Demonteren PC5500 BMW 3-serie

niXnut
New Member
New Member

Demonteren PC5500 BMW 3-serie

Bericht door niXnut »

Ik ben sinds kort de gelukkig eigenaar van een BMW 3-serie van bj 2005 (e46) :D . In mijn auto zit een VDO navigatiesysteem ingebouwd. Volgens de vorige eigenaar is dit systeem voor levering aan de eerste eigenaar door de BMW dealer ingebouwd. BMW boodt deze optie aan om zo de BPM te omzeilen. Voor zover ik heb kunnen achterhalen gaat het om een MS5500 systeem. De monitor zit onderaan de middenconsole en de navigatiecomputer zit samen met een BMW cd-wisselaar keurig weggebouwd in de kofferbak.

Mijn dvd navi werkt op zich prima, maar het kan wel een upgrade gebruiken. Ik heb voor een nette prijs een PC5200 op de kop kunnen tikken. Nou heb ik het volgende probleem; ik krijg de oude navigatiecomputer niet gedemonteerd. Het lijkt alsof het ding in zo'n 1din radioslede zit maar ik heb vanalles geprobeerd en ik krijg hem er niet uit. Ik heb verschillende beugeltjes geprobeerd (je weet wel, van die dingen waarmee je ook autoradio's uit de slede haalt) maar hij lijkt muurvast te zitten. Is het jullie bekend hoe BMW die dingen toendertijd in de kofferbak monteerde? Moet ik het op een andere manier proberen? Jullie hulp is zeer welkom!

Bijkomende vraag: Als het me uiteindelijk gaat lukken, dan moet de PC5200 op de plek van de PC5500 komen. Zoals jullie ongetwijfeld weten is de PC5200 echter veel kleiner dan de PC5500 en past hij niet in zo'n DIN opening. Is daar een oplossing voor? Een verloop ofzo, of montagebeugels oid? Hoe krijg ik mijn nieuwe navigatiecomputer passend in een 1din opening?
BMW 318i BJ 2005 | MS5500 | nog niet ingebouwde PC5200 | western europe 2010/2011

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Re: Demonteren PC5500 BMW 3-serie

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Aan de achterzijde van de PC5500 zit een draadeind van 30 mm M5 waarop een stootdop kan worden gemonteerd
Het is ook mogelijk om daarmee de computer aan de achterzijde te vergrendelen door daarop een moer te draaien

Het is niet onmogelijk dat dit bij deze unit ook is gedaan.

De aansluitingen van de 5200 zijn identiek en je kunt jhet makkelijkst deze PC gewoon met de meegeleverde klittenband bovenop de bestaande DIN unit of de wisselaar monteren
Denk er wel aan dat je een andere aansluiting voor de TMC antenne nodig hebt
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
niXnut
New Member
New Member

Bericht door niXnut »

Dank je Gerritje, het zou zomaar kunnen kloppen dat hij aan de achterkant vast zit. Zo voelt het in ieder geval wel. Dat is jammer want dan moet de hele bekleding van de zijkant van de kofferbak los. Ben niet zo'n held in dit soort dingen.

De 5500 zit strak onder een wisselaar, dus er bovenop is geen optie.in de slee zou misschien kunnen maar er zat geen klitteband bij mijn 5200 (tweedehands). Er is geen standaardoplossing voor montage van een 5200 in een 1din opening?
BMW 318i BJ 2005 | MS5500 | nog niet ingebouwde PC5200 | western europe 2010/2011

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Ik heb nog even contact gezocht met enkele `experts` op dit gebied en geen van allen heeft ooit meegemaakt dat deze computer nog eens extra geborgd was met de door mij veronderstelde moer achterop.
Wel is het zo dat er nogal flink wat kracht moet worden gezet om de 5500 met de 2 beugeltjes uit de slede te kunnen trekken.
Men herkent de situatie dat het lijkt alsof er nog een vergrendeling is. De gebruikte slede blijkt vreselijk krap te zijn.
Dus 2 goede beugeltjes heel erg stevig trekken
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
niXnut
New Member
New Member

Bericht door niXnut »

Dan denk ik dat ik dat bij een inbouwstation ga laten doen. Ik ben veel te bang dat ik wat stuk maak. Jammer dat dat dan weer geld gaat kosten. Het lijkt of de beugeltjes geen grip krijgen en er zo langs schieten. Je hebt toch geen speciale teugels nodig? Die heb ik namelijk niet. Wat jij zegt, hij lijkt loei vast te zitten. Alvast bedankt dat je de moeite hebt genomen om navraag te doen.
Heb je toevallig ook nog nagedacht over de montage mogelijkheden van mijn 5200 in hetzelfde gat?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Je hebt wel degelijk speciale beugeltjes nodig waar aan beide uiteinden een inkeping zit
Je moet ze er zo ver insteken tot ze echt vastklikken

Die 5200 kun je op alle mogelijke manieren monteren als het maar ongeveer horizontaal is. ook op z'n kop
Dat je geen klittenband hebt lijkt me geen probleem want dat kun je overal betrekken
Zelfs goed dubbelzijdige tape kun je gebruiken om hem onder tegen de wisselaar aan te plakken

Ik denk echt dat je er een veel groter probleem van aan het maken bent dan nodig is.
Het stelt echt allemaal niets voor

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
niXnut
New Member
New Member

Bericht door niXnut »

Gerritje schreef:Je hebt wel degelijk speciale beugeltjes nodig waar aan beide uiteinden een inkeping zit
Zijn dat niet van die bijna universele beugeltjes van autoradio's? Een u-tje met spitsen kopjes met een inkepingen aan het eind? Zijn die beugeltjes ergens te koop of kan ik ze lenen van iemand die in de buurt van gennep woont?
Die 5200 kun je op alle mogelijke manieren monteren als het maar ongeveer horizontaal is. ook op z'n kop
Dat je geen klittenband hebt lijkt me geen probleem want dat kun je overal betrekken
Zelfs goed dubbelzijdige tape kun je gebruiken om hem onder tegen de wisselaar aan te plakken

Ik denk echt dat je er een veel groter probleem van aan het maken bent dan nodig is.
Daar heb je gelijk in. Maar ik wil eigenlijk een mooie oplossing. De vorige eigenaar heeft de rest van de installatie perfect afgewerkt en nu zit ik met een groot gatend gat in die din opening.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
alexsupport
Average Member
Average Member

Bericht door alexsupport »

niXnut schreef:
Gerritje schreef:Je hebt wel degelijk speciale beugeltjes nodig waar aan beide uiteinden een inkeping zit
Zijn dat niet van die bijna universele beugeltjes van autoradio's? Een u-tje met spitsen kopjes met een inkepingen aan het eind? Zijn die beugeltjes ergens te koop of kan ik ze lenen van iemand die in de buurt van gennep woont?

Daar heb je gelijk in. Maar ik wil eigenlijk een mooie oplossing. De vorige eigenaar heeft de rest van de installatie perfect afgewerkt en nu zit ik met een groot gatend gat in die din opening.
Ga eens kijken bij een half fords of zo...

Beugeltjes worden daar verkocht.

Vervolgens sluit je de 5200 aan [denk aan de andere aansluiting van de TMC antenne!] en koop je bij dezelfde zaak een 1 din afdekplaat. Die worden normaal geplaatst als er geen radio is gemonteerd, maar je kan er ook prachtig je 5200 achter verbergen. Denk er wel aan dat je een mogelijkheid moet houden het deksel weer te verwijderen... [bijvoorbeeld bij updates..]

Dus rijd ook even langs de bouwmarkt voor een mooi kastknopje en schroef deze vast aan je deksel..

kind kan de was doen. :wink:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
niXnut
New Member
New Member

Bericht door niXnut »

Van die standaard beugeltjes heb ik geprobeerd maar dat werkte voor geen meter. Ze hadden echt geen grip, ze grijpen nergens in vast. Ik denk dat ie toch echt ergens in geschroefd zit. Ik zal morgen eens kijken.

Ik zal ook eens bij halfords binnenlopen, misschien hebben ze daar idd wel mooie afdekplaten voor din openingen. Ik had gehoopt dat er een soort slee zou zijn waar voor een 5200 die dan weer in een din opening past, maar wat ik ervan begrijp zit dat er niet in.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
peterx1/9
Starting Member
Starting Member

Bericht door peterx1/9 »

Voor het verwijderen van de PC uit het rekje achterin de auto dient de kofferbakbekleding losgemaakt te worden. Op zich niet moeilijk als je weet hoe het moet.

De computer zit in het rekje geschroefd dus hier heb je een ringsleuteltje (10mm als ik me niet vergis) voor nodig. Vier boutjes losdraaien en je haalt de computer er zo uit. De computer zelf zit in een houdertje geschoven en door met twee kleine schroevendraaiertjes twee lipjes in te drukken (beide zijden 1) kun je de computer uit het houdertje schuiven.

Et voila, voila job is geklaard. ;)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Beamer AR15
New Member
New Member

Bericht door Beamer AR15 »

Ik heb dezelfde configuratie.
Ik mijn cd versie omgeruild voor een dvd versie (5500--->5700)

Je haalt de computer er makkelijk uit, wel erg hard trekken.

Aan beide zijkanten zit een koperkleurig plaatje.
Hier met een kleine schroevendraaier 2 lipjes per kant (totaal 4 x) indrukken.
Het beste eerst links drukken en tegelijk trekken.
Daarna de andere kant.

De computer zit verder nergens vast.

Suc6,
Robert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht