"Volkswagen Navigation" in Audio MFD - RNS 510

Alles met betrekking tot
Audi, Seat, Skoda & Volkswagen navigatie
Verwijderde gebruiker 116767

"Volkswagen Navigation" in Audio MFD - RNS 510

Bericht door Verwijderde gebruiker 116767 »

Ik vroeg me af of meer gebruikers het volgende probleempje hebben.

Om de 6 á 7 keer dat ik mijn RNS-510 aan zet en naar muziek ga luisteren (radio of HDD maakt niet uit) blijft er in het MFD scherm de mededeling "Volkswagen Navigation" staan. Dat is wat er altijd staat wanneer je het systeem net aan doet, maar meestal verdwijnt dat na max 5 seconden. Om eea weer correct werkend te krijgen (en dus RDS of track info op de MFD te krijgen) moet ik de auto uit zetten voor een bepaalde tijd (niet echt lang, maar weet niet precies hoe lang) en daarna weer aan doen.

Ik heb het gevoel dat er geen relatie bestaat tussen de tijd die er tussen het ontgrendelen van de auto (en het activeren van de canbus (als ik het goed begrepen heb...)) en het daadwerkelijk starten van de auto zit, maar heb er geen wetenschappelijke studie van gemaakt.

Heeft iemand een vergelijkbare ervaring of, beter, een oplossing hiervoor? Ik heb de auto origineel van de dealer met FW 1100 afgeleverd gekregen. Misschien dat 1120 hiervoor een bugfix heeft, maar dat heb ik nog niet geprobeerd.

Cheers,

Marnix

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
emielvanham
Senior Member

Re: "Volkswagen Navigation" in Audio MFD - RNS 510

Bericht door emielvanham »

MJMaverick schreef:Ik vroeg me af of meer gebruikers het volgende probleempje hebben.

Om de 6 á 7 keer dat ik mijn RNS-510 aan zet en naar muziek ga luisteren (radio of HDD maakt niet uit) blijft er in het MFD scherm de mededeling "Volkswagen Navigation" staan. Dat is wat er altijd staat wanneer je het systeem net aan doet, maar meestal verdwijnt dat na max 5 seconden. Om eea weer correct werkend te krijgen (en dus RDS of track info op de MFD te krijgen) moet ik de auto uit zetten voor een bepaalde tijd (niet echt lang, maar weet niet precies hoe lang) en daarna weer aan doen.

Ik heb het gevoel dat er geen relatie bestaat tussen de tijd die er tussen het ontgrendelen van de auto (en het activeren van de canbus (als ik het goed begrepen heb...)) en het daadwerkelijk starten van de auto zit, maar heb er geen wetenschappelijke studie van gemaakt.

Heeft iemand een vergelijkbare ervaring of, beter, een oplossing hiervoor? Ik heb de auto origineel van de dealer met FW 1100 afgeleverd gekregen. Misschien dat 1120 hiervoor een bugfix heeft, maar dat heb ik nog niet geprobeerd.

Cheers,

Marnix

Beste Marnix,

De radio gaat aan@uit met het CAN wake-up signaal van de auto.. echter wanneer je de radio na enige tijd weer aanzet gaat hij gewoon verder waar hij gebleven was zonder opstartlogo..

Wanneer de auto langere tijd van het contact af staat zal de CANbus na enige tijd helemaal "tot rust" komen en start de radio MET logo op...

We hebben het ongeveer over een half uurtje wat nodig is om helemaal tot rust te komen.. wellicht kun je dit ook herleiden aan je bevindingen!

Groet Emiel

Electronic4cars

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bedankt Emiel,

Ik had dat ook al begrepen. Probleem wat ik zie is dat de 'handshake' tussen het Audio scherm van de MFD en de RNS-510 soms niet correct lijkt te verlopen, waardoor er op de MFD "Volkswagen Navigation" blijft staan, ipv de track of RDS informatie. Dit gebeurt soms wanneer de RNS-510 (en de auto) een tijd lang uit hebben gestaan, maar soms ook wanneer eea pas 5 minuten 'in ruste' is. Dus ik ben bang dat het wel iets met de CAN te maken heeft, maar niet direct gerelateerd is met het wake-up signaal.

Mind you, de RNS-510 laat alle info goed zien, maar omdat ik die meestal op de Map heb staan is de track of RDS info op mijn MFD wel erg handig (lees: belangrijk...).

Cheers,

Marnix

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
emielvanham
Senior Member

re

MJMaverick schreef:Bedankt Emiel,

Ik had dat ook al begrepen. Probleem wat ik zie is dat de 'handshake' tussen het Audio scherm van de MFD en de RNS-510 soms niet correct lijkt te verlopen, waardoor er op de MFD "Volkswagen Navigation" blijft staan, ipv de track of RDS informatie. Dit gebeurt soms wanneer de RNS-510 (en de auto) een tijd lang uit hebben gestaan, maar soms ook wanneer eea pas 5 minuten 'in ruste' is. Dus ik ben bang dat het wel iets met de CAN te maken heeft, maar niet direct gerelateerd is met het wake-up signaal.

Mind you, de RNS-510 laat alle info goed zien, maar omdat ik die meestal op de Map heb staan is de track of RDS info op mijn MFD wel erg handig (lees: belangrijk...).

Cheers,

Marnix
Ah zo, nu snap ik het, je hebt het over BIS paneel tussen de klokken, dit is idd CAN communicatie, is je auto af fabriek met een 510 geleverd? anders kon het de CAN gateway wel eens zijn..

Groet Emiel

Electronic4cars

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Klopt, het is het BIS paneel. Wist niet dat het zo genoemd werd ;-). Mijn Golf VI is inderdaad af fabriek met de RNS-510 geleverd. Eea werkt verder ook prima, op dit issue na. Auto is in maart 2009 afgeleverd. Ik heb nog niet de moeite genomen om te kijken welke gateway erin zit (qua 'letter') maar volgens mij moet het wel een recente zijn.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
emielvanham
Senior Member

MJMaverick schreef:Klopt, het is het BIS paneel. Wist niet dat het zo genoemd werd ;-). Mijn Golf VI is inderdaad af fabriek me de RNS-510 geleverd. Eea werkt verder ook prima, op dit issue na. Auto is in maart 2009 afgeleverd. Ik heb nog niet de moeite genomen om te kijken welke gateway erin zit (qua 'letter') maar volgens mij moet het wel een recente zijn.
Maart 2009? dus met "witte" BIS? zoja: kan het BAP protocol zijn wat niet op de 510 is doorgevoerd.. heb je stuurbediening?

Kom anders keertje langs, kijken we samen even...

Groet Emiel

Electronic4cars

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Klopt, is een 'witte' en ik heb inderdaad stuurbediening (welke prima werkt). Bedankt voor het aanbod, mocht ik in de buurt zijn kom ik zeker even langs.

Cheers,

Marnix

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
vwgolf
Senior Member

Bericht door vwgolf »

Zo even uit mijn hoofd komt dit door een bug in de software.
Dit zou opgelost moeten worden door software 1200, af-fabriek is deze bug opgelost door softwarestand 1120 in te voeren.
Ik ben deze week niet in de gelegenheid dit na te kijken.
Zal volgende week even kijken welke bugs er ook alweer worden opgelost na het updaten naar firmware 1200.
[u][b]www.vasscarelectronics.nl[/b][/u]

Demo auto: Volkswagen Golf V GTI 2.0 TFSI met onder andere:
DVD beeld vrijgeschakeld via laptop, RNS510, Fiscon Basic Plus bluetooth carkit en achteruitrijcamera Golf 6 gemonteerd in een Golf 5 (in VW embleem)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Klinkt veelbelovend, vwgolf. Alvast bedankt voor het controleren.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
vwgolf
Senior Member

Bericht door vwgolf »

MJMaverick schreef:Klinkt veelbelovend, vwgolf. Alvast bedankt voor het controleren.
Deze klacht zou veroorzaakt worden doordat er sporadisch geen juiste communicatie is tussen de RNS510 en de can gateway.
Dit zou opgelost moeten worden met softwarestand 1200.

DVD beeld vrijgeschakeld via laptop, RNS510, Fiscon Basic Plus bluetooth carkit en achteruitrijcamera Golf 6 gemonteerd in een Golf 5 (in VW embleem)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bedankt voor de info, Geert. Ik zal binnenkort eens bij de dealer (of beter bij één van jullie, al zitten jullie nogal ver weg ;-)) langs gaan om 1200 te laten installeren.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
vwgolf
Senior Member

Bericht door vwgolf »

Bij de dealer valt deze update onder garantie, dus kan uitgevoerd worden bij je plaatselijke VW dealer. De update duurt ongeveer 1 uur. Na de update moet deze terug gemeld worden naar de fabriek via de dealertestkast, dus houdt rekening met +/- 1.5 uur werk.
Houd er wel rekening mee dat je na de update de navigatie data + de muziek op de HDD kwijt bent.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Hmm, dat je alles kwijt bent klinkt wel vervelend. Nu heb ik V4 van de kaarten (voor wat dat waard is...) als originele DVD van de dealer en die muziek komt er ook wel weer op, maar het is jammer dat het zoveel werk is. Geldt dat overigens ook als je 1100 er op hebt staan? Had begrepen dat alles alleen weg was wanneer je een versie van voor 1100 had. Misschien wel een beetje wishful thinking, maar ik vraag het toch maar ;-)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
vwgolf
Senior Member

Bericht door vwgolf »

MJMaverick schreef:Hmm, dat je alles kwijt bent klinkt wel vervelend. Nu heb ik V4 van de kaarten (voor wat dat waard is...) als originele DVD van de dealer en die muziek komt er ook wel weer op, maar het is jammer dat het zoveel werk is. Geldt dat overigens ook als je 1100 er op hebt staan? Had begrepen dat alles alleen weg was wanneer je een versie van voor 1100 had. Misschien wel een beetje wishful thinking, maar ik vraag het toch maar ;-)
Heb zelf nog niet de software 1200 geupdate, maar in de updatebeschrijving van software 1200 staat dat de data weg is na de update ongeacht de oude stand. Het zou overigens niet de eerste keer zijn dat er in de beschrijving iets staat wat niet klopt. Dus misschien is er nog hoop.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
emielvanham
Senior Member

update 2

vwgolf schreef:
MJMaverick schreef:Hmm, dat je alles kwijt bent klinkt wel vervelend. Nu heb ik V4 van de kaarten (voor wat dat waard is...) als originele DVD van de dealer en die muziek komt er ook wel weer op, maar het is jammer dat het zoveel werk is. Geldt dat overigens ook als je 1100 er op hebt staan? Had begrepen dat alles alleen weg was wanneer je een versie van voor 1100 had. Misschien wel een beetje wishful thinking, maar ik vraag het toch maar ;-)
Heb zelf nog niet de software 1200 geupdate, maar in de updatebeschrijving van software 1200 staat dat de data weg is na de update ongeacht de oude stand. Het zou overigens niet de eerste keer zijn dat er in de beschrijving iets staat wat niet klopt. Dus misschien is er nog hoop.
Geert, tis echt weg na de update van de SW1200.. maar dat was bij eerdere updates naar 1120 ook al het geval..

Wat ik alleen nog steeds niet begrijp is waar SW2660 vandaan komt, PON heeft hem niet, de dealers nu dus pas 1200, en mijn vers binnengekomen toestellen met prod datum 15-10-2009 hebben nu allemaal SW1200 en geen SW2660...

Groet Emiel

Electronic4cars.nl

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
vwgolf
Senior Member

Re: update 2

Bericht door vwgolf »

emielvanham schreef:
Geert, tis echt weg na de update van de SW1200.. maar dat was bij eerdere updates naar 1120 ook al het geval..

Wat ik alleen nog steeds niet begrijp is waar SW2660 vandaan komt, PON heeft hem niet, de dealers nu dus pas 1200, en mijn vers binnengekomen toestellen met prod datum 15-10-2009 hebben nu allemaal SW1200 en geen SW2660...

Groet Emiel

Electronic4cars.nl
Oke bedankt, weer iets wijzer.

Ik denk dat 2660 een test versie van de fabriek is, de uitgelekt is en op internet beland is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
emielvanham
Senior Member

Re: update 2

vwgolf schreef:
emielvanham schreef:

Groet Emiel

Electronic4cars.nl
Oke bedankt, weer iets wijzer.

Ik denk dat 2660 een test versie van de fabriek is, de uitgelekt is en op internet beland is.

Zat eerder aan een omgekatte Skoda SW CD te denken of zoiets.. er is werkelijk niets terug te vinden over een link met SW2660 en VW AG...

Ook navraag bij wat kennissen bij de Continental fabriek leert dat hun het ook niet kennen via de officiele kanalen..

Feit is wel dat SW2660 wat klachten bevat die VW zich eigenlijk niet kan veroorloven..

Groet Emiel

Electronic4cars.nl

PS vakantie voorbij?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Emiel, zijn die nieuwe allemaal spec C? Las ergens op vwnavi dat 266x voor de spec C versie van de RNS-510 zouden zijn. Als jij spec C hebt gekregen en er staat 1200 op dan klopt dat dus niet. Mocht je nog spec B hebben gekregen en daar staat 1200 op zou die theorie kunnen kloppen.

Bedankt nogmaals voor jullie beider info over de update van 1200. Als mijn auto voor een beurt moet zal ik de dealer vragen de update uit te voeren. Zullen ze wel moeilijk over doen, maar ik heb nu iig informatie over de fix die er in zou zitten voor iets waarvan ik last heb. Klinkt altijd beter dan "ik wil gewoon de meest recente versie hebben...";-).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
emielvanham
Senior Member

B of C

MJMaverick schreef:Emiel, zijn die nieuwe allemaal spec C? Las ergens op vwnavi dat 266x voor de spec C versie van de RNS-510 zouden zijn. Als jij spec C hebt gekregen en er staat 1200 op dan klopt dat dus niet. Mocht je nog spec B hebben gekregen en daar staat 1200 op zou die theorie kunnen kloppen.

Bedankt nogmaals voor jullie beider info over de update van 1200. Als mijn auto voor een beurt moet zal ik de dealer vragen de update uit te voeren. Zullen ze wel moeilijk over doen, maar ik heb nu iig informatie over de fix die er in zou zitten voor iets waarvan ik last heb. Klinkt altijd beter dan "ik wil gewoon de meest recente versie hebben...";-).
Mijn verse units zijn allemaal nog B versies SW1200.. (nogmaals: net 2 weken oud volgens prod datum)

Echter heb ik nog nooit een C unit gezien, volgens mij niemand nog niet! anders zie ik graag een foto met de sticker hier!!

Wellicht dat VWGolf een keer een hele verse Golf6 open wil trekken om te kijken wat daar na in zit.. durf te wedden een B versie..

Groet Emiel

Electronic4cars.nl

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
vwgolf
Senior Member

Bericht door vwgolf »

Nog geen C versie gezien, het recente wat ik heb gezien is de B versie met software 1200.
Misschien vanaf productie week 45 want dan worden er weer modelwijzigingen doorgevoerd.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Point taken. Voor een totale no-no op dit gebied als ik is het soms verleidelijk om mee te gaan met alles wat je leest. Gelukkig kunnen jullie dat recht zetten, al zul je daar wel eens moe van worden ;-).

Cheers!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
emielvanham
Senior Member

moe?

MJMaverick schreef:Point taken. Voor een totale no-no op dit gebied als ik is het soms verleidelijk om mee te gaan met alles wat je leest. Gelukkig kunnen jullie dat recht zetten, al zul je daar wel eens moe van worden ;-).

Cheers!
Moe? nee hoor het blijft leuke materie en het heeft wel wat om anderen met deze kennis te helpen, feit is dat je op deze manier continue vooraan loopt met de ontwikkelingen en problemen die zich voor doen om dezete kunnen gaan tackelen..

Groet Emiel

Electronic4cars.nl

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
nomad
Normal Member
Normal Member

Bericht door nomad »

Dan ben ik misschien 1 van de weinigen die een Columbus C-unit live gezien heeft (al in augstus).
Hier was de i toets al vervangen voor een toets met een microfoontje. Ook de opdruk was anders dan van de B-unit.

Welke fouten in 2660 kan VW zich niet veroorloven ? Ik ben er nog geen 1 tegengekomen.
Nou ja eentje dan. Mijn MDI begint niet altijd met spelen als ik een tijdje naar de radio heb geluisterd. Dan moet ik het stekkertje even losmaken en dan werkt ie weer. Maar dat kan ook met de iPod te maken hebben.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
emielvanham
Senior Member

2660

nomad schreef:Dan ben ik misschien 1 van de weinigen die een Columbus C-unit live gezien heeft (al in augstus).
Hier was de i toets al vervangen voor een toets met een microfoontje. Ook de opdruk was anders dan van de B-unit.

Welke fouten in 2660 kan VW zich niet veroorloven ? Ik ben er nog geen 1 tegengekomen.
Nou ja eentje dan. Mijn MDI begint niet altijd met spelen als ik een tijdje naar de radio heb geluisterd. Dan moet ik het stekkertje even losmaken en dan werkt ie weer. Maar dat kan ook met de iPod te maken hebben.

SW2660 op de RNS510 ipv columbus heeft dan blijkbaar een andere uitwerking (GPS problemen) mijn vermoeden van omgekatte Skoda SW wordt steeds sterker omdat er daar dus wel C units van bestaan en van de RNS510 nog niet

Groet Emiel

Electronic4cars.nl

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
zeef
Average Member
Average Member

Bericht door zeef »

Is dit de c versie? Die spraakherkenning is wel ok