elbette schreef:Ik neem het ook niet een twijfel dat het niet overbodig is...vraag is meer uit nieuwsgierigheid. Pulsdraad had ik overigens erg makkelijk gevonden door middel van de links die op de navigatiehelpsite staan...Anders moest ik me rot gaan meten!
Er handig dus!!!
Hallo Arie,
Er is al een boel geschreven op dit forum over het belang van de pulsdraad voor een vast ingebouwde Navi. Heeeel kort samengevat:
-Een vaste Navi werkt met mapmatching op basis van de puls en het gyrokompas.
-De GPS antenne wordt normaliter NIET gebruikt. Koppel 'm maar los als je systeem goed gecalibreerd is, en je kunt gewoon door navigeren.
-Dit type Navi gebruikt de GPS info alleen als de rest mis gaat. B.v. als je achteruitgereden bent zonder het achteruitsignaal aangesloten te hebben. Of als je met een pont overgestoken bent met uitgeschakeld contact.
-Een PDA Navi werkt alleen met GPS, die heeft geen puls en geen gyro. Elke onderbreking van de GPS info betekent dan ook verlies van positie en begeleiding. In een stad met (hoge) gebouwen, in een tunnel of onder de bomen raak je de route kwijt.
Jouw eerste bericht lezende
geen begeleiding door Truus, pardon, bij jou is het Betty
was een gevolg van het ontbreken van de puls. Dat moet nu OK zijn. Klopt dat?
Voorts, ook met alleen GPS info krijg je wel iets van snelheidsaanduiding. Echter met aangesloten puls wordt die akelig nauwkeurig. En dat is ook logisch, immers als de puls goed, en het systeem gecalibreerd is, staat daar simpelweg de gereden afstand gedeeld door de tijd die je daarover gedaan hebt. En dan op elk moment gemeten, dus wordt dat super nauwkeurig. Want rekenen kan een computer uiteraard als de beste
Groet,
JW