Heb een Blaupunkt MCD navigatie met mono-chroom scherm (VW-blauw). Ingebouwd in VW Sharan.
Sinds vandaag constateer ik verticale strepen op het schermpje. Scherm is wat trager geworden. Is dit ergens een voorteken van of wat is de oorzaak? Wat is de mogelijke oplossing?
Wie kan mij verder helpen?
MCD scherm met verticale strepen
-
- New Member
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 22 mar 2008 22:50
-
- Normal Member
- Berichten: 108
- Lid geworden op: 28 nov 2007 06:23
Mosterd na de maaltijd
Ik zat te bladeren tussen de al wat oudere postings en kwam toen ondermeer deze tegen.
Hééél triest dat er nul komma nul reacties zijn gekomen op een toch niet al te moeilijke vraag, dit forum onwaardig.
Het komt voor Suburbia natuurlijk als mosterd na de maaltijd, veel te laat, maar ik kon het toch niet laten hier wat neer te pennen, zeg maar tot algemeen nut.
Vertikale strepen in Blaupunkt displays komt helaas nogal eens voor sinds ze in Hildesheim zijn overgegaan op zg conductive pressure bonding als verbinding tussen het glas van het display en de foliekabel die het met de electronica verbindt.
Hierbij wordt gebruik gemaakt van een uiterst dun lijmlaagje dat microscopisch kleine metaaldeeltjes bevat die - en dat is nu precies de truc - een fractie dikker zijn dan het lijmlaagje zelf zodat ze zowel met de geleiderstrip op het glas als met de koperbaan van de folie contact maken.
Dit lukt alleen als de lijm met de juiste temperatuur en onder de juiste druk wordt aangebracht en dan afgekoeld, een proces dat tijdens de productie volledig automatsch verloopt en waarvoor ze voor reparatie speciale handgemaakte apparaten ter berschikking hebben.
Nu blijkt deze lijm na verloop van tijd enigszins gevoelig voor vocht en temperatuurswisselingen te zijn en vooral voor een combinatie van die twee, oftewel het gemiddelde Nederlandse weer.
Hierdoor zet de lijmlaag plaatselijk een heel klein beetje uit wat tot gevolg heeft dat de metaaldeeltjes geen gelijktijdig permanent contact meer met beide kanten maken.
Als alle metaaldeeltjes van een verbinding losgeraakt zijn valt de bijbehorende baan - meestal vertikaal maar het kan ook horizontaal zijn - definitief of af en toe uit, vaak ook pas als een bepaalde temperatuur bereikt wordt.
Officieel heet het dat dit uitsluitend met het genoemde speciale apparaat te herstellen is maar dat staat in Hildesheim en wat de kosten dan zullen zijn laat zich raden. Er zijn echter succesvolle pogingen bekend van echte die-hard techneuten die de aangedane plek met een soldeerbout via een mica schijfje (isolatieschijfje van een powertransistor) verwarmden en met een pincet druk uitoefenden tot de lijm weer uitgehard was.
Ik geef het toe, bepaald niet makkelijk en succes is op geen enkele wijze gegarandeerd maar niet geschoten... enz. Het kan er in ieder geval ook niet slechter op worden en het houdt je van de straat, in ieder geval minstens een half middagje.
Als je verneemt wat de vervangprijzen voor de diverse Blaupunkt frontjes zijn of in het gunstigste geval van het complete binnenwerk als dit al leverbaar is wordt deze doe-het-zelf-optie steeds aantrekkelijker en het is een goede oefening voor een vaste hand en je oog-hand coordinatie.
Zet wel eerst de verbanddoos en de brandzalf klaar...
Hééél triest dat er nul komma nul reacties zijn gekomen op een toch niet al te moeilijke vraag, dit forum onwaardig.
Het komt voor Suburbia natuurlijk als mosterd na de maaltijd, veel te laat, maar ik kon het toch niet laten hier wat neer te pennen, zeg maar tot algemeen nut.
Vertikale strepen in Blaupunkt displays komt helaas nogal eens voor sinds ze in Hildesheim zijn overgegaan op zg conductive pressure bonding als verbinding tussen het glas van het display en de foliekabel die het met de electronica verbindt.
Hierbij wordt gebruik gemaakt van een uiterst dun lijmlaagje dat microscopisch kleine metaaldeeltjes bevat die - en dat is nu precies de truc - een fractie dikker zijn dan het lijmlaagje zelf zodat ze zowel met de geleiderstrip op het glas als met de koperbaan van de folie contact maken.
Dit lukt alleen als de lijm met de juiste temperatuur en onder de juiste druk wordt aangebracht en dan afgekoeld, een proces dat tijdens de productie volledig automatsch verloopt en waarvoor ze voor reparatie speciale handgemaakte apparaten ter berschikking hebben.
Nu blijkt deze lijm na verloop van tijd enigszins gevoelig voor vocht en temperatuurswisselingen te zijn en vooral voor een combinatie van die twee, oftewel het gemiddelde Nederlandse weer.
Hierdoor zet de lijmlaag plaatselijk een heel klein beetje uit wat tot gevolg heeft dat de metaaldeeltjes geen gelijktijdig permanent contact meer met beide kanten maken.
Als alle metaaldeeltjes van een verbinding losgeraakt zijn valt de bijbehorende baan - meestal vertikaal maar het kan ook horizontaal zijn - definitief of af en toe uit, vaak ook pas als een bepaalde temperatuur bereikt wordt.
Officieel heet het dat dit uitsluitend met het genoemde speciale apparaat te herstellen is maar dat staat in Hildesheim en wat de kosten dan zullen zijn laat zich raden. Er zijn echter succesvolle pogingen bekend van echte die-hard techneuten die de aangedane plek met een soldeerbout via een mica schijfje (isolatieschijfje van een powertransistor) verwarmden en met een pincet druk uitoefenden tot de lijm weer uitgehard was.
Ik geef het toe, bepaald niet makkelijk en succes is op geen enkele wijze gegarandeerd maar niet geschoten... enz. Het kan er in ieder geval ook niet slechter op worden en het houdt je van de straat, in ieder geval minstens een half middagje.
Als je verneemt wat de vervangprijzen voor de diverse Blaupunkt frontjes zijn of in het gunstigste geval van het complete binnenwerk als dit al leverbaar is wordt deze doe-het-zelf-optie steeds aantrekkelijker en het is een goede oefening voor een vaste hand en je oog-hand coordinatie.
Zet wel eerst de verbanddoos en de brandzalf klaar...
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Inderdaad, jammer dat je jouw unieke kennis over dit onderwerp pas nu met ons deelt
Interessant verhaal, en ik ben heel benieuwd te lezen of er "slachtoffers" zijn die in staat zijn hun probleem op deze manier op te lossen.
Groet,
JW
Interessant verhaal, en ik ben heel benieuwd te lezen of er "slachtoffers" zijn die in staat zijn hun probleem op deze manier op te lossen.
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- New Member
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 12 okt 2008 13:22
Ik heb trouwens deze meneer Suburbia op 12 okt. een PM gestuurd waarin ik het probleem van de strepen heb uitgelegd, tevens heb ik hem een nieuw MCD front met nieuw display aangeboden, echter geen enkele reactie.JW schreef:Inderdaad, jammer dat je jouw unieke kennis over dit onderwerp pas nu met ons deelt
Interessant verhaal, en ik ben heel benieuwd te lezen of er "slachtoffers" zijn die in staat zijn hun probleem op deze manier op te lossen.
Groet,
JW
Heb het ook geprobeerd op bovenstaande manier te repareren, maar is niet gelukt.(zaakje werd op een gegeven moment ietsje te warm........)!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- New Member
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 24 sep 2010 19:41
Hoi vrinden,
Ik heb ook een verticale streep op mn scherm en dat irriteerd me mateloos.
Wie kan me helpen dat probleem op te lossen?
Ik hoor/lees het graag.
Groetjes,
Aaron
Ik heb ook een verticale streep op mn scherm en dat irriteerd me mateloos.
Wie kan me helpen dat probleem op te lossen?
Ik hoor/lees het graag.
Groetjes,
Aaron
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- New Member
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 24 sep 2010 19:41
Wordt dit forum wel gelezen?Aaron schreef:Hoi vrinden,
Ik heb ook een verticale streep op mn scherm en dat irriteerd me mateloos.
Wie kan me helpen dat probleem op te lossen?
Ik hoor/lees het graag.
Groetjes,
Aaron
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Ongetwijfeld, het forum wordt gelezen.
Maar niet op elke vraag is er een antwoord, helaas.
En bedenk: er zijn niet continu 100 mensen bezig met het kijken naar, en beantwoorden van vragen. We zijn allemaal vrijwilligers......
Groet,
JW
Maar niet op elke vraag is er een antwoord, helaas.
En bedenk: er zijn niet continu 100 mensen bezig met het kijken naar, en beantwoorden van vragen. We zijn allemaal vrijwilligers......
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Statistieken
- Laatste bericht
-
-
Reacties: 0
Weergaves: 576
-
-
Reacties: 1
Weergaves: 1885
-
-
Reacties: 0
Weergaves: 842
-
-
Reacties: 0
Weergaves: 871
-
-
Reacties: 0
Weergaves: 622
-
-
Reacties: 5
Weergaves: 1166
-
-
Reacties: 0
Weergaves: 554