MS5400 herstart automatisch tijdens het rijden

D. Peters
New Member
New Member

MS5400 herstart automatisch tijdens het rijden

Bericht door D. Peters »

Hallo, sinds een paar weken ben ik in het bezit van een BMW 320d touring uit 2004. Volgens mij is deze auto uitgerust met een VDO MS5400 navigatiesysteem.

Zoals in de topictitel aangegeven herstart de MS5400 navigatie regelmatig tijdens het rijden. De navigatie herstart op (ogenschijnlijk) willekeurige momenten. De radio (of cd) valt circa 1 seconde stil en het scherm van de navigatie wordt zwart (maar staat volgens mij nog wel aan). Na een paar seconden verschijnt de vraag of ik mijn route wil vervolgen.

In het begin gebeurde dit niet vaak, maar vanochtend op een stukje van circa 35 km gebeurde het al drie keer. Weet iemand hoe dit kan?

Vanavond kan ik in het diagnosemenu kijken, maar ik ben bang om hier iets verkeerd te doen. Als iemand in de buurt van Zoetermeer bereid is om mij even te helpen zou ik dat erg fijn vinden! Alvast hartelijk dank.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Een PC5400 hoort in ieder geval niet standaard in een BMW thuis.
Het lijkt er sterk op dat de geschakelde 12 volt vaker schakelt dan de bedoeling is. Maw een slecht contact, misschien zelfs wel tot stand gebracht mbv zgn scotch blocks
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
D. Peters
New Member
New Member

Bericht door D. Peters »

Mijn auto is wel ooit zo geleverd met dit navigatiesysteem. Misschien haal ik de productnummers door elkaar. Ik zal hier vanavond ook nog eens naar kijken.

Waar zou het contact moeten zitten? Achter de monitor of bij de computer? Ik hoop bij de computer, daar kan ik makkelijk bij. En wat zijn scotch blocks?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Er is AFAIK nog nooit een BMW af-fabriek met een PC5400 geleverd. Wel zijn er ibouwsets te koop geweest waarbij de monitor op een fraaie wijze in de middenconsole kon worden verzonken met de AB ernaast.
Het veronderstelde euvel zit daar waar de geschakelde plus in de auto wordt afgetakt. Dit gebeurt vaak dmv die blauwe of rode contacblokjes die je samenknijpt. De grootste veroorzaker van elektrische storingen in de auto

Vanaf de computer loopt er een kabelboom naar de ruimnte onder het dashboard. Daar moet je zoeken. De monitoraansluiting is absoluut geen verdachte
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
D. Peters
New Member
New Member

Bericht door D. Peters »

Excuus voor de verwarring. Het is inderdaad zo'n mooi ingebouwd systeem met de AB ernaast. Inderdaad niet af-fabriek, wel door BMW Nederland ingebouwd en zo geleverd.

Zal eens kijken of ik er dit weekend iets aan kan ontdekken. Eventueel kan ik nog een beroep doen op de garantie van de auto, maar ik denk dat de gemiddelde autohandelaar niet heel erg veel verstand heeft van deze navigatiesystemen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Ons lid gene woont in Zoetermeer en is een expert in dit soort zaken

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
D. Peters
New Member
New Member

Bericht door D. Peters »

Als ik er niet uit kom zal ik hem een PM sturen, dankjewel!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
D. Peters
New Member
New Member

Bericht door D. Peters »

Wellicht hierbij nog wat aanvullende informatie;

De navigatie is nog nooit automatisch herstart wanneer ik geen route ingevoerd heb. Wanneer ik hem gewoon op de waarschuwingsboodschap in het begin laat staan of alleen de kaartweergave gebruik zonder route blijft de navigatie gewoon aan staan. Zou dit betekenen dat het niet de geschakelde plus is die het probleem veroorzaakt?

Daarnaast heb ik eigenlijk geen idee waar ik moet beginnen met het controleren van de contacten, denk dat ik daar toch even iemand moet naar laten kijken (evt tegen betaling).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Dat doet allemaal niet ter zake
Het zwart worden van het scherm en de vraag "verder naar bestemming xxx" zijn voldoende aanwijzing om te kunnen stellen dat de geschakelde 12 volt wegvalt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
D. Peters
New Member
New Member

Bericht door D. Peters »

Ok, dank voor de heldere uitleg. Merkte vanochtend trouwens dat de navigatie toch uit kan vallen als er geen route gepland is... dus het zal inderdaad de geschakelde 12v zijn dan. Zal eens op onderzoek uit gaan. Thanks!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • F930BT valt met enige regelmaat uit tijdens het rijden
    door Verwijderde gebruiker 127900 » 19 aug 2017 20:10 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 0
    Weergaves: 590
  • Pioneer AVICSYNC F970BT herstart bij het starten van de motor
    door luvan » 15 jan 2016 19:14 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 3
    Weergaves: 935
  • Rijden via andere plaats
    door Frans59 » 21 okt 2015 09:31 » in Garmin
    Reacties: 2
    Weergaves: 531
  • Spotify tijdens navigatie
    door mcl » 02 nov 2022 13:50 » in Navigatie algemeen