Passat MFD1-G Volledig FIS

Alles met betrekking tot
Audi, Seat, Skoda & Volkswagen navigatie
Martijn3BG
New Member
New Member

Passat MFD1-G Volledig FIS

Bericht door Martijn3BG »

Hallo,

Alvorens deze vraag te stellen heb ik meerdere forums bekeken en is dit onderwerp al vele malen
besproken. Maar helaas heeft dit mijn probleem nog niet kunnen verhelpen.

Ik ben in het bezit van een Passat 3BG van 2003, welke origineel af fabriek is geleverd met een MFD-G, navigatiesysteem incl TMC-box en Multifunctioneel stuur. Bij aanschaf van de auto ontbrak het
desbetreffende navigatiesysteem en heb ik deze zelf later één (MFD-G) aangeschaft.

Na aansluiten werkte bijna alles perfect, zowel navigatie als de stuurbediening werkt perfect. Alleen heb
ik geen volledig FIS, en werkt de TMC-functie eveneens niet.

Ondertussen heb ik de TMC-Box gevonden en alle aansluitingen lijken in orde te zijn. Het onderdeelnummer
heb ik nog niet kunnen achterhalen omdat ik niet bij de bovenste bout van de bevestigingsbeugel kan komen
zonder de rest van mijn dashboard uit elkaar te halen.

Zou het toch het geval kunnen zijn dat mijn TMC-box niet correspondeert met het navigatiesysteem?? Aangezien de auto origineel geleverd is met deze TMC-box in combinatie met MFD-G navi + stuurbediening, (en de auto tevens is voorzien van CAN-Bus). Lijkt het mij dat het toch de juiste TMC box moet zijn.

Sofwareversie van de MFD staat op 00002.

Kortom mijn vraag; Is het mogelijk dat er met VAG-COM nog iets moet worden aangepast om dit werkend te krijgen of zal ik eerst maar eens gaan kijken welke TMC-Box ik precies heb??

MVG
Martijn

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Martijn3BG
New Member
New Member

Hé,

Ik heb vandaag nog e.e.a. uitgezocht en als ik het goed heb begrepen,
heb ik toch de juiste TMC-box voor de MFD-G. Aangezien de stuurbediening correct functioneert.

Heeft niemand een idee waarom mijn TMC / en FIS niet werken??

Mvg
Martijn

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Kiesouw
New Member
New Member

Bericht door Kiesouw »

Is alles wel goed gecodeerd??
Bel deze jongens eens op, ze weten alles van vag navi's
www.vagtechniek.nl

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Kijk eerst eens naar het bijgevoegde saansluitschema of je toch niet iets over het hoofd hebt gezien
Ik heb het wel op origineel formaat gelaten voor de duidelijkheid

Kijk ook even hier voor de codering met VAG-COM
http://de.openobd.org/vw/rns.htm#37_mfd

Daarin staan de diverse mogelijkheden mmet al of geen TMC box icm MFD

De fout die wel eens wordt gemaakt is dat de CAN High en CAN Low vanaf de TMC box naar het kombi-instrument verkeerd om zitten en/of niet in elkaar zijn gedraaid (twisted) . Maar jij weet waarschijnlijk ook niet of het voorheen wel heeft gefunctioneerd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Martijn3BG
New Member
New Member

Hé,

Hartelijk dank voor de info!!

Inderdaad lijkt het mij niet onverstandig dat ik eerst eens alles na ga lopen. Alles wat ik tot nu toe heb geprobeerd is gebaseerd op aannames. En deze zijn alleen nog gebaseerd op het feit dat het een can-bus passat betreft, die volgens (kenteken check bij vw-dealer) origineel was uitgerust met MFD navi.

Of het oorspronkelijk allemaal functioneerde weet ik dus helaas niet, aangezien bij aanschaf van de auto door mij. Een Navi/radio ontbrak, en origineel dubbel-din frame was voorzien van een opbergvakje en zo dus weer 1-din was.

De TMC-box was wel nog aanwezig. Alle stekkers nog aanwezig. Toch zal ik vanmiddag eens kijken welk art.nr deze box heeft. Tot nu toe en ik er maar vanuit gegaan dat het gaat om een A versie, aangezien mijn stuurbediening wel correct functioneert.

Wat betreft codering… Ik heb zo’n beetje alles gecontroleerd, wat ik met vag-com kon controleren. Alle instellingen en soft. codes lijken in orde.
Het enige waar ik niet bij kan komen is;

STG 37 (Navigation)
Adaption-> Funktion 10
-> Kanal 06 (TMC)

0 - Steuergerät für Verkehrsfunk (TMC-Box) deaktiviert
1 - Steuergerät für Verkehrsfunk (TMC-Box) aktiviert

Hier staat bij mij in Vag-Com Not Available.

Ik zal vandaag eerst maar eens het art.nr van de TMC controleren en de bedrading eens nalopen.

mvg
Martijn

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Ik waag me niet aan een voorspelling maar dan lijkter iets niet correct aangesloten of de TMC box is defect
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Martijn3BG
New Member
New Member

idd,

Hier begon ik nu zelf ook al een beetje bang voor te worden..
Enig idee, of de box zo defect kan zijn dat wel de functies
van de stuurbediening blijven werken??

gr
Martijn

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Dat durf ik niet te beweren. Maar zit er wel een antenne in de TMC box en is de 12 volt aanwezig op aansluitingen 6/12 ?
Het (enige) juiste type TMC-box is: 3B0 919 894A

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Martijn3BG
New Member
New Member

Hé,

Bedankt,
Bijde antenneaansluitingen zijn aangesloten.. Zal vanmiddag alle pin-bezettingen eens controleren. Kan nu helaas nog niet gaan zoeken aangezien ik nog aan het werk ben.

MvG,
Martijn

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Martijn3BG
New Member
New Member

Probleem gevonden

Hé,

Probleem gevonden!!

Na enig gevloek en getier om de bovense bout van de beugel van de TMC-box los te krijgen ben ik eruit!!

Het blijkt dus toch niet de juiste TMC-box te zijn. Het is nl. toch een ......894. En geen 894A.
In tegenstelling tot wat ik eerder vernomen had betekent het dus dat voor de stuurbediening een box met
toevoeging A niet benodigd is.

Als ik hier dus eerder naar had gekeken had ik mezelf een hoop ergernis en moeite kunnen besparen.

IIG bedankt voor het meedenken!

Nu maar gelijk op zoek naar een .......894A. Dus mocht iemand er nog één voor mij in de aanbieding hebben hoor ik het graag!!

MvG,
Martijn

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Martijn3BG
New Member
New Member

Hé,

Na enige tijd geleden het probleem met de TMC-tuner te hebben gevonden, heb ik onlangs via E-bay bij “navi’s & more” in Duitsland een nieuwe TMC-Tuner besteld.

• In dit geval de “4B1 919 894 A”, van Audi.

Na enig uitzoekwerk, ben/was ik ervan overtuigd dat deze goed zou moeten functioneren in combinatie met mijn MFD-G / Passat 3BG can-bus / FIS en stuurbediening.

Nu heb ik de TMC-Tuner gisteren netjes via de post ontvangen en tot mijn grote verbazing komt het artikelnummer niet volledig overeen met hetgeen wat ik heb besteld.
Nu heb ik een “4B1 919 894” met boven het artikel nummer de vermelding CAN-Gateway.

Nu heb ik deze vandaag getest, en het lijkt allemaal aardig te werken. De navigatie herkent de TMC-Tuner en ik krijg netjes alle file-meldingen te zien. Stuurbediening werkt, en nogal verwonderlijk wellicht; het radio-ontvangst is ineens vele malen beter.

Ondanks dat de TMC-functie uitstekend werkt met de MFD-G, werkt mijn FIS nog steeds niet.

Kan iemand mij wellicht vertellen wat het verschil is tussen de TMC-Tuners met de toevoeging “A” en de tuners met de vermelding “CAN-Gateway”??

M.v.g.
Martijn

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
KeesD
New Member
New Member

Bericht door KeesD »

Gerritje schreef:Dat durf ik niet te beweren. Maar zit er wel een antenne in de TMC box en is de 12 volt aanwezig op aansluitingen 6/12 ?
Het (enige) juiste type TMC-box is: 3B0 919 894A
Beste Gerrit,

ik heb ook een vraag. Ik heb een 3BG passat uit 2002 met een MFD navigatie radio type G.
Deze heb ik zelf ingebouwd samen met een DSP versterker, die nu in de kofferbak ligt.
Ik heb alles werkende gekregen, inclusief een telefoonaansluiting via de mini DIN plug, maar TMC zou toch ook wel leuk zijn....

Kun je mij vertellen welke TMC box daarop aangesloten kan worden en welke TMC antenne ik daarvoor nodig heb?

Weet je misschien ook nog waar ik die spullen kan kopen ? Liefst tweedehands voor een leuke prijs.

Het aansluitschema heb ik hier op het forum al gevonden, maar ik mis nog die gedetailleerde informatie over types.

Vast bedankt voor je kundige hulp. ( Ik zie dat jij de goeroe bent op dit gebied, vandaar mijn vragenlijstje ).

Groetjes, Kees

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Dit is alles wat ik erover kan en weet te vinden
Het betreft dus geen kennis mbt deze materie. Een aparte TMC antenne is niet van toepassing. De bestaande radio-antenne wordt via de TMC Box geleid

Der Anschluß bei der neuen TMC Box ist identisch wie mit der alten, nur das zwei weitere Kabel von der Box zum Kombiinstrument geführt werden.

Hier mal die Teilenummern:
TMC Box: 3B0 919 894A
Entweder man kauft bei Blaupunkt die Antennenkabel oder beim Freundlichen. Beim Freundlichen besteht das Kabel aus drei Teilen:
Kabel TMC zum Navi
bei VW
Winkel SMA auf Fakra 000 098 696 für 13 Euro
Fakra auf Fakra 000 098 650 für 9,30 Euro
Fakra auf Antennenstecker 000 098 700 für 13 Euro
beim Boschdienst aus einem Stück
Blaupunkt Nummer 860 449 25 3 ca. 16.00 Euro

Kabel Antenne zur TMC Box:
Blaupunkt Nummer 860 449 25 33 ca. 16.00 Euro

Wer mit Kabel RG 174 umgehen kann, kann sich auch die Kabel selber machen. Dazu werden je ein SMA Stecker und eine Kupplung und ein Stück RG 174 Kabel benötig. Dazu noch die Gegenstücke von den Antennensteckern.

Die Anschlüsse an der TMC Box bleiben ja wie gesagt gleich bis auf:

Pin 2 - CAN BUS LOW (TMC) an Kombi Grüner Stecker Pin 9
Pin 3 - CAN BUS HIGH (TMC) an Kombi Grüner Stecker Pin 8

Meistens sind die Anschlüsse am Kombi schon belegt, dass macht nichts, einfach mit dazu klemmen.

Jetzt sollte die Anzeige im Kombi funktionieren.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Mfd1
    door Gearbox » 04 dec 2017 11:12 » in V.A.G
    Reacties: 0