bluetooth-probleem RNS 510

Alles met betrekking tot
Audi, Seat, Skoda & Volkswagen navigatie
DannyVerhoeven
New Member
New Member

bluetooth-probleem RNS 510

Bericht door DannyVerhoeven »

Mijn vader heeft sinds vorige maand een VW GOLF TDI met RNS 510 navigatiesysteem en heeft vanaf dag 1 problemen met de bluetoothfunctie van dit systeem. Boven de 100km/h overheerst het geluid van de auto en is hij zelf niet meer verstaanbaar.

De auto is tweemaal terug geweest bij de dealer die het probleem niet kon lokaliseren. Vandaag is het systeem grondig nagelopen met zijn eigen telefoon en in contact met PON, waarbij men tot de conclusie kwam dat de telefoon een te-nieuwe softwareversie heeft (Nokia 6300 v6.01). Hij kreeg vanavond een lijstje mee met compatible-telefoons met de geteste softwareversies.

Mijn eigen telefoon stond wel op het lijstje (Nokia 6234 v4.52) en de softwareversie was gelijk, dus meteen een testritje gemaakt. Resultaat is iets beter maar nog niet gewenst.

Heeft iemand tips of ideeen, want zowel wij als de dealer weten het even niet meer...

Bedankt alvast!

Met vriendelijke groet,

Danny Verhoeven.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Voordat vwgolf hier een gefundeerde mening over gat geven is het wellicht handig om te vermelden wat voor type of zelfs merk carkit hier aan is gehangen.
Het kan een aftermarket product zijn, de Premium Carkit of de BT Pairing adapter. En alles heeft zo zijn eigen probleempjes. Gezien de bemoeienis van PON zal het wel een VW setje zijn, maar meer duidelijkheid is gewenst.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
DannyVerhoeven
New Member
New Member

Naar mijn weten is de RNS510 standaard voorzien van bluetooth en dus een op zichzelf staand systeem, origineel VAG..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Dan weet je het helaas niet helemaal goed :oops:
De RNS510 heeft geen enkele BT- of telefoon-functionaliteit van zichzelf. Alles moet van of via een VW BT carkit komen die altijd als meeruitvoering wordt geleverd. Deze BT kit kan wel in een "pakket" hebben gezeten
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
DannyVerhoeven
New Member
New Member

Haha, ik ben ook maar een leek, zo leer ik nog eens wat..

Ik zou dus niet durven zeggen welk systeem is toegevoegd, de lijst met GSM's die hij heeft gekregen is wel bedoeld voor Premium, ik vermoed dus dat het dit systeem betreft..

Heb je een tip hoe ik dit te weten kan komen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Als je de GSM ook via de RNS510 kunt bedienen en als je evt zelfs een los toetsenbordje hebt, is het de Premium kit

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
DannyVerhoeven
New Member
New Member

Tijdens de verbinding staat er "externe SIM" op de telefoon en is deze niet meer te gebruiken. De functies van het telefoonboek/oproeplog/sms zijn dan via de RNS te bedienen..

Wellicht handig om te vermelden; de auto is voorzien van een af-fabriek schuif/kanteldak..

Er is trouwens ook contact geweest met Nokia Benelux, volgens hen is de verklaring dat er bij hogere snelheden meer contact gezocht moet worden met gps-satelietten en dat daarom de bluetoothfunctie in kwaliteit afneemt, dit leek me echter ver gezocht..

Bedankt alvast voor de snelle reacties!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
vwgolf
Senior Member

Bericht door vwgolf »

De premium telefoonvoorbereiding staat bekend als een kwalitatief goede carkit.
De uitstroom openingen van de middelste luchtroosters staan niet omhoog gericht richting de microfoon? Daarnaast zou de dealer de bedrading naar de microfoon kunnen controleren, het wil namelijk nog wel eens voor komen dat de bedrading ergens bekneld zit. Tevens zouden ze de microfoon kunnen wisselen met een andere auto.
Heb trouwens zelf al ooit mee gemaakt dat de microfoon los tussen de hemelbekleding lag, is er gecontroleerd of de microfoon goed gemonteerd is?

Veel succes

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

DannyVerhoeven schreef:Tijdens de verbinding staat er "externe SIM" op de telefoon en is deze niet meer te gebruiken. De functies van het telefoonboek/oproeplog/sms zijn dan via de RNS te bedienen..

Wellicht handig om te vermelden; de auto is voorzien van een af-fabriek schuif/kanteldak..

Er is trouwens ook contact geweest met Nokia Benelux, volgens hen is de verklaring dat er bij hogere snelheden meer contact gezocht moet worden met gps-satelietten en dat daarom de bluetoothfunctie in kwaliteit afneemt, dit leek me echter ver gezocht..

Bedankt alvast voor de snelle reacties!
Wellicht wat spraakverwarring......
GPS satellieten zijn voor de navigatie, en hebben niks met telefoonverbindingen van doen. Daarvoor heb je GSM masten nodig, en die kunnen soms slecht bereikbaar zijn. Meestal ligt dit aan een slechte GSM antenne, hoe dat bij de 510 Premium icm de Nokia zit weet ik niet.

Zelf gebruik ik nog altijd een klassieke CarKit, met externe GSM antenne, En die heeft me nog nooit in de steek gelaten.
Bij BT wordt bij mijn weten gebruik gemaakt van de GSM antenne van de Handy, en in de auto wil dat nog wel eens problemen geven, kooi van Faraday principe :idea:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
vwgolf
Senior Member

Bericht door vwgolf »

Bij de premium telefoonvoorbereiding wordt er een kopie van de sim-kaart van de telefoon gemaakt (dit gebeurd via bluetooth). De telefoon gaat in "slaapmodus" (externe sim) en alle handelingen gaan via de carkit. Zo maakt de premium telefoonvoorbereiding gebruik van zijn eigen antenne, en niet de antenne van de telefoon wat gebruikelijk is via bluetooth.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

vwgolf schreef:Bij de premium telefoonvoorbereiding wordt er een kopie van de sim-kaart van de telefoon gemaakt (dit gebeurd via bluetooth). De telefoon gaat in "slaapmodus" (externe sim) en alle handelingen gaan via de carkit. Zo maakt de premium telefoonvoorbereiding gebruik van zijn eigen antenne, en niet de antenne van de telefoon wat gebruikelijk is via bluetooth.
Dat is inderdaad Premium. Zó is het goed.
Dan mag de Premium wel wat kosten, maar ja, alle waar naar z'n geld, zullen we maar zeggen :wink:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht