Raar symbool in statusbalk MS 5600

hapee50
Normal Member
Normal Member
Berichten: 114
Lid geworden op: 06 mei 2006 00:55

Raar symbool in statusbalk MS 5600

Bericht door hapee50 »

Mijn MS 5600 heeft/had wat rare kuren :( . Nu voor de tweede keer in plm. een half jaar vertoonde het systeem een "wegtrekker". Tijdens het navigeren (adres ingegeven en gaan rijden; systeem reageert normaal, incl. gesproken aanwijzingen) raakt het systeem van slag en ik rij op m'n beeldscherm plotseling dwars door Amersfoort, terwijl ik op de A28 rij. Hij blijft de route berekenen vanuit die (fictieve) positie en geeft nieuwe aanwijzingen. Na plm. een half uur weer "normaal" op de rit. Gisteren hetzelfde (in de buurt van Almere) alleen toen reed ik ineens midden in het IJsselmeer en gebeurde er niets meer :? . In de statusbalk van het beeldscherm verscheen een symbool: "handje" met rood streepje er doorheen. Ik heb me suf gezocht in de handleiding, maar niets kunnen vinden. Iemand een idee? Ook m.b.t. tot de "wegtrekkers"?

Inmiddels van de stroom afgehaald en weer aangesloten en na behoorlijk wat tijd (twee ritten van ruim een half uur) werkte het weer als vanouds. Ik ben erg benieuwd naar de ideeën en natuurlijk een remedie.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Dat handje met rode streep komt tevoorschijn als teken dat je de navigatie niet kunt/mag bedienen. Zoiets was het geval bij de "BPM-systemen" van enige jaren geleden, die kon je niet bedienen als je reed.

Als dit nu gebeurt is er ergens iets misgegaan in het besturingssysteem. En dus de vraag: welke versie heb jij er in zitten, is dat de laatste, 9.8 dus?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
hapee50
Normal Member
Normal Member
Berichten: 114
Lid geworden op: 06 mei 2006 00:55

Bericht door hapee50 »

@ JW
Dank voor het snelle antwoord. Volgens mij is het 9.8. Er zat een MO 5712 CD bij en die heb ik erop gezet. Helpt dat? En ter informatie: ik heb het systeem gekocht uit een oude voorraad van een Peugeot-dealer. Was nog niet gebruikt, alle onderdelen in gesealed plastic zakjes, nieuwe CD-ROM. Beeldscherm zat er niet bij, maar via een mede-forumlid was dat snel opgelost.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Die MO 5712 bevat de SW 9.8, da's de goeie dus.

Laad 'm nog eens, soms verbetert dat de werking.
Doe dat met draaiende motor, en zorg dat de update ongestoord gedaan kan worden. Dus geen deuren openen, met knopjes spelen etc. gedurende de update.

Voorts: toen 'ie de weg kwijt was, hoeveel sat's ontving je toen, weet je dat nog?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
hapee50
Normal Member
Normal Member
Berichten: 114
Lid geworden op: 06 mei 2006 00:55

Bericht door hapee50 »

Oeps :? . Dat weet ik niet meer. Ik weet wel dat ik de bestemming heb ingevoerd en de navigatie gewoon werkte. Dus inclusief aanwijzingen. Na vijf of tien minuten rijden was het mis en het duurt alttijd even voordat de sat's gevonden zijn. Ik ga er vanuit dat het er niet meer dan twee of drie geweest zijn (rood getalletje).
PS. Het vinden van de sat's is bij mij heel onregelmatig. Soms binnen een minuut of vijf, soms duurt het een kwartier of zo.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
hapee50
Normal Member
Normal Member
Berichten: 114
Lid geworden op: 06 mei 2006 00:55

Bericht door hapee50 »

Ga in ieder geval morgen de CD-ROM er nog een keer in stoppen :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hoeveel sat's ontvang je normaliter? Dat kunnen er 12 zijn bij de 5600.
Waar zit je GPS antenne, heeft die wel "vrij zicht" naar boven?

En is de rest goed aangesloten, puls en achteruit?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
hapee50
Normal Member
Normal Member
Berichten: 114
Lid geworden op: 06 mei 2006 00:55

Bericht door hapee50 »

Sat's: tussen de 5 en 9 (nooit meer gehad). Duurt altijd wel even.
GPS-antenne: ligt op het dashboard, ruim van de rand. Geen gecoate voorruit (rij een Scenic).
Puls: afgepikt van de (standaard) Carminat SH1, evenals de permanente en geschakelde plus.
Achteruit: draad getrokken van rechter achteruitrijlicht (leuk woord voor "Scrabble" met 2x de woordwaarde :) ).

Helpt dit?

Groet JW (zijn ook mijn voorletters :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Ben je er zeker van dat jouw Scenic geen gecoate/gemetalliseerde voorruit heeft? Dat kun je zien achter de binnenspiegel, als daar van die spikkelstukjes zitten is 'ie wél gecoat.

En weet je waar de GPS antenne van je SH1 zit? Hoeveel sat's ontvangt die?

Op zich kan de 5600 goed zonder GPS ontvangst navigeren, dat deed mijn 5500 ook uitstekend. Uiteraard alleen als de puls goed werkt en de kalibratie op orde is.
Dat gaat goed zolang de kaart precies klopt. Zodra daar een afwijking in zit moet de GPS info bijspringen. En als dat dan niet lukt omdat de ontvangst (even) niet goed is, gaat het mis. Dan weet het systeem niet waar je je bevindt.

Het blijft dus even zoeken naar de oorzaak van je "off-road".

Dat handje is een ander verhaal, denk ik. Eerst maar even de 9.8 opnieuw inspelen, kijken wat er dan gebeurt.

Overigens, heb je al in het diagnose menu (code 6330) gekeken of er ergens fouten in staan? Zo ja, welke?
Doe dat vóórdat je de 9.8 opnieuw inspeelt, die fouten kunnen gewist worden bij het inspelen.
En wellicht ten overvloede: verander NIKS in dat diag-menu, alleen kijken daar :idea:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
hapee50
Normal Member
Normal Member
Berichten: 114
Lid geworden op: 06 mei 2006 00:55

Bericht door hapee50 »

@JW
Ik was er zeker van dat de voorruit niet gecoat was. Dat stond niet op het overzicht van de fabrieksspec's (via bevriende Renaultdealer gekregen). Maar .............................................. er zitten wèl spikkels achter de binnenspiegel :?: . Dus wèl gecoat :oops: . Even nagevraagd bij de Renaultdealer. Gecoate voorruit wordt niet vermeld in de fabrieksspec's. Je "weet je het zeker"-vraag was dus in de roos :!:

Nu de gevraagde info:
- de antenne van de SH1 zit in de voet van de (radio)dakantenne
- bij gelijktijdig gebruik van de SH1 en de VDO had de SH1 7 sat's en de VDO te nauwernood 1 (één dus). Antenne van de VDO buiten de auto geplaatst en binnen no-time had ik er daar ook 7
- in het diagnosemenu gekeken (en me echt hiertoe beperkt :wink: ) en hierin stond Probleemcode 4; Aantal problemen 1; Aard van het probleem GPS-probleem

Ik geloof dat het lek wel boven tafel is :D

Ook nog geprobeerd om de versie 9.8 weer opnieuw in te spelen, maar dat liep op een mislukking uit. Na het scherm "even geduld a.u.b." kreeg ik een veelkleurig beeldscherm (kleurige spikkeltjes) en er gebeurde niets. Half uur gewacht (motor constant laten draaien) en nog niks. Geprobeerd de CD-ROM uit de PC 5600 te halen, maar het apparaat reageerde niet :? . Op vol risico de motor afgezet, twee tellen gewacht en opnieuw gestart. Na één druk op het knopje kwam de CD-ROM eruit en tot mijn grote verbazing functioneerde de VDO (nog). Ik blijf er nu maar even af, afgezien van het verplaatsen van de antenne :roll: .

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Zo zie je maar :wink:

Die foutcode 4 geeft aan dat er een probleem is met de GPS antenne of met de module in de computer.
Dat is niet een indicatie dat er om een of andere reden slechte ontvangst is.
Als je de antenne gaat verplaatsen kijk dan goed of er niet ergens een probleem is met de (zeer dunne) coax of de stekker op de computer.
Waar ben je overigens van plan de antenne nu te monteren?

En die SW inspeelfout heb ik ooit eens eerder langs zien komen. In mijn herinnering was dat eenmalig, maar dat kan ik niet terugvinden.
Ik denk dat je er verstandig aan doet dat vooralsnog maar even zo te laten. Eerst dat GPS antenne probleem oplossen, wellicht werkt alles dan goed en hoef je verder niks te doen.

We lezen het vervolg wel :idea:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

JW schreef:Dat handje met rode streep komt tevoorschijn als teken dat je de navigatie niet kunt/mag bedienen. Zoiets was het geval bij de "BPM-systemen" van enige jaren geleden, die kon je niet bedienen als je reed.

Als dit nu gebeurt is er ergens iets misgegaan in het besturingssysteem. En dus de vraag: welke versie heb jij er in zitten, is dat de laatste, 9.8 dus?

Groet,
JW

Dat je dat "handje met rode streep erdoor" te zien krijgt heeft afaik niets te maken met een verkeerd ingespeelde software maar met de instelling in het diagnosemenu
Als daar Snelheidsbegrenzer op "aan" staat (rood vakje) komt dit handje tevoorschijn als je harder gaat dan 5 km/h
Wil je altijd de vrijheid wilt om tijdens het rijden te bedienen, dan op uit (groen vakje) zetten)

Ik dacht me te herinneren dat deze toestellen, anders dan de radionavi's nooit onder de "BPM-Regeling" zijn gevallen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
hapee50
Normal Member
Normal Member
Berichten: 114
Lid geworden op: 06 mei 2006 00:55

Bericht door hapee50 »

Het idee is dat de antenne verplaatst gaat worden naar een plekje achter de binnenspiegel, in het gedeelte met de spikkeltjes. Ik ga er vanuit dat dat wel werkt. Ik heb daar ook de transponder zitten voor de Franse Autoroute tolpoortjes en dat functioneert. Overigens zijn alle tips voor alternatieve en/of betere plekken welkom. Voor het overige nogmaals dank. Fantastisch forum hier :Yes: .

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
hapee50
Normal Member
Normal Member
Berichten: 114
Lid geworden op: 06 mei 2006 00:55

Bericht door hapee50 »

@Gerritje
Ook dank voor jouw tip. Ga in ieder geval nog een keer (heel voorzichtig :wink: ) het diagnosemenu in. Het gekke is wèl dat ik dat symbooltje voor het voorval nog nooit gezien heb. En de navigatie is redelijk vaak door mijn bijrijdster (uiteraard) tijdens het rijden gebruikt. Dus hoe dat kan ..................... :?: Nog tips voor de plek van de GPS-antenne?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Als je tijdens het "handje" probeert een adres in te typen komt er een ping en een waarschuwing:
U rijdt momenteel te snel voor de gekozen functie!
Maar je kunt bijvoorbeeld wel gewoon een bestemming uit het adresboek kiezen
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

hapee50 schreef:Het idee is dat de antenne verplaatst gaat worden naar een plekje achter de binnenspiegel, in het gedeelte met de spikkeltjes. Ik ga er vanuit dat dat wel werkt. Ik heb daar ook de transponder zitten voor de Franse Autoroute tolpoortjes en dat functioneert. Overigens zijn alle tips voor alternatieve en/of betere plekken welkom. Voor het overige nogmaals dank. Fantastisch forum hier :Yes: .
Daar zal 'ie zeker goed werken. Als je 'm goed monteert, welteverstaan.
Ik heb gezien dat mensen de standaard GPS antenne met de vlakke zijde, da's de achterkant dus, tegen de ruit plakten en da's foute boel. Hij moet met de bolle zijde, de ontvangstzijde dus tegen de ruit zitten.
Desgewenst zijn er speciale GPS antennes voor dit doel. Die hebben een vlakke ontvangstzijde, die op de ruit geplakt kan worden.

Die (SANEF) Transponder zit daar ook bij mij. En dat werkt uitstekend :D

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
hapee50
Normal Member
Normal Member
Berichten: 114
Lid geworden op: 06 mei 2006 00:55

Bericht door hapee50 »

@JW
Ik moest even glimlachen m.b.t. je montage-tip, maar ik lees al een tijdje mee op dit forum en begrijp je opmerking. Ikzelf heb ook wel eens een stommiteit begaan (zoals het vertrouwen op fabrieksspec's :) ). In dit geval was ik me bewust van de montagerichting, maar toch bedankt.

Ben wel geïnteresseerd in de platte antenne (waar te koop en welke prijs), want anders moet ik een montagebeugeltje maken. En zo'n plat ding tegen de voorruit staat gewoon netjes. Bovendien sluit het een eventuele draadbreuk in de huidige antenne uit.

PS. Die SANEF-transponder is idd dik lachen. Eén keer een nerveuze fransman meegemaakt (ik reed vóór hem naar het poortje met de oranje "T") die met lichtknipperen en wijzen mij duidelijk probeerde te maken dat ik iets niet goed deed :D

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Ik had vroeger via het Navisys.de forum een link naar een fabrikant van die plak-gps antennes. Die link is er niet meer, helaas.
Oftewel, ik kan je op dit moment niet verder helpen, ik blijf zoeken.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

http://tinyurl.com/275p7fk
Euro 24.90
En gratis verzending naar Nederland
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Dat is een nogal groot uitgevallen (65 * 12 mm) combi antenne.

In de Hirschmann catalogus staat daarover:

GPS-/GSM-/DCSDisc
Patch Antenna
Application
Planar antenne for interior car window
mount, front (by means of adhesive pad).
For all popular vehicles without metallic,
heat-insulated coating.
For Car Navigation Systems,
Fleet Management Systems,
Traffic Guidance Systems
Vehicle Location.
Usable with all current GPS receivers,
e.g. Trimble, Motorola, Rockwell, JRC

Die andere antenne was veel kleiner, en nadrukkelijk bedoeld voor montage in het stippelvlak.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Inderdaad fors maar ik kan echt geen andere vinden en dan voor dit geld!
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
hapee50
Normal Member
Normal Member
Berichten: 114
Lid geworden op: 06 mei 2006 00:55

Bericht door hapee50 »

@Gerritje en JW
Allereerst dank voor de tips en de moeite i.v.m. het zoeken. Ik denk dat ik eerst even de strategie "huisvlijt" ga volgen en een beugeltje o.i.d. ga fabriceren. Zo'n pannenkoek (ik blijf moeite met die nieuwe spelling hebben :) ) tegen de voorruit lijkt me ook niet zo netjes staan.

Ook nog een opmerking. Ik lees in de beschrijving van de antenne/pannenkoek "For all popular vehicles without metallic,
heat-insulated coating
" Kom ik dan niet van de regen in de drup :?:

O ja, het "handje" is verdwenen en ik kan gewoon onder het rijden de navigatie bedienen. D.w.z. de bijrijder dus :wink:. Iemand een verklaring, anders dan "een bitje omgevallen" :?:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Dat geldt voor alle GPS antennes.
Als je iets vindt wat in die "opening" past zit je altijd goed
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
hapee50
Normal Member
Normal Member
Berichten: 114
Lid geworden op: 06 mei 2006 00:55

Bericht door hapee50 »

Even een kleine update. De strategie huisvlijt heeft haar eerste resultaat opgeleverd. Eerste fase bij mij is altijd opmeten. En wat bleek? De originele VDO-antenne is ongeveer evengroot als de (door mij onterecht "pannenkoek" genoemde :oops: ) Hirschmann antenne die Gerritje gevonden had. Om even exact te zijn: de VDO-antenne heeft een grondplaat die 65 x 65 mm meet en de dikte is 14 mm :!: . De puristen onder ons zouden zelfs zeggen dat de Hirschmann kleiner is (waar ze gelijk in hebben).

Ergo: de tip van Gerritje opgevolgd en meteen de Hirschmann besteld bij amazon.de. Voor nog geen € 25,- ga ik niet zitten amateuren :wink: . Een eventuele kabelbreuk bij de VDO-antenne is hiermee meteen uitgesloten. Wordt vervolgd.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
hapee50
Normal Member
Normal Member
Berichten: 114
Lid geworden op: 06 mei 2006 00:55

Re: Raar symbool in statusbalk MS 5600

Bericht door hapee50 »

@JW en Gerritje
De Hirschmann antenne afgelopen woensdag keurig ontvangen en vandaag gemonteerd. Netjes in het "venster" achter de binnenspiegel gemonteerd en ................................. probleem opgelost :D . Ik had binnen 5 minuten 11 sat's (had er nooit meer dan 8 of 9). Nog even met de Carminat gecontroleerd: ook 11 sat's. Dus heren: DANK!

Nog iets opmerkelijks. Ik heb nog even op de link in de post van Gerritje geklikt en kwam keurig bij amazon.de. Alleen wat bleek? De antenne kost inmiddels € 54,98 :shock: . Terwijl ik € 24,74 heb betaald :D . Dus Gerritje, als je een keer in de buurt van Harderwijk bent staat er een fles wijn voor je klaar. Wèl vooraf even een PM sturen :wink: .

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • rood cd symbool en een gps ontvanger symbool die altijd op rood staat
    door Miesjel1975 » 05 jul 2016 21:18 » in Renault
    Reacties: 0
    Weergaves: 464
  • NAVIGATIE VOLKSWAGEN, RAAR GELUID BIJ AUX EN CONTACT AAN
    door oepich123 » 26 sep 2018 17:02 » in V.A.G
    Reacties: 0
    Weergaves: 700

Terug naar “Vaste VDO-Dayton systemen”