![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
Een doorsnee navigatiesysteem: een vrouwenstem schalt door de luidsprekers en adviseert om linksaf te slaan, terwijl tegelijkertijd op het display van het navigatiesysteem een groene pijl oplicht. TNO Human Factors Lab (Soesterberg) denkt dat dit te veel zintuiglijke indrukken zijn en heeft een navigatieconcept ontwikkeld waarbij elementen met een trilfunctie in de bestuurdersstoel worden ingebouwd, meldt het wetenschapsmagazine ‘New Scientist’ in zijn laatste uitgave. Nederlandse bedrijf wil de zogenaamde zinsverbijstering door oplichtende en akoestische signalen in de auto tegengaan: vibrerende knopjes in de stoelen moeten de aanwijzingen van het navigatiesysteem aan de automobilist doorgeven. In de stoel is een reeks vibrerende knoppen ingebouwd die volgens hetzelfde principe werken zoals de trilfunctie van een mobiele telefoon. “Een vibratie onder het rechterbeen betekent dus dat men rechts af moet slaan”, verklaart Jan van Erp van TNO Human Factors Lab. Complexere aanwijzingen, zoals keren bij de volgende gelegenheid, worden door bepaalde vibratiecombinaties doorgegeven, die de bestuurder na enige tijd onder de knie zal hebben. Volgens ‘New Scientist’ is een niet met naam genoemde fabrikant van bovenmodale automodellen van plan om het systeem in één van zijn modellen te introduceren. De auto zal in 2006 op de markt komen.
PS ben wel benieuwd welk automodel het zal zijn
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
Topsport