Daartoe zijn op woensdagmiddag 5 december de gegevens van VID http://www.verkeersinformatiedienst.nl/VI/overzicht (in blauw met witte letters) en TR, Traphic/Vialis http://www.traphic.nl/lijst.aspx ( in wit met rood) vergeleken met wat op de MS 5000 met MT 5011 TMC (testplankje van Gerritje
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Bij deze check zijn 18 PC-screenshots en een honderdtal foto’s gemaakt die geanalyseerd zijn op overeenkomst en verschil. De resultaten zijn als volgt:
1) 14.52 op de A2
![Afbeelding](http://www.navigatiehelpsite.nl/Data/Forum/Foto/Ge/TR1452.png)
![Afbeelding](http://www.navigatiehelpsite.nl/Data/Forum/Foto/Ge/VID1456.png)
2) 15.22 op de A2
![Afbeelding](http://www.navigatiehelpsite.nl/Data/Forum/Foto/Ge/TR1522.png)
![Afbeelding](http://www.navigatiehelpsite.nl/Data/Forum/Foto/Ge/VID1522.png)
Te zien is dat VID meer file info geeft dan TR. Dat is ook het geval op de hierna volgende overzichten.
3) 15.52 op de A2
![Afbeelding](http://www.navigatiehelpsite.nl/Data/Forum/Foto/Ge/TR1552.png)
![Afbeelding](http://www.navigatiehelpsite.nl/Data/Forum/Foto/Ge/VID1552.png)
Het ontbreekt aan ruimte om alle foto's te tonen. Daarom zijn alleen bijzondere situaties weergegeven zoals ze te zien waren op de monitor. De vele TMC scherm-meldingen die zowel bij TR als VID gemeld waren zijn hier niet weergegeven.
![Afbeelding](http://www.navigatiehelpsite.nl/Data/Forum/Foto/Ge/DSC02474.jpg)
![Afbeelding](http://www.navigatiehelpsite.nl/Data/Forum/Foto/Ge/DSC02476.jpg)
Deze meldingen staan niet bij VID en TR
![Afbeelding](http://www.navigatiehelpsite.nl/Data/Forum/Foto/Ge/DSC02475.jpg)
![Afbeelding](http://www.navigatiehelpsite.nl/Data/Forum/Foto/Ge/DSC02481.jpg)
Deze melding staat wel bij VID maar niet bij TR
![Afbeelding](http://www.navigatiehelpsite.nl/Data/Forum/Foto/Ge/DSC02477.jpg)
![Afbeelding](http://www.navigatiehelpsite.nl/Data/Forum/Foto/Ge/DSC02482.jpg)
4) 16.02 op de A2
![Afbeelding](http://www.navigatiehelpsite.nl/Data/Forum/Foto/Ge/TR1602.png)
![Afbeelding](http://www.navigatiehelpsite.nl/Data/Forum/Foto/Ge/VID1602.png)
![Afbeelding](http://www.navigatiehelpsite.nl/Data/Forum/Foto/Ge/DSC02490.jpg)
Totaal 8 meldingen bij NOS ANWB. Via-TMC is niet gecheckt in dit interval
5) 16.13 op de A9
![Afbeelding](http://www.navigatiehelpsite.nl/Data/Forum/Foto/Ge/TR1613.png)
![Afbeelding](http://www.navigatiehelpsite.nl/Data/Forum/Foto/Ge/VID1613.png)
![Afbeelding](http://www.navigatiehelpsite.nl/Data/Forum/Foto/Ge/DSC02493.jpg)
![Afbeelding](http://www.navigatiehelpsite.nl/Data/Forum/Foto/Ge/DSC02496.jpg)
De melding staat wel bij VID maar niet bij TR
Totaal 3 meldingen bij NOS-ANWB en Via-TMC
6) 16.24 op de A9
![Afbeelding](http://www.navigatiehelpsite.nl/Data/Forum/Foto/Ge/TR1624.png)
![Afbeelding](http://www.navigatiehelpsite.nl/Data/Forum/Foto/Ge/VID1624.png)
![Afbeelding](http://www.navigatiehelpsite.nl/Data/Forum/Foto/Ge/DSC02499.jpg)
![Afbeelding](http://www.navigatiehelpsite.nl/Data/Forum/Foto/Ge/DSC02503.jpg)
De melding staat wel bij VID maar niet bij TR
Totaal 5 meldingen bij NOS-ANWB en 3 bij Via-TMC
7) 16.34 op de A27
![Afbeelding](http://www.navigatiehelpsite.nl/Data/Forum/Foto/Ge/TR1634.png)
![Afbeelding](http://www.navigatiehelpsite.nl/Data/Forum/Foto/Ge/VID1634.png)
![Afbeelding](http://www.navigatiehelpsite.nl/Data/Forum/Foto/Ge/DSC02507.jpg)
![Afbeelding](http://www.navigatiehelpsite.nl/Data/Forum/Foto/Ge/DSC02510.jpg)
Bij VID langer, en bij TR korter dan hier getoond
![Afbeelding](http://www.navigatiehelpsite.nl/Data/Forum/Foto/Ge/DSC02508.jpg)
![Afbeelding](http://www.navigatiehelpsite.nl/Data/Forum/Foto/Ge/DSC02520.jpg)
Melding staat wel bij VID maar niet bij TR
![Afbeelding](http://www.navigatiehelpsite.nl/Data/Forum/Foto/Ge/DSC02509.jpg)
![Afbeelding](http://www.navigatiehelpsite.nl/Data/Forum/Foto/Ge/DSC02513.jpg)
Wordt niet gemeld bij VID en TR
Door de snelle toename van het aantal meldingen kon niet vastgesteld worden welke zender de meeste info gaf.
8 ) 16.50 op de A27
![Afbeelding](http://www.navigatiehelpsite.nl/Data/Forum/Foto/Ge/TR1650.png)
![Afbeelding](http://www.navigatiehelpsite.nl/Data/Forum/Foto/Ge/VID1650.png)
![Afbeelding](http://www.navigatiehelpsite.nl/Data/Forum/Foto/Ge/DSC02534.jpg)
![Afbeelding](http://www.navigatiehelpsite.nl/Data/Forum/Foto/Ge/DSC02536.jpg)
Meldingen staan wel bij VID maar niet bij TR
In dit tijdsinterval is alleen gekeken naar NOS-ANWB. Daar waren 6 meldingen.
9) 17.02 op de A27
![Afbeelding](http://www.navigatiehelpsite.nl/Data/Forum/Foto/Ge/TR1702.png)
![Afbeelding](http://www.navigatiehelpsite.nl/Data/Forum/Foto/Ge/VID1702.png)
![Afbeelding](http://www.navigatiehelpsite.nl/Data/Forum/Foto/Ge/DSC02539.jpg)
![Afbeelding](http://www.navigatiehelpsite.nl/Data/Forum/Foto/Ge/DSC02549.jpg)
Ontbreekt bij VID en TR
![Afbeelding](http://www.navigatiehelpsite.nl/Data/Forum/Foto/Ge/DSC02543.jpg)
![Afbeelding](http://www.navigatiehelpsite.nl/Data/Forum/Foto/Ge/DSC02550.jpg)
Ontbreekt bij VID en TR
![Afbeelding](http://www.navigatiehelpsite.nl/Data/Forum/Foto/Ge/DSC02542.jpg)
![Afbeelding](http://www.navigatiehelpsite.nl/Data/Forum/Foto/Ge/DSC02548.jpg)
Melding staat wel bij VID maar niet bij TR
Zowel NOS-ANWB als Via-TMC hadden 6 meldingen in dit interval
Bovenstaande inventarisatie geeft aanleiding tot de volgende opmerkingen:
1) De VID informatie is praktisch altijd uitgebreider dan die van Vialis/Traphic. Op een enkele uitzondering na ontbreken er bij VID geen zaken die wel bij Vialis gemeld worden
2) De lengte van de files en de verwachte vertragingstijd komen bij VID en TR niet altijd overeen
3) Zowel bij Via-TMC als bij NOS-ANWB ontbreken files die wel in de VID maar niet op de TR lijst staan. Slecht in enkele situaties was het omgekeerde het geval.
4) Er is geen direkte relatie te leggen tussen Vialis/Traphic en Via-TMC. Op Via-TMC worden files weergegeven die op TR niet voorkomen.
5) Bij NOS-ANWB lijkt er een iets direktere relatie te bestaan met VID, maar ook daar komen files voor die wel op TR maar niet op VID staan
6) NOS-ANWB geeft iets meer files weer dan Via-TMC
Samenvattend: Op basis van deze informatie is geen eenduidige en harde voorkeur uit te spreken voor een der beide zenders.
Voorts kan uiteraard geen uitspraak gedaan worden over de betrouwbaarheid van de informatie, niet van VID en TR, maar ook niet van de TMC info verstrekt door beide zenders. Daarvoor is veel meer onderzoek nodig.
PS. Het was de bedoeling (ook) de info van de MS 5200 te gebruiken, die tevens de verwachte vertraging aangeeft. Vermoedelijk door een alu-dampremmende laag in het dakbeschot van de ruimte waarin gewerkt werd kon daarmee geen goede en snelle TMC-Fix gemaakt worden. De MT 5011 had daar minder last van.
Groet,
Gerritje & JW