gerritje,

dank je voor je reactie!

Op mijn aangeleverde codekaart hebben zij wel mijn pincode doorgekrast en een nieuwe opgeschreven. Zouden ze hem laten donderen of zo?

Kan het er ook mee te maken hebben dat mijn unit eerst in een (nieuw model) Passat zat en nu in en Jetta?

En wat is het verschil dat ik nu dan heb? Ik lees overal A, B, C, D en G versies. Zitten die functie verschillen misschien hierin.

In ieder geval morgen gelijk maar even naar de dealer.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Ja als dat zo is dan ben je (on)behoorlijk belazerd.
Navi's veranderen zeker niet van code. Dus is de 100% conclusie dat ze je een andere navi hebben geleverd.
Echter de bediening en de knoppen-lay out is wel even anders bij een MFD-G dan een MFD2. En dat zie je toch meteen als je in je auto stapt?
Als de Jetta van een bouwjaar van voor 2003 is lijkt een MFD-G logisch want daarin past een MFD2 niet eens vanwege de aansluitingen. Wel ben je nu de CD functie kwijt want deze serie kan dat niet. En zonder aparte TMC box heb je ook geen TMC informatie en dus ook geen dynamische navigatie.

En dat is een officiële VW dealer? Wonderlijk!
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Lev Ergovi
Starting Member
Starting Member

Inmiddels al even contact gehad met mijn dealer. Ik heb niet alleen een andere pincode, maar ook een ander serienummer. Half 2006, toen ik de Passat net had, heb ik een storing gehad aan de CD lade (wilde geen cd’s meer in of uit). Toen is de hele unit vervangen. Ze hebben mij dit toen nooit medegedeeld. En nu ik daaraan denk, ik was toen al mijn adressen kwijt.

Bij de ombouw in de Jetta (andere baan, andere auto; nieuw model overigens) was dit niet het geval. Tussen uitbouw en inbouw heeft overigens wel een kleine vier weken gezeten. Zoals ik het uit de reacties begrijp maakt dit mijn probleem des te opmerkelijker. Het uiterlijk van de unit is ook hetzelfde, functies behorende bij de knoppen (of eigenlijk één knop) echter niet. De knop rechts boven gaf eerst in het scherm TMC aan (zo kwam je bij de file lijst) en nu kun je via deze knop de kaart beeldvullend maken.

TMC informatie heb/had ik nog wel. Op de kaart wordt aangegeven waar files staan en ik wordt ook gewaarschuwd voor “verkeersstoringen”. Ik kan echter niet kiezen voor dynamische route berekening. Of ik nog een CD functie heb, weet ik niet. Sinds ik de Jetta heb, heb ik nog geen cd’s gespeeld.

Terugkomend op de dealer, dit is een officieel VW, Audi en inmiddels ook SEAT dealer. Gelukkig heb ik daar ook alles (eerste inbouw, uitbouw en weer inbouw) laten doen en hebben ze ook al aangegeven dat het onder de garantie valt. Later vandaag zouden ze terugbellen met de status.

Wordt vervolgd dus…

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Welnu, dan had ik toch een "beetje" gelijk!
Maar zo te lezen heb je nu een MFD2 DVD uitvoering en die is inderdaad anders van bediening dan de CD uitvoering
Ik zou er even het instructieboekje op na slaan want dat verheldert de zaak meestal wel :idea:
En als je het kaartmedium er uit haalt zie je ook meteen wat het is; een VW of Blaupunkt Travelpilot DX CD voor de Benelux, of een VW Versie V4 Ex DVD voor heel Europa

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Lev Ergovi
Starting Member
Starting Member

Op zeker heb ik een CD uitvoering. Voor Duitsland heb ik bijvoorbeeld een aparte cd gekocht. En omdat niet alle functies het meer deden heeft de dealer ook een nieuwe cd aangeleverd met de hoop dat dit de oplossing zou zijn. In de handleiding staan de functies die ik nu mis ook beschreven.

Zou het misschien kunnen dat met de hernieuwde inbouw is aangegeven dat het een DVD systeem betreft en niet een CD systeem? Het lijkt me sterk dat dat mogelijk is, maar wie weet. Het zou wel verklaren dat ik nu "DVD-functies" heb in plaats van "CD-functies".

Wat voor mij vreemd blijft (en niet alleen voor mij begrijp ik nu) is dat ik de omschreven functies wel had in de Passat en in de Jetta niet meer. De dealer staat volgens mij ook voor een raadsel.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Je vermeldt niet van welk bouwjaar de Jetta is. Want pas in de Jetta van de generatie Golf V past een MFD2. Daarvoor paste dacht ik alleen een MFD vanwege de breedte van de console.
Wat staat er bovenaan op het front van de navigatie? Radio Navigation System MFD oid?
Het ontbreken van TMC informatie zou zoals ik eerder betoogde, kunnen duiden op een ouder type MFD.
Wat gebeurt er als je een audio cd in de gleuf stopt?
Heeft de frontplaat van de navigatie rechte hoeken of afgeronde hoeken?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Lev Ergovi
Starting Member
Starting Member

De Jetta is zeg maar een Golf V met kont. Echte bouwjaar zal 2007 zijn denk ik (kenteken in ieder geval). Papieren liggen in de wagen en deze staat bij de dealer. Wat er op het front van de unit staat kan ik nu ook niet zien.

Wel heeft het apparaat aan weerszijden van het scherm vijf langwerpige toetsen zonder tekst erin (tekst/pictogrammen komen in het scherm). Onder de langwerpige toetsen zit aan beide zijden een draai/druk knop. Onder het scherm en tussen de twee draai/druk knoppen zitten knoppen met vaste teksten; INFO, RADIO, CD, TELE, AUX, MAP.

De frontplaat heeft afgeronde hoeken en het lijkt of deze plaat aan de bovenzijde breder is dan aan de onderkant, maar dit laatste zou ook gezichtsbedrog kunnen zijn. Voor wat betreft het audio CD’s, de laatste keer dat ik deze heb gespeeld werkte dit, maar dat was nog in de Passat. De cd-speler ondersteunt overigens geen MP3.

Ik heb even op internet zitten kijken en wanneer alle MFD2’s er zo uit zien als dat ik hier boven heb omschreven én alle MFD’s aan de onderzijde van het scherm geen toetsen hebben en links en rechts van het scherm boven aan twee draaiknoppen omringt door vier afgeronde druktoetsen, dan heb ik een MFD2. En dan ook in CD versie.

Wat zou er gebeuren wanneer de unit is geplaatst en vervolgens driemaal (of weet ik hoe vaak) de verkeerde code is ingevoerd? Ik heb natuurlijk ook gewoon mijn oude (lees verkeerde) codekaart aangeleverd toen de unit moest worden ingebouwd. Ik neem aan dat er dan ge-unlocked dient te worden. Moet er vervolgens dan nieuwe software geladen worden? En zou dit de verkeerde geweest kunnen zijn? Bijvoorbeeld die van de DVD versie in plaats van de software van de CD versie?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Wat zou er gebeuren wanneer de unit is geplaatst en vervolgens driemaal (of weet ik hoe vaak) de verkeerde code is ingevoerd? Ik heb natuurlijk ook gewoon mijn oude (lees verkeerde) codekaart aangeleverd toen de unit moest worden ingebouwd. Ik neem aan dat er dan ge-unlocked dient te worden. Moet er vervolgens dan nieuwe software geladen worden? En zou dit de verkeerde geweest kunnen zijn? Bijvoorbeeld die van de DVD versie in plaats van de software van de CD versie?
Na verkeerd invoeren van de code moet je alleen een uur wachten voordat het opnieuw kan. Unlocken komt niet ter sprake evenmin als het laden van nieuwe software.

Uit jouw omschrijving moet ik concluderen dat er een geen MFD2 maar een RN-S2 gemonteerd is. Dat is een apparaat dat normaliter alleen in Touareg en T4/5 wordt gemonteerd. Het was mij niet bekend dat dit type zonder dremelen ook in een Jetta 2007 zou passen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Lev Ergovi
Starting Member
Starting Member

Hij lijkt er wel op, maar het is hem zeker niet. Mijn ESC en "muzieknoot" knop zitten boven de draaiknoppen. Ik heb net de handleiding van de MFD2 op de site gedownload, de afbeeldingen hierin komen overeen met mijn toestel.

Ik heb de handleiding gedownload omdat ik wilde kijken hoe de DVD versie verschilt van de CD versie. Alleen vind ik (volgens mij) alleen maar de CD versie.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Na deze onthulling zou ik dus moeten concluderen dat je hiervoor geen MFD2 hebt gehad!
De MFD2 is er in CD uitvoering slechts in één type en dan zit er dus geen verschil tussen de Passat en de Jetta.
Waar jij dan de afgelopen tijd mee hebt genavigeerd is me een raadsel, maar als je nu beweert een MFD2 te hebben zou in ieder geval de TMC gewoon moeten werken.

Er is op de site geen handleiding van de DVD versie
Hieronder een plaaje van een MFD2

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Lev Ergovi
Starting Member
Starting Member

Gerritje, het is/was voor mij al even een raadsel, maar jouw laatste afbeelding is dus echt het apparaat dat ik in de Passat én in de Jetta had/heb. En het zou mij ook logisch lijken dat er geen verschil zou (moeten) zijn.

Neemt niet weg dat ik na inbouw in de Jetta de functies mis:
 kiezen voor dynamische route begeleiding
 kiezen uit de aanwezige TMC zenders
 lijst met file meldingen bekijken

Hiervoor heb ik wel de functie gekregen om de kaart beeldvullend te maken (bovenste van de vijf toetsen rechts naast het beeldscherm, dit was eerst de knop om naar de file lijst te gaan).

Nogmaals, in de Passat werkte de functies die ik nu mis dus wel. En voor wat betreft de TMC, deze moet ook in de Jetta hebben gewerkt. Op het beeldscherm kreeg ik namelijk wel icoontjes van opstoppingen en werden wegen ook meer of minder blauw bij files. Bij navigeren werd ik ook gewaarschuwd wanneer ik (achter) in een file reed.

Zelf kom ik tot de conclusie dat de unit in de Passat werkte zoals hij behoorde te werken. De (ontbrekende) functies die ik omschrijf, komt dit wel één-op-één overeen met de werking van een DVD versie of ook niet? En ken jij enig ander navigatie systeem binnen de VW-familie die deze opties wel zo heeft?

Uit jouw reactie begrijp ik dat het ‘heel bijzonder’ is. Dit zal ook wel verklaren waarom de dealer mij nog steeds niet heeft gebeld.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Feitelijk lijkt het probleem dus te zitten rond de TMC aspecten. De unit lijkt mij dan defect te zijn.
Ik zou een andere unit verlangen en bovendien vragen waarom je je oude unit, die naar tevredenheid was, niet terug hebt gekregen.

Apparatuur met de door jou beschreven verschijnslen is mij volledig onbekend.
Heb je niet toevallig een CD er in zitten waar het TMC logootje niet op staat

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Lev Ergovi
Starting Member
Starting Member

Nee, helaas ook niet. Op al mijn cd's (oude + nieuwe BeNeLux, Duitsland en hoofswegen Europa) staat dit logo wel.

Je zegt dat ik een andere unit moet verlangen. Zijn deze nog wel leverbaar? Ik zie bij nieuwe modellen namelijk alleen nog maar de RNS 510 staan.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Wat is er dan gebeurd met de unit ui jouw Passat. Als ze die niet meer hebben mag je toch minimaal een volledig werkend unit verlangen.
Vraag ze ook nog eens nadrukkelijk of de antenne-aansluiting wel correct is gedaan mbv diversity-adapter!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Lev Ergovi
Starting Member
Starting Member

Ik geloof dat we even een misverstand hebben. De eerste unit uit de Passat is vrij snel vervangen voor een nieuwe unit (ook nog in de Passat dus). Hierbij is mij toen niet gezegd dat dit is gebeurd en ik heb toen ook geen nieuwe codekaart gekregen.

De unit die dus nu in de Jetta zit is dezelfde als dat op het eind in de Passat zat en dus wel werkte zoals het behoort (om het nog maar eens bizarder te maken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Lev Ergovi
Starting Member
Starting Member

De dealer heeft inmiddels gebeld.
Het euvel is nog niet gevonden en verholpen.
Of de Jetta nog een dag mag blijven.
Kijken ze morgen weer verder.

Ik heb gelukkig wel een leenwagen van de dealer.
Een Volkswagen Touran 1.4 TFSI.
(indrukwekkend voor “1.4” trouwens)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Higgy
Moderator
Moderator

Bericht door Higgy »

Die 1.4 TFSI draait met 2 turbo's rondjes om de 2 liter van VAG hoor...
iPhone 6 met Sygic, Waze, Navmii
TomTom One XL Europa

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Lev Ergovi
Starting Member
Starting Member

Hallo, even een update. Vanmorgen ben ik gebeld door de dealer. Ze zijden dat ze een nieuwe antenne unit (?) hadden besteld en deze later vandaag gingen vervangen. Aan het einde van de dag kon ik mijn wagen weer ophalen.

Helaas bleek ook dit het probleem niet te hebben opgelost. Ik heb het vermoeden dat de dealer ook niet weet waar ze moeten zoeken. Ze zeggen alles te hebben nagekeken (software, aansluitingen, ontvangst). Volgens zijn te veel gefocust geweest op (TMC) ontvangst omdat alle ontbrekende functie (in)direct met verkeersinformatie hebben, maar ik krijg TMC informatie binnen, het probleem zit hem veel meer in veranderde functies. Dus de werking van het apparaat.

Het vermoeden/idee van de dealer is nu dat er toch verschil moet zijn tussen het aansluiten van de MFD2 in een Passat ten opzichte van een Jetta. Ze hadden het over een verschil van één gecombineerde antenne aansluiting versus twee separate aansluitingen.

Gerritje en/of andere deskundigen; is er zo’n verschil qua Passat en Jetta of probeert men mij een broodje aap te verkopen? Ik dacht dat de MFD2 ‘redelijk eenvoudig’ is aan te sluiten. Plaatsen, stekkers erin en draaien.

Al met al heb ik mijn wagen opgehaald en zal men mij eind deze week laten weten hoe ze verder willen acteren. Ik moet zeggen dat ik de hoop begin te verliezen op dat het nog goed komt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Zeker weten doe ik het absoluut niet maar bij andere installaties waarbij een MFD2 met dubbele antenneaansluitingen werd geplaatst is er nooit sprake geweest van verlies van TMC functies.
Ik weet alleen van de RNS510 dat daar een diversity adapter moet worden aangesloten en ook bij Audi navi´s

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Lev Ergovi
Starting Member
Starting Member

Hallo. Het is al even geleden, maar het ziet er nu naar uit dat er een oplossing aan zit te komen voor mijn niet goed functionerende RNS MFD 2.

Nadat de wagen nog enkele malen in de garage is geweest en bij een elektronica speciaalzaak (zonder resultaat), werd ik afgelopen week gebeld dat het probleem was gevonden. Er zat een software update aan te komen die het probleem zou verhelpen. Zeg maar ‘de moeder aller updates’. Vrijdag zou de update plaatsvinden. Donderdagavond werd ik echter gebeld dat het toch niet zou gaan werken.

Zaterdag (gisteren) ben ik met de dealer overeengekomen dat ze mijn systeem gaan vervangen met voor een RNS 510. Het heeft lang geduurd, maar uiteindelijk toch een mooie oplossing. Met veel aandacht ben ik dan ook al andere topics aan het lezen. En als ik alle ‘problemen’ zo lees, hoop ik dat dit wel helemaal gaat werken zoals het hoort.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Lev Ergovi
Starting Member
Starting Member

Het had zo mooi kunnen zijn, maar helaas…

Mijn Jetta is van bouwjaar 2005 en volgens mijn dealer kan hier geen RNS 510 worden ingebouwd. Kan iemand dit bevestigen dan wel ontkennen?

Het is voor mij ook een raadsel waardoor dit dan niet kan. Twee versus één antenne ingang? Verschil in CAN bus(1.6 vs. 2.0?)? Volgens de dealer zouden in ieder geval verschillende functies (waaronder TMC) niet werken.

Eerder heb ik wel gelezen dat bij inbouw van een RNS 510 in een Jetta een diversity adapter gebruikt zou moeten worden. Kan hier misschien iemand iets over kunnen zeggen?

Al met al wordt ik er steeds chagrijniger van en zit onderhand letterlijk met mijn handen in mijn (spaarzame) haar.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Jouw dealer heeft naar het zich laat aanzien gelijk. De Jetta zal dan waarschijnlijk nog CAN 1.6 hebben en dan werkt de RNS510 niet.
Maar je kunt met je MFD2 van nu nog steeds een unit hebben waarvan de TMC functie is verstoord.
Laat deze lieden jou nu eindelijk eens fatsoenlijk op weg helpen!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
vwgolf
Senior Member

Bericht door vwgolf »

Gerritje schreef:Jouw dealer heeft naar het zich laat aanzien gelijk. De Jetta zal dan waarschijnlijk nog CAN 1.6 hebben en dan werkt de RNS510 niet.
Een Jetta uit 2005 heeft wel can-bus 2.0.
Er wordt op internet wel gesproken over evt. problemen met stuurwiel bediening.
Heb een tijd terug een rns 510 ingebouwd in een Passat uit 2006 en die had ook stuurwiel bediening, en dit werkte uitstekend en hier waren geen problemen bij.
Als er een rns 510 wordt ingebouwd moet er wel een andere antenne stekker gemonteerd worden namelijk 4E0 035 672 K. En indien er een wisselaar is ingebouwd moeten er 2 kabels gewisseld worden.

Veel succes

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Scherm blijft blauw. Wel werkende functies
    door Turbogeit » 19 okt 2017 23:34 » in Navigatie algemeen
    Reacties: 0