slechte satelliet ontvangst

Gebruikersavatar
BertE
Junior Member
Junior Member
Berichten: 41
Lid geworden op: 30 mar 2008 00:41

slechte satelliet ontvangst

Bericht door BertE »

Beste lezers,

Mijn ms5510 met antenne tpv de voorruit midden, ontvangt slecht satellieten.
Soms duurt het tot 10 minuten voor ik kan navigeren. (3 satellieten)

Is dit normaal?
Zo niet, wat kan een oorzaak zijn?

Bert
BMW 320d exe touring VDO MS5510, MT5010/01, MA6400, DENSION 300.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Als je een warmtewerende voorruit hebt is dit zelfs nog goed te noemen
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Maar wat niet normaal is, is dat je niet kunt navigeren als je nog geen satellieten ontvangt.
Daarom de vraag: is de puls goed aangesloten, en ook de achteruit? En is daarmee de kalibratie goed uitgevoerd?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
BertE
Junior Member
Junior Member
Berichten: 41
Lid geworden op: 30 mar 2008 00:41

Bericht door BertE »

Navigeren is onmogelijk, het icoontje reist in niemansland en soms zelfs nog in de andere plaats waar ik voorheen was. Pas na ontvangst van 3 of meer satellieten pakt ie de juiste weg op.

Kalibreren en puls zijn bij mij een onbekend terrein.

Bert
BMW 320d exe touring VDO MS5510, MT5010/01, MA6400, DENSION 300.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Is de tacho-puls bij jou niet aangesloten, begrijp ik dat goed?
Als dat zo is, is het wel duidelijk, dan kan jouw mooie 5510 systeem nooit goed werken.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
BertE
Junior Member
Junior Member
Berichten: 41
Lid geworden op: 30 mar 2008 00:41

Bericht door BertE »

Het systeem werkt perfect, alleen duurt het 10 minuten of langer.
Als hij meer dan 3 satellieten heeft gevonden gaat het goed.

Bert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Maar ook bij je andere posts heb je steeds problemen gehad met verkeerd aangesloten en weer teruggeplaatste aansluitingen. Volgens mij klopt er nog steeds geen "hout van" ondaks de vele discussies en aanwijzingen dienaangaande
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

BertE schreef:Het systeem werkt perfect, alleen duurt het 10 minuten of langer.
Als hij meer dan 3 satellieten heeft gevonden gaat het goed.

Bert
In dat andere draadje viewtopic.php?p=84501#84501 ben je aan het "rommelen" geweest met de aansluitingen. Toen heb je de mute aangesloten op B4. Maar wat zit er nu op A3? Daar mag helemaal niks op zitten, hooguit een los stukje draad van niet meer dan een paar centimeter.

Op A3 zit bij de 5510 een aansluiting voor een analoge Tachopuls, die wordt alleen in heel specifieke gevallen gebruikt. Jouw BMW (dat is toch nog altijd die 320D?) heeft een digitale puls, en die hoort aangeloten te zitten op A1 van de 5510.
Check dus of dat allemaal OK is, zit dat niet goed dan zul je NOOIT een goede navigatie krijgen.
En of je nou pas na 10 minuten voldoende sat's ontvangt heeft daar niks mee te maken.
Dat doet mijn 5500 ook niet, maar die navigeert als de beste, dankzij een goed werkende puls. En dat doet 'ie meteen als ik wegrij, zonder de sat's dus :!:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
BertE
Junior Member
Junior Member
Berichten: 41
Lid geworden op: 30 mar 2008 00:41

Bericht door BertE »

JW,

Bedankt voor je constructieve bijdrage, ik ga e.e.a controleren.

Bert
BMW 320d exe touring VDO MS5510, MT5010/01, MA6400, DENSION 300.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
BertE
Junior Member
Junior Member
Berichten: 41
Lid geworden op: 30 mar 2008 00:41

Bericht door BertE »

De huidige pinbezetting is als volgt.

A1: zwart-wit B1: geel
A2: wit-geel B2: zwart
A3: leeg B3: rood
A4: rood B4: bruin-wit
A5: wit-blauw B5: blauw-geel
A6: grijs B6: blauw-groen
A7: violet B7: leeg
A8: bruin B8: leeg

Waarom in de B stekker zoveel draden zijn aangesloten weet ik niet.
Volgens mij is het zo toch goed?

Bert
BMW 320d exe touring VDO MS5510, MT5010/01, MA6400, DENSION 300.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Waarom in de B stekker zoveel draden zijn aangesloten weet ik niet.
De draden op de B stekker zijn voor de houder van de AB , de extra LS en de Mute
Kun je lezen in de handleiding :oops:

Maar of de aansluitingen van A4 en A7 nu goed zitten is uit deze opgave natuurlijk niet te achterhalen
Als het een VW of Opel is zitten deze precies andersom en of het bij jouw auto klopt kun je alleen zelf nagaan, niet door een lijstje met draadkleuren te geven
Dus gewoon meten of A4 de permanente en A7 de geschakelde 12 volt is
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Werkte de 5000 (uiteindelijk) wél helemaal goed in jouw auto? Meteen al na het starten kunnen navigeren, ook als de sat's nog niet goed ontvangen werden?
En heb ik het goed begrepen dat je nu alleen de mute omgewisseld hebt, van A3 naar B4?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
BertE
Junior Member
Junior Member
Berichten: 41
Lid geworden op: 30 mar 2008 00:41

Bericht door BertE »

Enkel de mutekabel is verwisseld zoals door jullie is aangegeven en deze werkt prima.
's Morgens staat het icoontje keurig op de huispositie en gaat het goed ook bij onvoldoende satellieten.

Sta ik 's middags op een andere positie en zijn er onvoldoende satellieten, is hij de weg kwijt tot er ca. 3 sats zijn.
De kaart kan zelfs van de thuispositie zijn en het icoonje dwaalt dan er op rond.
Zijn er daarna voldoende satellieten dan komt het zandlopertje en komt de juiste kaart in beeld en vindt hij de weg.
Het is geen groot probleem alleen als je zoals ik voor mijn werk veel stadsverkeer rij op onbekend terrein, rij je eerst globaal in de richting en hoop je op snel veel satellieten om het doel te bereiken, zodat ie de weg kan oppikken.
Zit je lang in de auto is er geen probleem daar het doel verder weg en er na verloop van tijd dan toch wel de juiste route krijgt in beeld.

Ik heb nu een reserve antenne bij de achterruit (kofferruimte) geplaatst, misschien helpt dit. (foto).

Ik zal binnenkort een foto van het scherm maken als hij weereens de weg kwijt is, komt wellicht beter over.

Bert
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
BMW 320d exe touring VDO MS5510, MT5010/01, MA6400, DENSION 300.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Ergo: je snelheidssignaal kan vroeger best goed gewerkt hebben, nu in ieder geval niet meer
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

BertE schreef:Enkel de mutekabel is verwisseld zoals door jullie is aangegeven en deze werkt prima.
's Morgens staat het icoontje keurig op de huispositie en gaat het goed ook bij onvoldoende satellieten.

Sta ik 's middags op een andere positie en zijn er onvoldoende satellieten, is hij de weg kwijt tot er ca. 3 sats zijn.
De kaart kan zelfs van de thuispositie zijn en het icoonje dwaalt dan er op rond
.
Zijn er daarna voldoende satellieten dan komt het zandlopertje en komt de juiste kaart in beeld en vindt hij de weg.
Het is geen groot probleem alleen als je zoals ik voor mijn werk veel stadsverkeer rij op onbekend terrein, rij je eerst globaal in de richting en hoop je op snel veel satellieten om het doel te bereiken, zodat ie de weg kan oppikken.
Zit je lang in de auto is er geen probleem daar het doel verder weg en er na verloop van tijd dan toch wel de juiste route krijgt in beeld.

Ik heb nu een reserve antenne bij de achterruit (kofferruimte) geplaatst, misschien helpt dit. (foto).

Ik zal binnenkort een foto van het scherm maken als hij weereens de weg kwijt is, komt wellicht beter over.

Bert
Als je 's middags de auto start, staat 'ie dan (nog) wel op de goede positie? En gaat 'ie dan pas raar doen als je gaat rijden?

Het heeft er alle schijn van dat je snelheidssignaal niet goed doorkomt.
Zet 'm daarom eens met de MAP-toets op het splitscreen met de computerinformatie en kijk dan of de daar aangegeven rijsnelheid wel klopt. Die moet onmiddellijk oplopen als je gaat rijden, en weer op NUL staan als je stopt. En die snelheid moet stabiel blijven als je met een constante snelheid rijdt.
Als dat niet het geval is zit er iets mis met je snelheidssignaal, de aansluiting op A1 dus.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

En als je het echt nauwkeurig wilt monitoren, kun je in het Diagnosemenu (code 6330) de exacte waarden aflezen bij Tacho!
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
BertE
Junior Member
Junior Member
Berichten: 41
Lid geworden op: 30 mar 2008 00:41

Bericht door BertE »

Vanmiddag vanuit een andere plaats vertrokken, en jawel hij stond weer op eigen woonwijk.
Direct op het splitscreen gezet om het snelheidssignaal te controleren.
Die werkte prima, hij reageerde correct en gaf de snelheid juist aan.
Naar huis gereden zonder navigatiemogelijkheid.

Het lijkt erop dat na de 10 minuten van de uitschakelstand zijn verlopen, hij automatisch weer het huisadres op de kaart zet en de daadwerkelijke positie is verloren

Bestaat er een kans dat de antenne het heeft opgegeven en dat ik de reserve moet proberen?

Bert
BMW 320d exe touring VDO MS5510, MT5010/01, MA6400, DENSION 300.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

En ja hoor!
De uitschakeltijd staat waarschijnlijk ook op 10 minuten ingesteld en de positie wordt daarna niet opgeslagen
Dat betekent dat de aansluitingen van A4 en A7 nog steeds niet goed zijn
Er is na het uitschakelen geen spanning op A4 aanwezig

En dat is precies dezelfde conclusie als die al eerder door JW en mij getrokken bij je eerdere bezigheden en posts
viewtopic.php?t=14133

En als er door een defecte GPS-antenne geen ontvangst zou zijn zou je naa eenmaal een verkeerde positie te hebben gehad, nooit meer op de juiste uit kunnen komen!
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Slechte navigatie
    door Tabasco » 21 apr 2022 19:04 » in Garmin
    Reacties: 0
    Weergaves: 290
  • slechte kwaliteit routeberekening Nuvi 2595
    door TeunV » 09 sep 2016 21:27 » in Garmin
    Reacties: 0
    Weergaves: 569
  • Geen GPS ontvangst Laguna 2004
    door kevpau » 15 jun 2015 00:51 » in Renault
    Reacties: 1
    Weergaves: 975

Terug naar “Vaste VDO-Dayton systemen”