Ik ben nieuw hier op dit forum en hier via google terecht gekomen omdat alleen hier zinnige informatie te vinden is.
Zelf woon ik in Madrid.
Ik heb in December een Chevrolet Captiva gekocht, waarbij ik de orginele (door Chevrolet geleverde) In dash navigatie heb besteld met achteruitrijcamera.
De Spaanse Dealer heeft mij toen gezegt dat deze niet meer leverbaar was en mij de Pioneer IVAC met eigen camera geinstaleerd. Dit werkte niet en ik was over niets tevreden, hij liep vast bij het starten en hij paste niet op het dashboard. ook betaalde ik de prijs van de het orgineel (2000 Euro) en dit apparaat bleek op Amazone.com 300 Euro te kosten...
Ik heb toen via een andere Spaanse Dealer wel het orgineel van VDO Dayton kunnen bestelen, maar de Camera was niet meer te krijgen. Heb deze toen bij Chrysler NL besteld, die kon er nog wel aan komen...
Dus, ik heb nu :
- VDO DAYTON PC 5200/40
- Met Beeldscherm: MM5300/40f (5,8 Inch)
- Orginele Achteruitrijdcamera voor de Captiva, die geintegreerd in de metale plaat, waar de handgreep van de koffer en de verlichting van de kentekenplaat in zit.
De Camera heeft een gele tulp stekker, dus de monteur kan die niet in de PC 5200 stoppen.
Ik heb toen op Navco.nl gevonden en gekocht:
- een interface MA 1200 ( ze hebben me een c-5 interface geleverd, maar me verzekerd dat dit werkt...)
- een CF verloop kabel (tulip naar mini din stekker).
Aangesloten, maar er gebeurde niks als ik hem in z´n achteruit zet...
Weer terug naar de garage en weet niet precies wat hij gedaan heeft, hij was alleen in mijn kofferbak bezig, en nu had ik wel beeld, maar alleen als de Multimedia en/of de tv tuner software matig waren ingeschakeld !
EN het beeld stond op zijn kop (die camera is er ingelijmd dus die kan ik niet omdraaien (ook zit er een scheidingsstreep onder))
Nog steeds gebeurt er niets met achteruitrijden.
Weet iemand wat het probleem is en de oplossing ??
Moet ik de C-5 interface toch omwisselen voor de MA1200 interface ?
Begin nu een beetje radeloos te worden hier in Spanje, heb die auto sinds December en nog is hij niet af, laat ik maar zeggen.... En hier is er niemand die verstand van zaken heeft of maar enigzins geintereseerd is.
Veel dank en groeten uit Spanje.
PC 5200 met Achteruitrijcamera probleem.
-
- New Member
-
- Senior Member
Waar je voor moet zorgen:
Als nu de achteruit wordt ingeschakeld gebeurt dit:
Aangezien niet is voorzien in een achteruitrijsignaal naar de computer zou ik meteen ook even zeker (laten) stellen dat het snelheidssignaal correct is aangesloten
Succes!
- Bij Instellingen-videoconfiguratie moet de optie "achteruitrijcamera" aangevinkt zijn
- Het achteruitrijsignaal moet daadwerkelijk op pin 2 van de ISO-A stekker(zwart) aanwezig zijn. De computer moet namelijk weten wanneer moet worden omgeschakeld naar camerabeeld
- De CF verloopkabel kun je weggooien
- De gele tulltekker gaat in de C5 interface en dit interface komt tussen de monitoraansluiting en de monitor zelf
- Het achteruitrijsignaal komt ook op de 12 volt aansluiting van de camera
- Je zult de camera weer moeten lospeuteren en deze omdraaien
- Een "goede" camera heeft nog een extra aansluiting voor 12 volt om deze te kunnen laten omschakelen naar spiegelbeeld
Als nu de achteruit wordt ingeschakeld gebeurt dit:
- De achteruitrijcamera krijgt spanning
- Het beeldsignaale wordt naar het interface gestuurd
- Het interface stuurt het singaal naar de computer
- De computer is omgeschakeld door het 12 v signaal van de achteruit
- De computer stuurt het beeldsignaal naar de monitor
Aangezien niet is voorzien in een achteruitrijsignaal naar de computer zou ik meteen ook even zeker (laten) stellen dat het snelheidssignaal correct is aangesloten
Succes!
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- New Member
Dank je voor je snelle antwoord, ik was het al niet meer gewent hier in Spanje!
Ben meteen even aan het schroeven geweest.
Even een paar zaken / vraag (en):
- Heb een foto bijgevoegd van de (Navco) C-5 interface, maar die heeft geen Tulip aansluiting, alleen een kabel met mini Din. Ik moet dus deze verloop stekker gebruiken.
- De camera is een kant en klaar camera die vast zit aan de orginele Captiva handgreep (ik kreeg het hele matalen stuk (zie foto) geleverd met de camera er aan vast). De monteur zei dat de camera niet is te draaien, daar hij met een speciale lijm is vast gezet...
- Als ik het goed begrijp moet de camera een voeding krijgen achter van de achteruitrijd lamp en voor van de de schakelbak, of allebei van de achteruitrijlamp ?
- Mij is opgevallen dat als ik de vinkjes bij multimedia en/of TV tuner aanzet,ik wel beeld heb (in de tv/video modus), met de achteruitrijcamera alleen aangevinkt geen beeld.
Maar: Als ik schakel met de TV tuner en/of multimedia aangevinkt en beeld heb op de TV knop en ik in achteruit schakel hij het beeld van links naar rechtsom draait (helaas nog steeds wel op zijn kop).
Klopt het dat ik het vermoeden heb dat ik buiten de aansluitingen beter de orginele MA2100 beter kan nemen?
Ben meteen even aan het schroeven geweest.
Even een paar zaken / vraag (en):
- Heb een foto bijgevoegd van de (Navco) C-5 interface, maar die heeft geen Tulip aansluiting, alleen een kabel met mini Din. Ik moet dus deze verloop stekker gebruiken.
- De camera is een kant en klaar camera die vast zit aan de orginele Captiva handgreep (ik kreeg het hele matalen stuk (zie foto) geleverd met de camera er aan vast). De monteur zei dat de camera niet is te draaien, daar hij met een speciale lijm is vast gezet...
- Als ik het goed begrijp moet de camera een voeding krijgen achter van de achteruitrijd lamp en voor van de de schakelbak, of allebei van de achteruitrijlamp ?
- Mij is opgevallen dat als ik de vinkjes bij multimedia en/of TV tuner aanzet,ik wel beeld heb (in de tv/video modus), met de achteruitrijcamera alleen aangevinkt geen beeld.
Maar: Als ik schakel met de TV tuner en/of multimedia aangevinkt en beeld heb op de TV knop en ik in achteruit schakel hij het beeld van links naar rechtsom draait (helaas nog steeds wel op zijn kop).
Klopt het dat ik het vermoeden heb dat ik buiten de aansluitingen beter de orginele MA2100 beter kan nemen?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hide post links |
-
- New Member
Hier de andere foto(s)
Hide post links |
-
- New Member
Hier de foto van het beeld dat ik krijg, enkel als ik zelf de TV inschakel in het hoofdkeuze menu.
Bij het schakelen in Achteruit (het is een automaat) spiegelt het beeld, maar blijft op z`n kop staan...
Bij het schakelen in Achteruit (het is een automaat) spiegelt het beeld, maar blijft op z`n kop staan...
Hide post links |
-
- Senior Member
Afgezien van het draaien van de camera hoef je slechts één handeling te verrichten; het aansluiten van het achteruitrijsignaal (van de lampen bijv) naar de Pin 2 van de ISO stekker A. Dan schakelt de computer om zoals ik heb aanngegeven
Dat is precies de reden dat ie het op TV/Video wel doet en bij camera aangevinkt niet
Ergo: slecht geïnstalleerd door de monteur.
Dat is precies de reden dat ie het op TV/Video wel doet en bij camera aangevinkt niet
Ergo: slecht geïnstalleerd door de monteur.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
Hide post links |
-
- New Member
Gerritje Bedankt !
Ik ga maandag maar naar weer een andere garage met deze wetenschap en hopelijk gaat het dan wel goed !
Je hebt gelijk, het is allemaal heel knullig gedaan (4 keer terug naar de garage en heeft hij ook mijn kofferbak bekleding kapot gemaakt ).
Ik heb de indruk dat hier in Spanje geen goede vakmensen rond lopen en het ze eigenlijk ook niets intereseerd, alleen wanneer ze weer naar huis kunnen na het werk. Niemand die iets wil of kan uitzoeken.
Kan er na 6 jaar nog steeds niet aan wennen.
Ik hou jullie op de hoogte hoe dit verder (af) loopt !
Ik ga maandag maar naar weer een andere garage met deze wetenschap en hopelijk gaat het dan wel goed !
Je hebt gelijk, het is allemaal heel knullig gedaan (4 keer terug naar de garage en heeft hij ook mijn kofferbak bekleding kapot gemaakt ).
Ik heb de indruk dat hier in Spanje geen goede vakmensen rond lopen en het ze eigenlijk ook niets intereseerd, alleen wanneer ze weer naar huis kunnen na het werk. Niemand die iets wil of kan uitzoeken.
Kan er na 6 jaar nog steeds niet aan wennen.
Ik hou jullie op de hoogte hoe dit verder (af) loopt !
Hide post links |
-
- New Member
Ben vandaag bij een andere garage geweest, waar van gezegt is dat ze meer verstand van zaken hebben.
Helaas geen stap verder gekomen, wel info rijker:
- De achteruitrijcamera schijnt NTSC te zijn, daarom beeld in zwart wit. Ik moet dus ook nog een converter PAL -NTSC aanschaffen, maar waar ???
-De Achteruitrijdcamera was met de 2 draden van de camera verkeerd aangesloten. Ik geloof dat de monteur bedoelde allebei op plus.
- De achteruitrij aansluiting op A2 van de ISO A stekker was wel aangesloten en functioneert goed.
-de interface (C-5) en/of de PC 5200 is de boosdoener volgens de monteurs.
Kan dit kloppen ?
Kan ik beter omruilen voor de MA1200 en zal mijn probleem dan opgelost zijn ?
Helaas geen stap verder gekomen, wel info rijker:
- De achteruitrijcamera schijnt NTSC te zijn, daarom beeld in zwart wit. Ik moet dus ook nog een converter PAL -NTSC aanschaffen, maar waar ???
-De Achteruitrijdcamera was met de 2 draden van de camera verkeerd aangesloten. Ik geloof dat de monteur bedoelde allebei op plus.
- De achteruitrij aansluiting op A2 van de ISO A stekker was wel aangesloten en functioneert goed.
-de interface (C-5) en/of de PC 5200 is de boosdoener volgens de monteurs.
Kan dit kloppen ?
Kan ik beter omruilen voor de MA1200 en zal mijn probleem dan opgelost zijn ?
Hide post links |
-
- Senior Member
Hoog gehalte aan Spaans gezwets
Als de achteruit goed is aangesloten op A2 dan moet het beeld in ieder geval zwart worden als je de achteruit inschakelt. Dat was toch niet zo?
Een camera met beide draden op de plus aansluiten kan zelfs een Spaans kind niet voor elkaar krijgen
Ook een andere verklaring is lariekoek. Als je TV.Video aanvinkt en je hebt wel beeld betekent dat de interfae perfect is maar dat de achteruitrijsignalering niet of niet goed is aangesloten
Ik ben niet bekend met een NTSC-PAL converter voor de achteruitrijcamera. Nog afgezien van het feit dat dit prijzig is, waar maak je je druk om? Die paar seconden elke keer dat je achteruit rijdt kun je ook wel zwartwit kijken lijkt me
Als de achteruit goed is aangesloten op A2 dan moet het beeld in ieder geval zwart worden als je de achteruit inschakelt. Dat was toch niet zo?
Een camera met beide draden op de plus aansluiten kan zelfs een Spaans kind niet voor elkaar krijgen
Ook een andere verklaring is lariekoek. Als je TV.Video aanvinkt en je hebt wel beeld betekent dat de interfae perfect is maar dat de achteruitrijsignalering niet of niet goed is aangesloten
Ik ben niet bekend met een NTSC-PAL converter voor de achteruitrijcamera. Nog afgezien van het feit dat dit prijzig is, waar maak je je druk om? Die paar seconden elke keer dat je achteruit rijdt kun je ook wel zwartwit kijken lijkt me
Hide post links |
-
- New Member
Dank je voor je visie hierop Gerrit,
Bijkomen probleem is dat nu mijn PC 5200 vastgelopen is.
Toen ik daarnet de garage uitreed kwam ik niet meer terug in het menu, maar bleef de camera aan staan.
Ook was het beeld zwart wit en verschoven (net als op de foto van zaterdag hierboven).
Je hebt helemaal gelijk dat als ik achteruit schakel er niets gebeurt, ik geloofde het ook niet helemaal.
Weet iemand hoe ik dit zelf kan testen ?
Een Fluke multimeter kan ik wel regelen, maar wat moet ik precies meten?
Bijkomen probleem is dat nu mijn PC 5200 vastgelopen is.
Toen ik daarnet de garage uitreed kwam ik niet meer terug in het menu, maar bleef de camera aan staan.
Ook was het beeld zwart wit en verschoven (net als op de foto van zaterdag hierboven).
Je hebt helemaal gelijk dat als ik achteruit schakel er niets gebeurt, ik geloofde het ook niet helemaal.
Weet iemand hoe ik dit zelf kan testen ?
Een Fluke multimeter kan ik wel regelen, maar wat moet ik precies meten?
Hide post links |
-
- Average Member
Ik kan je verder niet helpen met je probleem, maar wil wel even zeggen dat die interfaces die NAVCO verkoopt (ook) bij Carvision.nl worden gemaakt.
Dus mocht je nog eens een interface willen kopen, koop 'm dan daar want dat is stukken goedkoper en je krijgt precies hetzelfde product maar dan zonder NAVCO sticker erop (misschien labelt NAVCO ze wel...)
Bekijk de site van Carvision maar eens goed, zij doen niet anders dan dit soort interfaces produceren.
Ter illustratie: de interface om een VDO beeld op een universele monitor weer te geven, heet bij NAVCO CA51M en kost EUR 165 (http://www.navco.nl/product/324/CA51M_Interface), bij Carvision (IF-5700-PC) kost ie EUR 98 incl BTW (http://www.carvision.nl/index.php?page= ... Itemid=218)....
Succes om het allemaal goed werkend te krijgen!
Dus mocht je nog eens een interface willen kopen, koop 'm dan daar want dat is stukken goedkoper en je krijgt precies hetzelfde product maar dan zonder NAVCO sticker erop (misschien labelt NAVCO ze wel...)
Bekijk de site van Carvision maar eens goed, zij doen niet anders dan dit soort interfaces produceren.
Ter illustratie: de interface om een VDO beeld op een universele monitor weer te geven, heet bij NAVCO CA51M en kost EUR 165 (http://www.navco.nl/product/324/CA51M_Interface), bij Carvision (IF-5700-PC) kost ie EUR 98 incl BTW (http://www.carvision.nl/index.php?page= ... Itemid=218)....
Succes om het allemaal goed werkend te krijgen!
Hide post links |
-
- Senior Member
Haal de video-interface er even tussenuit Dan zou je PC5200 weer moeten werken. Indien nog problemen kan je nu de spanning er afhalen door de ISO A eruit te trekken. Meestal is dat voldoende voor een volledige reset
De camera zit verkeerd gemonteerd in de handgreep, dat lijkt me duidelijk
Overigens is het zo dat deze mini-camera's een huis hebben dat gedraaid kan worden. Dat impliceert dat nu het huis vastgelijmd is, het cameragedeelte, zij het met moeite, kan worden gedraaid.
Dat je camera aan blijft staan is waarschijnlijk veroorzaakt door het feit dat je nu permanent spanning hebt op de camera ipv alleen bij achteruitrijden en dat je in het videoconfig.menu de TV/Video instelling hebt aangevinkt net als de Achteruitrijcamera
@gniewold
De verkoopprijzen van Navco missen in een aantal gevallen elke vorm van redelijkheid.
De camera zit verkeerd gemonteerd in de handgreep, dat lijkt me duidelijk
Overigens is het zo dat deze mini-camera's een huis hebben dat gedraaid kan worden. Dat impliceert dat nu het huis vastgelijmd is, het cameragedeelte, zij het met moeite, kan worden gedraaid.
Dat je camera aan blijft staan is waarschijnlijk veroorzaakt door het feit dat je nu permanent spanning hebt op de camera ipv alleen bij achteruitrijden en dat je in het videoconfig.menu de TV/Video instelling hebt aangevinkt net als de Achteruitrijcamera
@gniewold
De verkoopprijzen van Navco missen in een aantal gevallen elke vorm van redelijkheid.
Hide post links |
-
- New Member
PC 5200 Met achteruitrijcamera probleem
Hallo allemaal,
Allereerst hartelijk dank allemaal voor jullie uitleg en tips.
Eindelijk na 4 bezoeken aan 2 verschillende garages en een derde die er al helemaal geen zin in had, is eindelijk mijn systeem werkende.
De camera die ik had was NTSC en niet PAL.
Ik heb dus bij Navco maar de originele VDO camera besteld en mijn verlies op de Captiva camera genomen.
De hele truuk was natuurlijk zoals Gerritje schreef om de 12v van het achterlicht door te trekken naar positie A2 op de ISOa stekker om hem aan de praat te krijgen. Dank je Gerritje
Maar om dit een Spaanse monteur uit te leggen die lekker eigenwijs is... Ik moest dus de harde dwingende methode gebruiken.
Had wel begrepen van al het getelefoneer dat VDO eigenlijk niet meer bestaat, d.w.z. ze maken en verkopen nog wel hun navigatie en hun kaarten zijn gewoon te krijgen, maar er wordt niets meer ontwikkeld of vernieuwd!
Erg jammer, want ik vind het een goed systeem. Het zou voor mij nog wel wat meer opener kunnen zijn (zelf POI's uploaden en stemmen, etc.)
Nogmaal dank !
Allereerst hartelijk dank allemaal voor jullie uitleg en tips.
Eindelijk na 4 bezoeken aan 2 verschillende garages en een derde die er al helemaal geen zin in had, is eindelijk mijn systeem werkende.
De camera die ik had was NTSC en niet PAL.
Ik heb dus bij Navco maar de originele VDO camera besteld en mijn verlies op de Captiva camera genomen.
De hele truuk was natuurlijk zoals Gerritje schreef om de 12v van het achterlicht door te trekken naar positie A2 op de ISOa stekker om hem aan de praat te krijgen. Dank je Gerritje
Maar om dit een Spaanse monteur uit te leggen die lekker eigenwijs is... Ik moest dus de harde dwingende methode gebruiken.
Had wel begrepen van al het getelefoneer dat VDO eigenlijk niet meer bestaat, d.w.z. ze maken en verkopen nog wel hun navigatie en hun kaarten zijn gewoon te krijgen, maar er wordt niets meer ontwikkeld of vernieuwd!
Erg jammer, want ik vind het een goed systeem. Het zou voor mij nog wel wat meer opener kunnen zijn (zelf POI's uploaden en stemmen, etc.)
Nogmaal dank !
Hide post links |
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Statistieken
- Laatste bericht
-
-
Reacties: 0
Weergaves: 660
-
-
Weergaves: 781
-
-
achteruitrijcamera monteren op het Navidrive scherm
door hansvanstraaten » 27 feb 2015 15:17 » in Citroën -
Weergaves: 1699
-
-
-
Reacties: 1
Weergaves: 651
-
-
Aansluiting achteruitrijcamera op een pc5400 met een mom 5000 beeldscherm
door fransvandervalk » 26 okt 2015 20:58 » in Vaste VDO-Dayton systemen -
Reacties: 3
Weergaves: 1489
-
-
-
multifunctionees systeem. autoradio/navigatie/achteruitrijcamera
door frank_jenniskens » 10 mar 2017 12:24 » in Aankoop advies -
Weergaves: 690
-
-
-
Any updates and maps for VDO VRM 6200 + PC 5200/40?
door Driver.Yo » 14 aug 2017 21:47 » in Vaste VDO-Dayton systemen -
Weergaves: 836
-