DNX 8220 bt

JW
Senior Member

Bericht door JW »

En die antenne versterker in jouw Saab wordt ook van spanning voorzien?

Dat wordt meestal verzorgd via de antenne-coax, op de centrale geleider staat dan ook een gelijkspanning. Die komt dan uit de radio.
De Kenwood levert deze spanning echter niet, en daarom is er dan een fantoomadapter nodig, die zorgt voor de spanning.

Het kan ook zijn dat die antenneversterker op een andere manier gevoed wordt, via een draad naar het contactslot of de CAN.
De Saab dealer moet je dat kunnen vertellen. En afhankelijk daarvan moet je al-dan-niet een fantoomadapter aanschaffen.

De 107.7 wordt langs de betaalde autoroutes verzorgd door de provider van díe autoroute. In het noorden is dat SANEF, ga je verder naar het zuiden komen ook andere providers in beeld.
Bedenk echter wel dat die TMC via 107.7 alleen betrekking heeft op het stuk autoroute waarop je rijdt, niet over andere autoroutes en al helemaal niet over omgevingen van steden als Parijs.
Voorbeeld: je rijdt van Lille naar Parijs over de A1, dan heb je die 107.7 TMC info over de A1 vanaf een kilometer of 20 ten zuiden van Lille, tot een eindje voor de luchthaven Roissy/CdG. Maar niks over de problemen die dan gaan komen, als je rond Parijs naar de A6 wilt oid.
Oftewel, aan die 107.7 heb je heeeel weinig, zeg maar eigenlijk niks. Want als er op zo'n Autoroute een probleem is zie je dat ook op de matrixborden boven de weg.

De TMC van V-Trafic en Via-Michelin geven informatie over heel Frankrijk, incl. de steden. Zie het speciale topic hierover: viewtopic.php?t=10
Zó goed vind je het nergens in Europa, weet ik uit eigen ervaring :wink:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
RetepCOD
Average Member
Average Member

Bericht door RetepCOD »

De uitleg ed. heb ik de garagist ook telkens voorgehouden. In elk geval was de plaatsing van een antenneversterker nog slechter zodat hij mogelijks gelijk heeft.

Ik las in het andere topic over je positieve ervaringen in Frankrijk.

Zou dit de oplossing kunnen zijn?

https://buy.garmin.com/shop/shop.do?cID ... verviewTab

Dit is toch Viamichelin. En zou dit met de 8220 BT werken. De handleiding (kenwood) vermeldt dat je services kan aanlopen bij Garmin. Wie heeft er ervaring of wie wil een gok wagen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

Een extra antenneversterker heeft geen zin, inderdaad. Op zich is de Kenwood van een prima radio voorzien, het ligt dus aan het antennesignaal.

De vraag blijft echter: is de antenneversterker van jouw Saab voorzien van voeding via de centrale geleider van de coax, of via een externe draad. En dus: wat zegt je garagist daarover?

In het lijstje https://buy.garmin.com/shop/shop.do?cID ... productTab komt jouw Kenwood niet voor. En dus heb ik zo m'n twijfels of dit gaat werken.
Stuur gewoon een mail naar Kenwood en vraag het hen expliciet.

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
RetepCOD
Average Member
Average Member

Bericht door RetepCOD »

JW, daar zal ik de garagist eens over lastig vallen.

Wat ik inmiddels wel vaststelde is dat wanneer er in de TMC - lijst (vastgesteld in België) meerdere zenders het "zoeken" naar TMC gegevens lang duurt, hij "zoekt" dan ook effectief. Klik je een zender handmatig aan dan heb je onmiddellijk je gegevens. Dus er zal in de software ook nog wel een en ander schorten.

Ik las op een Duits forum dat voor de 7260BT wel degelijk een abonnement moet worden aangeschaft voor de Duitse TMC pro, misschien is dit ook voor de andere toestellen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
RetepCOD
Average Member
Average Member

Bericht door RetepCOD »

JW, kan je iets meer met de uitleg die ik op het saab-forum kreeg?

http://www.saabforum.nl/viewtopic.php?f ... 49#p932449

Daar gaat het wel effectief over de versterker met de standaardradio. (ook ouder 2003 en mijn auto is van 2009)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

In dat verhaal is te lezen:
....de roze draad ernaast komt van de headunit af en schakelt de versterker naar behoefte in (ideale plek dus om je extra versterker mee aan te sturen, maar dat terzijde). Dat is dan tevens de voeding van de versterker. Naar mijn weten loopt er geen voeding door de antennekabel.
De vraag is dan aan de dealer: hoe wordt die draad van spanning voorzien?
Zit die rechtstreeks op het contactslot, of wordt dat aangestuurd via de Kenwood op het kontakt A5, zie viewtopic.php?t=3328 ?

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
RetepCOD
Average Member
Average Member

Bericht door RetepCOD »

@JW & Gerritje,

Inmiddels is de wagen opnieuw door de dealer "onderzocht" en blijkt dat de antenne voorzien is van voldoende spanning ed. M.a.w. men zou alles uitgemeten hebben. Een alternatief van 500 € is de activering van de andere antenne die zich in de tegenoverliggende zijruit bevindt.

Zou het mogelijk zijn, zoals hier nog word geopperd dat de radiontvangst van de Kenwoord niet optimaal is, minstens niet in combinatie met sommige automerken/antennes?

Ik heb mijn twijfels om de bjkomende antenne aan te schaffen. Dan kan ik beter opleggen en een nieuw toestel kopen.

Anderzijds had ik (na de controle door de garage) nu sporadisch op de Franse snelwegen wel TMC meldingen, alleen slechts af en toe en de radio-ontvangst was belabberd.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Dat er iets aan de radio-ontvangst van de Kenwood zou mankeren lijkt me uitsgesloten of in ieder geval hoogst onwaarschijnlijk
Veeleer heb ik het idee dat men er bij jouw dealer met de pet naar gooit.
Vooral dat "helemaal doorgemeten" is een stuk terminologie waar ik kromme tenen van krijg. Kul!

Plakantenne van Halfords voor een kleine 30 euro. Geen enkel probleem om zelf aan te brengen en optimale ontvangst verzekerd

http://www.halfords.nl/shop/multimedia/ ... res/107014

Afbeelding
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
RetepCOD
Average Member
Average Member

Bericht door RetepCOD »

Ik heb er al bij stil gestaan... alleen ik pruts liever niet aan mijn auto. Als jer er niets van kent, is het misschien beter er niet aan te prutsen temeer je niet zomaar aan de radio geraakt in tegenstelling tot vroeger. Dan was het wisselen van een autoradio een peulschil.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Navigatieaanwijzingen van Google Maps op 8220
    door Piet22 » 06 jul 2017 20:00 » in Kenwood
    Reacties: 0
    Weergaves: 425