Gerritje schreef:Als je een navigatie cd van afwijkende jaargang of regio erin stopt wordt er eerst gevraagd of je wilt installeren of van de cd werken.
Volgens de door mij net geraadpleegde deskundige duidt het hele fenomeen op een leesfout. Dat kan zowel door een slechte cd of ernstige slijtage of vervuiling van de laserlens. Als de cd niet (goed) kan worden gelezen komt het installatieproces niet eens op gang en staan alleen de gegevens uit het geheugen ter beschikking. Aangezien het hier alleen hoofdwegen lijken te zijn is het geheugen waarschijnlijk nog gevuld met gegevens van een cd van een geheel andere regio. (Import auto?)
Spijtig genoeg is de cd lezer van deze unit een van de meest gevoelige (slechtste) op dit gebied.
Hoewel het onwaarschijnlijk lijkt, kan de huidige SW versie in het toestel nog een versie 1.xx zijn
Deze is buitengewoon instabiel en veroorzaakt soms uitvalverschijnselen die minutenlang aanhouden.
In dat geval is een update naar 2.18 aan te raden.
Echter, met het vermoeden van een versleten laser is dat een nog hachelijker onderneming dan met een perfecte laser.
Ik zou de unit er uit halen en een reinigingsprocedure ondernemen waarbij eerst geprobeerd dient te worden om het lensje met een wattenstaafje en wat Isopropanol schoon te poetsen
Bedankt voor de info!
De vraag of je wilt installeren of vanaf cd wilt werken klopt: als ik dan kies voor installeren naar geheugen begint ie dus te kopieren en dat duurt een minuut of 10.
Daarna werkt dus alles, maar hij blijft wel knipperen wat dus duidt op het inladen van details.
Kortom; de installatie gaat prima, maar de details die vervolgens worden ingeladen - tijdens het normale gebruik - duren erg lang (en lijken dus niet af te komen).
Alles gaat volgens de handleiding, maar in de handleiding staat niet hoelang die laatste stap mag duren
Misschien heeft 'ie inderdaad last van de lens ofzo, maar zou 'ie dan niet een error ofzo moeten geven? En de hele installatie lijkt gewoon te lukken!
Of zou het uitmaken dat ik rijd terwijl hij die stap doorloopt?
Nou ja, zal de dealer 's opzoeken binnenkort...