RNS 310: zelf TMC zender te selecteren?

Alles met betrekking tot
Audi, Seat, Skoda & Volkswagen navigatie
pommetje
New Member
New Member

RNS 310: zelf TMC zender te selecteren?

Bericht door pommetje »

Ik heb de RNS 310 in mijn Seat Altea XL, en ben absoluut niet te spreken over de kwaliteit van de filemeldingen. Continu worden er files gemeld die er niet staan, en andersom. Nu vraag ik me af hoe ik erachter kom welke TMC zender het apparaat gebruikt, en of ik zelf handmatig in kan stellen welke zender gebruikt moet worden.
Ik luister zelf altijd 538, maar heb geen idee of dit ook de TMC zender is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

In http://www.duemotori.com/news/auto_acce ... php?page=2 is te lezen dat 'ie twee tuners aan boord heeft:
Excellent reception quality thanks to the dual tuner
With the RNS 310 in the Volkswagen, Blaupunkt also delivers an audio quality that is designed to satisfy the most discerning tastes with respect to its reception concept, contemporary MP3 technologies and connection options. The receiver with the innovative ADR2 chip set (Advanced Digital Receiver) includes a digital dual tuner and reliable DDA technology (Digital Directional Antenna). With access to two antennas, it is the key to a signifi-cant improvement in reception performance. The car radio in the new Golf VI can take advantage of this technology to virtually eliminate multipath in-terference and to pick up more remote radio stations that were hardly au-dible before. When the radio station received sends a strong signal, the second tuner is also used to process and evaluate the traffic reports broadcast by the radio stations on the Traffic Message Channel (TMC) for dynamic navigation in route calculation. The radio receives information on traffic congestion even when route guidance has not been activated. This is particularly useful and convenient for commuters on their daily travels to and from work.

Maar daarin staat niets over de mogelijkheid zelf een TMC zender te kiezen of die zichtbaar te maken.

En dus de vraag: Wat staat er over TMC in het Manual?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
pommetje
New Member
New Member

Bericht door pommetje »

Helaas helemaal niets over het kunnen kiezen van een TMC zender. Ik ben er wel achter dat je, wanneer je op de i (informatie) knop drukt in de traffic mode, je de TMC zender getoond krijgt. Bij mij is dit volgens mij standaard 538. Toen ik echter een tunnel inreed, veranderde het naar radio3. Ik heb dus het idee dat het apparaat zelf de zender bepaalt, en dit niet te beïnvloeden is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

pommetje schreef:Helaas helemaal niets over het kunnen kiezen van een TMC zender. Ik ben er wel achter dat je, wanneer je op de i (informatie) knop drukt in de traffic mode, je de TMC zender getoond krijgt. Bij mij is dit volgens mij standaard 538. Toen ik echter een tunnel inreed, veranderde het naar radio3. Ik heb dus het idee dat het apparaat zelf de zender bepaalt, en dit niet te beïnvloeden is.
Zoals helaas bij bijna alle systemen het geval is :oops:
De RNS 510 en enige andere VDO systemen zijn daarop een grote uitzondering.

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Natuurlijk worden de specificaties voor zo'n toestel uitgebreid besproken met Blaupunkt, de fabrikant.
Ford, Opel en VAG hebben dus nu weer een hele serie toestellen met ingebouwde Blaupunkt-"blunder" :oops:
Is het nu zoveel moeite om dit even in te programmeren zodat de gebruiker zelf zijn TMC zender kan kiezen? Het is 2009 heren ontwikkelaars :!:
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

Die "blunder" hebben niet alleen de Blaupunkt toestellen, alle Navi's mij bekend hebben dat euvel.
De enige uitzondering bij mijn weten is VDO. En met heel veel omwegen de nieuwe Tominat, zie het topic daarover.
Weet jij andere systemen die dat ook hebben?

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Waar het mij om gaat is dat anno 2009 dit soort blunders nog steeds voorkomt waarbij Blaupunkt als heel grote speler op de OEM-markt, ondanks de beschikbare techniek, volhardt in het "bekleuteren" van de klant
De "industrie" bepaalt wel wat goed is voor de gebruiker zonder rekening te houden met mogelijkheden en wensen uit het veld. Dat lijkt mij kortzichtig en arrogant. Enfin, precies zoals de rest van de autoindustrie

En als ik de keuze zou hebben zou ik nog eerder opteren voor de single-tuner waarbij ik zelf bepaal welke zender wordt gebruikt
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
quell
Senior Member

Bericht door quell »

JW schreef:Die "blunder" hebben niet alleen de Blaupunkt toestellen, alle Navi's mij bekend hebben dat euvel.
De enige uitzondering bij mijn weten is VDO. En met heel veel omwegen de nieuwe Tominat, zie het topic daarover.
Weet jij andere systemen die dat ook hebben?

Groet,
JW
Ja, de Pioneer HD1BT & HD3BT :wink:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

Aha, er is dus nog een fabrikant die er iets van begrepen heeft :D
Hoe werkt het trouwens bij die HD's, kun je daar een TMC menu selecteren en daar dan een zender (op RDS naam) kiezen? En houdt 'ie die ook vast, zolang er ontvangst is via RDS-AF?

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
quell
Senior Member

Bericht door quell »

JW schreef:Aha, er is dus nog een fabrikant die er iets van begrepen heeft :D
Hoe werkt het trouwens bij die HD's, kun je daar een TMC menu selecteren en daar dan een zender (op RDS naam) kiezen? En houdt 'ie die ook vast, zolang er ontvangst is via RDS-AF?

Groet,
JW
Is inderdaad een speciaal menu item, waar je o.a. ook kunt kiezen wat voor info je wilt tonen enz. De gekozen voorkeur zender onthoud hij als "preferred" service..

Uit de handleiding:
Er kan handmatig naar beschikbare
dienstverleners worden gezocht.
De voorkeur RDS-TMC serviceprovider handmatig selecteren
Een standaard voorkeur TMC dienstverlener werd
ingesteld voor ieder land. Het navigatiesysteem
stemt af op de radiozender met een goede
ontvangst tussen de voorkeur RDS-TMC diensten.
Als u een andere voorkeur RDS-TMC
dienstverlener wilt instellen, kunt u handmatig
een selectie maken uit beschikbare RDS-TMC
diensten.

De 700/900 710/910 serie ken ik niet uit eerste hand, maar volgens de handleiding kun je daar ook kiezen door in de lijst per provider/dienst met een vinkje aan te geven of hij wel of niet selecteerbaar is....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

Dat klinkt niet verkeerd. Pioneer heeft er dus iets goeds mee gedaan, hopelijk volgen er meer.

Becker bijvoorbeeld heeft al van oudsher twee tuners aan boord, maar er is daar geen mogelijkheid zelf de TMC-zender te kiezen.
Dat is ook niet het geval bij de nieuwe Harmann-Becker OEM PSA systemen, die hebben zelfs drie tuners aan boord. Genoeg zou je zeggen om hier iets leuks mee te doen, maar nee hoor :oops:
Hopelijk komt dat nog, het is een kwestie van programmeren, de HW is aanwezig om dit mogelijk te maken.

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht