Update zoals beloofd,
Had inderdaad een kabelbreuk in mijn tachosignaal (Draad was klem komen te zitten, maarja wat wil je van orginele kabel ford naar iso (verloopkabel) met een parrot er tussen geknoopt een hoop draadjes).
Maar alles werkt nu naar behoren!!!
Voor de mensen die geintreseert zijn hoe een navi in te bouwen in een ford focus (hoeft niet perse een travelpilot dx te zijn kan ook een andere navi met tacho) hierbij een verslag hoe ik te werk ben gegaan.
Hieronder zie je de 18 pins radio aansluiting die in de zelfde kabelboom zit als de 2 radiostekkers, deze zit weggetaped met grijze (schuim isolatietape) van deze stekker moet je pin 6 hebben groen/witte draad. Op de stekker links onder.

ALs deze niet aanwezig is zou je deze stekker kunnen opzoeken zit onder je dashbord kastje rechts.

Achteruitsignaal heb ik rechtstreeks vanaf mijn achterlicht gepakt groen/zwarte kabel aan stekker achterlicht heb hier helaas geen foto van maar met een multimeter moet hier wel uit te komen zijn

.
Vanaf de radioaansluiting van orgineel ford naar iso (verloopkabel) zaten de aansluitingen voor spanning e.d. al goed. De foto hieronder zie je de pen bezetting van de dx (vanaf achterop de stekker gezien dus waar de draden ingaan)

De aansluitingen die grijs gemarkeerd zijn heb ik niets aan hoeven doen, met de standaard verloopkabel zaten deze aansluitingen al goed.
De overige aansluitingen dus mute (voor de parrot, tacho en achteruit) heb ik een iso stekker los gekocht en daar de pinnetjes uitgehaald om voor deze aansluitingen te gebruiken.
Radio erin en het zou moeten werken.
Om de travelpilot te kalibreren moet je de nav cd plaatsen---> de nav opstarten --->vervolgens terug gaan naar fm modus ------>menu---->installatie(deze is namelijk op slot in menu als je geen nav opgestart hebt) ----> kalibratie --->nieuwe installatie ----> vervolgens tussen de 5 en 15 km gaan rijden (dus niet 10 km per uur

) ---->bij status zie je de progresbar dan langzaam vollopen (bij mij na ongeveer 4km gereden te hebben) en vervolgens is deze dan klaar. Als de progresbar niet volloopt dan is je tacho signaal niet goed.
Hieronder foto progresbar

Hieronder foto sensor test ook in je menu te vinden bij installatie
Succes ermee!!
Groetjes Dennis
P.s.
J.w. bedankt voor de snelle en uitgebreide reacties