Ben er vandaag achter gekomen dat de nieuwe Navteq kaarten voor de VDO 5200 uitgave 2010-2011 de dubbelaans rotondes niet meer ziet als rotondes maar als een soort wegsplitsing.
Bij alle 2-baans rotondes in Lelystad en bij de 2-baans rotonde Zeewolde/Harderwijk geeft de navigatie willekeurig aan dat je de linker of rechterbaan moet nemen (terwijl ze bv beide rechtdoor gaan).
Op de detailweergave zie je dan zo'n plaatje als bij een snelwegsplitsing.
Als je dan bv rechtdoor wil wordt er gezegd dat je de derde rechtsaf moet gaan waarbij dus echt alle aansluitingen worden geteld i.p.v. de echte afslagen....... Normaal zou dit dus de 2e rechtsaf moeten zijn.
Dat was bij de vorige edities niet zo en vind het persoonlijk dus geen verbetering.
Als ik niet bekend was dan is het niet echt duidelijk weergegeven.
Toch een beetje een misser van Navteq.........
Vinden nog meer mensen dit of hebben dit ook meegemaakt??
Kunnen we nog ergens aangeven of ze dit voor de volgende versie weer willen herstellen?
Navteq 2010-2011 - PC5200 'snapt' dubbelbaans rotondes niet
-
- Senior Member
- Berichten: 372
- Lid geworden op: 02 nov 2008 12:16
-
- Moderator
- Berichten: 1345
- Lid geworden op: 28 okt 2004 09:54
Navteq heeft een uitstekend gebruikersforum. Hier kun je op inloggen en eventuele problemen met het kaartmateriaal aangeven. Zeker te weten dat daar in de volgende editie rekening mee gehouden gaat worden.
VRX633r, MR6000, PC5500, PC5400, PC5200, RC5400, MA1410, MT5010/01 en CeNet 12 cd wisselaar, MS4100.
Mobiele navigatie PN2050, Parrot CK3100.
Het meeste ingebouwd in mijn Alfa 166JTD.
Mobiele navigatie PN2050, Parrot CK3100.
Het meeste ingebouwd in mijn Alfa 166JTD.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 372
- Lid geworden op: 02 nov 2008 12:16
Heb je misschien een linkje want ik neem niet aan dat je de Map Reporter bedoelt?
Maar ben ik de enige die deze nieuwe manier van dubbelbaansrotondes vreemd vind????????
Maar ben ik de enige die deze nieuwe manier van dubbelbaansrotondes vreemd vind????????
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 13447
- Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14
Ik vind dubbelbaans rotondes sowieso al ondingen, laat staan mét begeleiding
Maar Map Reporter is de enige mogelijkheid om hierover iets te communiceren met Navteq
Maar Map Reporter is de enige mogelijkheid om hierover iets te communiceren met Navteq
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 372
- Lid geworden op: 02 nov 2008 12:16
Ach....hier in Lelystad functioneren ze prima
Maar als hij ze dan ook gewoon als rotonde toont is het misschien niet eens zo erg.
Op dit moment is het een zooitje en is de editie 2009-2010 toch beter (en de vorige ook)
Maar iemand moet toch bedacht hebben dat dit beter is.......
Maar als hij ze dan ook gewoon als rotonde toont is het misschien niet eens zo erg.
Op dit moment is het een zooitje en is de editie 2009-2010 toch beter (en de vorige ook)
Maar iemand moet toch bedacht hebben dat dit beter is.......
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 13447
- Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14
Zoek eens contact met ToHo.
Die zit bij de afdeling Benelux voor dit bedrijf en heeft ons destijds uitgebreid geïnformeerd, zelfs bijgelicht, over de werkwijze
Die zit bij de afdeling Benelux voor dit bedrijf en heeft ons destijds uitgebreid geïnformeerd, zelfs bijgelicht, over de werkwijze
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 893
- Lid geworden op: 21 feb 2006 02:43
Na de afrit maasdijk op de A 20 zit ook zo'n achterlijk ding, die staat er prima op.
In Hendrik Ido Ambacht 2 stuks gepakt, ook goed.
Beiden gewoon als normale cirkels met afslagen.
In Hendrik Ido Ambacht 2 stuks gepakt, ook goed.
Beiden gewoon als normale cirkels met afslagen.
MVG,
Kobus
TT Start 60 Europa, lifetime uptdates + flitsabbo.
Samsung S3 Neo, Sygic 14.5.5. Benelux, benenwagen.
Kobus
TT Start 60 Europa, lifetime uptdates + flitsabbo.
Samsung S3 Neo, Sygic 14.5.5. Benelux, benenwagen.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Average Member
- Berichten: 57
- Lid geworden op: 07 dec 2008 18:07
Re: Navteq 2010-2011 - PC5200 'snapt' dubbelbaans rotondes niet
Ergens vindt ik het wel logisch...Figaro75 schreef:Ben er vandaag achter gekomen dat de nieuwe Navteq kaarten voor de VDO 5200 uitgave 2010-2011 de dubbelaans rotondes niet meer ziet als rotondes maar als een soort wegsplitsing. Bij alle 2-baans rotondes in Lelystad en bij de 2-baans rotonde Zeewolde/Harderwijk geeft de navigatie willekeurig aan dat je de linker of rechterbaan moet nemen (terwijl ze bv beide rechtdoor gaan). Op de detailweergave zie je dan zo'n plaatje als bij een snelwegsplitsing.
De genoemde rotondes in Lelystad zijn uitgevoerd met een verhoogde middenafscheiding tussen de rijstroken.
Dus: heb je het verkeerde spoor gekozen kun je niet gemakkelijk even wisselen.
Meestal geld:
- rechterbaan voor rechtsaf en rechtdoor [1/4 en 1/2 rond]
- linkerbaan voor rechtdoor en linksaf [1/2 en 3/4 rond]
Wellicht dat ze [uit veiligheids oogpunt] dus deze rotondes anders behandelen?
Als je op de weg kijkt zie je wel allerlei wegen van rechts komen, maar welke moet je in? Door die brede middenbermen kan een oprit voor een afrit worden aangezien [wel een moeilijke bocht om te maken, maar ach: sommige mensen kijken niet, die voeren alleen de opdrachten van 'Truus' uit].Figaro75 schreef:Als je dan bv rechtdoor wil wordt er gezegd dat je de derde rechtsaf moet gaan waarbij dus echt alle aansluitingen worden geteld i.p.v. de echte afslagen....... Normaal zou dit dus de 2e rechtsaf moeten zijn.
In feite behandeld de software deze 'kruispunten' op dezelfde wijze als op een provinciale weg: je komt bij een afrit, je wilt rechtdoor en 'Truus' roept: neem de 2e afslag links...
Als je dan naar de symbolen kijkt zie je [vlnr] oprit, weg rechtdoor, afrit. De 2e weg van links is dus de weg rechtdoor.
[Er zijn ook systemen zonder kaarten en die werken alleen met symbolen]
Alleen als het gescheiden rijstroken zijn zegt 'Truus' niets en verwacht dat je gewoon de weg rechtdoor zult vervolgen..
De Navi systemen zijn dus fool-proof voor mensen die ter plaatse NIET zo bekend zijn, en dat kan ik wel waarderen.
Overigens: Ik ben zeker geen Navteq fan, ik vindt de kaarten van TA veel beter: actueel, grotere dekking buiten de randstad en minder wisselvallig [jaargangen]. Alleen jammer dat ze zo laat uitgebracht worden...
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 372
- Lid geworden op: 02 nov 2008 12:16
Omdat beelden meer zeggen dan woorden heb ik getracht een filmpje te maken van een aantal situaties in Lelystad.
Ik heb een heel rondje gedaan en daar had ik minstens zoveel 'vreemde' rotondes als 'normale' rotondes.
Aangezien de situaties steeds redelijk gelijk zijn kan ik niet verklaren waarom de ene 2-baans rotonde wordt gezien als splitsing en dan weer als rotonde.
Bij deze dus het filmpje
Ik heb een heel rondje gedaan en daar had ik minstens zoveel 'vreemde' rotondes als 'normale' rotondes.
Aangezien de situaties steeds redelijk gelijk zijn kan ik niet verklaren waarom de ene 2-baans rotonde wordt gezien als splitsing en dan weer als rotonde.
Bij deze dus het filmpje
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 893
- Lid geworden op: 21 feb 2006 02:43
Mooi gemaakt!!! Complimenten.
idd Een hele vreemde weergave, zoals al eerder gezegd, hier in de regio nog niet meegemaakt.
Tijd om Navteq te contacten voor volgend jaar?
idd Een hele vreemde weergave, zoals al eerder gezegd, hier in de regio nog niet meegemaakt.
Tijd om Navteq te contacten voor volgend jaar?
MVG,
Kobus
TT Start 60 Europa, lifetime uptdates + flitsabbo.
Samsung S3 Neo, Sygic 14.5.5. Benelux, benenwagen.
Kobus
TT Start 60 Europa, lifetime uptdates + flitsabbo.
Samsung S3 Neo, Sygic 14.5.5. Benelux, benenwagen.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 469
- Lid geworden op: 29 mei 2006 18:58
Prima filmpje!
Hoe schep je onduidelijkheid.
Duidelijk een fout van Navteq.
Hopelijk lossen ze dit op voor de volgende uitgave.
Gr,
Marc
Hoe schep je onduidelijkheid.
Duidelijk een fout van Navteq.
Hopelijk lossen ze dit op voor de volgende uitgave.
Gr,
Marc
VRM6100 + PC5200 (TomTom Tele Atlas Eur 2014-2015) + RCS5100 + RC5400 i.c.m. RCD3200 + MA6200
Nokia E72 met OVI Maps V3.04 en Sygic Mobile Maps 10
Voorheen: MS4200, MS4200RS en MS4400
Familie o.a. nog: MS4400 en MS4200RS (Navteq SC Eur 2011-2012)
Nokia E72 met OVI Maps V3.04 en Sygic Mobile Maps 10
Voorheen: MS4200, MS4200RS en MS4400
Familie o.a. nog: MS4400 en MS4200RS (Navteq SC Eur 2011-2012)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 388
- Lid geworden op: 29 sep 2003 18:43
Ik heb de route nagebootst op de navigon 8450 Q3/2010 = Navteq Q1/2010 en ook daar dezelfde willekeur.
De 2 rotondes die je miste op de route staan er nu wel op.
De 2 rotondes die je miste op de route staan er nu wel op.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Mercedes E220Cdi <>Navigon 70 premium Live Q4/2010<>Mercedes APS50 SW 4.1
Kia Picanto<>TomTom GO950 Live
test opstelling<>MS5200PT-XL Navteq 2010/11Europa
Kia Picanto<>TomTom GO950 Live
test opstelling<>MS5200PT-XL Navteq 2010/11Europa
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- New Member
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 20 nov 2010 19:50
Re: Navteq 2010-2011 - PC5200 'snapt' dubbelbaans rotondes n
zo'n drama lijkt het op zich niet moet ik zeggen.... het blijft redelijk overzichtelijk..
Je kunt je in weze redelijk oriënteren aan de richtingsneigende pijl (en je kaart; al is ie in 2D/noordelijk vastgezet veeeeeeeel duidelijker ) .. Mensen met een (oude) pictogramnavigatie (zonder mooie grafische kaart) zijn dan natuurlijk wel een beetje de klos met deze kaart..
Maar.... als jij de 2009 versie beter vindt; moet je toch eens met die oude versie de ring van Eindhoven proberen te navigeren; die is zo gewijzigd dat het een fiasco gaat worden met de oude software. Er is een bypass van 15km; zit je daar eenmaal op de foute strook kun je (met pech) 30km omrijden. Proost !
Dan toch maar t nieuwste materiaal; en er gaat wel eens wat mis jah.. Gewoon melden bij Map-Reporter; dan nemen ze t mee in de volgende versie. Vooral in het buitenland met niet gemelde eenrichtingswegen bij toeristische locaties is dat wel eens een verbetering *gromm*
Je kunt je in weze redelijk oriënteren aan de richtingsneigende pijl (en je kaart; al is ie in 2D/noordelijk vastgezet veeeeeeeel duidelijker ) .. Mensen met een (oude) pictogramnavigatie (zonder mooie grafische kaart) zijn dan natuurlijk wel een beetje de klos met deze kaart..
Maar.... als jij de 2009 versie beter vindt; moet je toch eens met die oude versie de ring van Eindhoven proberen te navigeren; die is zo gewijzigd dat het een fiasco gaat worden met de oude software. Er is een bypass van 15km; zit je daar eenmaal op de foute strook kun je (met pech) 30km omrijden. Proost !
Dan toch maar t nieuwste materiaal; en er gaat wel eens wat mis jah.. Gewoon melden bij Map-Reporter; dan nemen ze t mee in de volgende versie. Vooral in het buitenland met niet gemelde eenrichtingswegen bij toeristische locaties is dat wel eens een verbetering *gromm*
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 372
- Lid geworden op: 02 nov 2008 12:16
Re: Navteq 2010-2011 - PC5200 'snapt' dubbelbaans rotondes n
Redelijk overzichtig.......aangeven dat je linksaf moet slaan terwijl je rechtsaf de rotonde moet verlaten vind ik nu niet uitblinken in overzichtelijk. Ook de pictogram-weergave is een drama welke steeds veranderd.
Bij navigatie ga ik ook meer op de gesproken navigatie af dan dat ik naar de plaatjes zit te kijken.
Dan zijn foutieve aanwijzingen dus niet echt handig.
Heb je het filmpje gezien??
Het vreemde is waarom deze rotonde's, welke er al jaren zo bij liggen, opeens anders worden behandeld.
Daarbij betreft het in Lelystad ca. 50% van dit soort dubbelbaans-rotondes. Hieruit blijkt een soort willekeur aangezien sommige dubbelbaansrotondes dus nog gewoon als rotonde worden aangegeven.
Daarnaast zit er geen (duidelijke) logica achter waarom er soms voor links en soms voor rechts wordt gekozen terwijl beide banen rechtdoor gaan. Dus ergens in het kaartmateriaal zit iets verwerkt waardoor de software zulke rare sprongen maakt.
Aan de software is ook helemaal niets veranderd. Ik heb het over het kaartmateriaal. Het vergelijk met de ring van Eindhoven heeft hier ook niets mee te maken. Dat is gewoon de actualiteit van het kaartmateriaal.
Dit gaat over rotonde's die er al meer dan 5 jaar zo bij liggen.......
Daarnaast wordt er ook wel van je verwacht dat je gewoon kan autorijden en dus ook weet hoe de bebording op wegen werkt.
Het is en blijft een hulpmiddel.
Zelf vind ik een roterende kaart veel duidelijker dan een noordgerichte kaart maar daar is iedereen natuurlijk vrij in om te kiezen wat hij of zij prettig vindt.
Bij navigatie ga ik ook meer op de gesproken navigatie af dan dat ik naar de plaatjes zit te kijken.
Dan zijn foutieve aanwijzingen dus niet echt handig.
Heb je het filmpje gezien??
Het vreemde is waarom deze rotonde's, welke er al jaren zo bij liggen, opeens anders worden behandeld.
Daarbij betreft het in Lelystad ca. 50% van dit soort dubbelbaans-rotondes. Hieruit blijkt een soort willekeur aangezien sommige dubbelbaansrotondes dus nog gewoon als rotonde worden aangegeven.
Daarnaast zit er geen (duidelijke) logica achter waarom er soms voor links en soms voor rechts wordt gekozen terwijl beide banen rechtdoor gaan. Dus ergens in het kaartmateriaal zit iets verwerkt waardoor de software zulke rare sprongen maakt.
Aan de software is ook helemaal niets veranderd. Ik heb het over het kaartmateriaal. Het vergelijk met de ring van Eindhoven heeft hier ook niets mee te maken. Dat is gewoon de actualiteit van het kaartmateriaal.
Dit gaat over rotonde's die er al meer dan 5 jaar zo bij liggen.......
Daarnaast wordt er ook wel van je verwacht dat je gewoon kan autorijden en dus ook weet hoe de bebording op wegen werkt.
Het is en blijft een hulpmiddel.
Zelf vind ik een roterende kaart veel duidelijker dan een noordgerichte kaart maar daar is iedereen natuurlijk vrij in om te kiezen wat hij of zij prettig vindt.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Statistieken
- Laatste bericht
-
-
Reacties: 0
Weergaves: 542
-
-
Reacties: 0
Weergaves: 793
-
-
Reacties: 1
Weergaves: 1705
-
-
Dringend hulp gezocht Opel CD 500 MY2009/2010 Beneluxversie 2014/2015
door Paultje Poets 1979 » 06 feb 2016 22:01 » in Te Koop Gevraagd -
Reacties: 0
Weergaves: 632
-