Carin 520 werkt niet!

svemic
New Member
New Member

Carin 520 werkt niet!

Bericht door svemic »

ik heb een Ford Windstar overgenomen en hierin zat een schermpje van een carin 520. Deze werkte niet en ik ben opzoek gegaan naar de oorzaak. Onder de voorstoel vond ik een aantal kabels maar geen computer. Op internet heb ik voor weinig een complete set gekocht. Draadboom,scherm,afstandsbediening met houder en computer.

Na het aansluiten van de computer, sprong ik achter het stuur. Na het omdraaien van de sleutel geen beeld. Ander beeldscherm gebruikt, maar helaas. Gekeken naar de computer en deze had geen stroom. Deze weer los gekoppeld en tot mijn schrik zag ik dat ik een brede stekker mistte. Ik had de stekker van het beeldscherm, de kleine van de antenne en een die in het smalle opening van de computer past. Na de losse draadboom bekeken te hebben zag ik daar wel de missende brede stekker.

Op het internet op deze site gekomen en gezocht. De brede stekker is niet van belang. Gelukkig! Verder gezocht en een schema gevonden. Onder de motorkap gekeken en hier zag ik een rode draad lopen met een zekering (20amp). De zekering zag er slecht uit, dus vernieuwd. Maar nog geen stroom. Ik las ergens over het aansluiten op de radio, maar deze krijg ik niet los.

Mijn vraag is waar moet ik zoeken om de computer te voorzien van stroom. ik heb geen defecte zekeringen. Wel zag ik op de losse draadboom een schakelaar zitten. Naar mijn idee is dit niet origineel? Als dit wel zo is dan moet ik die ook zoeken in mijn auto.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gene
Moderator
Moderator

Bericht door Gene »

Een beetje moeilijk verhaal dus, ik kan er in ieder geval voor het moment geen goed garen van spinnen. Zijn de spanningsaansluitingen op de pc nou wel of niet aanwezig. In de rubriek handleidingen kun je de juiste aansluitingen en de vereiste spanningspunten terugvinden.
VRX633r, MR6000, PC5500, PC5400, PC5200, RC5400, MA1410, MT5010/01 en CeNet 12 cd wisselaar, MS4100.
Mobiele navigatie PN2050, Parrot CK3100.
Het meeste ingebouwd in mijn Alfa 166JTD.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
svemic
New Member
New Member

Bericht door svemic »

@gene. Bedankt voor je reactie. Ik heb bij de handleidingen alles kunnen vinden. Wat aangesloten zou moeten zijn is aangesloten. Ik weet gewoon niet waar ik het moet zoeken in de auto om verder te komen. Ik lees in de handleiding dat de plus wordt aangesloten met een zekering van 10amp ertussen. De enige directe plus vanuit mijn accu heeft een zekering van 20amp. Ook heb ik onder mijn stoel zojuist een werkende cd wisselaar gevonden. Werkend in de zin van dat hij de cassette eruit gooit maar niet aangesloten op de radio.

De vorige eigenaar vertelde mij dat zijn zoontje uit zijn stoel was gekomen en dat hij tegen de pc had lopen schoppen. Hierdoor werkte niets meer en heeft hij de pc bij het vuil gegooid en de rest laten zitten. Nu heb ik een andere pc, dus zou hij het bij aansluiten moeten doen. Echter geen stroom. Ik vermoed een zekering ofzo, maar waar zit die?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
alexsupport
Average Member
Average Member

Bericht door alexsupport »

advies: begin eens bij het begin.

Je hebt een complete set gekocht: heb je die aangesloten en getest?

als die set is aangesloten kun je eenvoudig de andere onderdelen even aansluiten en afzonderlijk testen.

Als je daarna de computer in de wagen aansluit en hij werkt niet dan moet je de fout in de bedrading zoeken.

zijn de aansluitingen al doorgemeten? heb je stroom op de +12v constant en op de +12v via contact?

en anders zit er niets anders op dan de bekabeling lospeuteren en zien waar elke draad afzonderlijk naar toeloopt....

suc6

P.S. als je aangeeft in welke omgeving je woont zijn er misschien handige forumleden die in de buurt wonen en een blik kunnen / willen werpen...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
svemic
New Member
New Member

Bericht door svemic »

@alexsupport. Ik heb al een aantal keren goed gekeken naar de kabelboom maar kom er niet uit. Bijkomend probleem is dat ik vorig jaar een zeer zwaar motorongeluk heb gehad en ik de functie van mijn linkerarm moet missen. Ik denk dat ik met de auto naar de garage moet.

Anders vette pech!

In iedergeval bedankt voor de hulp.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
alexsupport
Average Member
Average Member

svemic schreef:@alexsupport. Ik heb al een aantal keren goed gekeken naar de kabelboom maar kom er niet uit. Bijkomend probleem is dat ik vorig jaar een zeer zwaar motorongeluk heb gehad en ik de functie van mijn linkerarm moet missen. Ik denk dat ik met de auto naar de garage moet.

Anders vette pech!

In iedergeval bedankt voor de hulp.
Heel vervelend...

maar zoals ik ook schreef:
alexsupport schreef: P.S. als je aangeeft in welke omgeving je woont zijn er misschien handige forumleden die in de buurt wonen en een blik kunnen / willen werpen...
:?: :?: :?: :?: :!:

en is die 'nieuwe' pc nou getest of niet?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
svemic
New Member
New Member

Bericht door svemic »

@alexsupport. Ik had de ps helemaal niet gelezen. Sorry!

Ik woon in de buurt van Arnhem-Noord en heb de pc niet getest. Ik hoop dat er mensen in de buurt zijn die mij kunnen helpen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Dan haal je hem er even uit en sluit je 2 x 12 volt aan en kijkt wat er gebeurt
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
svemic
New Member
New Member

Bericht door svemic »

@gerritje

Ik snap gewoon niet wat je bedoeld, sorry!

Wil je het iets meer in Jip en Janneke taal vertalen. ik wil het namelijk graag proberen omdat ik dan zeker weet of de pc goed is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

Heel veel simpeler dan wat gerritje schrijft kan het niet.
De PC op de punten A1 en A3 van een 12V spanning voorzien downloads.php?view=detail&df_id=37 , en A7 aan massa leggen.
Dán moet het systeem gaan werken, uiteraard nádat je de monitor aangesloten hebt.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
alexsupport
Average Member
Average Member

dat is precies wat ik ook bedoelde:

in Jip en Janneke taal dan maar:

je hebt een complete set gekocht toch?

dus pc, monitor, afstandsbediening en de bijbehorende kabels.

Als je die set geheel in elkaar zet en deze set dan in de buurt van de accu zet moet je slechts het volgende doen:

[graag wel zekeringen gebruiken aan elke genoemde draad om grote storingen te voorkomen]

de bruine draad houd je op de minpool van de accu

de paarse draad en de rode draad houd je tegelijkertijd op de pluspool van de accu

nu moet je set opstarten.

Als dat zo is, dan werkt je gekochte set [en dus ook de pc]

als je de pc inbouwd in de wagen moeten er 2 stekkers aangesloten worden, stekker A [meestal zwart] verzorgt de stroom en aansturingen.

Zoek op die stekker de bruine draad en sluit een proeflampje aan op die bruine draad. het andere eind van het proeflampje sluit je aan op de stekker met de rode draad: het lampje moet dan gaan branden.

haal het proeflampje van de rode draad af en sluit nu de paarse draad aan om te controleren of die ook stroom geeft.
[let op: contact aanzetten]

Op deze manier kom je er vanzelf achter wat wel of wat niet goed is aan jouw installatie.

wederom:

suc6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
svemic
New Member
New Member

Bericht door svemic »

@alexsupport & JW Bedankt voor de duidelijke beschrijving. Morgen ga ik het proberen en zal ik zeker antwoorden hebben. Ik laat het weten!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
gewoonmich
Normal Member
Normal Member

Bericht door gewoonmich »

Meten is weten.... Als dat geen Jip & Janneke taal is dan weet ik het niet meer.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
svemic
New Member
New Member

Bericht door svemic »

@alexsupport. Ik heb de set aangesloten onder de motorkap en deze werkte zoals het hoort. Er zat zelfs een originele cd van carin 2003. Ik heb de pc weer aangesloten in de auto en hier krijgt hij gewoon geen stroom. Ik heb de test met de lampjes nog niet gedaan omdat ik de proeflampjes niet heb.

Wel heb ik de autoradio uit het dashboard gehaald. Hier zag ik geen bekende losse draden of kapotte zekeringen. Wel zag ik een losse stekker die naar mijn idee bij de niet gebruikte wisselaar hoort. Op de bijgeleverde kabelboom zat hij in ieder geval niet. Toch hierbij de foto's voor de kenners.

Ik moet gaan doormeten maar heb geen idee waar de boom heen is gebracht in de auto.

AfbeeldingAfbeelding

Leuk klusje zo, ik leer weer genoeg. :D :D

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
TNZKKA
Normal Member
Normal Member

Bericht door TNZKKA »

Het blauwe C3 stekkertje [linkerfoto, links onder het midden dus] is typisch wél van de wisselaar.
Google eens op iso-connectors; bijvoorbeeld http://www.12vhifi.nl/isoconnectors.html
Van het C-blok is de volgorde:
pen 1-6 geel;
pen 7-12 groen (en heeft een hulpblokje nodig om vastgezet te worden)
pen 13-20 blauw
Sinds feb-2011 CD-70 van Opel (Zafira)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

Die link is helaas geen goede, er zitten heel veel fouten in dat overzicht. Met name die Mini-ISO-C-stekkers zijn onjuist.
Ik heb de maker daarvan al eens benaderd en hem daarop gewezen, maar er verandert niks aan :oops:

Maar daarom niet getreurd, de goeie vind je gewoon op ons forum: viewtopic.php?t=3328 :D

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
svemic
New Member
New Member

Bericht door svemic »

Bedankt voor de hulp van de iso stekkers, maar dit wordt hoofdstuk 2. Eerst zoeken naar de plus en min om te kijken waar het fout gaat met de navi.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
alexsupport
Average Member
Average Member

Blauwe stekkerblok dus gewoon achterin de radio steken, dan zal de cd-wisselaar hoogst waarschijnlijk weer werken.

Nog even een toevoeging over het doormeten van de constante en geschakelde 12v op de pc draadboom:

Als het lijkt dat je zowel op de rode draad als op de paarse draad geen stroom hebt, dan kan het zijn dat de massa aansluiting [bruin] niet in orde is.
Daar kun je achter komen door de gehel meting opnieuw te doen echt het proeflampje nu niet aansluiten op de bruine draad, maar tegen blank metaal houden [bijvoorbeeld de sleutel in het contactslot].

Ik ben benieuwd naar de uitkomst...

suc6

[Proeflampjes (ook wel spanningzoeker genoemd) zijn eenvoudig te koop bij bouwmarkten en elctronicawinkels..]
Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Tomtom One Xl 2007(?) werkt dat nog?
    door Function » 31 mar 2021 21:23 » in TomTom
    Reacties: 8
    Weergaves: 834
  • Cd wisselaar werkt niet
    door Picasso1971 » 17 jul 2017 02:17 » in BMW
    Reacties: 0
    Weergaves: 304
  • Panasonic CN-DV 2300N werkt niet
    door jaapsaab » 10 sep 2015 13:05 » in Panasonic
    Reacties: 4
    Weergaves: 1735
  • tomtom xxl werkt niet meer
    door sdr » 02 sep 2017 23:13 » in TomTom
    Reacties: 7
    Weergaves: 905
  • RNS-e ingebouwd, Stuurbediening werkt niet.
    door AN3CCAHNPO » 12 aug 2016 17:34 » in V.A.G
    Reacties: 2
    Weergaves: 732
  • DNX5240BT Kaart update werkt niet
    door FransLeijdekkers » 08 aug 2016 14:43 » in Kenwood
    Weergaves: 853
  • VX Europa V13 werkt niet op RNS2 MFD2
    door peanut » 03 okt 2016 10:36 » in V.A.G
    Weergaves: 513

Terug naar “Vaste VDO-Dayton systemen”