MarcelNL schreef:Jullie vergeten een ding, en dat is dat radio rijnmond kennelijk wel de mogelijkheden zag en de techniek in huis had/heeft de kontroles toe te voegen. MI is het tamelijk eenvoudig voor de zenderbeheerder (NOZEMA is de instantie in dit geval) om de kodes die vrij zijn (en dat zijn er echt nog een heleboel !, zoek maar eens een alert code lijst op) toe te voegen......maar wie die zenders beheert is mij nog onduidelijk.
De TIC berichten (inderdaad een filiaal van de KLPD) gaan naar de NOZEM en die laat o.a 3FM betalen voor het doorgeven van de TMC info.
Althans , dat was de situatie twee jaar terug..
En daar is kennelijk een boel in veranderd sinds de komst van het TMC4U consortium. Daarin zitten als (commerciële) partners ANWB en Siemens, daarnaast ook Nozema. Van hun site heb ik even de volgende tekst gehaald:
Vanuit het TIC gaat de informatie naar de ANWB. De ANWB verwerkt de gegevens en stuurt deze door naar het NOB. Hier wordt de TMC informatie in het radio 1 signaal gevoegd en aan Nozema aangeleverd die het vervolgens uitzendt. Hetzelfde TMC signaal wordt ook via de FM zenders van Sky radio en Classic FM uitgezonden
In het Nozema gebouw in Lopik wordt radio 1 ontvangen op een speciale PC-ontvanger. De ontvangen TMC informatie wordt in deze PC in tekst omgezet en toegevoerd aan de webserver waarop de Nozema website staat.
En ook daar is weer wat in veranderd, immers Classic-FM is er niet meer, nu wordt (SKY)TMC4U alleen nog via SkyRadio en Veronica de ether ingegooid. Uiteraard naast de door Nozema via Radio1 verzonden RWS-RAD1 TMC info.
Rijnmond
was een verhaal apart, die stond geheel buiten het TMC4U consortium. Dat is me destijds in een mail bevestigd. Waar die hun info vandaan haalden, ik weet het niet. Wellicht hadden zij een stel handige jongens aan boord die dit regelden. En die dan ook de handigheid hadden om die speciale info op de draaggolf te zetten.
Ik schrijf was, want Rijnmond is helaas exit voor TMC.
Waar we nu staan is dat we weer in het (strakkere) keurslijf zitten van de grotere spelers. En ja, hoe dat verder gaat lopen??
Zeker is wel dat er ook in ons land PAY-TMC gaat komen, zie ook de TMC4U site.
En voor de rest? Wie het
weet mag het zeggen, dus zal het vooralsnog wel even gissen blijven
Groet,
JW