problemen RNS510 en oplossingen

Alles met betrekking tot
Audi, Seat, Skoda & Volkswagen navigatie
wehoo
Junior Member
Junior Member
Berichten: 48
Lid geworden op: 19 okt 2010 20:08

Re: problemen RNS510 en oplossingen

Bericht door wehoo »

Vraag t.a.v. het Canbus-probleem: (ik weet dat het hier al vaker aan de orde is geweest en heb verschillende links gevolgd en het forum doorgelezen, maar raakte het overzicht een beetje kwijt).
Het betreft een RNS510 C versie: Hw:42 en SW:2720 (december 2010).

Verder in te bouwen in een Golf V (GTI) bouwjaar oktober 2008 (modeljaar 2009 volgens VW).

Kan ik met deze configuratie in genoemde Golf problemen verwachten met het leegtrekken van de accu?

Gr. Wehoo.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Re: problemen RNS510 en oplossingen

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Ja
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
vwgolf
Senior Member
Berichten: 556
Lid geworden op: 20 feb 2005 11:08

Re: problemen RNS510 en oplossingen

Bericht door vwgolf »

wehoo schreef:Vraag t.a.v. het Canbus-probleem: (ik weet dat het hier al vaker aan de orde is geweest en heb verschillende links gevolgd en het forum doorgelezen, maar raakte het overzicht een beetje kwijt).
Het betreft een RNS510 C versie: Hw:42 en SW:2720 (december 2010).

Verder in te bouwen in een Golf V (GTI) bouwjaar oktober 2008 (modeljaar 2009 volgens VW).

Kan ik met deze configuratie in genoemde Golf problemen verwachten met het leegtrekken van de accu?

Gr. Wehoo.
Nee, is geen probleem.
Vanaf modeljaar 2008 is een gateway L of hoger gemonteerd dus geen problemen met het leeg trekken van de accu.
[u][b]www.vasscarelectronics.nl[/b][/u]

Demo auto: Volkswagen Golf V GTI 2.0 TFSI met onder andere:
DVD beeld vrijgeschakeld via laptop, RNS510, Fiscon Basic Plus bluetooth carkit en achteruitrijcamera Golf 6 gemonteerd in een Golf 5 (in VW embleem)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
wehoo
Junior Member
Junior Member
Berichten: 48
Lid geworden op: 19 okt 2010 20:08

Re: problemen RNS510 en oplossingen

Bericht door wehoo »

Hoi,
Dank je wel voor jullie reacties, maar lees ik nu een tegenstrijdigheid? De eerste reactie zegt 'ja'. Dus wel problemen met leegtrekken, terwijl de tweede reactie 'nee' zegt, dus geen problemen met het leegtrekken van de accu.

Gr. Wehoo.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Re: problemen RNS510 en oplossingen

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

vwgolf heeft gelijk :!:
Ik ging ervan uit dat jouw Golf nog de oude gateway zou hebben
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
wehoo
Junior Member
Junior Member
Berichten: 48
Lid geworden op: 19 okt 2010 20:08

Re: problemen RNS510 en oplossingen

Bericht door wehoo »

Dank je wel.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Image1981
New Member
New Member
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 jan 2011 16:50

Re: problemen RNS510 en oplossingen

Bericht door Image1981 »

Beste,

Onlangs heb ik een Skoda Octavia met een RNS 510 Europe west (v.6.1) in mijn bezit, omdat ik nu v.7.0 heb weten te bemachtigen wil ik deze graag inladen op mijn navigatie maar elke keer geeft hij aan dat de dvd niet gelezen kan worden.

Heeft dit met mijn firmware versie te maken?

Hoe kan ik erachter komen welke hardware en firmware versie mijn navigatie heeft? Dit zal vast in een of ander verborgen menu zitten maar ik weet niet waar.

Alvast bedankt

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Re: problemen RNS510 en oplossingen

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Als de V7 niet wordt geaccepteerd moet je terug naar de leverancier
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
wehoo
Junior Member
Junior Member
Berichten: 48
Lid geworden op: 19 okt 2010 20:08

Re: problemen RNS510 en oplossingen

Bericht door wehoo »

V7,maps, staat los van de firmware-versie. Welke firmware-versie? Zichtbaar via het 'hidden-menu', aan te zetten via VAGCOM. Of staat genoteerd op de stickers, bovenkant van het apparaat.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
bjornl
Junior Member
Junior Member
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 dec 2010 14:11

Re: problemen RNS510 en oplossingen

Bericht door bjornl »

even een nieuwe vraag.

Hoe komt het, als ik mijn auto start, mijn navigatie aandruk, dan begint mijn navigatiescherm altijd in Nijkerk, terwijl ik bij zwolle woon, dit maakt niet uit waar ik ben, zolang hij geen satalieten ontvangen heeft, begint het scherm altijd standaard in Nijkerk :? totdat hij gps krijgt, dan zie ik ineens de actuele straten/plaats.

ik heb mijn thuislocatie al ingesteld, en nog begint hij bij Nijkerk.

wat kan ik hier aan doen? of waar kan dit aan liggen?

alvast bedankt

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
wehoo
Junior Member
Junior Member
Berichten: 48
Lid geworden op: 19 okt 2010 20:08

Re: problemen RNS510 en oplossingen

Bericht door wehoo »

Lijkt wel op het zgn. "Regensburg-syndroom" (= geen flauwekul). Dit betekent dat je satnav de laatste positie niet onthoudt.
Welke versie heb je? Welke HW en welke SW?
Komt voor bij een combinatie van A-versie met bepaalde SW (firmware).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
alexsupport
Average Member
Average Member
Berichten: 57
Lid geworden op: 07 dec 2008 18:07

Re: problemen RNS510 en oplossingen

Bericht door alexsupport »

Zeer waarschijnlijk [dus bijna zeker] is de aansluiting niet juist.

De aansluiting voor de constante stroom is aangesloten op geschakelde +

en de aansluiting voor de geschakelde + is aangesloten op de constante stroom.

Dit is de meest voorkomende fout die bij inbouwen wordt gemaakt omdat er een ISO standaard is afgesproken waar sommige fabrikanten niet goed schema's kunnen lezen [en inbouwers vervolgens weer niet goed nameten].

Draai die aansluitingen maar om en je probleem is voor 99,9% zeker opgelost.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
bjornl
Junior Member
Junior Member
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 dec 2010 14:11

Re: problemen RNS510 en oplossingen

Bericht door bjornl »

wehoo schreef:Lijkt wel op het zgn. "Regensburg-syndroom" (= geen flauwekul). Dit betekent dat je satnav de laatste positie niet onthoudt.
Welke versie heb je? Welke HW en welke SW?
Komt voor bij een combinatie van A-versie met bepaalde SW (firmware).
Ik heb een B-Versie.

HW-Version: H03
SW-Version: 0900

en wat zou hier dan een oplossing voor kunnen zijn?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
bjornl
Junior Member
Junior Member
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 dec 2010 14:11

Re: problemen RNS510 en oplossingen

Bericht door bjornl »

alexsupport schreef:Zeer waarschijnlijk [dus bijna zeker] is de aansluiting niet juist.

De aansluiting voor de constante stroom is aangesloten op geschakelde +

en de aansluiting voor de geschakelde + is aangesloten op de constante stroom.

Dit is de meest voorkomende fout die bij inbouwen wordt gemaakt omdat er een ISO standaard is afgesproken waar sommige fabrikanten niet goed schema's kunnen lezen [en inbouwers vervolgens weer niet goed nameten].

Draai die aansluitingen maar om en je probleem is voor 99,9% zeker opgelost.
als dat het geval is, moet ik meer klachten hebben lijkt me? teminste dit is mijn ervaring met de standaard 1din radio's als je daar de 2 kabels omgewisseld hebt onthoud hij de zenders niet enz.

mar bij mij onthoud hij alle ingestelde zenders, alle navigatiebestemmingen, thuislocatie enz.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
wehoo
Junior Member
Junior Member
Berichten: 48
Lid geworden op: 19 okt 2010 20:08

Re: problemen RNS510 en oplossingen

Bericht door wehoo »

Ik was er gemakshalve van uitgegaan dat ie in een VW of 'verwant' product was ingebouwd. Dus dat de aansluitingen juist zouden zijn.

En ervan uitgaande dat het een 'echte' B-versie is, en geen gemodificeerde B, van A ---> B op sofwarematige wijze. In dat geval geeft de software aan dat het een B versie is, maar blijft de hardware gewoon A.
Maar bij een B-versie kan SW 900 zitten.
zie kort overzichtje van de HW en SW geleverd door VW (continental levert rns510).
(afkomstig van een Duitse site):

Historie der B Geräte:
HW: H02 SW: X360 (Vorserie)
HW: H02 SW: X540 (Vorserie)
HW: H02 SW: 0700 (Vorserie)
HW: H02 SW: 0760 (Vorserie)
HW: H02 SW: 0800
HW: H03 SW: 0800
HW: H03 SW: 0900 > ab KW 22/08
HW: H03 SW: 0900
HW: H04 SW: 0900
HW: H04 SW: 1100
HW: H04 SW: 1120
HW: H11 SW: 1090 (BlueMotion only)
HW: H11 SW: 1120 > ab KW 04/09
HW: H11 SW: 1200

De laatste officiële SW update voor de B-versie is SW1300. Dit geeft dezelfde mogelijkheden aan de B-versie als de SW26XX op een C-versie. Uitgezonderd de spraakbesturing. Die is bij B-versies officieel niet mogelijk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
bjornl
Junior Member
Junior Member
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 dec 2010 14:11

Re: problemen RNS510 en oplossingen

Bericht door bjornl »

het is een orginele B versie, op de sticker op e behuizing eindigd het serieNR op B en in het "verborgen menu" eindigd het Delivery part number op een B
en er ligt een orginele aansluitstekker volgensmij.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
wehoo
Junior Member
Junior Member
Berichten: 48
Lid geworden op: 19 okt 2010 20:08

Re: problemen RNS510 en oplossingen

Bericht door wehoo »

Helaas zeggen die stickers niet zoveel en kan de informatie in het Hidden Menu aangepast zijn. Er wordt nogal veel mee gerotzooid. Belangrijk is natuurlijk de herkomst van het apparaat. Op ebay en MP wordt nogal het e.e.a. twijfelachtig apparaat aangeboden.

Op de behuizing moet ook het serienummer zijn 'ingeslagen'. Dat moet dan overeenkomen met de sticker.
Ik bedoel niet die sticker die eindigt op B, C of A, maar de sticker waar het serienummer van het apparaat op staat.

Maar misschien is de eerdere post in deze thread wel juist en is je apparaat gewoon verkeerd aangesloten. En zit daar de oplossing in.

Bij A-versies, kan het Regensburg syndroom voorkomen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
alexsupport
Average Member
Average Member
Berichten: 57
Lid geworden op: 07 dec 2008 18:07

Re: problemen RNS510 en oplossingen

Bericht door alexsupport »

bjornl schreef:
alexsupport schreef:Zeer waarschijnlijk [dus bijna zeker] is de aansluiting niet juist.
als dat het geval is, moet ik meer klachten hebben lijkt me? teminste dit is mijn ervaring met de standaard 1din radio's als je daar de 2 kabels omgewisseld hebt onthoud hij de zenders niet enz.

mar bij mij onthoud hij alle ingestelde zenders, alle navigatiebestemmingen, thuislocatie enz.
Veel toestellen slaan die gegevens via condensatoren op, dus ook na het uit- of overbouwen blijft die info vaak beschikbaar.
De navigatie daarintegen gaat op het moment dat het contact wordt uitgeschakeld vaak pas dan wegschrijven waar hij gebleven is. Als er dan geen constante stroom meer voorhanden is kan dit dus niet en gaat hij bij opnieuw starten weer terug naar de laatst opgeslagen lokatie.
wehoo schreef:Ik was er gemakshalve van uitgegaan dat ie in een VW of 'verwant' product was ingebouwd. Dus dat de aansluitingen juist zouden zijn.
Als het toestel later is ingebouwd heeft er vast eerder een ander apparaat in gezeten.

Als het dan nodig was dat + en geschakelde + omgedraaid moesten worden kan dat ook in het ISO aansluiblok zijn gedaan....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
wehoo
Junior Member
Junior Member
Berichten: 48
Lid geworden op: 19 okt 2010 20:08

Re: problemen RNS510 en oplossingen

Bericht door wehoo »

De RNS510 loopt na het uitzetten van het contact nog circa 10-20 minuten door.(niet zichtbaar want het scherm gaat uit, wel hoorbaar want de ventilator loopt door). Dit o.a. voor de koeling (ventilator) en voor het geval het een korte tussenstop betreft. Het apparaat hoeft dan na een korte tussenstop niet helemaal op te starten.

Bij een 'foutief' aangesloten apparaat is dit niet het geval.

Bij een oudere gateway stopt ie helemaal niet meer en heb je te maken met een zgn. powerdrain of batterydrain.

Maar ik vraag me nu af in welk type auto je RNS510 is geplaatst.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
alexsupport
Average Member
Average Member
Berichten: 57
Lid geworden op: 07 dec 2008 18:07

Re: problemen RNS510 en oplossingen

Bericht door alexsupport »

wehoo schreef:Maar ik vraag me nu af in welk type auto je RNS510 is geplaatst.
Zie een van zijn eerdere posts: viewtopic.php?f=79&t=16068&p=95225#p95225

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
dim70
New Member
New Member
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 jan 2011 22:09

Re: problemen RNS510 en oplossingen

Bericht door dim70 »

wehoo schreef:De RNS510 loopt na het uitzetten van het contact nog circa 10-20 minuten door.(niet zichtbaar want het scherm gaat uit, wel hoorbaar want de ventilator loopt door). Dit o.a. voor de koeling (ventilator) en voor het geval het een korte tussenstop betreft. Het apparaat hoeft dan na een korte tussenstop niet helemaal op te starten.

Bij een 'foutief' aangesloten apparaat is dit niet het geval.

Bij een oudere gateway stopt ie helemaal niet meer en heb je te maken met een zgn. powerdrain of batterydrain.

Maar ik vraag me nu af in welk type auto je RNS510 is geplaatst.

Is er op dit forum bekend dat er een softwareversie in omloop is voor de Can gateways onder versie K waarmee het powerdrain verhaal zich niet voordoet bij het upgraden??

Heb deze firmware op mijn RNS510 (HW04 SW100) in mijn Passat uit 2006 geinstalleerd en met suc6!

Had eerder versie 2620 uitgevoerd waarna mijn batterij de volgende dag helemaal leeg was.
Een upgrade naar versie 2760 voor CAN gatway's onder versie K deed het voor mij!

Groeten Dimitri

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
wehoo
Junior Member
Junior Member
Berichten: 48
Lid geworden op: 19 okt 2010 20:08

Re: problemen RNS510 en oplossingen

Bericht door wehoo »

Is dit een A-versie apparaat?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
dim70
New Member
New Member
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 jan 2011 22:09

Re: problemen RNS510 en oplossingen

Bericht door dim70 »

wehoo schreef:Is dit een A-versie apparaat?

B versie!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
bjornl
Junior Member
Junior Member
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 dec 2010 14:11

Re: problemen RNS510 en oplossingen

Bericht door bjornl »

wehoo schreef:De RNS510 loopt na het uitzetten van het contact nog circa 10-20 minuten door.(niet zichtbaar want het scherm gaat uit, wel hoorbaar want de ventilator loopt door). Dit o.a. voor de koeling (ventilator) en voor het geval het een korte tussenstop betreft. Het apparaat hoeft dan na een korte tussenstop niet helemaal op te starten.

Bij een 'foutief' aangesloten apparaat is dit niet het geval.

Bij een oudere gateway stopt ie helemaal niet meer en heb je te maken met een zgn. powerdrain of batterydrain.

Maar ik vraag me nu af in welk type auto je RNS510 is geplaatst.
Golf 5 2.0 TDI 2005

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
bjornl
Junior Member
Junior Member
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 dec 2010 14:11

Re: problemen RNS510 en oplossingen

Bericht door bjornl »

nog even een reactie op de berichten over mijn probleem dat mijn voedingen niet goed aangesloten zijn, ik had toevallig een airbagstoring, dus had hem even uitgelezen met mijn VAG-COM.
hierbij zag ik ineens ook foutcodes bij de Navigatie/Radio, en deze code is als volgt:

2 Faults Found

03138 - Input AUX IN
011 - Open Circuit
Freeze Frame
Fault Status: 01100000
Fault Priority: 5
Fault Frequency: 1
Reset counter: 17
Mileage: 191124 km
Time Indication: 0
Date: 2000.00.00
Time: 13:25:53

01299 - Diagnostic Interface for Data Bus (J533)
004 - No Signal/Communication
Freeze Frame
Fault Status: 01100000
Fault Priority: 5
Fault Frequency: 1
Reset counter: 17
Mileage: 191124 km
Time Indication: 0
Date: 2000.00.00
Time: 13:25:53

misschien dat jullie hier wat aan hebben om tot een goede oplossing te komen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Navigatie rns510 look
    door Schreur » 18 mei 2017 13:15 » in V.A.G
    Reacties: 0
    Weergaves: 1620
  • RNS510 GTI V vervangen
    door vtrik » 14 jun 2019 16:27 » in V.A.G
    Reacties: 0
    Weergaves: 533
  • RNS510 in vw Golf 6
    door FantheMan » 17 okt 2019 07:41 » in V.A.G
    Reacties: 1
    Weergaves: 587
  • problemen met garmin 450
    door Kleine » 30 apr 2022 20:22 » in Garmin
    Reacties: 1
    Weergaves: 356
  • Problemen met mfd2
    door svv1972 » 04 jan 2016 07:17 » in V.A.G
    Reacties: 1
    Weergaves: 921
  • VDO PN 4000 problemen:
    door wmrail » 11 okt 2015 16:29 » in Mobiele VDO-Dayton systemen
    Reacties: 1
    Weergaves: 788
  • problemen met avic3 II
    door retep42 » 31 aug 2015 18:13 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 0
    Weergaves: 389

Terug naar “V.A.G”