Met uitzondering van de eerst genoemde tunnel, die van de A10 Oost naar Asd Centrum waar ik midden op de dag gewoon door kon rijden, heb ik bij al die andere tunnels altijd files en dus vertragingen gehad. En ik heb ze allemaal vele malen bereden.Gentry schreef:Het verhaal van JW is duidelijk, duidelijke voorbeelden etc, maar er wordt voorbij gegaan aan 1 ding, men moet nog wel even zelf opletten. Wat wil ik daarmee zeggen? Als je navigeert staat er dat je over bijv. 2 km verderop die bewuste afslag moet nemen uit 1 van de tunnel- voorbeelden, het systeem navigeert zonder GPS door en, tenzij met ineens stil komt te staan (zou ik persoonlijk ook niet doen in de tunnel), doet ie dat redelijk nauwkeurig en telt het systeem netjes af en zal (wellicht iets minder nauwkeurige) aanwijzingen geven.
Je bent nog steeds bestuurder, een navigatie is slechts een hulpmiddel. Natuurlijk willen we allemaal het beste van het beste, maar sommige mensen hebben dat geld er niet voor over of hebben dat geld gewoon niet.
Feit is ook dat de systemen met pulsaansluiting eerder schaars worden dan meer voor gaan komen, ook Clarion gebruikt geen puls meer met de nieuwe computer, van Alpine weet ik het nog niet.
....
Dan werkt dat systeem van "doorlopen" op basis van de oorspronkelijke snelheid niet meer. Als ze die al hebben, zie de 2 manuals die ik geciteerd heb waaruit dat niet blijkt.
En ja, uiteraard ben ik het met je eens, een navi is een hulpmiddel. Ik schreef dat ook, helemaal alleen op je navi afgaan en geen idee hebben waar je eigenlijk rijdt, da's foute boel.
Maar juist in die situaties waar de wegen om maximale aandacht vragen, wegens drukte, onbekende omgeving, dan is het hebben van de goede aanwijzingen op het juiste moment een wel heeeeel prettige, en voor velen wellicht noodzakelijke aanvulling.
Ik merk het zelf, ondanks de dik meer dan een miljoen afgelegde kilometers en bijbehorende ervaring, is de hulp van de Navi uiterst welkom. Het maakt dat je veel ontspannener kunt rijden, en je aandacht volledig kunt geven aan het drukke verkeer.
Mijn eerder gedane uitspraak kan hopelijk wél je instemming krijgen: maak de potentiële koper attent op deze zaken, en laat hém dan de keuze maken. Hij kan dat dan mede doen op basis van zíjn financiële (on)mogelijkheden.
Groet,
JW