PC5500 wordt te warm en crasht

AdrieVDO
New Member
New Member
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 mei 2009 21:31

PC5500 wordt te warm en crasht

Bericht door AdrieVDO »

Hallo,

Mijn PC5500 krijgt het warm en crasht.
Bij lange ritten merkte ik dat op een gegeven moment de navigatie stopte, hing en er niets meer reageerde. Een paar uur nadat de navigatie uit was geweest deed hij het weer goed. Volgende ritten de temperatuur in de gaten gehouden via het systeeminstellingen menu, en wat bleek, de temperatuur liep op tot over de 50 graden. Daarbij draaide de interne fan niet!
De PC5500 is volledig vrij ingebouwd, en deed het sinds 2003 uitstekend, daarom denk ik dat er iets stuk is gegaan.
Nu heb ik tijdelijk een PC ventilator op de behuizing geplakt zodat deze koele lucht door de behuizing trekt, en de temperatuur blijft op een acceptabel niveau (afhankelijk van de buiten temperatuur tussen de 20 en 30 graden...) Het lijkt me dus dat het aan de fan licht...

Heeft iemand dit al eens gezien, en is het zelf te repareren (voor iemand met basis-electronica kennis en soldeerervaring)? Waar zijn evt. onderdelen te krijgen hiervoor?

Enige indicatie wat het ongeveer zou kosten als ik het laat doen?

Bedankt voor reacties,

Adrie

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Gentry heef vast nog wel een los fannetje liggen
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gene
Moderator
Moderator
Berichten: 1345
Lid geworden op: 28 okt 2004 09:54

Bericht door Gene »

Of de pc eens openschroeven en het stof eruit blazen. Je staat er werkelijk van te kijken hoeveel rommel er intern kan gaan zitten. Ik heb het ook eens gehad en na een goede schoonblaasbeurt werkte het systeem weer perfect.
VRX633r, MR6000, PC5500, PC5400, PC5200, RC5400, MA1410, MT5010/01 en CeNet 12 cd wisselaar, MS4100.
Mobiele navigatie PN2050, Parrot CK3100.
Het meeste ingebouwd in mijn Alfa 166JTD.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Op zich een goede suggestie, gewoon doen dus.

Daarbij de opmerking dat die 50 graden helemaal niet bijzonder is, dat valt binnen de spec's. Echter als het zaakje inwendig vervuild is kan er hittestuwing optreden op andere plekken dan waar die 50 graden gemeten wordt. En dan gaat het alsnog fout.
Dat vuil kan er ook verantwoordelijk voor zijn dat het fannetje niet meer werkt. Een reden te meer om 'm open te maken en te inspecteren.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
AdrieVDO
New Member
New Member
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 mei 2009 21:31

Bericht door AdrieVDO »

Bedankt voor de tips, ik zal hem eens openschroeven en eens grondig inspecteren.
Wordt vervolgd!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
AdrieVDO
New Member
New Member
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 mei 2009 21:31

Bericht door AdrieVDO »

Vanavond de unit opgemaakt.

Er zat geen vuil in, helaas vuil is niet de oorzaak...

Adrie

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
robgoedknegt
Starting Member
Starting Member
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 dec 2004 10:19

Bericht door robgoedknegt »

Ik ken de 5500 niet van binnen, maar ik heb bij mijn 5100 de fan direct op de voeding (12v ) aangesloten. De fan wordt normaliter door de computer ingeschakeld. Hoe dan ook, ik heb nog wel ergens zo'n type ventilator liggen, geef maar n seintje als je m nodig hebt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Ik heb nog even in de spec's gekeken. Daarin is te lezen:
Ambient temperature (full operation) : -20...+55deg.C
Voorts:
COOLING: Application of a forced cooling by floating air is necessary. For this a cooling fan on the main PCB is applied, mounted with help of a special fan assy holder which is mounted in its turn on the main PCB. For low fan temperature and controlled air flow the fan is at the air intake side. The air outlets are in the top cover.
A dust shutter covers the disc insertion slot.
FAN: The fan is mounted on the main PCB; therefore the cooling is mainly achieved by recirculation air and casually
by inlet / outlet air.
The on / off switching of the fan is controlled by a NTC resistor via a comparator. The switch-on temperature is
approx. 58°C (main PCB temperature); the switch-off temperature is approx. 52°C.

Oftewel, bij 50 graden schakelt 'ie niet in.

Ik vermoed dan ook dat er zachies iets begint te overlijden. Misschien is het leven nog te rekken met een extra, permanente cooling. Zet die dan wel op een geschakelde plus, om een dooie accu te vermijden.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Maar voor het zelfde geld is het iets doodeenvoudigs! Een kapotte NTC bijv :idea:
En dan komt bij mij de idee op om die andere "kanjer" even te benaderen, die van die dooie 5100
http://www.navigatiehelpsite.nl/forum/v ... hp?t=12982
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
AdrieVDO
New Member
New Member
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 mei 2009 21:31

Bericht door AdrieVDO »

Vandaag weer wat verder getest: het is niet de fan.
Ik heb het stekkertje losgehaald, en op 12V aangesloten, en jawel hij begint te draaien...
Zou dus best wel eens de NTC kunnen zijn...
Maar waar zit deze, en is deze te vervangen?

Voor de liefhebbers nog een plaatje van het inwendige van een PC5500 :shock:

Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Gokje: In of dichtbij de voeding, ver weg van de echte luchtstroom
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hierboven schreef ik
The on / off switching of the fan is controlled by a NTC resistor via a comparator
Het kan dus ook die comparator zijn. Ik zal kijken of ik die kan terugvinden in de doc's die ik heb.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
robgoedknegt
Starting Member
Starting Member
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 dec 2004 10:19

Bericht door robgoedknegt »

comparator is n smd-chip. zou niet aanraden die te vervangen, tenzij je echt ervaring hebt. Simpele, snelle en zeker veilige oplossing is de fan aansluiten aan de 12volt van de drive (CD/DVD). die schakelt met het systeem, dus geen lege accu.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Inderdaad, aan het vervangen daarvan zou ik ook niet beginnen.
Toevallig heb ik een plaatje hoe die comparator er bij de 5700 uit ziet, ik vermoed dat dit bij de 5500 ook zoiets is.
Op dat plaatje zie je links een input, waar die vandaan komt weet ik niet.

Wat ik echter niet weet is of de fan er wel tegen kan dat 'ie altijd werkt als de navi aanstaat. Normaliter doet 'ie dat slechts bij uitzondering, zoals ik hierboven schreef.

Groet,
JW
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
robgoedknegt
Starting Member
Starting Member
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 dec 2004 10:19

Bericht door robgoedknegt »

hi,
de werking is als volgt;'de CPU meet de temperatuur met een andere chip dan de ntc die in dit schema staat. Dit is de temperatuur die in het diag.scherm wordt weergegeven. daarnaast schakelt de ntc in bij een bepaalde temperatuur, indien de software hapert of niet is geladen. dit is een vrij standaard 'dubbele' beveiliging. de ntc kan niet worden gebruikt voor metingen omdat-ie vrij onnauwkeurig is. Waar de CPU meet heb ik niet gecheckt, mijn 5100 zit weer in de auto dussss. maar dikke kans dat de chip en/of transistor naar de vaantjes is. nogmaals niet proberen te fixen, gewoon direct ergens op 12v (voorkeur disk)
suc6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
robgoedknegt
Starting Member
Starting Member
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 dec 2004 10:19

Bericht door robgoedknegt »

sorry; hoort nog bij t bovenstaande "fan-on" komt van de cpu. ergens via i2c.
JW: ventilatoren sneuvelen (net als de meeste gloeilampen) bij of kort na inschakelen. :lol:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

robgoedknegt schreef:sorry; hoort nog bij t bovenstaande "fan-on" komt van de cpu. ergens via i2c.
JW: ventilatoren sneuvelen (net als de meeste gloeilampen) bij of kort na inschakelen. :lol:
Klopt, voor zover dat het elektrische stuk is, windingen en zo.
Maar hier ligt dat wat anders, er zitten ook lagers in, en naar ik denk koolborsteljes. En die slijten als ze "uren maken" :idea:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
AdrieVDO
New Member
New Member
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 mei 2009 21:31

Bericht door AdrieVDO »

Hmm, smd zie ik idd niet zitten om te fixen, beetje bakken kan ik wel, maar smd is toch niet echt mijn ding...

Ik denk dat ik de fan idd maar gewoon op de 12V van het dvd loopwerk zet (eerst die 12V dan eens zien te vinden) en als de fan dan kapot gaat dan zet ik er wel een externe fan op.

Wat die NTC betreft, toen ik deze unit pas had ben ik eens met vakantie geweest naar een warm land. Kofferbak helemaal vol, en je raadt het al, niet voldoende koeling op de navigatie. Hij crashte toen niet, maar na een koffiestop wilde hij niet meer aanspringen. Toen ik wat tassen had verwijderd voelde de unit loeiheet aan. Na een tijdje wilde hij wel weer gewoon aan, het zal me niet verbazen als dat dan de beveiliging van de NTC is geweest.... Zomaar een gedachte...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
robgoedknegt
Starting Member
Starting Member
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 dec 2004 10:19

Bericht door robgoedknegt »

@AdrieVDO; die fan blijft wel draaien hoor, heeft niet zoveel te lijden.

@JW: wat betreft de borstels heb je gelijk, maar ik verwacht niet dat die nog in die kleine fans worden toegepast. Heb in een vroeger leven eens een onderzoek gedaan naar krachten (in lagers en assen)op een startende motor (electrisch en mechanisch) maar da's erg off-topic, kunnen we wellicht later/elders eens een boom over opzetten.

groet! :sturen:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
robgoedknegt
Starting Member
Starting Member
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 dec 2004 10:19

Bericht door robgoedknegt »

:oops: AdrieVDO: ik kijk nog even goed naar het schema en wellicht kun je het nog makkelijker oplossen: de fan wordt naar massa geschakeld, dus als dit schema overeenkomt met jouw situatie kun je het zwarte draadje van de fan uit de connector peuteren en aan massa (de kast) vastmaken en dan zou de fan continue moeten draaien. (rode draad + connector wel op print aansluiten)

heb zitten maffen, sorry


suc6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Doel je daarbij op die aansluiting FAN-DIAG?
Dat is denk ik iets anders, daarmee wordt via de RS232 verbinding met de diagnose computer gemaakt.
Ik vermoed dat die NPN-met-weerstanden 7415 links op het plaatje, de "aansturing" verzorgt.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
robgoedknegt
Starting Member
Starting Member
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 dec 2004 10:19

Bericht door robgoedknegt »

Nope, ik bedoel "FAN"- helemaal rechts (1-N19). Als je t schema bekijkt zie je dat 7413 naar massa schakelt. (via R3456 & 3460) Hierover staat dan een kleine spanning die voor Fan_Diag wordt gebruikt. Ik vermoed dat de rode draad direct op 12v(+Ubfs) zit. Voor de volledigheid: 7413 is als open-collector geschakeld;'die BAV99's (6405) doen dienst als 'blusdioden' bij t aan en uitschakelen van de fan.

groet,

Rob

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
AdrieVDO
New Member
New Member
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 mei 2009 21:31

Bericht door AdrieVDO »

Allen, bedankt voor het meedenken en de tips!
Momenteel ben ik nog niet toegekomen aan het permanent aansluiten van de fan, echter als ik dat gedaan heb laat ik weten hoe het gegaan is.
Nogmaals bedankt! :D
Adrie

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

robgoedknegt schreef:Nope, ik bedoel "FAN"- helemaal rechts (1-N19). Als je t schema bekijkt zie je dat 7413 naar massa schakelt. (via R3456 & 3460) Hierover staat dan een kleine spanning die voor Fan_Diag wordt gebruikt. Ik vermoed dat de rode draad direct op 12v(+Ubfs) zit. Voor de volledigheid: 7413 is als open-collector geschakeld;'die BAV99's (6405) doen dienst als 'blusdioden' bij t aan en uitschakelen van de fan.

groet,

Rob
Ook ik heb het schema nog eens goed bekeken :wink:

Pas nu valt me de "regelbare weerstand" 3458 op. Dat is een NTC met als spec: 10K.
Dat Fan-ON aan de linkerkant is naar ik denk een aansturing vanuit de testcomputer waarmee gecheckt kan worden of de fan wel werkt.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Garminat update 9844 crasht
    door Ronald boelsma » 06 jun 2015 19:35 » in Renault
    Reacties: 0
    Weergaves: 506
  • nieuwe tomtom kaart wordt niet geinstalleerd op tomtom
    door de snater » 24 mei 2021 14:22 » in TomTom
    Reacties: 0
    Weergaves: 607

Terug naar “Vaste VDO-Dayton systemen”