AVIC F910BT ter vervanging van een AVIC-D3

Gebruikersavatar
Figaro75
Senior Member
Berichten: 372
Lid geworden op: 02 nov 2008 12:16

Bericht door Figaro75 »

Mazurka schreef:Dat bedoel ik dus, een voorbeeld, als ik van Groningen naar Maastricht rijd, zonder een vast ingestelde route in te geven, dus alleen "view map" is er altijd een verbinding met de satellieten, anders zou het systeem nooit weten waar je precies zit.

Dit geldt ook voor als je wel een route hebt ingevoerd, immers als je van de vastgestelde route afwijkt, direct het systeem ingrijpt. Dit kan alleen als er continu een verbinding is tussen systeem en satellieten.
Dan snap ik deze reactie niet want mijn systeem weet wel waar ik ben zonder satellieten..........
En als ik dan af wijk van een eventuele vastgestelde route blijft de navigatie gewoon mijn bewegingen volgen.
Dat doet hij dan zeker door toch stiekem verbinding te houden met een stel satellieten........zonder GPS-antenne :?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Mazurka
Senior Member
Berichten: 722
Lid geworden op: 08 jul 2009 11:42

Bericht door Mazurka »

Nou als dat zo is kunnen we de 29 satellieten wel uit de lucht halen, want die zijn dan overbodig.

Wat denk je nou zelf dat ze voor jan met de korte achternaam over onze aardkloot scheren?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Wimpie44
Normal Member
Normal Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:30

Bericht door Wimpie44 »

In monitor-mode of view-mode kan je gewoon de positie van de auto op de kaart zien. Ook als er geen GPS beschikbaar is. Dus puur op Gyro/Sense/SpeedPulse en Kaart/Map.

In het systeem dat gebruikt wordt op basis van INS genavigeerd. Dat wordt toegepast binnen het principe van gegist bestek of Dead Reckoning (DR). DR komt erop neer dat je de vertrek positie weet en dat je op basis van Heading en Snelheid een schatting maakt van waar je je bevindt. Als je je vertrek positie niet precies weet, dan wordt die positie ook zo nauwkeurig mogelijk geschat.

De methode van DR alleen kan nooit nauwkeurig zijn, reden waarom op bepaalde momenten de positie nauwkeurig moet worden bepaald. Dat kan op verschillende manieren gebeuren, één ervan is met GPS.

Als GPS ontbreekt en de kaartgegevens zijn in de nav. unit aanwezig, dan kan je op basis van combineren van INS gegevens, dus Gyro/Sense/Puls met die van de kaart de meest waarschijnlijke positie uitrekenen. Omdat dat via de kaartgegevens gebeurt, is het logisch dat de positie altijd op de kaart op het scherm kan worden weergegeven.

INS navigatie is al oud, het is een systeem dat niet afhankelijk is van andere systemen. Het is alleen in een nieuwe microelektronica jas gestoken. Aan de principes is niets veranderd. De reden waarom je de positie kan bepalen is dus door de integratie van de kaart gegevens met die van de Gyro/Sense/SpeedPulse. Je doet dus kaart/map-matching met de INS gegevens.

Dat kan nauwkeurig genoeg zijn, er zijn echter situaties waarbij het systeem het op een gegeven moment laat afweten, als niet periodiek de exacte locatie is bepaald. Daarvoor heb je een ander systeem nodig. Het is niet voor niets dat in de scheepvaart, de onderzeedienst, de burger luchtvaart, de militaire luchtvaart, defensie en tal van andere toepassingen GPS wordt ingevoerd. GPS kan continu de werkelijke positie doorgeven en niet een geschatte positie die afhankelijk is van kaartmateriaal. De map-matching is wel leuk, maar niet als je alleen met INS gegevens werkt. De afwijkingen en fouten kunnen dan te groot worden/zijn.

INS zal wel echt wel blijven bestaan. GPS is er later aan toegevoegd. In tal van professionel systemen is GPS nu de basis voor de navigatie en als back-up heb je dan de INS navigatie die je op dit moment in je auto gebruikt.

GPS kan ook zonder kaartgegevens de positie continu exact doorgeven. Dat betekent dat er tal van andere toepassingen en mogelijkheden zijn om de mogelijkheden ervan te gebruiken. Die gaan verder en zijn anders dan INS. Wat je zal zien is dat GPS en INS naast elkaar zullen bestaan, maar ook dat er geintegreerd zal worden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Ik denk dat er een verwarring ontstaat.
INS-Traagheidsnavigatie, werkt uitsluitend door het kwantificeren van verplaatsing adh van de standsverandring van gyro's in haaks op elkaar staande richtingen.
Bij een autonavigatie wordt de gyro uitsluitend gebruikt om een hoekverdraaiing te meten en zo een richtingsverandering te bepalen. Door daar een afgelegde weg aan toe te voegen kan er een positie worden berekend. Dat heeft afgezien van het gebruik van gyro niets met elkaar te maken. Traagheidsnavigatie kent geen externe input van afgelegde weg.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Wimpie44
Normal Member
Normal Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:30

Bericht door Wimpie44 »

Bij INS wordt in principe gebruik gemaakt van gyro's en versnellingssensoren. Deze systemen werken onafhankelijk van andere systemen. Echter het uitgangspunt is: start positie is bekend. Doordat door integratie berekening stapeling van fouten optreedt, wordt de onnauwkeurigheid te groot. Daarom moet je met INS periodiek met een andere methode (dat kan GPS zijn een positie peiling doen). Hierdoor blijft de onnauwkeurigheid binnen vastgestelde grenzen.

Autonavigatie is in principe simpeler omdat de navigatie m.b.v. kaart gegevens wordt ondersteund. Ook hoeft de snelheid niet berekend te worden, maar kan deze rechtstreeks bepaald worden mbv de snelheidspuls. Wat rest is dat je met een uitgekleed INS systeem, of met slechts een of enkele INS onderdelen en dan nog in simpele vorm mbv gyro of andere sense methode hoekverdraaiingen kan detecteren. Als je dat matched met kaartgegevens, kan je de meest waarschijnlijke positie van de auto bepalen. Je kan dus zonder GPS navigeren. Veel navigatiesystemen in auto's hebben naast gyro ook versnellingssensoren. De kwaliteit van deze manier van navigeren wordt voornamelijk bepaald door de kwaliteit van het kaartmateriaal en de gebruikte map-matching berekeningen. De hoekverdraaiingen worden heel simpel gemeten..... Autonavigatie zonder GPS is mogelijk. Ook hier moet je uitgaan van een bekende vertrek positie. Die kan je vaststellen op een andere manier (bv GPS), de laatst berekende positie als startpositie gebruiken en het resultaat met pos. bepaling op een andere manier vergelijken en zo corrigeren. GPS wordt dan net als bij puur INS gebruikt om te controleren of de fouten die in de berekeningen en de map-matching worden gemaakt, binnen de perken blijven en zonodig moeten worden gecorrigeerd.

Er zijn autonavigatie systemen die GPS en mapmatching gebruiken om de positie te bepalen. De gyro en sensor inforatie van het systeem wordt echter steeds doorgegeven. Daar kan je wat of niets mee doen. Als je er niets mee doet, hoef je alleen maar bij te houden of de GPS informatie en de gyro/sensor info binnenkomt. Valt GPS uit, dan is de positie bekend en kan als backup dezelfde methode als hiervoor beschreven gebruikt worden.

In de F910BT wordt gyro- en versnellingssensor informatie en die van de snelheidspuls verwerkt, naast de GPS en map-matching.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Bij INS wordt in principe gebruik gemaakt van gyro's en versnellingssensoren.
Bij gyor operated INS zijn de drie gebruikte gyro's de versnellingssensoren
De eerste systemen die eind vijftiger jaren in gebruik kwamen o.a. bij het project met de doorvaart onder de ijskap van de Noordpool, hadden uitsluitend de beschikking over 3 gyrotollen van destijds nog vrij aanzienlijke afmetingen
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Wimpie44
Normal Member
Normal Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:30

Bericht door Wimpie44 »

Pioneer support en inbouwstations hebben het probleem van lokatie niet onthouden, na afzetten motor en afsluiten auto niet op kunnen lossen. Pioneer doet niets en de leverancier een bekende GPSshop doet tot op heden niets....

Ik kreeg vanmorgen als mogelijke oorzaak het zoveelste Pioneer antwoord:
Het lijkt er meer op dat dit met de interface te maken heeft die wordt gebruikt voor de stuurwiel bediening.

Weten autokenners wat dit zou kunnen betekenen? Is dit een interface in de auto zelf of van het navigatiesysteem ?

Als oorzaken die Pioneer de afgelopen maanden heeft doorgegeven voor het functioneren van mijn Pioneer F910BT

1. de snelheidspuls
2. de voeding is verkeerd aangesloten, de permanente en de geschakelde draad omkeren
3. de plaatsing van de GPS antenne
4. de warmte werende werking van mijn voorruit
5. de GPS antenne is verkeerd gemonteerd, of kabel/connector fout
6. de gryros werken niet goed in de unit
ik kan nog wel even doorgaan.....

- Navigatiesysteem wordt uit je auto gejat.
- Op aanraden van de verzekering ga je naar een schadeherstelbedrijf dat ook inbouwt
- Het inbouwbedrijf wil dat je de nav. unit elders koopt, ivm de facturering tussen verzekering en schadeherstel. De gestolen unit wordt niet vergoed, alleen de herstelling van de schade
- de leverancier van het nav. systeem kan niets doen, het kost geld er is niets op voorraad, tijd is geld

Ik ben E1150 armer, met een niet naar mijn zin werkend systeem. Als je eenmaal langer onderweg bent, werkt alles perfect.
Echter bij korte afstanden en wat langere stops, ben je de vertrekpositie elke keer kwijt, je moet dan 2-3km rijden en dan heeft het systeem uitgevonden wat de werkelijke positie is. Na een langere stop, is de afstand tot de werkelijke positie groter, maar altijd binnen een straal van 2-3 km van de werkelijke positie van de auto.


De unit is inmiddels nieuw al fors afgeprijsd en voor die prijs krijg je de inbouw er nog bij. Inmiddels 3,5 maand verder.
Service en support ook bij volledige betaling van de bruto prijs is ver te zoeken.

Ik gok op een maandag ochtend model of ergens een verkeerde verbinding.
Ik heb de handel met een scoop gecontroleerd, sateliet ontvangst is perfect, invloed vooruit is nihil, positie GPS antenne is goed, ik heb steeds satelieten in beeld en goede ontvangst, kwaliteit ontvangst is ook goed. De auto reageert op draaiing, richtingsverandering, ook zonder GPS ontvangst. Bij aankomst wordt de positie perfect weergegeven. Het enige wat opvalt is dat zodra de auto op een erf komt wat niet op de kaart staat aangegeven, dat de draaiing en deze kleine positie verandering niet wordt doorgegeven. De auto wordt aangegeven, als staande op de openbare weg. Doe ik dezelfde situatie op een plek die wel op de kaart staat, bv een parkeerplaats langs een weg, dan klopt de positie wel.....

Is voor het onthouden van de laatste positie accuspanning noodzakelijk?
Als de uitschakeltijd, de tijdsduur ervan, invloed uitoefend op de nauwkeurigheid van de laatste positie, kan het dan te maken hebben met wegvallen van noodzakelijke spanning ? De auto is altijd binnen een straal van 2-3 km van de werkelijke positie bij wegrijden, een enkele keer klopt de positie. De plek van de auto op het scherm, staat los van eerder gereden routes. De auto staat op het scherm gewoon in een willekeurige andere woonwijk op het scherm....


Zijn er nog mensen met goede ideeën of moet ik het maar hierbij laten? Na 5 minuten rijden klopt de positie immers ?
Ik vind het klote hoe het werkt, het hoort niet, een TomTom doet het voor minder geld, ook direct goed.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gentry
Senior Member
Berichten: 2333
Lid geworden op: 29 mar 2004 10:19

Bericht door Gentry »

Is er niemand op het idee gekomen om gewoon even jouw unit te vervangen door een ander?
Ik zou dat wel doen, om uit te sluiten of het aan externe aansluitingen ligt of aan de unit zelf.
[size=75]Kenwood DNX9260BT, Hirschmann CarTV, Alpine DHA-S690 [/size]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Wimpie44
Normal Member
Normal Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:30

Bericht door Wimpie44 »

Dat is heel voor de hand liggend, ik heb er ook om gevraagd. Ze verrekken het. Je sluit op die manier in ieder geval fout opties uit of je toont ze juist aan.

Als ik iemand zo gek kan krijgen dat ik de Pio even mag uitbouwen en aansluiten, dan kan ik dat zelf ook. Dat is geen probleem. je hebt even een ander systeem nodig.

De opmerking van Pioneer support begrijp ik niet helemaal: "Het lijkt er meer op dat dit met de interface te maken heeft die wordt gebruikt voor de stuurwiel bediening".

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gentry
Senior Member
Berichten: 2333
Lid geworden op: 29 mar 2004 10:19

Bericht door Gentry »

waar heb je het systeem eigenlijk gekocht? en wie heeft het nu eigenlijk ingebouwd?
Je schrijft dat je de normale prijs betaald hebt, het lijkt me dat de leverancier in ieder geval wat ik suggereerde moet uitsluiten alvorens het toestel bij EBK ter reparatie aan te bieden
[size=75]Kenwood DNX9260BT, Hirschmann CarTV, Alpine DHA-S690 [/size]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Wimpie44
Normal Member
Normal Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:30

Bericht door Wimpie44 »

De autoschade is hersteld door een autoschade bedrijf. Daar werkt iemand die veel Pioneer heeft ingebouwd. Ik heb bij een ander inbouwstation de inbouw laten controleren, nadat ik deze problemen opgemerkt en gemeld had met medeweten van schadeherstelbedrijf. 2nd opinion schadeherstel is van firmware fout, fout in de unit. Daar is hooguit 5 minuten naar gekeken.
Volgens mij is het geen firmware fout.

Om reden van declaratie tussen verzekering en schadeherstelbedrijf moest ik via een ander bedrijf de navigatieunit aanschaffen. Dat heb ik via internet gedaan, dat internetbedrijf bouwt trouwens ook zelf in. Het is een bekend bedrijf, alleen een flink eind uit de buurt. Ik kan daar zelf helaas niet naar toe.

Als door een tweede unit uit te proberen aangetoond zou kunnen worden dat de geleverde unit een defect heeft, dan kan die unit retour ivm garantie.

Waar staat EBK voor ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gentry
Senior Member
Berichten: 2333
Lid geworden op: 29 mar 2004 10:19

Bericht door Gentry »

EBK is servicedienst voor Pioneer.

Weer een voorbeeld van online kopen en de hulpeloosheid als er iets niet goed functioneert.
Waarom wil iedereen toch altijd goedkoop uit zijn en online zelfs uit het buitenland spullen kopen, als dit zo doorgaat kun je straks nergens meer iets proberen, voelen of zien. Dan zijn er alleen nog maar Mediamarkt achtigen, walgelijk. Sorry dat ik het zeg, maar zo verdwijnen langzaam de echte vakgoeroes en mensen met kennis van zaken.
Denk eens aan de kleine zelfstandigen, loop daar eens naar binnen en probeer daar iets te "verdienen", geef hem een kans.
Het is altijd makkelijk ook in geval je garantie nodig hebt etc. zoals in dit geval
Bij Mediamarkt etc gaat het alleen maar om het scoren, service wordt al lastig, laat staan kennis van zaken.

Vooral webshops importeren parallel, dus krijg je buitenlandse producten en uitvoeringen, lastiger met garantie.

Vooral in deze tijd is het zaak om wel gewoon geld uit te geven zodat de economie weer normaal gaat functioneren en mensen hun baan kunnen houden.

SORRY, dit moest ik ff kwijt.

Maar ff weer on topic.
Ik zou eisen dat je een andere headunit kunt proberen om het uit te sluiten.
Anders apparaat uitbouwen en naar webshop terug sturen voor garantie, laat hen het oplossen.
[size=75]Kenwood DNX9260BT, Hirschmann CarTV, Alpine DHA-S690 [/size]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Wimpie44
Normal Member
Normal Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:30

Bericht door Wimpie44 »

Met het stuurwiel interface zou men mogelijkheid kunnen bedoelen om een navigatiesysteem via het stuurwiel te kunnen bedienen. In deze probleem situatie is hier helemaal geen sprake van.

Voor de goede orde:
1/. ik ben niet op een koopje uitgeweest, aanschaf via een bekende shop met inbouwstation, t.w. de adviesprijs van Pioneer zoals die op het aankoopmoment werd gehanteerd.
2/. Er waren elders aanbiedingen inclusief inbouw voor een lagere prijs dan die ik betaald heb.
3/. De inbouwkosten bovenop de aanschafkosten van het systeem, liggen tussen de E 250-E300. De inbouw moest echter bij het inbouwstation van het schadeherstelbedrijf gebeuren (verzekering). Ook daar hebben ze Pioneer ervaring.
4/. de navigatieunit kon zo in het dashbord geschoven worden, alleen een ISO adapter kabeltje werd toegevoegd. De spanning en signalen op die kabel kloppen volgens handleiding en service documentatie.
5/. de verzekering keert ook als je hiervoor verzekerd bent, slechts een schijntje uit. Bovendien kost de reparatie en inbouw een no-claim trede.

Allemaal niet erg als het dan ook maar werkt. :cry:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gentry
Senior Member
Berichten: 2333
Lid geworden op: 29 mar 2004 10:19

Bericht door Gentry »

Helder, als ik dit lees: De leverancier moet het toestel te reparatie aanbieden, de inbouwer het uitbouwen etc.

Ik begreep al wel dat jij niet voor een dubbeltje op de eerste rang wilde zitten, maar door die constructie met aparte leverancier / inbouwer etc is het er niet makkelijker op geworden.
[size=75]Kenwood DNX9260BT, Hirschmann CarTV, Alpine DHA-S690 [/size]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • AVIC-F910BT wil niet updaten.
    door Herman456 » 27 mar 2015 00:15 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 2
    Weergaves: 1262
  • avic f910bt gsm verbinding werkt niet goed
    door leinders » 18 jan 2015 22:07 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 1
    Weergaves: 447
  • Avic-X1
    door Hans01 » 07 okt 2017 22:38 » in Mobiele Pioneer systemen
    Reacties: 0
    Weergaves: 436
  • Avic-X1
    door Hans01 » 07 okt 2017 15:44 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 0
    Weergaves: 476
  • avic F30BT
    door heinsandra » 16 jan 2015 13:20 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 1
    Weergaves: 428
  • AVIC-F960DAB
    door ralphaa » 16 jan 2015 19:24 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 2
    Weergaves: 1232
  • Avic F30BT
    door ReneterH » 19 jan 2015 19:17 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 0
    Weergaves: 356

Terug naar “Vaste Pioneer systemen”