Gebruikerservaringen RNS 510

Alles met betrekking tot
Audi, Seat, Skoda & Volkswagen navigatie
hanspost
Average Member
Average Member

Gebruikerservaringen RNS 510

Bericht door hanspost »

Na een week rondgereden te hebben in mijn splinternieuwe Passat Comfortline Bluemotion met het Executive Pluspakket kan ik niets anders dan uitermate lovend zijn over de RNS510. Wat een fantastisch apparaat! In eerste instantie was ik een beetje teleurgesteld over de bluetooth telefoonkoppeling. Lekker gemaakt door de afbeeldingen in de handleiding over het bedienen van de telefoon (incl. adresboek) vanuit de RNS, maar dat viel tegen. De telefoon wordt keurig opgeladen, gekoppeld via bluetooth maar ik kan alleen maar het gesprek aannemen/weigeren via de stuurbediening. Ik had hiervoor het premiumpakket moeten nemen, maar dat vind ik voor de toegevoegde waarde veel te duur.

Hieronder kort samengevat mijn bevindingen over de verschillende onderdelen:

Navigatie
In 1 woord: subliem! Prachtig scherm, er wordt automatisch ingezoomd bij het naderen van een belangrijk kruispunt of afslag. Je hebt de keuze om het scherm te splitsen, maar dat gebruik is niet, omdat de Passat een informatieschermpje heeft in het dashboard met de belangrijkste aanwijzingen. Prima ondersteuning voor TMC, waar je een favoriet station kunt instellen of volledig automatisch. Zeer snelle fix en berekeningen, zeker vergeleken met mijn TomTom. Kaarten zijn van dit jaar en worden helaas niet zo vaak vernieuwd als de Teleatlas kaarten van TomTom. POI's werken goed, maar moet nog even zoeken hoe ik deze zelf kan actualiseren.

Media
In eerste instantie dacht ik dat de navigatie DVD geladen moest blijven voor een juiste werking, maar dat bleek een misverstand. Gevolg is dat ik kan beschikken over een radio, cd/dvd speler, SD-kaart, ingebouwde harddisk en een aux-aansluiting voor bijvoorbeeld een Ipod. De laatste optie heb ik nog niet geprobeerd, maar de andere wel. De beloofde 30 Gb harde schijf is wat misleidend, want na het laden van de navigatie DVD is er nog maar ongeveer 18 Gb over. De sd-kaart ingang werkt snel en goed. Zelfs de ID-tags van de MP3 worden probleemloos herkend. Je kunt mappen aanmaken op de harddisk en daar de bestanden naar toe kopieren. Dat gaat behoorlijk traag, maar je kunt tijdens het kopieren gewoon rijden, navigeren, muziek luisteren etc. Ook de menubediening werkt uitstekend als je het systeem even door hebt.

Telefoon
Zie hiervoor mijn eerste opmerkingen. Ik vind het toch wat vreemd dat bij een dergelijk duur pakket er nog eens apart betaald moet worden voor het bedienen van de telefoon via je adresboek. Via de standaard telefoonhouder werkt de koppeling overigens feilloos.

Conclusie
Het is een genot om met de RNS510 onderweg te zijn. Oneindig veel muziek, een uitstekend navigatiesysteem en het ziet er fantastisch uit. Enige nadeel vind ik de onzekerheid mbt diefstal. Ik heb al in diverse berichten gelezen dat dit apparaat zeer simpel uit te bouwen is. Volkswagen zegt dat de pincode alleen geactiveerd kan worden via VAG, maar ik waag dat te betwijfelen. Ik hoop dat deze ellende me bespaard blijft, want wat zou ik dit apparaat missen!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
paul047
Junior Member
Junior Member

Bericht door paul047 »

Hans,

Ik ben het geheel met je eens. Ik gebruik de RNS510 nu al 7 maanden en tot nu toe alleen maar veel plezier gehad.
Wat betreft de telefoonvoorziening heb ik in mijn EOS de bluetooth voorziening uit een Skoda laten inbouwen en deze werkt perfect samen met de RNS510 en met de boordcomputer. Op de RNS510 krijg ik mijn gehele telefoonboek te zien en kan daarvandaan ook gewoon kiezen. Ook is de telefoon te bedienen met de boordcomputer.

Het lijkt er dus op dat het geheel in een Passat iets anders werkt en dat dat niet de schuld is van de RNS510.
Volkswagen EOS 2.0 FSI RNS510 Bluetooth Skoda-carkit

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
hanspost
Average Member
Average Member

Bericht door hanspost »

Ik moet eerlijk zeggen dat het bedienen van de telefoon via de RNS voor mij geen halszaak is, maar ik vind het wel jammer dat dit niet standaard opgeleverd wordt als je de RNS510 besteld. Ik heb ook gelezen dat je telefoon hiervoor geschikt moet zijn en dat het alleen werkt via je contacten die op de SIM zijn opgeslagen. Dit doet inderdaad niets af aan de fantastische werking en heeft er verder inderdaad niets mee te maken, want het werkt via een aparte interface.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Higgy
Moderator
Moderator

Bericht door Higgy »

Hans, ik rijd nu 7 weken met de Columbus rond, het Skoda-broertje van de RNS510, en kan je bevindingen van harte onderschrijven.
Twee opmerkingen:
- automatisch inzoomen bij het naderen van een kruispunt? Vertel eens, want dan is dat mij ontgaan tnt. Welke schaal heb jij rechts onderin staan? Ik 75 meter
- een tip voor die mappen op de harde schijf: die moet je niet op de harde schijf aanmaken. Als je thuis je cd, dvd of sd-kaart met mp3's vult, zet die dan gelijk in eigen sub-directories.
Als je deze cd/dvd/sd dan laadt in je RNS510, kun je mapsgewijs kopieren. Simpel toch?
iPhone 6 met Sygic, Waze, Navmii
TomTom One XL Europa

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
hanspost
Average Member
Average Member

Bericht door hanspost »

Dat van die mappen is me wel duidelijk. Je kunt in 1 keer 2 Gb aan mp's kopieren en dat werkt prima.
Ik heb de schaal rechtsonder op automatisch staan. Er verschijnt dan een a'tje in het symbool (moet het even uit mijn hoofd doen). Als je op de schaal klikt kun je dit aanpassen. Normaal zie je dus een kaart voor je van bijvoorbeeld 2 km. Zodra je een afslag nadert, of kruispunt, verandert de schaal automatisch. Dat werkt uitermate prettig.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Higgy
Moderator
Moderator

Bericht door Higgy »

Verrek! En dat op 'automatisch' zetten doe ik door op de schaal te drukken?
Ik moet toch eens de handleiding gaan lezen geloof ik ;-)
thx!
TomTom One XL Europa

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
coen1
Average Member
Average Member

Bericht door coen1 »

Nav de opmerking van Hanspost "kaarten zijn van dit jaar"
Ik heb zelf versie 2 met kaarten van juli 2007.
Er schijnt een versie 3 te zijn, maar volgens derden zijn hier enkel wat bugs verholpen en zijn de kaarten ongewijzgd.
Zijn er inmiddels recentere kaarten en zo ja, welke periode en welke versie?

Ik "werk inmiddels 3 maanden met de RNS 510 en ben er best tevreden over.
Wel heeft het systeem zich een keer uit zichzelf gereset (alle instellingen en het geheugen bleven overeind).
En 2x viel de verwachte aankomsttijd uit doordat de datum uit zichzelf is versprongen.
Het opnieuw intoetsen van de datum lostte dit probleem op.
Zou toch eigenlijk niet mogen.....

Muzikaal: prima, wel jammer dat het op de HD zetten van muziek best lang duurt (gerelateerd aan de huidige techniek).

Wel jammer dat de flitspalen niet bij de POI's staan.
Je schijnt dit zelf te kunnen met wat knutselwerk (re-authoren vd DVD), maar ik heb nog niet echt een handige
"Jip & Janneke" handleiding kunnen vinden. Enfin je houden aan de snelheid is veel verstandiger.

De TMC via BNR geeft wel snelheidscontroles aan (driehoeken op de kaart) met de opmerking "veiligheidsincident".
Maar geen vocale waarschuwing en ze staan op de kaart ook niet op de juiste plaats (tenminste niet bij mij)

DVD werkt prima, ik heb een vrijschakeling (ook tijdens het rijden), maar gebruik deze nooit als ik alleen in de auto zit. Leidt erg af en veel te gevaarlijk. Alleen leuk voor diegene naast de bestuurder.

Al met al tevreden, maar mag ook wel gelet op de prijs die overigens fors lager ligt tov eind 2007.
RNS510 (Volkswagen)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Higgy
Moderator
Moderator

Bericht door Higgy »

V3 heeft inderdaad alleen wat bugs met engelse postcodes verholpen.
De nieuwe update wordt niet voor begin 2009 verwacht.
TomTom One XL Europa

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
hanspost
Average Member
Average Member

Bericht door hanspost »

Ik heb versie 2 meegeleverd gekregen. Zolang deze geen problemen geeft laat ik deze lekker draaien. Het kopieren van MP3's duurt inderdaad vrij lang. Ik kopieer complete mappen naar de harddisk en doe dit gewoon op de achtergrond bij het rijden.

De prijs is inderdaad vrij hoog, maar ik heb het als onderdeel gekocht (lease) van het Exceutive Pluspakket, dus inclusief parkeersensoren voor- en achter. Ik moet zeggen dat het de tot nu toe de investering waard is. Het staat gewoon ontzettend mooi en het gemak is onovertroffen.

Niemand nog negatieve verhalen gehoord over de diefstalgevoeligheid?

@Higgy: je moet inderdaad op de schaal drukken. Rechtonderin verschijnt dan een soort vegrootglas met een A erin. Als je hem daarop zet wordt het automatisch. Ideaal!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
feddomw
Junior Member
Junior Member

Bericht door feddomw »

Versie 3 DVD West Europa gekregen bij mijn auto, maar heb deze dan ook wel bij de fabriek in Wolfsburg gehaald. NL dealer wilde me Versie 2 geven.

Vandaag bij Cartronic de vrijschakeling laten inbouwen, was 5 minuten werk waar je bij staat. Inbouwer en eigenaar heeft zelf ook een VW met de RNS510.... Werkt vlekkeloos. 160 euro. Dealer wilde het ook doen, maar dan kost het 400 euro.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
hanspost
Average Member
Average Member

Bericht door hanspost »

Wat bedoel je precies met vrijschakeling?
Volkswagen Passat Comfortline Bluemotion
Executive Plus pakket + TomTom740 + alarm!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

hanspost schreef:Wat bedoel je precies met vrijschakeling?
De zoekterm "Vrijschakeling" geeft alleen al op dit forum 143 resultaten :roll:
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
hanspost
Average Member
Average Member

Bericht door hanspost »

ok, laat ik mijn vraag dan anders formuleren:
bedoel je met vrijschakeling dat er ook DVD's bekeken kunnen worden of bedoel je dat de telefoonbediening werkt via de RNS510, want daar ging het topic tenslotte over.
Volkswagen Passat Comfortline Bluemotion
Executive Plus pakket + TomTom740 + alarm!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Ik ben de relatie "vrijschakeling" en "telefoonbediening" nog nergens tegengekomen :oops:
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
manusje
New Member
New Member

RNS510

Bericht door manusje »

(Ben niet Nederlands van oorsprong, dus mijn excuses als mijn taal niet zo goed overkomt)
Heren, ik wil ook graag mijn ervaring doorgeven van de RNS510 van mijn in November ontvangen VWPassat Variant Highline 2.0 Tdi. Ik heb ook alles erop en eraan maar geen premium telefoonverbinding (heb ik spijt van).
Wat de Navigatie betreft de volgende:
Ik vond het ook eerst hartstikke goed tot en met mijn pas afgelopen vakantie. De RNS510 kon geen van onze 3 vakantiebestemmingen vinden in Frankrijk, Duitsland of Nederland. In tegenstelling kon mijn TomTom GO 730 alledrie vinden tot bij het exacte adres. Ik geef de adressen weer aan het eind van deze beoordeling)
Ik vind het ook uitermate vervelend dat ik geen stemmen kan toevoegen en ook flitspaallocaties (op een makkelijke manier zoals op de TomTom).

Overigens heb ik een Bluetooth cradle en kon meteen een verbinding maken met mijn Blackberry 8310, maar na een week was het verdwenen en nu kan ik hem niet meer gebruiken. De Blackberry maakt steeds een verbinding, maar geeft aan dat de VW bluetooth geen antwoord geeft.

De auto is FANTASTISCH. Het is een 170pk DSG versie en hij rijdt subliem, een stuk beter dan mijn vorige auto die een Mercedes C klasse was.

Weet iemand hoe ik toegang kan krijgen tot de navigatie systeem software op de hardeschijf? Ik heb V3.[/list]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Een deel van je probleempjes heb je al eerder bijgedragen
http://www.navigatiehelpsite.nl/Forum/v ... 3248#73248
Daarin heb je ook van verschillende forumleden een antwoord op je opmerkingen gehad. Je hebt daar verder niet op willen reageren. En ik waag het nog eens te herhalen wat daarin werd gezegd: Je bent met stip de enige die problemen zou ondervinden met de navigatie met dit toestel.

Misschien is het handiger om daar verder te gaan met je RNS510 problemen nadat je eerst nog eens in de handleiding hebt gekeken.

De wijze waarop je reageert als voormalig TomTom-gebruiker mbt vast ingebouwde apparatuur toont wel aan dat je minder zicht hebt op de wijze waarop deze vaste apparatuur functioneert. De meest portable apparaten hebben inderdaad meer of minder mogelijkheden mbt tot aanpassing dan wel toevoeging van allerlei gadgets en wat dies meer zij.
Dat de af-fabriekssystemen dit niet of nauwelijks hebben heeft te maken met een productverantwoordelijkheid die anno 2009 echt niet misselijk is. Als jij in het wilde weg aanpassingen zou doen en in geval van calamiteiten, de fabrikant daarvoor verantwoordelijk zou stellen, heb je de poppen aan het dansen. Het is uit dien hoofde buitengewoon verstandig van de fabrikant om deze weg zoveel als mogelijk is af te sluiten en daarom is het op eigen houtje wijzigen van de software een delict.
Overigens is het toevoegen van stemmen zeker niet eenvoudig omdat hier sprake is van text-to-speech techniek die iets anders behelst dan de kinderachtige toestanden met stemmetjes van TomTom.
Verder is de systeemsoftware van de RNS510 niet in staat om te waarschuwen bij nadering van POI's, dus ook niet bij naderhand als POI toegevoegde flitspalen.

In je vorige topic was je nogal enthousiast over je eigen dorp waar 28 restaurants werden gevonden als POI. Nu doet de naam van het dorp er weinig toe maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat in dit geval jouw geroemde TomTom weing verschil weet te maken tussen een verlopen friettent en een sterrenrestaurant. Er zullen naar mijn smaak in Nederland weinig dorpen zijn waar 28 restaurants in de ware betekenis van het woord te vinden zijn

Je hebt geen toegang tot de harde schijf zonder het toestel te slopen en de schijf te verwijderen
De beloofde adressen kan ik niet vinden in jouw bijdrage

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
coen1
Average Member
Average Member

Bericht door coen1 »

Ook ik kan mij niet vinden in de (negatieve) beoordeling van Manusje.
Ik rijd nu bijna een jaar met de RNS510 en ben er nog steeds erg blij mee.
De zaken die eventueel te verbeteren/veranderen zijn neem ik op de koop toe en waren mij al bekend, dankzij dit forum. Als je je goed voorbereidt (dit forum) weet je min of meer wat je koopt en dus krijgt.
Tsja bijna een jaar ........ en dat zonder diefstal (ff afkloppen) ........
RNS510 (Volkswagen)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
zeef
Average Member
Average Member

Bericht door zeef »

Ik heb eigenlijk alleen nog maar een paar kleine problemen. ZO is de radio ontvangst minder goed (of misschien kritischer en beter) dan bij de RNS MFD2 DVD. Maar misschien dat het scheelt als ik het Kufatec verlengkabeltje er tussenuit haal. Wat me wel heeft bevreemd is dat ik maar een echte antennekabel vond bij de uitbouw van de MFD2. De andere was een fakra connector met een einde draad eraan.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Seanvk
New Member
New Member

DVD kopiëren en afspelen vanaf de HD

Bericht door Seanvk »

Hi, Kun je op de RNS510 ook DVD's kopiëren naar de harde schijf en ze daarvandaan afspelen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Nee, dat gaat niet
Zou deze ook rap vol zijn. De schijf is slechts 30 Gb en daarvan is een groot gedeelte voor de navigatie
Dan heb je na één DVD je schijf al haast vol

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Terug naar “V.A.G”