mini-jack

elbette
Junior Member
Junior Member

mini-jack

Bericht door elbette »

Hallo mensen,

Nog steeds mijn navi niet ingebouwd, maar ik heb een dvd speler aangeschaft die ik wil koppelen aan de MM5000. Nu wil ik dit doen via de mini-jack aansluiting. Ik wil alleen maar het videosignaal doorgeven aan de monitor. Het geluid ga ik regelen via de bestaande autoradio. Mijn vraag is: maakt het uit hoeveel ringen de mini-jack stekker heeft in dit geval? Ik bedoel dus hiermee hoe vaak moet de mini jack stekker worden onderbroken door een geisoleerde ring? Of maakt dit überhaupt niet uit, gezien ik alleen maar een videosignaal doorgeef? Ik zelf denk namelijk dat wanneer ik een stekker met te weinig ringen erin stop dat het audio gedeelte binnen de monitor contact gaat maken met het videogedeelte. Schadelijk...raar dat ik dit denk??? Advies???

Groet ,

Ari

P.s. iemand een idee waar ik een verlengkabel mini-jack kan krijgen, beide zijden male?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

Hallo,

Bij gebruik van een enkelvoudige, 2-polige mini wordt het audiogedeelte van de monitor aan de massa gekoppeld. En of 'ie dat prettig vindt, weet ik niet, ik zou dus maar een gewone 3-polige mini gebruiken. Je kunt dan altijd nog de monitor zacht zetten, dan wel dat je zelf het kabeltje maakt en dan die audiodraad niet aansluit.
Op pagina 207 van je manual staat hoe de mini aangesloten is.

Verlengkabeltjes vind je bij elke redelijk gesorteerde Radio/TV/HiFi shop, in allerlei soorten en maten.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
elbette
Junior Member
Junior Member

Bericht door elbette »

Hallo JW,

Ik had de documentatie niet op nageslagen. Ik heb inmiddels in de manual gezien dat de stekker inderdaad uit drie gedeeltes bestaat, te weten massa, audio en video. Ik heb nu een 4 pollige minijack kabel, die uitmondt in drie tulp stekkers, 1 x video en 1 keer audio links en 1 keer audio rechts. Het scherm heeft 1 speaker, dus is een van deze audio stekkers overbodig. Ik had het in mijn vorige post over een stekker met te weinig pollen. Hoe zou het zijn als ik deze 4-pollige mini jack op het scherm zou in pluggen? Dat moet toch geen kwaad kunnen? Het voordeel van deze jack is dat de kop 90 graden is en de kabel dus achter het beeldscherm verdwijnt. Anders heb ik een stekker die 10 cm rechts uit mn monitor gaat steken.

4-pollige jack wel of niet doen?

Bij voorbaat dank en gegroet,

Ari

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

Hallo Ari,

Dat kan ik zo 1-2-3 niet zeggen, ik ken niet precies de afmetingen en dus de posities van die 4 sectoren.
De twee- en de driepolige ken ik wel, en heb ik in m'n bezit, daarbij wordt de audio dan dus kortgesloten naar aarde in het vrouwtje van de Monitor.
Welk kontakt er bij een 4 polige mini Jack nu al dan niet in dat vrouwtje kontakt maakt, wie het weet mag het zeggen...

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
T5-Roger
Average Member
Average Member

Bericht door T5-Roger »

misschien een overbodige opmerking, misschien een domper op de feestvreugde.............

De monitor zal niet werken als je het los op de mini-jack aansluit. Hij heeft nog steeds voeding nodig via het navi-systeem (de navi-kabel bevat ook voedingskabels)

Je zult je navigatie dus toch (ook eerst) moeten installeren voordat je via de mini-jack plugje beeld op je mm5000 kunt krijgen.
Toevallig aquarium-bezitter? kijk eens op onze webshop www.aquavista.nl

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
laurens
Senior Member

re 4 polige stekker

Bericht door laurens »

Hallo

de 4 polige stekker die je ook vaak vindt bij video camera's zal niet werken
teminste dat deed hij bij mijn niet

de 3 polige van +- 5 euro werkt goed

de male steker beide kanten male zijn er niet ( ook lang naar gezocht)
er zijn wel verloopstukjes voor bij ons in nijmegen bij de onderdelenschop 95 cent per stuk

en inderdaat de monotor zal niet werken als je navigatie kabel niet aan de monitor zit

laurens

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
elbette
Junior Member
Junior Member

Bericht door elbette »

Hallo,

Even van weggeweest,

Dat de monitor nog voeding van de navi nodig had was mij al vanaf het begin van het "project" al duidelijk, maar in ieder geval nog bedankt!

Over de vierpollige jack, het is inderdaad een soort videokabel voor camcorders etc. Het verassende: bij mij werkt het wel, alleen moet ik de witte audio tulp als videosignaal gebruiken ipv de gele tulp...en de rode tulp geeft dan een audio signaal af (welke ik toch niet gebruik)

Ik heb een driepollige en een vierpollige jack naast elkaar neergelegd, het enige verschil is dat het onderste stuk van de jack bij een vierpollige in 2-en is gedeeld t.o.v een driepollige, dus binnen de monitor maakt het in 2-en gedeelde stuk van een vierpollige jack, niet extra contact met een ander signaal of iets dergelijks. Het pakt het zelfde signaal als bij de driepollige, alleen dan in 2-en gedeeld. Het voordeel van deze vierpollige jack is dat hij een kop van 90 graden heeft en deze dus mooi achter de monitor verdwijnt.

Is het trouwens normaal dat het MM5000 scherm niet super maar wel een beetje heet wordt? (geen zonlicht).

Moet nog steeds het hele spul inbouwen, maar getest op alles en werkt prima, ik vind het alleen jammer dat je niet kan schakelen met bv de afstandsbediening tussen navi en dvd scherm, iedere keer die jack eruit trekken is ook niks. Is het overigens normaal dat het dvd beeld een hele lichte vorm van trillingen heeft, dan bedoel ik ook echt heel licht aan de zijkanten van het scherm, maar dit zal waarschijnlijk aan de speler liggen...als je heel goed kijkt lopen er ook van die strepen van boven naar beneden, maar dan moet je ook echt goed kijken. Als het toch heel licht is, waar maak je je dan druk om hoor ik mensen nu al denken.....wil het slechts weten of het normaal is...

Bedankt voor alle info....gegroet,

Ari

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

Hallo Ari,

Mooi dat het werkt, hoewel het natuurlijk lastig blijft dat je de jack er uit moet halen om te switchen. Maar ja, dat is de consequentie van de gekozen oplossing, met de MI ertussen kun je wel schakelen met de A/B.
Met een volledige output loopt het voor zover ik weet dan ook via de RGB naar de monitor, nu is het een simpel composiet signaal dat daar aankomt.

Misschien is dat ook de oorzaak van het licht trillen, zeker weten doe ik dat niet.

Dat warm worden van de monitor is normaal, je moet 'm bij inbouw ook voldoende ruimte geven om te kunnen koelen. Daar wordt soms tegen gezondigd, en dat kan dan problemen geven.

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
elbette
Junior Member
Junior Member

Bericht door elbette »

Hallo JW,

Je hebt inderdaad gelijk. De consequenties voor deze oplossing moeten we dragen! Het is de goedkoopste oplossing en dan moeten we niet zeuren als we iedere keer een stekkertje eruit moeten trekken. Misschien in de toekomst als ik een PS II aanschaf, is het dan wellicht wel interessant om een multimediabox erop te zetten. De monitor komt voor de middelste luchtroosters, dit moet wel enige verkoeling verschaffen denk ik zo.

Het werkt allemaal heel erg leuk, vooral als je nagaat dat het zelf inbouw is.

Groet,

Ari

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Terug naar “Vaste VDO-Dayton systemen”