RNS510 kapot of niet?

Alles met betrekking tot
Audi, Seat, Skoda & Volkswagen navigatie
rcman
New Member
New Member

RNS510 kapot of niet?

Bericht door rcman »

Hallo,

Sinds jaar en dag ben ik een VW rijder en heb jaren gebruik gemaakt van mijn RNS510. Ik volg de discussies op dit forum met grote interesse. Nu zit ik met een probleem waar ik na grondig onderzoek niet verder mee kom. Ik heb de nodige research gedaan, maar ik ben momenteel "out of options". Wellicht kunnen jullie een bijdrage leveren, zodat ik kan oordelen of mijn RNS510 echt "kapot" is of niet.

Wat is het geval?

Passat 3C, Op kenteken gekomen in november 2007. Bouwjaar 2006.
Afgeleverd met een Business pakket, dwz: RNS300, MFA+, Stuurwielbediening en telefoonvoorbereiding.
Bij de dealer is destijds bij aflevering een RNS510 (1T0 035 680) ingebouwd die ik zelf aangeleverd heb.
Werkte prima geen problemen.

Juli 2008 heb ik de standaardtelefooninterface (3C0 035 729F) vervangen voor een Premium FSE Interface box (5N0 035 730). Dit heb ik destijds zelf gedaan. Zonder tussenkomst van de dealer. Aangezien alles direct werkte, heb ik geen coderingen laten wijzigen. Moest wel even een verleng kabel voor de antenne leggen, dit leverde geen problemen op.

Hier heb ik vervolgens naar tevredenheid gebruik van kunnen maken.

De firmware van de RNS510 heb ik van tijd tot tijd vervangen door een meer actuele.
Firmware geschiedenis:
0520 (aflevering)
1020
1100 (februari 2009)
2660 (augustus 2009)
2760 (mei 2010) aangepaste variant voor rev A
???? (november 2010)
1100 (maart 2011)

Het probleem:
In september 2010 merkte ik dat de verbinding tussen de RNS510 en de auto regelmatig verdween. De carkit bleef verbonden de mensen konden mij wel verstaan, maar ik hoorde niets meer. De stuurwielbediening werkte niet meer en de MFA+ gaf het audio en navigatie menu niet meer weer. Tevens had ik geen knopverlichting meer op de RNS510. Mijn conclusie was dat de verbinding met de CAN bus verdwenen moest zijn.
Het test menu op de RNS510 met FW2760 bevestigde dit doordat diverse signalen niet werden getoond. Dit gedrag trad steeds vaker op en op het laatst wilde hij in het geheel geen verbinding meer krijgen met de auto.
In november heb ik mij gemeld bij de dealer. Deze heeft een nieuwe (of oudere, het is mij onbekend welke de dealer heeft geplaatst) firmware geïnstalleerd en het probleem leek even verholpen. Een paar dagen later was de verbinding weer totaal verdwenen. Na nadere analyse van de dealer bleek de RNS510 kapot. De originele RNS300 is teruggeplaats door de dealer en de RNS510 is opgestuurd naar een reparateur.

De conclusie van de reparateur was dat het moederbord kapot is en dat vervanging rond de 600 euro ging kosten, echter zonder garantie. Ze boden een nieuw toestel aan voor € 750,- met garantie. Hier ben ik niet op in gegaan omdat de liquide middelen me ontbraken. De RNS 510 is onverrichter zaken teruggestuurd.

Zonder het oordeel van de reparateur in twijfel te willen trekken zat het "oordeel" me niet lekker. Zeker omdat ik inmiddels vernomen had, dat een firmwareupdate van een 1T0 035 680 ("ohne index") maar beperkt mogelijk is. Bij terugontvangst heb ik direct de RNS300 gewisseld voor de RNS510 om de fimware te downgraden naar een officieel ondersteund niveau (FW1100).
Zonder coderingswijzigingen overigens. Wat schetst mijn verbazing? Direct verbinding en alles werkt(e) naar behoren. De eerste test werkte ongeveer een uur. Daarna, bij een tweede ritje, kreeg hij weer geen enkele verbinding.
Ik heb een tijdje getest zonder fysieke verbinding met de 5N0 035 730, maar dit hielp helaas ook niets.

Mijn vragen:
-Kan enige firmware update van RNS510 ervoor gezorgd hebben dat de CAN gateway ook ge-update wordt, waardoor er instabiliteit ontstaat? Ik zie dat de CAN Gateway namenlijk geupdate wordt bij de update van een RNS510. Of wordt er een component van de RNS510 geupdate die verbonden is met de CAN Gateway?
-Wordt een dergelijke CAN Gateway ook gedowngrade wanneer de RNS510 gedowngrade wordt? Of bestaat er niet zoiets als het upgraden van een CAN Gateway middels firmware (en is alleen een fysieke upgrade van een CAN Gateway mogelijk)?
-Moet er bij een vervanging van een RNS300 naar een RNS510 coderingen worden gewijzigd?
-Moet er bij een vervanging van een 3C0 035 729F naar een 5N0 035 730 coderingen worden gewijzigd?
-Is het waar dat een 1T0 035 680 na een firmware update gewijzigd wordt in een index A of Index B? Maw zijn de hardware componenten van een 1T0 035 680, 1T0 035 680A of 1T0 035 680B exact gelijk, en bepaald alleen de firmware het feitelijke nummer?
-Is er nog kans op herstel middels coderingen of andere mogelijkheden, of kan ik de RNS510 beter voor onderdelen verkopen?
-Is de CAN Gateway 3c0907530c (Hw 3c0907951a) uberhaupt geschikt voor inzet met een RNS510? Volgens mij was ten tijde van de aanschaf van de bewuste Passat nog geen RNS510 bestelbaar op deze uitvoering.

Vermoedens:
Omdat het een verbindingsprobleem lijkt tussen de RNS510 en de auto, heb ik sterk het idee dat de CAN Gateway de instabiliteit veroorzaakt. Zeker vanuit de gedachte dat de CAN gateway ook geupdate wordt bij een RNS510 firmware update en ik een relatief oude CAN Gateway heb.

De CAN Gateway is een 3c0907530c (Hw 3c0907951a). Overigens heb ik geen enkel probleem met mijn accu gehad, na de installatie van de firmwares hoger dan 1100 (hier lees ik veel over namelijk).

Alvast bedankt voor jullie gewaardeerde bijdrage(n).

Sebastian van Til

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Re: RNS510 kapot of niet?

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Je moederbord kan wel degelijk defect geraakt zijn en dat merk je als het toestel enige tijd is gebruikt en warm wordt.
Dan zal er een situatie ontstaan waardoor een of meer verbindingen verstek laten gaan

Het is een zeer veel voorkomend euvel en de reparateur weet daar vast van alles van. Sterker nog, het toestel staat er ondertussen om bekend!
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
oemrepair
New Member
New Member

Re: RNS510 kapot of niet?

Bericht door oemrepair »

hallo,

ik heb uw verhaal gelezen en uw probleem gelezen en kan me niet voorstellen dat het niet opgelost kan worden.

die can gateway die u in uw auto gebruikt gaat zonder problemen werken met een rns 510 (3c0907530c)

als u het toestel voorziet van niewe firmware wordt de can gateway controller ook geflasht maar niet in de auto maar in het toestel.

als u van een rns 300 naar bv een ns 510 gaat moeten de coderingen in de radio aangepast worden:

wel of geen soundsysteem

aux

wisselaar

enz

maar dat staat volledig los van uw probleem.ik wil u een voorstel doen ik wil kosteloos een diagnose stellen en dan kunt u altijd beslissen of u het wel of niet wilt laten maken. maar ik weet zeker dat we niet aan 600 euro komen!
MODERATOR EDIT
u wilt geen reclame maken voor u zelf, maar doet dat toch à-passant even door voor een breed publiek een marktplaats link te geven en te verzoeken naar uw beoordeling te kijken.
Beter even via PB of email naar betrokkene doen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • RNS510 in vw Golf 6
    door FantheMan » 17 okt 2019 07:41 » in V.A.G
    Reacties: 1
    Weergaves: 587
  • Navigatie rns510 look
    door Schreur » 18 mei 2017 13:15 » in V.A.G
    Reacties: 0
    Weergaves: 1620
  • RNS510 GTI V vervangen
    door vtrik » 14 jun 2019 16:27 » in V.A.G
    Weergaves: 533
  • probleem RNS510 wisselaar
    door michelbrand1976 » 10 mei 2016 23:32 » in V.A.G
    Weergaves: 583
  • Stoffige RNS510 update
    door rjdewit » 06 jan 2020 20:56 » in V.A.G
    Reacties: 1
    Weergaves: 791
  • RNS510 nog steeds zo diefstalgevoelig?
    door martijn2308 » 10 aug 2015 21:56 » in Navigatie algemeen
    Weergaves: 788
  • Geen camera beeld op RNS510 !!
    door EricGTD » 15 jan 2017 20:36 » in V.A.G
    Weergaves: 1467

Terug naar “V.A.G”