Afgelopen weekend wilde ik vanuit Zwitserland naar huis. Normaal zoek ik zelf even uit waar ik de grens over wil en gebruik dan de aparte landen cd's om van grens tot grens te navigeren. Doordat ik de cd's moet wisselen word ik gedwongen om even te stoppen zodat ik niet in één ruk door rij . Dit keer had ik daar echter geen zin in, en ik was al wat aan de late kant (17.30 uur en ik zat ik Davos).
Nu weet ik dat in Zwitserland een vignet verplicht is voor de auto snelwegen. Ook in Oostenrijk is dit verplicht. Dus ik geeft truus de MRE cd en geef de opdracht om naar huis te navigeren met de opties SNEL, TOLWEGEN VERMIJDEN en DYNAMISCHE ROUTE. Ik word vervolgens netjes richting Landquart geleid over een als maar dalende weg (goed voor het gemiddelde brandstof verbruik ). Bij landquart moet ik de snelweg op (ik heb truus de opdracht gegeven om tolwegen te vermijden dus dat stuk snelweg zal wel zijn vrijgesteld, ik kom bij het oprijden van de snelweg ook geen info bord betreffende een vignet tegen). Net voorbij Liechtenstein moet ik volgens truus over een stukje provinciaalse weg om vervolgens in Oostenrijk de snelweg weer op te gaan richting de Pfändertunnel/Duitsland. Daar staat echter wel een bord dat er op de snelweg een vignet plicht is, hetgeen truus blijkbaar niet weet. Waarschijnlijk ben ik in Zwitserland dus ook over een stuk snelweg gereden waar een vignet verplicht is.
Hoort dit zo? Kun je bij de MRE cd geen route voorkeuze bepalen? Of ziet de MRE de vignet plicht niet als tol. Als ik namelijk via een routeplanner op mijn computer (Easy Travel) de snelste route laat berekenen gaat de weg dwars door Zwitserland richting Basel, daar Frankrijk in en over "echte" tolwegen via Muhlhouse, Metz en Luxemburg naar Nederland. Met de aparte landen cd weet truus in Oostenrijk normaal de autobahn en schellstrasse te vermijden. Beetje jammer dit, vooral omdat TomTom op mijn X1 mij wel netjes zonder "tol"wegen naar de Duitse grens wist te loodsen.
Ging hier trouwens om de eerste MRE supercode cd van Teleatlas.
MRE supercode en "tol" wegen
-
- Normal Member
- Berichten: 187
- Lid geworden op: 11 jul 2004 17:34
-
- Senior Member
- Berichten: 13447
- Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14
Tol en vignet zijn zaken die niets met elkaar te maken hebben. En een vignet-verplichting staat los van tolwegen
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Normal Member
- Berichten: 187
- Lid geworden op: 11 jul 2004 17:34
Feitelijk komt het natuurlijk op hetzelfde neer. Of je nu betaald bij een hokje voor je de snelweg op gaat of van te voren een vignet koop. In beide gevallen betaal je voor het gebruik van de weg. Maar als dit idd als twee verschillende dingen wordt gezien, waarom navigeer je met de landen cd wel netjes om de autobahn en schnelstrasse?
ms5400 (PC5400 + MM5400) + MT5011
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 13447
- Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14
Ik ga er vanuit dat bij de kaartgegevens de snelwegen met een vignetverplichting, geen merkje met "tol" hebben meegekregen.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Moderator
- Berichten: 878
- Lid geworden op: 01 sep 2003 22:23
Ik kan me nog herinneren van een vakantie paar jaar geledeb in Zwitserland.
Wij zaten in Montreux en wilden naar Geneve.
Ik had tolwegen vermijden ingeschakeld, en systeem ging aan de zuidzijde (via Evian) langs het Meer van Geneve. Vermeed dus netjes de zwitserse snelweg waar vignet voor noodzakelijk is.
Maar ondanks dat je vermijden tolwegen aanvinkt, bestaat nog steeds de mogelijkheid dat ie stukje weg meeneemt indien er geen alternatief is.
Heb ik in Nederland ook wel eens (vermijden snelwegen), en dan toch stukje A12 om de IJssel over te komen.
Frits de Laar
Wij zaten in Montreux en wilden naar Geneve.
Ik had tolwegen vermijden ingeschakeld, en systeem ging aan de zuidzijde (via Evian) langs het Meer van Geneve. Vermeed dus netjes de zwitserse snelweg waar vignet voor noodzakelijk is.
Maar ondanks dat je vermijden tolwegen aanvinkt, bestaat nog steeds de mogelijkheid dat ie stukje weg meeneemt indien er geen alternatief is.
Heb ik in Nederland ook wel eens (vermijden snelwegen), en dan toch stukje A12 om de IJssel over te komen.
Frits de Laar
TomTom Carminat OS 8.842
kaart Europe 880
TomTom Go 950Live
855 europa
855 noord amerika
kaart Europe 880
TomTom Go 950Live
855 europa
855 noord amerika
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
In de gebruiksaanwijzing is daar het eea over te lezen, zie het plaatje.
Groet,
JW
Groet,
JW
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Normal Member
- Berichten: 187
- Lid geworden op: 11 jul 2004 17:34
Ik snap, dat als het niet anders mogelijk is, dat een route wordt gepland over tolwegen ook al geef je aan dat je die wilt vermijden. In mijn geval was het echter wel mogelijk om de "tol"weg te vermijden. Toen ik eenmaal in Oostenrijk was heb ik TomTom dezelfde opdracht gegeven en die wist me zonder problemen bij de eerste oprit in Duitsland de snelweg op te loodsen.
In Zwitserland zag ik zelfs op de digitale kaart dat de geplande route (wist toen nog niet dat het een snelweg was) vanaf Landquart door of dicht langs een paar dorpen of steden kwam terwijl er enigszins parallel een andere weg lag waar geen dorpen of steden langs lagen (althans niet op de digitale kaart te zien). Ik wilde eigenlijk die weg nemen maar was de afslag al gepasseerd.
En alle keren dat ik in Oostenrijk ben geweest en de landen cd gebruikt heb werd ik netjes buiten alle "tol" wegen om naar mijn bestemming genavigeerd. Nu heb ik als landen cd de Navteq versies. En de MRE is van Teleatlas. Misschien dat Teleatlas Vignet wegen niet als "tol" ziet. Beetje vreemd aangezien het feitelijk op hetzelfde neerkomt.
In Zwitserland zag ik zelfs op de digitale kaart dat de geplande route (wist toen nog niet dat het een snelweg was) vanaf Landquart door of dicht langs een paar dorpen of steden kwam terwijl er enigszins parallel een andere weg lag waar geen dorpen of steden langs lagen (althans niet op de digitale kaart te zien). Ik wilde eigenlijk die weg nemen maar was de afslag al gepasseerd.
En alle keren dat ik in Oostenrijk ben geweest en de landen cd gebruikt heb werd ik netjes buiten alle "tol" wegen om naar mijn bestemming genavigeerd. Nu heb ik als landen cd de Navteq versies. En de MRE is van Teleatlas. Misschien dat Teleatlas Vignet wegen niet als "tol" ziet. Beetje vreemd aangezien het feitelijk op hetzelfde neerkomt.
ms5400 (PC5400 + MM5400) + MT5011
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Dat laatste zou dan weer merkwaardig zijn, immers TomTom gebruikt óók TeleAtlas kaarten.
Eerder schreef je:
En misschien was dan dat stukje in Zwitserland waar je overheen gereden bent dan inderdaad vignetvrij, je zag immers het bord daartoe niet.
Dán zou het dus toch kunnen kloppen......
Groet,
JW
Eerder schreef je:
Dáár zou dat principe zoals vermeld in het boekje wél kunnen gelden, er is daar geen (redelijk) alternatief.Net voorbij Liechtenstein moet ik volgens truus over een stukje provinciaalse weg om vervolgens in Oostenrijk de snelweg weer op te gaan richting de Pfändertunnel/Duitsland.
En misschien was dan dat stukje in Zwitserland waar je overheen gereden bent dan inderdaad vignetvrij, je zag immers het bord daartoe niet.
Dán zou het dus toch kunnen kloppen......
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Normal Member
- Berichten: 187
- Lid geworden op: 11 jul 2004 17:34
Van Zwitserland weet ik het niet zeker, maar volgens mij is op alle auto snelwegen een vignet plicht. Bovendien ben ik over 2 snelwegen gereden, de A3 en de A13. Dus ik vermoed dat daar wel degelijk een vignet plicht was. Gelukkig geen probleem gehad.
En de snelweg in Oostenrijk richting de Pfändertunnel/Duitsland heeft een prima alternatief buiten de snelweg om. Er zijn zelfs zoveel mensen die vanuit Duitsland naar Zwitserland gaan en geen vignet van minimaal 10 dagen voor Oostenrijk willen kopen voor 20 tot 30 kilometer auto snelweg dat de Oostenrijkers speciaal voor dat traject een nieuw vignet hebben bedacht. Het korridorvignet, 24 uur geldig en kost € 2.- één richting en € 4.- twee richtingen. Dit om te voorkomen dat iedereen dwars door Bregenz en de daarop volgende plaatsen gaat.
En als TomTom ook Teleatlas gebruikt, dan weet ik het ook niet. De MRE bevat volgens mij wel gegevens over tolwegen in Frankrijk. Anders had de navigatie mij via Zurich - Basel naar Frankrijk moeten leiden om de snelste weg naar huis te krijgen.
En de snelweg in Oostenrijk richting de Pfändertunnel/Duitsland heeft een prima alternatief buiten de snelweg om. Er zijn zelfs zoveel mensen die vanuit Duitsland naar Zwitserland gaan en geen vignet van minimaal 10 dagen voor Oostenrijk willen kopen voor 20 tot 30 kilometer auto snelweg dat de Oostenrijkers speciaal voor dat traject een nieuw vignet hebben bedacht. Het korridorvignet, 24 uur geldig en kost € 2.- één richting en € 4.- twee richtingen. Dit om te voorkomen dat iedereen dwars door Bregenz en de daarop volgende plaatsen gaat.
En als TomTom ook Teleatlas gebruikt, dan weet ik het ook niet. De MRE bevat volgens mij wel gegevens over tolwegen in Frankrijk. Anders had de navigatie mij via Zurich - Basel naar Frankrijk moeten leiden om de snelste weg naar huis te krijgen.
ms5400 (PC5400 + MM5400) + MT5011
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 13447
- Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14
Het feit alleen dat twee fabrikanten gegevens van dezelfde supplier gebruiken wil niets zeggen over de omvang of gedetailleerdheid van die gegevens. Ik kan me voorstellen dat voor sommige toestellen de meest eenvoudig vorm van weg-attributen kan worden gekozen en dat daarmee een veel geringere aankoopsom is gemoeid.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
@RAH
Het hoe en waarom ken ik ook niet, ik kan alleen maar hardop meedenken.
Vandaar mijn gedachte: als het alternatief voor de Pfandertunnel een weg dwars door Bregenz en andere plaatsen is, zal dat niet gepakt worden bij het routecriterium SNEL. Dát is dominant, vandaar ook die opmerking in het manual.
Groet,
JW
Het hoe en waarom ken ik ook niet, ik kan alleen maar hardop meedenken.
Vandaar mijn gedachte: als het alternatief voor de Pfandertunnel een weg dwars door Bregenz en andere plaatsen is, zal dat niet gepakt worden bij het routecriterium SNEL. Dát is dominant, vandaar ook die opmerking in het manual.
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Normal Member
- Berichten: 187
- Lid geworden op: 11 jul 2004 17:34
Zelfs als het criterium SNEL dominant is, dan is het vermijden van tolwegen toch zeer van belang, zeker als er een Vignetplicht is. In Frankrijk wordt je voor je de snelweg op gaat nog duidelijk geïnformeerd dat het gaat om een "Peage" weg. Rij je er toch op kun je aan het eind altijd nog gewoon betalen. In Oostenrijk en Zwitserland moet je in het bezit zijn van het vignet vóór je de weg op rijd. Zo niet, kun je een flinke boete verwachten als je gepakt wordt.
Nu snap ik dat je geheel zelf verantwoordelijk bent tijdens een rit en je niet blind naar rechts moet gaan omdat je navigatie dat zegt, maar toch vind ik dit een minpunt van de MRE cd. Terwijl de landen cd in Oostenrijk wel de "tol"wegen ontwijkt.
Nu snap ik dat je geheel zelf verantwoordelijk bent tijdens een rit en je niet blind naar rechts moet gaan omdat je navigatie dat zegt, maar toch vind ik dit een minpunt van de MRE cd. Terwijl de landen cd in Oostenrijk wel de "tol"wegen ontwijkt.
ms5400 (PC5400 + MM5400) + MT5011
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Statistieken
- Laatste bericht
-
-
Reacties: 0
Weergaves: 853