(Gebrek aan) verkeersinformatie op MS3000 met TMC MT5011

Johan1968
New Member
New Member
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 mar 2009 01:05

(Gebrek aan) verkeersinformatie op MS3000 met TMC MT5011

Bericht door Johan1968 »

Ik heb een TMC tuner box MT5011 aangesloten op de good old PC3000 (MS3000). Softwareversie 2.7. Volgens de handleiding zou ik verkeersinformatie moeten ontvangen op het scherm en gedetailleerde informatie via menu i6 (Verkeersinformatie). Ook zou ik via configuratie instellingen kunnen vastleggen met welke berichten rekening gehouden moet worden.
Dat zie ik dus allemaal niet. Wel in het configuratie menu i5 dat TMC informatie wordt ontvangen. En het systeem lijkt rekening te houden met verkeersinformatie bij het kiezen van de route.

Kan iemand mij vertellen hoe ik wel de verkeersinformatie op het scherm krijg?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Kun je in die combinatie zien welke TMC zender ontvangen wordt?
Je kunt helaas zelf geen zender kiezen, en dus loop je de kans dat je er eentje pakt met weinig TMC-info.

Voorts nog de vraag: hoe heb je 'm op de PC3000 aangesloten, via de B-stekker en het aansluitschema voor de Carin 520/522 (22SY586/587)?
En de TMC antenne is goed aangebracht een aangesloten?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Johan1968
New Member
New Member
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 mar 2009 01:05

Bericht door Johan1968 »

JW, bedankt voor je reactie.

Nee, het enige teken van leven van TMC is het vetgedrukte 'TMC' in het configuratiescherm.
Dat ik geen zender kan kiezen (als ik dat al kon zien), heeft dat te maken met de MS3000, de sw versie of de MT5011 (t.o.v. de 5010)?

Ja het aansluiten is het betere hobbywerk. Aanwijzingen gevolgd in de handleiding. Dus groene contactblok verwijderen. Rode draad met B1 en witte draad met B9 bevestigen van de PC3000. Zit hier nog een aandachtspunt?

Ik gebruik de splitter MA1410 om het antennesignaal te krijgen en heb deze aangesloten op de TMC box. Als ik de antennekabel loskoppel dan wordt het TMC symbool in het configuratiescherm grijs. Ik heb overigens niet het draadje voor de fantoomspanning op 12V aangesloten. Moet dat laatste wel? De antenne voor de radio is wel op 12V aangesloten.

Groet,
Johan

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Ik heb overigens niet het draadje voor de fantoomspanning op 12V aangesloten. Moet dat laatste wel?

Zonder deze voeding zal de MA1410 niet werken
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Johan1968
New Member
New Member
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 mar 2009 01:05

Bericht door Johan1968 »

Zonder deze voeding zal de MA1410 niet werken
Ok, ik had al zo'n vermoeden dat het hobbywerk nog niet voorbij was. Ik zal de fantoomspanning aansluiten op de splitter.

Bedankt voor de tip.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Om alle misverstanden uit de weg te ruimen: de MA1410 heeft zelf geen voeding nodig. De werking van deze splitter berust op een slimme set afgestemde kringen, zonder externe voeding.
De 12V aansluiting op de MA1410 is bedoeld om er een fantoomvoeding mee te maken, bedoeld voor een antenne die zoiets nodig heeft.

Als jouw antenne in de auto al voorzien is van een externe 12V voeding, dat begrijp ik uit je eerdere posting, heb je die Fantoomvopeding niet nodig. En dan is het zaak 'm niet aan te sluiten, je weet immers niet of die antenne daar wel tegen kan.
Als jouw auto (welke, merk/type?) wél een antenne heeft die Fantoom gevoed wordt moet je 'm uiteraard wél aansluiten.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Johan1968
New Member
New Member
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 mar 2009 01:05

Bericht door Johan1968 »

(welke, merk/type?)
VW Golf V5 uit 2000.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hoe wordt de antenne (waar zit die?) in jouw VW van spanning voorzien? Is dat een externe draad die op 12V aangesloten is?
Of komt de voeding via de standaard VW radio in jouw auto? In dat geval moet je wél de fantoomvoeding die gemaakt wordt door de MA1410 gebruiken.

Overigens, als je ná plaatsing van de MA1410 wél goede radio ontvangst hebt, moet die antenne al van spanning voorzien zijn.

Terug naar je eerdere vraag:
Nee, het enige teken van leven van TMC is het vetgedrukte 'TMC' in het configuratiescherm.
Dat ik geen zender kan kiezen (als ik dat al kon zien), heeft dat te maken met de MS3000, de sw versie of de MT5011 (t.o.v. de 5010)?
Dat zit 'm alleen in de SW van de PC3000. Die laat geen handmatige zenderkeus toe, ook de laatste SW 2.9 kan dat niet.
Ik had destijds de PC3000 gekoppeld aan de Radio MR4000, dat was de MS4000 set. Daarbij kon ik wel een TMC zender kiezen, dat deed ik via de radio. Maar dat is een heel ander verhaal.

Als je een PC 4000, dat is de computer van de MS3100, zou gebruiken ipv een PC3000 ligt dat wellicht anders. In mijn herinnering zit dat je dan wel een zender kunt kiezen. Dat kan ik nu even niet checken, ik ben niet thuis en kan niet bij m'n papieren en documenten :wink:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Johan1968
New Member
New Member
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 mar 2009 01:05

Bericht door Johan1968 »

Ik heb er maar even een foto van gemaakt hoe het nu is aangesloten.
Blauwe draad komt uit de radio. Antenne is standaard VW. Lijkt actieve antenne.
Ontvangst is inderdaad niet goed. Volgens mij moet het circuit er tussen uit. En Ignition draad uit splitter op de blauwe draad uit radio aansluiten. Klopt dit?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Dat tussenstuk kun je wel laten zitten, als je geen andere antennekabel hebt om de MA1410 naar de radio door te koppelen. Haal dan echter z'n voeding via die blauwe draad weg.
En inderdaad, die blauwe draad moet dan op de MA1410 aangesloten worden, daarmee gaat de MA1410 de funktie overnemen die dat adaptertje nú vervult: het maken van een fantoomvoeding.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Johan1968
New Member
New Member
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 mar 2009 01:05

Bericht door Johan1968 »

Dan gaan we dat eens proberen. Thanks!

Rest nog de software. Kan een update naar 2.9 meer verkeersinformatie functionaliteit bieden?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Of die 2.9 meer TMC funktionalteit biedt weet ik niet.
Het is de laatste SW uitgebracht voor deze computer, hij haalt er het maximale uit en is zeer stabiel.
Als je aangeeft waar je tennaastebij woont is er wellicht iemand die je kan helpen.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Johan1968
New Member
New Member
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 mar 2009 01:05

Bericht door Johan1968 »

Voeding aangesloten op de MA1410 en de adapter van de spanning afgehaald. Ontvangst is nog niet helemaal ok en dat ligt misschien toch aan die adapter dus misschien ander kabeltje kopen.

Ik woon in Delft en werk regelmatig in Rotterdam en Utrecht dus als iemand me aan versie 2.9 van de software kan helpen zou ik daar blij mee zijn.

Groet,
Johan

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Als je een keer in de buurt van Utrecht komt, geef dan even een seintje via een PM. Dan spreken we wel wat af :wink:
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Johan1968
New Member
New Member
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 mar 2009 01:05

Bericht door Johan1968 »

Kijk eens aan, bij de master himself op audiëntie :wink:

Bedankt voor jullie hulp!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Verkeersinformatie
    door jantje73 » 12 nov 2015 22:07 » in Traffic Message Channel
    Reacties: 2
    Weergaves: 818
  • verkeersinformatie GO 6200
    door Casper1961 » 01 okt 2022 11:10 » in Traffic Message Channel
    Reacties: 1
    Weergaves: 502

Terug naar “Vaste VDO-Dayton systemen”