RNS 510 wat is nu waar?

Alles met betrekking tot
Audi, Seat, Skoda & Volkswagen navigatie
XxSpAcexX
New Member
New Member

RNS 510 wat is nu waar?

Bericht door XxSpAcexX »

Hallo,

Sinds een paar weken heb ik een VW Jetta 2.0 TDI Sportline van oktober 2007.
Hierin zat een RNS 300 systeem. Ik heb daar nu een RNS 510 C ingezet en deze werkt vooralsnog prima.

Toch heb ik een vraag waarop ik nog geen duidelijk antwoord heb kunnen vinden.

Hoe zit het met het leeglopen van de accu? de ene VW dealer zegt dat dit zeker zal gebeuren, de andere VW dealer zegt dat dit niet zal gebeuren en op internet gebeurt het soms wel soms niet en is het afhankelijk van de firmware van de RNS 510. Ik zou graag de laatste firmware er in doen omdat dan ook de maximum snelheden op het scherm worden getoond.
(ik weet overigens niet zeker welke firmware er nu inzit omdat ik niet in het service menu kan komen, dat kan wel met de nieuwe firmware blijkbaar).

Ik heb ondertussen al begrepen dat het met de versie van de canbus te maken heeft. Ik denk dat ik canbus 1.6 heb maar dat hoeft volgens de VW dealer geen probleem te zijn... ( vreemd genoeg spreken 2 dealers elkaar volkomen tegen...)

Ik wil graag voorkomen dat ik straks met een lege accu sta of voor andere verassingen kom te staan.

Ik hoop dat iemand mij hierover duidelijkheid kan geven.

Bedankt,

XxSpAcexX

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
nomad
Normal Member
Normal Member

Bericht door nomad »

Het heeft niet met je Can bus versie te maken maar met het revisienummer van je CAN gateway. In principe zul je met elke Gateway hoger dan N geen probleem hebben. Lager zal waarschijnlijk een lege accu opleveren als ie lang stil staat.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
XxSpAcexX
New Member
New Member

Bericht door XxSpAcexX »

Kijk dat maakt het alweer anders :?

Hoe weet ik dan welke versie erin zit? kan ik dat ergens zien?

Ik heb een website gevonden waar ik een CAN converter kan kopen (160,-) die van 1.6 2.0 maakt, kan ik daar iets mee? En ik heb ook een CAN Gateway gezien (80,-) die zou het accu probleem voorkomen. Mocht ik dus een te lage Gateway hebben dan moet ik daar dus een nieuwe voor hebben. Is dat iets wat zo te vervangen is of moet dat geprogrammeerd worden?

Groeten,

XxSpAcexX

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Jouw auto is 100% zeker al voorzien van CAN 2.0. Dat is voor alle auto's van dit platform sinds 2003
Het feit dat er eerst een RNS300 inzat toont dit al aan.
Een CAN converter 1.6 2.0 is alleen nodig in auto's zoals de oudere T4/T5 en oudere Touareg die nog 1.6 hadden

Lid vwgolf heeft al eens een bijdrage geleverd waarin naar ik meen werd gesteld dat alle auto's vanaf bouwjaar 2007 in ieder geval de nieuw CAN-Gateway al hebben en dat je daar geen probleem hebt met leeglopende accu's

Een CAN Gateway is een apaaraat dat je vast kunt houden. CAN 2.0 is een communicatie-systeem voor de autoelektronica. Die twee zaken moet je beslist niet verwarren

Overigens dient de dealer deze informatie te kunnen ophoesten. Natuurlijk niet de verkoper of de receptie-medewerker maar er zullen echt wel een paar technische jongens rondlopen die geen onzin vertellen.

Als op dit moment geen probleem wordt ondervonden heb je gegaandeerd een nieuw model Gateway zoals nomad al aangaf
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
XxSpAcexX
New Member
New Member

Bericht door XxSpAcexX »

Ok, Dan denk ik dat het goed komt en ga ik nog maar niet liggen klooien met gateways of adapters.
Van het leeglopen van de accu heb ik ook nog niets gemerkt maar ik rij vrijwel elke dag en dan is de tijd misschien wat kort. Ik ga straks op vakantie en dan staat de auto 2 weken op het vliegveld en ik wil graag na terugkomst weer naar huis kunnen rijden.

Nu alleen nog een antenne adapter om beide antennes te kunnen gebruiken en ik ben helemaal tevreden! :P

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gentry
Senior Member

Bericht door Gentry »

Als jij bijv een uur na uitzetten van het kontakt het kontakt weer aanzet en het systeem zegt "Welcome to Volkswagen" dan heb je volgens mij geen converter nodig, dan gaat ie netjes in slaapstand en start ie geheel opnieuw op.
Je zult merken dat je na uitzetten van het kontakt en na aanzetten van het kontakt na bijv 3 minuten het bovengenoemde niet verschijnt en ie dus niet in slaapstand is.
[size=75]Kenwood DNX9260BT, Hirschmann CarTV, Alpine DHA-S690 [/size]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
XxSpAcexX
New Member
New Member

Bericht door XxSpAcexX »

Ja daar had ik over nagedacht want dat doet hij inderdaad, als ik de auto start moet het systeem eerst opstarten en geeft hij het welkomstscherm aan. Ook als ik bijvoorbeeld op de navigatie knop druk zegt hij eerst 'navigatie wordt gestart'

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
VWgolfkev
New Member
New Member

Re: RNS 510 wat is nu waar?

Bericht door VWgolfkev »

Hallo, ik ben nieuw hier en zit al meteen met een vraag :?:.

Ik ga aanstaande zaterdag kijken voor een RNS 510 C systeem, mijn wagen is een golf V van het jaar 2006.

Zou ik de juiste can gateway bezitten ? of zal ik deze moeten laten upgraden ?.

En kan ik dit via vag-com te weten komen ? wat betreft mijn revisienummer van de can gateway.

Alvast bedankt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gentry
Senior Member

Bericht door Gentry »

In principe kun je hem zonder problemen aansluiten.
Let wel dat de code erbij zit en de software geladen is.
[size=75]Kenwood DNX9260BT, Hirschmann CarTV, Alpine DHA-S690 [/size]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
VWgolfkev
New Member
New Member

Bericht door VWgolfkev »

Code en dergelijke zit er allemaal bij.

Maar nu verteld iemand anders mij, dat hij er zeker van is dat ik een canbus 1.6 heb, aangezien ze pas eind 2007 / begin 2008 met canbus 2.0 begonnen zijn bij golf V.

Maar moest dit zo zijn, kan mijn canbus systeem toch gewoon veranderd worden naar 2.0 ?.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

De Golf 5 heeft altijd CAN 2.0 gehad
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
VWgolfkev
New Member
New Member

Bericht door VWgolfkev »

Ik weet het niet, want ik luister enkel maar naar wat andere mij vertellen.

Maar moest het nu toch zo zijn, dat ik een 1.6 heb, kan ik dat dan merken aan mijn rns510 systeem zelf ? en zo ja, door wat dan ?.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Alshet CAN 1.6 zou zijn zou het toestel niet kunnen werken zonder gebruik van een CAN Converter.

De 2 DIN opening die er nu in je dashboard zit staat alleen het gebruik van toestellen met ronde hoeken toe.
Dit zijn de o.a. de RCD300, RNS300, MFD2 CD/DVD
Al deze toestellen behoorden tot de standaard-levering van de Golf V en werken allemaal uitsluitend met CAN 2.0

Je hoeft je echt geen enkele zorg te maken dat het bij jou anders zou zijn.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
golfgti5
Normal Member
Normal Member

Bericht door golfgti5 »

Gentry schreef:In principe kun je hem zonder problemen aansluiten.
Let wel dat de code erbij zit en de software geladen is.

Niet helemaal waar, als er een te hoge software versie opstaat heb je kans op een battery-drain en moet je een hogere can versie erin zetten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Ook dat klopt echt niet
Je zou dan de CAN Gateway moeten vervangen door een recenter type

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
VWgolfkev
New Member
New Member

Bericht door VWgolfkev »

@ Gerritje : Bedankt voor de hulp en zodra het systeem in mijn bezit is, laat ik na afloop wel weten of alles ok is of niet.

@ golfgti5 : Kan ik door middel van het uitlezen van de wagen via vag-com, te weten komen welke can versie mijn V bezit ?.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
XxSpAcexX
New Member
New Member

Bericht door XxSpAcexX »

Het gaat om de software versie op de rns als die te hoog is Dan kan je het bekende accu leegloop probleem krijgen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
VWgolfkev
New Member
New Member

Bericht door VWgolfkev »

Tenzij je gateway index L of hoger is, toch ?.

En moest er een hoge versie van de software opstaan en ik bezit een gateway index lager dan L, dan moet ik dus een nieuwe gateway laten plaatsen ?, ben ik nu volledig mee ?.

Het RNS510 toestel is een C versie van het bouwjaar 2010 met LED, geen idee welke versie van software hij er dus opstaan heeft, maar dat zie ik dan morgen wel.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Dan heb je gegarandeerd een nieuwe gateway nodig

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
XxSpAcexX
New Member
New Member

Bericht door XxSpAcexX »

Idd index hoger dan L zou geen probleem moeten zijn, in ieder geval is een index met dubbele letters zeker goed.

Mocht je het accu leegloop probleem krijgen dan zou je de gateway kunnen vervangen of je kunt een software aanpassing op je rns laten doen waardoor die de can gateway niet 'wakker' houd. Een software aanpassing is goedkoper en permanent en vind plaats in je RNS.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
golfgti5
Normal Member
Normal Member

Bericht door golfgti5 »

http://cgi.ebay.de/CAN-BUS-GATEWAY-VW-M ... 2a0636b6c9

Voor de hogere software versie's heb je een andere can nodig

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
VWgolfkev
New Member
New Member

Bericht door VWgolfkev »

Ik heb dus mijn RNS510 systeem in bezit.

Als ik de wagen start, dan zegt hij netjes welcome to volkswagen en als ik de wagen afzet, dan zegt hij niets, maar dat blijkt normaal te zijn ?.

Verder hebben we de wagen even zitten uitlezen en als ik goed heb gezien, dan zit ik met een index F, dus dat is te laag ?.

Hoe weet ik trouwens of het rns toestel in slaapmodus gaat ?, kun je dat ergens aan merken ?.

Verder blijkt ook dat je bij de C versie's niet meer in de rns zelf kunt zien, welke software erop staat ?.

Moest ik nu het accu probleem hebben, is dit snel merkbaar ? bedoel, als ik vanavond mijn wagen in de garage plaats, moet ik dan vrezen dat hij morgen niet meer start ? of komt het probleem pas, indien je hem dagen lang laat stil staan ?.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Dan is na hooguit 12-16 uur je accu leeg en waarschijnlijk ook meteen kaduuk
Een start-accu heeft een vreselijke hekel aan langdurig lage stroom leveren. Door de warmteontwikkeling gaan de platen (die bij een startaccu extreem dicht bij elkaar staan) krom staan en volgt uiteindelijk kortsluiting.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
XxSpAcexX
New Member
New Member

Bericht door XxSpAcexX »

De RNS moet na ongeveer 20 minuten in slaapstand gaan, bij het aanzetten krijg je het scherm 'welcome to volkswagen' Dat is bij jou dus ook zo begrijp ik, dus dat is goed.

Bij een C versie kan je niet meer in het service menu, dat moet eerst met VAG-com worden aangezet.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
XxSpAcexX
New Member
New Member

Bericht door XxSpAcexX »

Ik kreeg overigens ook last van het accu leegloop probleem toen ik mijn rns had geupdate, ik merkte het als eerste aan de comming home / leaving home functie, de lampen gingen niet meer aan wanneer ik de auto van het slot haalde, dat kwam door een te lage spanning. Ik heb toen mijn rns software matig laten fixen + dvd vrijschakeling en inschakelen service menu.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Waar is mijn POI gebleven ?
    door scriba2 » 05 jan 2021 23:24 » in V.A.G
    Reacties: 0
    Weergaves: 576
  • Waar kan ik zien welke kaarten en firmware ik heb ?
    door Ray Bos » 06 jul 2017 17:48 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 0
    Weergaves: 840

Terug naar “V.A.G”