Beste lezers van dit forum onderdeel,
Hier (weer) een aanvulling op de vele vragen en reacties op de vraag of er een BT aangesloten kan worden bij de RNS 510. Het is en heel verhaal. Ik hoop hiermee duidelijk te verschaffen van mijn werkwijze en auto/onderdelen eigenschappen.
Veel lezers hebben of een ouder type touareq of net 1 van een jaar oud. Wanneer men over gaat stappen op een RNS510 voor de Touareq komen er gelijk zaken aan het licht waar je van te voren niet aan hebt of had kunnen denken.
1 van die zaken is de Bluetooth telefoonaansluiting ( vanaf nu BT-interface) Wie wil deze, naar mijn mening, super multimedia/navigatieunit nu niet in zijn auto hebben!!!!
VW en mensen op dit forum, iedereen heeft er wel een mening over of het nu wel of niet kan. ( lees de reacties/vragen maar in dit forumdeel). Ik zeg nu:
HET KAN(bijna volledig werkend). De RNS510 werkt bijna geheel samen met de auto en de bluetoothinterface.
Mijn verhaal:
Ik ben sinds anderhalf jaar in het bezit van een VW Touareq uit jan'2004. Van fabriek af zit er een telefoonvoorbereiding in. Vanaf vorig jaar heb ik zelf een RNS510 ingebouwd die werkt middels een CAN-adapter die de CAN 1.6 > naar CAN 2.0.
Stuurbediening is er alleen nog maar voor het volume van de radio en de telefoon. Zender veranderen en van cd veranderen( heb ook een wisselaar van fabriek af achterin de auto) kan niet meer via het stuur.
Het FIS tussen de tellers geeft ook niet meer de zenders/cd weer.( volgens de makers van de adapter zou dit probleem snel opgelost worden. Nu 3 maanden verder is daar nog geen oplossing voor). Softwarematig is het heel moeilijk om de impulsen etc ( naar ik heb horen zeggen en te hebben gelezen op de fora) weer werkend te krijgen.
( Het kleine nadeel van deze adapter die je wel nodig hebt om gebruikt te kunnen maken van de RNS510)
Via Kufatec en Connexx( beide duitse internetshops) ben ik in bezit gekomen van een interface en een kabel. (Deze kabel is specifiek voor deze interface en heb je dus nodig)
Heb direct zelf geprobeerd het geheel aan te sluiten maar stoot op wat verkeerde aansluitingen/( helaas gaven ze er geen handleiding want die hadden ze niet?) stekkerconecties.
(er zitten 3 stekkers aan de kabelboom die ergens aangesloten moesten worden> 1 op de BT-interface( kan niet missen) 1 voor aan de oplader die op het dashboard zit( kan ook in de middearmsteun zitten, en 1 op de "oude" VW interface( deze zit naast de linkerzijwand in het dashboardkastje). Helaas de 1e pogingen werkte niet!
Via dit forum las ik over het bedrijf AMS uit Amsterdam. Na een afspraak te hebben gemaakt zijn we er samen mee aan de gang gegaan. De stekker die ik aan de oude interface had aangesloten hebben zij aangesloten op de stekker die vanuit de autokabelboom hierheen ging( de oude interface hadden zij losgekoppeld en eruit gehaald).
De stekker voor de BT-interface gewoon direct op de BT-interface gekoppeld(kon niet missen). De derde en laatste stekker hebben we nergens op aangesloten( was voor de oplader op het dashboard).
Vervolgens hebben we mijn Nokia 6230i op bluetooth gezet, laten zoeken en voila, Volkswagen UHV met de vraag of we een code wilden invullen. (code is meegegeven bij de BT-interface of standaard 1234/0000( deze kan je later via de vagsoftware zelf veranderen/kiezen).
Vervolgens hebben we gekeken wat de RNS510/ de auto zelf met deze BT-aansluiting kan.
> In het FIS zagen we nu ineens Phone staan( als je op het stuur op het telfoonhoorntje drukt). Je kan middels je stuurbediening scrollen in het telefoonboek.
Later thuis heb ik uitgevonden dat als je op het stuurbedieningspaneel op het sprekertje drukt,je een aantal verbaal gestuurde opties kan laten uitvoeren. BV: "Dial number" hierna moet je het betreffende nummer zeggen( ook in de taal van je FIS-instellingen) en de auto/BT interface belt automatisch het nummer.
De RNS510 zelf geeft verder helaas geen overzicht van je telefooncontacten. Alleen volume. Als de telefoon gaat dan schakeld hij de radio/cd/tv/etc uit en kan je via je speakers je gesprek voeren.
Ik hoop dat er mensen zijn die hier wat aan hebben. Verhalen met dat het alleen kan met een van fabriek af BT systeem en het kan alleen als je maar veel geld betaald mits je auto er geschikt voor is, kunnen naar mijn weten naar de wereld van fantasie verhalen.
Zoek op het intenet bij de Duitse Kufatec/Connexx, bestel de kabel en de BT-interface(
http://www.kufatec.de/shop/index.php/ca ... uareg.html en
http://www.conexx-video.de/shop_neu/cat ... oup-1.html of via ebay duitsland hopen dat ze dit los aanbieden) bouw het zelf in( wil desnoods je aanwijzingen geven wat je los moet maken. Dit is echt zelf te doen!)
Met relatief weinig geld en/of hobby-inzet van jezelf is er zeker een BT beschikbaar.( werkend met VW/RNS510)
Wil je dit liever laten doen dan zal ik zeker het bedrijf
AMS uit amsterdam aanraden. Deze kunnen ook helpen bij het opsporen van andere problemen. Hun VAG software is up to date.
Nogmaals sorry voor het lange verhaal. Naar mijn mening een overduidelijk verhaal die weer hoop geeft voor hen die het al op hebben of hadden gegeven( net zoals ik)
Groet,
Tantetruffel