Afgelopen weekend wilde ik vanuit Zwitserland naar huis. Normaal zoek ik zelf even uit waar ik de grens over wil en gebruik dan de aparte landen cd's om van grens tot grens te navigeren. Doordat ik de cd's moet wisselen word ik gedwongen om even te stoppen zodat ik niet in één ruk door rij

. Dit keer had ik daar echter geen zin in, en ik was al wat aan de late kant (17.30 uur en ik zat ik Davos).
Nu weet ik dat in Zwitserland een vignet verplicht is voor de auto snelwegen. Ook in Oostenrijk is dit verplicht. Dus ik geeft truus de MRE cd en geef de opdracht om naar huis te navigeren met de opties SNEL, TOLWEGEN VERMIJDEN en DYNAMISCHE ROUTE. Ik word vervolgens netjes richting Landquart geleid over een als maar dalende weg (goed voor het gemiddelde brandstof verbruik

). Bij landquart moet ik de snelweg op (ik heb truus de opdracht gegeven om tolwegen te vermijden dus dat stuk snelweg zal wel zijn vrijgesteld, ik kom bij het oprijden van de snelweg ook geen info bord betreffende een vignet tegen). Net voorbij Liechtenstein moet ik volgens truus over een stukje provinciaalse weg om vervolgens in Oostenrijk de snelweg weer op te gaan richting de Pfändertunnel/Duitsland. Daar staat echter wel een bord dat er op de snelweg een vignet plicht is, hetgeen truus blijkbaar niet weet. Waarschijnlijk ben ik in Zwitserland dus ook over een stuk snelweg gereden waar een vignet verplicht is.
Hoort dit zo? Kun je bij de MRE cd geen route voorkeuze bepalen? Of ziet de MRE de vignet plicht niet als tol. Als ik namelijk via een routeplanner op mijn computer (Easy Travel) de snelste route laat berekenen gaat de weg dwars door Zwitserland richting Basel, daar Frankrijk in en over "echte" tolwegen via Muhlhouse, Metz en Luxemburg naar Nederland. Met de aparte landen cd weet truus in Oostenrijk normaal de autobahn en schellstrasse te vermijden. Beetje jammer dit, vooral omdat TomTom op mijn X1 mij wel netjes zonder "tol"wegen naar de Duitse grens wist te loodsen.
Ging hier trouwens om de eerste MRE supercode cd van Teleatlas.