Met klimmende verbazing en ook ergernis zit ik enige postings in het vervolg van draadje te lezen.
Het begint met
Sonnyhe die vertelt dat hij in Zwitserland in tunnels en tussen bergen z'n navigatie kwijt raakt. Daar komt een reactie op die daar een verklaring voor geeft: het wegvallen van het GPS signaal en dus geen navigatie meer.
Daaraan voeg ik een link toe die over dit onderwerp gaat.
Vervolgens onstaat er een discussie die me ontgaat, kennelijk wordt er niet begrepen dat het bij een navi die een gyro aan boord heeft en op de puls aangesloten is en die goed gekalibreerd is, mogelijk is om te navigeren ZONDER GPS signaal.
En dan komt er een opmerking dat dit een discussie is die al vaak gevoerd is, maar dat gebruikers daar normaliter geen last van hebben.
En
Sonnyhe dan? Die heeft geen navigatie omdat de GPS weggevallen is. Dat vervolgens ook de 900 wellicht nog extra kuren geeft, staat daar los van.
Daar zou ik het bij kunnen laten, maar dat doe ik niet.
Persoonlijk heb ik een voorkeur voor een systeem dat wél aangesloten is op de puls. Daarmee krijg ik, ook in tunnels de goede info en kan m'n weg veilig vervolgen. Het is daarbij te simpel om te stellen dat je na de tunnel gewoon weer snel je GPS info krijgt, en dat alles dan weer goed werkt. In vele gevallen heb je IN de tunnel situaties waarbij je aktie moet ondernemen. Ik geef een paar voorbeelden:
-- Vanaf A10 Oost naar het Centrum van Asd. Daar moet je in de tunnel naar links voor sorteren als je naar het KNSM eiland wilt. Doe je dat niet dan kom je bij CS uit
-- Parijs Périphérique Oost, met bijna aaneen-sluitende tunnels, waarin afslagen zitten. Die mis je als je de weg niet kent. Op het franse forum zijn daarover vele verhalen te vinden.
-- A1 vlak boven Parijs, voor de aansluiting met de Périphérique. Daar moet je in de lange St Denis tunnel op een 6 baans weg voorsorteren om de Oost, dan wel Westzijde van de Périphérique te nemen, of rechtdoor Parijs in. Doe je dat niet ga je de mist in.
-- Brussel Oost, de stad uit door de tunnel. In de tunnel moet je (scherp) links voorsorteren als je richting Antwerpen wilt. Doe je dat niet, kom je aan de andere kant uit en moet je een heel eind omrijden.
-- Brussel >> Antwerpen, lange tunnel met voorsorteervakken.
-- A44 Düsseldorf, waar je aan het eind van de tunnel rechts moet voorsorteren en afslaan om naar Frankfurt te rijden.
-- Heilbronn >> Stuttgart lange tunnel vóór de aansluiting op de A8 bij Drei-Eck Leonberg. In die tunnel moet je voorsorteren om de goede richting te kiezen, later kun je niet meer van rijbaan wisselen.
Dit zijn een paar voorbeelden, ik kan er nog veel meer geven die ik aan den lijve meegemaakt heb en waarbij mijn Navi me altijd op de goede weg bracht. Dankzij puls en gyro, en ondanks het feit dat er op dat moment geen GPS ontvangs was..
Die juiste positiebepaling had ik ook in bergachtig gebied, als de GPS signalen wegvielen. Dat kon ik zien aan de wegvallende hoogte-indicatie, die ik dan normaliter in de statusbalk zet. En die GPS signalen vielen weg ondanks dat ik een hoogwaardige Hirschmann GPS antenne op het stalen dak van mijn Xantia Break gemonteerd heb, een betere positie is niet denkbaar. Bij velen is dat heel wat minder, met een GPS antenne in het interieur, vaak onder de dash bij een inbouwnavi, en dan ook nog eens met een zonwerende voorruit.
Laat het duidelijk zijn, als een gebruiker van te voren WEET dat die info in een tunnel of tussen de bergen NIET gegeven zal worden door zijn systeem, en dat hij dus MOET vertrouwen op de kennis van de kaart en de situatie ter plekke, is er niet al te veel aan de hand, hoe lastig het ook kan zijn.
Maar het probleem is dat de modale gebruiker van een "TomTom" dat NIET weet, die vertrouwt (ten onrechte) op zijn systeem en verwacht niet dat hij op dat moment zelf z'n weg moet kiezen.
En de verhalen over radeloze automobilsten die vanuit het buitenland de ANWB bellen omdat hun "TomTom" hen in de steek gelaten heeft zijn alom bekend. Daar kun je om lachen, het is wel de realiteit aan het worden.
Waarom dit verhaal? Omdat ik van mening ben dat potentiële klanten van een systeen zonder puls veelal slecht geïnformeerd worden. Hen wordt dan NIET verteld dat er nadelen zitten aan een systeem zonder puls, dat wordt gewoon onder het tapijt geveegd. Ik noem dat misleiding.
Bij sommige merken zijn er duurdere uitvoeringen die dit proberen te ondervangen, de TT 940 is er een voorbeeld van. Die heeft EPT, Enhanced Positioning Technology (Geavanceerde positioneringstechnologie) aan boord, met extra sensoren. Maar dat zijn uitzonderingen.
Als er dan een probleem ontstaat met de werking van de Navi staat er misschien iets in het Manual, op pagina -tig zoals bijvoorbeeld bij de TT-One in de FAQ:
Waarom is de navigatieweergave nu zwart-wit? Waarom werkt 'Navigeer naar...' niet?
Als de GPS-ontvangst wegvalt, meestal tussen hoge gebouwen, wordt de kaart in zwart-wit weergegeven om u te waarschuwen dat de informatie vanaf dat moment misschien niet betrouwbaar meer is. Zodra de ontvangst weer goed is, verschijnt automatisch de kleurenweergave weer.
Kijkend in het manual van de Pioneer 700 vind ik daarover op pagina 153:
Als er gedurende geruime tijd geen GPS-signaal wordt ontvangen, kan er een aanzienlijke afwijking ontstaan tussen de aanduiding op de kaart en de werkelijke locatie van het voertuig....
Vervolgens worden een serie situaties aangeduid wanneer dat kan optreden:
bij flauwe bocht, bij langdurig parallel lopende weg, in een tunnel, in een bos of laan met hoge bomen, in een smalle straat met hoge gebouwen, bij een bergweg met haarspeldbochten, en zo nog een aantal.
Daarvoor moet je die manuals wel helemaal doorworstelen (hoevelen doen dat eigenlijk?), bij de aankoop van het systeem is deze imho essentiële informatie veelal niet aan de orde geweest en doorgesproken.
Ik vind dus dat een goede verkoper z'n klant moet informeren over de pro's en con's van de systemen, en daar hoort dit gewoon bij. En dan kan aan de klant overgelaten worden welk systeem hij neemt, MET het bijbehorende prijskaartje.
Bij af fabriek vast ingebouwde systemen doet zich dit probleem niet voor. Er is bij mijn weten geen enkel systeem dat niet via de puls werkt.
Zelfs TomTom is daartoe overgegaan bij de "Tominat", de voor weinig geld in Renaults leverbare TomTom Carminat. Daarover hoeft de verkoper dus geen uitleg te geven aan de klant, die Navi doet gewoon z'n werk op plekken waar de GPS signalen wegvallen.
Ik zal doorgaan daarover te schrijven op dit forum, dat hoort IMHO bij de service die NHS levert aan z'n lezers. Daarin word ik niet belemmerd door commerciële belangen, dat moge duidelijk zijn.
Groet,
JW