Ik zou een RNS 510 willen inbouwen in mijn jetta'07 die ik zopas heb aangekocht.
Het probleem is dat er in de wagen geen originele geluidsbekabeling zit.
Toen de vorige eigenaar de wagen had aangekocht, hadden ze bij de garage vergeten door te geven om radio en speakers in de wagen te plaatsen.
Nu heeft de vorige eigenaar dan maar zelf speakers, radio + versterker(in koffer) ingebouwd.
Nu ik de wagen heb en ik de RNS 510 een prachtig systeem vindt.
Zou ik deze in de wagen willen inbouwen.
Is het te doen om deze bekabeling zelf aan te passen?
Nu heb ik op een plannetje gezien dat de stekker die in de rns510 moet, buiten de +, massa en speaker cables ook een can- en can+ kabel moet bevatten.
Als ik het goed begrepen heb staat deze can- en can+ in verbinding met de electronica van de wagen, om zo bv motor te kunnen ophalen...
maar
1ste probleem
deze can kabels vindt ik op het eeste zicht niet terug...
2de probleem
speaker kabels gaan dus naar de versterker die in de koffer zit...
En op de rns510 zit dus ook geen tulpaansluiting om deze versterker gewoon op de rns aan te sluiten...
Zou iemand me kunnen zeggen:
Waar ik de can- en can+ aansluiting op een jetta'07 zit? (neem aan dat bij de meeste vw hetzelfde is)
Kan je een versterker gemakkelijk aansluiten op een rns510?(misschien speakerkabels toch terug naar voor halen)
Of misschien maar best ergens de wagen opnieuw laten bekabelen...
De rns510 heb ik wel al...
RNS 510 inbouwen in jetta '07 zonder originele bekabeling
-
- New Member
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 03 mei 2010 23:43
-
- Normal Member
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 21 feb 2009 10:48
Jij koopt eerst een RNS 510 voordat je weet of het wel mogelijk is? Ongelovelijk, was je RNS 510 een koopje?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Moderator
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: 16 nov 2003 15:42
Hier is de OP niet mee geholpen, graag on-topic reactie's.gewoonmich schreef:Jij koopt eerst een RNS 510 voordat je weet of het wel mogelijk is? Ongelovelijk, was je RNS 510 een koopje?
iPhone 6 met Sygic, Waze, Navmii
TomTom One XL Europa
TomTom One XL Europa
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- New Member
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 03 mei 2010 23:43
Heb de RNS 510 altijd in mijn bedrijfswagen gehad...maar sinds kort andere job en ook zelf wagen gekocht...Jij koopt eerst een RNS 510 voordat je weet of het wel mogelijk is? Ongelovelijk, was je RNS 510 een koopje?
RNS510 was van mij...in bedrijfswagen zat origineel een rns mfd...
Maar zoals Higgy zegt...t'helpt me nie echt
![Wink :wink:](./../images/smilies/icon_wink.gif)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- New Member
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 03 mei 2010 23:43
juist naar ene geweest die in carhifi doet.
Blijkbaar niet te doen om de rns in te bouwen.
Auto zou wrschl helemaal herkabelt moeten worden.
Er bestaat wel een of andere module om de can te simuleren. zodat deze niet moet worden aangesloten.
En de gps dus zou kunnen werken.
Maar deze module heeft geen e-keuring.
Dus geen garantie dat de can niet in de soep gaat draaien en na een tijd fouten kan geven.
Gaat volgens mij dus problemen blijven geven...
Dus wie een RNS wil kopen...give me a pm![Wink :wink:](./../images/smilies/icon_wink.gif)
Blijkbaar niet te doen om de rns in te bouwen.
Auto zou wrschl helemaal herkabelt moeten worden.
Er bestaat wel een of andere module om de can te simuleren. zodat deze niet moet worden aangesloten.
En de gps dus zou kunnen werken.
Maar deze module heeft geen e-keuring.
Dus geen garantie dat de can niet in de soep gaat draaien en na een tijd fouten kan geven.
Gaat volgens mij dus problemen blijven geven...
Dus wie een RNS wil kopen...give me a pm
![Wink :wink:](./../images/smilies/icon_wink.gif)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 13447
- Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14
Het ontbreken de E-keuring zou ik me niet teveel aantrekken. Wel het standpunt van deze zgn Hifi-Specialist! Een auto zonder de benodigde bedrading was toch al verdacht.
Als je een doodnormale CAN emulator aanschaft, is er geen enkele reden om te verwachten dat dit waar dan ook problemen in de elektronica kan geven.
Immers, de unit wordt gevoed door 12 volt, massa, tachosignaal, achteruitrijsignaal en verlichting.
Als deze signalen zijn eenvoudig af te tappen en aan te sluiten.
Daarna functioneert jouw RNS510 probleemloos zij het zonder stuurwielbediening en andere fratsen
Maar ook het oppikken van de originele signalen kan geen al te grote problemen geven. Voor in de Quadlockstekker heb je slechts 12 volt, massa en 2 x CAN nodig
En vwb de luidsprekerkabels. Deze moest je toch al leggen of je nu een radio inbouwt of de RNS510
Als je een doodnormale CAN emulator aanschaft, is er geen enkele reden om te verwachten dat dit waar dan ook problemen in de elektronica kan geven.
Immers, de unit wordt gevoed door 12 volt, massa, tachosignaal, achteruitrijsignaal en verlichting.
Als deze signalen zijn eenvoudig af te tappen en aan te sluiten.
Daarna functioneert jouw RNS510 probleemloos zij het zonder stuurwielbediening en andere fratsen
Maar ook het oppikken van de originele signalen kan geen al te grote problemen geven. Voor in de Quadlockstekker heb je slechts 12 volt, massa en 2 x CAN nodig
En vwb de luidsprekerkabels. Deze moest je toch al leggen of je nu een radio inbouwt of de RNS510
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 556
- Lid geworden op: 20 feb 2005 11:08
Bedrading is inderdaad later nog te monteren, zoals het origineel gemonteerd wordt af-fabriek, dus geen loss can-bus module nodig.
De can-gateway is al aanwezig in de auto, alleen de bedrading ontbreekt voor de radio.
Wat betreft de speakers kun je een hi/low converter gebruiken om van speakeruitgangen tulpuitgangen te maken.
Dan kun je via deze converter de tulpaansluitingen aansluiten op de RNS510.
PS is er wel een antenne aanwezig, of is er een losse plak radioantenne gemonteerd?
De can-gateway is al aanwezig in de auto, alleen de bedrading ontbreekt voor de radio.
Wat betreft de speakers kun je een hi/low converter gebruiken om van speakeruitgangen tulpuitgangen te maken.
Dan kun je via deze converter de tulpaansluitingen aansluiten op de RNS510.
PS is er wel een antenne aanwezig, of is er een losse plak radioantenne gemonteerd?
[u][b]www.vasscarelectronics.nl[/b][/u]
Demo auto: Volkswagen Golf V GTI 2.0 TFSI met onder andere:
DVD beeld vrijgeschakeld via laptop, RNS510, Fiscon Basic Plus bluetooth carkit en achteruitrijcamera Golf 6 gemonteerd in een Golf 5 (in VW embleem)
Demo auto: Volkswagen Golf V GTI 2.0 TFSI met onder andere:
DVD beeld vrijgeschakeld via laptop, RNS510, Fiscon Basic Plus bluetooth carkit en achteruitrijcamera Golf 6 gemonteerd in een Golf 5 (in VW embleem)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- New Member
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 03 mei 2010 23:43
Met deze can emulator zou het volgens de hifi-specialist bv kunnen dat de rns nog stroom zou blijven nemen van de batterij als sleutel niet meer in contact zit.
Omdat dit blijkbaar dingen zijn die door can worden doorgegeven.
Zou ook fouten kunnen geven in boordcomputer van de wagen.
Prijs van de emulator was iets van een 230€
Hij liet me een boek zien met alle soorten modules die er waren voor een rns510...blijkbaar heeft enkel de can emulator module geen e-keuring...al de andere waren wel gekeurd.
Bij de tekening van de emulator stond er ook in't duits dat deze emulator enkel voor test en demo doeleinden mocht gebruikt worden...
De can bedrading dan toch nog te monteren zou volgens hem wel mogelijk zijn maar gaat waarschijnlijk een dure zaak worden...
Mogelijk zou er geen audio gecodeerd zijn in de canbus...en zou deze in een vw garage geherprogrammeerd moeten worden...aangezien dat het een duitse wagen is gaan ze daar in een locale vw garage wrschl niet veel zin in hebben.
Een duitse vw zou ook in een ander soort taal geprogrammeerd zijn.
Denk misschien de gemakkelijkste optie om de rns te verkopen en naar Alpine IVA-W502R te gaan.
Heb een Rockfort fosgate versterker en vocal speakers.
(De imprint geluidsprocessor met de alpine zou een fenomenaal geluid geven in de wagen)
De rns gaat volgens mij dan ook wat afbraak doen aan de geluidskwaliteit.
Alleen ook niet echt goedkoopste optie. :-s
Omdat dit blijkbaar dingen zijn die door can worden doorgegeven.
Zou ook fouten kunnen geven in boordcomputer van de wagen.
Prijs van de emulator was iets van een 230€
Hij liet me een boek zien met alle soorten modules die er waren voor een rns510...blijkbaar heeft enkel de can emulator module geen e-keuring...al de andere waren wel gekeurd.
Bij de tekening van de emulator stond er ook in't duits dat deze emulator enkel voor test en demo doeleinden mocht gebruikt worden...
De can bedrading dan toch nog te monteren zou volgens hem wel mogelijk zijn maar gaat waarschijnlijk een dure zaak worden...
Mogelijk zou er geen audio gecodeerd zijn in de canbus...en zou deze in een vw garage geherprogrammeerd moeten worden...aangezien dat het een duitse wagen is gaan ze daar in een locale vw garage wrschl niet veel zin in hebben.
Een duitse vw zou ook in een ander soort taal geprogrammeerd zijn.
Denk misschien de gemakkelijkste optie om de rns te verkopen en naar Alpine IVA-W502R te gaan.
Heb een Rockfort fosgate versterker en vocal speakers.
(De imprint geluidsprocessor met de alpine zou een fenomenaal geluid geven in de wagen)
De rns gaat volgens mij dan ook wat afbraak doen aan de geluidskwaliteit.
Alleen ook niet echt goedkoopste optie. :-s
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 556
- Lid geworden op: 20 feb 2005 11:08
Ik heb al vaker een originele radio gemonteerd in auto's zonder radio voorbereiding.
De can-bus module is helemaal niet nodig, alles is al in de auto aanwezig alleen de bedrading ligt er niet.
Kwestie van een constante plus aanleggen vanaf de zekeringskast, een massa kabel aanleggen en de can-high en can-low kabels aanleggen vanaf de can gateway en even de auto coderen met VCDS (vag-com).
Coderen van de auto is echt kinderspel, iedereen met VCDS kan dit en ook elke dealer zou dit moeten kunnen.
De can-bus module is helemaal niet nodig, alles is al in de auto aanwezig alleen de bedrading ligt er niet.
Kwestie van een constante plus aanleggen vanaf de zekeringskast, een massa kabel aanleggen en de can-high en can-low kabels aanleggen vanaf de can gateway en even de auto coderen met VCDS (vag-com).
Coderen van de auto is echt kinderspel, iedereen met VCDS kan dit en ook elke dealer zou dit moeten kunnen.
[u][b]www.vasscarelectronics.nl[/b][/u]
Demo auto: Volkswagen Golf V GTI 2.0 TFSI met onder andere:
DVD beeld vrijgeschakeld via laptop, RNS510, Fiscon Basic Plus bluetooth carkit en achteruitrijcamera Golf 6 gemonteerd in een Golf 5 (in VW embleem)
Demo auto: Volkswagen Golf V GTI 2.0 TFSI met onder andere:
DVD beeld vrijgeschakeld via laptop, RNS510, Fiscon Basic Plus bluetooth carkit en achteruitrijcamera Golf 6 gemonteerd in een Golf 5 (in VW embleem)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Statistieken
- Laatste bericht
-
-
Reacties: 0
Weergaves: 475
-
-
Welke gratis navigatie app kan je gebruiken zonder een route in te voeren?
door Peter Kudelstaart » 12 apr 2022 20:21 » in Navigatie algemeen -
Reacties: 2
Weergaves: 429
-
-
-
Reacties: 0
Weergaves: 827
-
-
Navigatie-systeem inbouwen VW-GOLF(cup) van 2015
door ffocus01 » 17 apr 2017 10:42 » in Aankoop advies -
Reacties: 3
Weergaves: 796
-
-
-
inbouwen origineel kia navigatie geeft fout melding accu loopt leeg
door reco63 » 28 okt 2018 09:20 » in Overige merken -- VASTE INBOUW -- -
Reacties: 1
Weergaves: 1113
-