blaupunkt travel pilot e1/e2

drareg
New Member
New Member
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 jan 2009 13:43

blaupunkt travel pilot e1/e2

Bericht door drareg »

Ik heb de autoradio geinstalleerd en na het induwen van de navigatieknop en het dowloaden van de cd verschijnt er steeds een dikke pijl in wit/zwart en die beweegt iets tijdens het rijden. Deze pijl ziet er uit als een pijl van een kompas. Wat heb ik niet goed gedaan?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Het lijkt erop dat de unit geen snelheidssignaal krijgt op pin 1 van de ISO stekker.
Echter, de unit heeft wel geruime tijd nodig om eerst de positie te kunnen bepalen. Dat is niet een kwestie van aansluiten en gaan rijden. Dat kan makkelijk een 30 minuten duren
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
drareg
New Member
New Member
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 jan 2009 13:43

Bericht door drareg »

Ik heb in het dashboard nog een groen /gele fiche gevonden met drie draden die ik ook aan de achterkant van de radio kan aansluiten en dan verschijnt er telefoon op de display eveneens zie ik daar ook twee dunne draden slingeren met geel blauwe kleur maar die werden doorgeknipt. Zou dat kunnen te maken hebben met het tachosignaal.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Het "zomaar" raden naar de mogelijkheid van een tachosignaal duidt niet op de juiste aanpak, wat heet?
Vermeld maar welke auto, type, bouwjaar en dan kan er verder worden gezocht als er al niet van alles door een ander is vernield tenminste en daar lijkt het verdacht veel op.
Wat je nu doet leidt gegarandeerd tot grote(re) problemen
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
drareg
New Member
New Member
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 jan 2009 13:43

Bericht door drareg »

Het is een audi a6 1,9tdi bouwjaar 2000

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

De tachoaansluiting in jouw A6 zit als volgt:
A6 TDI 2,5 V6 2000- Am Kombi Instrument, blauer Stecker, PIN 31, Kabelfarbe: weiß/blau
Hiervoor moet je het instrumentenpaneel uitbouwen en op pin 31 van de blauwe stekker de wit/blauwe draad nemen.
Deze moet je verlengen naar pin 1 van de ISO-A stekker aan jouw TP
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
drareg
New Member
New Member
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 jan 2009 13:43

Bericht door drareg »

De tacho kabel heb ik gevonden en aangesloten. Bij het opstarten verscheen in het midden een witte pijl met rechts de km en links het uur daarna verscheen de kompasspijl die lichtjes beweegt maar niet in de draairichting van het stuur. Bij het opnieuw opstarten duurt het ongeveer een drie minuten eer de taal geladen is normaal?
Na het ingeven van de gegevens zegt een stem de route is berekend en verschijnt terug de kompasspijl het uur en km zie ik niet meer. Kan U me helpen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Je hebt volgens mij ook A4 en A7 van de ISO A stekker niet goed aangesloten.(Daarom zitten geschakelde en permanente 12 volt verkeerd om) Kijk het nog maar eens na want die zitten bij een Audi net anders dan zou moeten voor de E2. Daarom wordt bij opstarten iedere keer de taal geladen omdat het geheugen niet behouden blijft.

Nu je "hem" dus hebt gevonden is het zaak om te controleren of er inderdaad een snelheidssignaal binnenkomt.
Dat kun je doen door naar het werkplaatsmanu te gaan en bij Kalibrering te kijken wat er achter WIEL komt te staan. Daar moet je een getal zien dat vanaf stilstand 0 aangeeft, toenemend met de snelheid.

Het moge duidelijk zijn dat het in zijn algemeenheid handiger is om gewoon de inbouwhandleiding aan te houden ipv iedere keer maar weer een "poging" te doen en vervolgens elders om hulp te vragen voor een steeds ingewikkelder probleem. Aannemen dat "ergens" zomaar de juiste signalen aanwezig zijn brengt je niet echt verder.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
drareg
New Member
New Member
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 jan 2009 13:43

Bericht door drareg »

Gedaan wat u heeft gezegd inderdaad de draden lagen verkeerd. Nu werkt hij wel maar de afstand kloppen volgens mij niet. Heeft waarschijnlijk te maken met kalibrering? Dat wiel waarvan sprake in uw antwoord over de kalibrering staat dat in de gewone handleiding die bij de radio gevoegd is? Is het ook normaal dat de kompas pijl lichtjes blijft draaien zolang er geen richtingsveranderijng is?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Je hebt 2 handleidingen: Gebruiksaanwijzing en Inbouwhandleiding. Deze zijn normaliter samengevoegd in één boekje. Het kompas hoort bij een stilstaand voertuig rotsvast te staan. Als dit langzaam draait, en helemaal als deze rond blijft draaien, is de gyroinstelschroef niet juist gepositioneerd of als dit wel het geval is kan de ingebouwde gyro ook defect geraakt zijn.
Waar ik WIEL noemde bedoelde ik TACHO zie hieronder

Kijk eens op blz 90 ev van de handleiding
Installatie
In het installatiemenu vindt u alle benodigde opties om de TravelPilot E1/E2 tecontroleren en in gebruik te nemen.
Inbouwtest
De inbouwtest maakt het mogelijk om de sensorsignalen te controleren op storingen.
Let op: De test moet worden uitgevoerd wanneer het contact is uitgeschakeld.

1 Schakel het contact uit en schakel het apparaat in met toets 3.
Let op: Voer indien nodig het codenummer in.
2 Houd de MENU-toets ? langer dan twee seconden ingedrukt.
Het installatiemenu wordt weergegeven.
3 Markeer en bevestig de menuoptie INBOUWTEST.
Het menu voor de inbouwtest wordt weergegeven.
Let op: De inbouwtest hoeft niet te worden uitgevoerd om het apparaat te kalibreren. U kunt direct de automatische of handmatige kalibrering starten. De test dient uitsluitend ter controle van de aansluitingen.
De volgende functies resp. aansluitingen van het apparaat kunnen worden gecontroleerd:

● GPS - controle van de GPS-antenne
Wanneer de aansluiting van de GPS-antenne wordt gevonden, verschijnt OK. Wanneer het signaal van een satelliet wordt herkend, verschijnt het aantal ontvangen satellieten en de signaalsterkte. Richt uw antenne zodanig, dat beide waarden maximaal worden.

● ACHTERuit - aansluiting van het achteruitrijlicht
Wanneer de achteruit is ingeschakeld, verandert de pijl van in .

● CONTact - aansluiting van de pluspool via het contactslot
Schakel het contact in. Achter CONTACT. verschijnt ON.

● TACHO - tacho-aansluiting
Beweeg de auto een klein stukje. Wanneer het tachosignaal wordt herkend, worden de impulsen geteld.


4 Druk op de ESC-toets = om terug te gaan naar het installatiemenu.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Inderdaad.
Maar het lijkt me, na even gecheckt te hebben of die schroef juist staat, verstandig om eerst maar eens een "rondje kalibratie" te doen :!:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
drareg
New Member
New Member
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 jan 2009 13:43

Bericht door drareg »

gps ,contact en tacho werkt. Achteruitrijlicht nog niet omdat ik dat niet weet zitten. Dus mag ik toch nu dit contact aan de massa kortsluiten?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Dat kun je doen maar de kalibratie zal nooit definiteif kunne worden omdat telkens als je achteruit rijdt, er een ontregeling wordt geconstateerd. Wel een situatie waar eventjes mee te leven valt, maar ik zou je aanraden de achteruit zeker aan te sluiten!
Nu is het dus zaak om de voortgangsbalk van de kalibratie in de gaten te houden en als het goed is kan dat reeds na een kwartiertje rijden het geval zijn.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
drareg
New Member
New Member
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 jan 2009 13:43

Bericht door drareg »

Ik heb nu het achterrijlicht contact kortgesloten met de bruine draad van de massa maar bij het uitschakelen van het sleutelcontact blijft de cd draaien dus heb ik de draad weer verbroken. Mijn wagen is een automaat en ik weet niet waar het achteruit contact zich bevindt of welke kleur de draad heeft.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Dat de cd blijft draaien heeft niets te maken met het aan massa leggen van de achteruitrijaansluiting.
En bij het uitschakelen van het contact hoort de radio/navigatie nog een vooraf ingestelde tijd aan te blijven totdat deze vanzelf uitschakelt

Het feit dat jouw bolide aan automaat heeft doet niets af aan het feit dat er gewoon achteruitrijlichten opzitten die als in elke andere auto gewoon worden gechakeld dmv een contact op de versnellingsbak
Het makkelijkste is om in een achterlichtunit de kleur van de goede draad op te zoeken en deze evt naar de zekeringkast te volgen.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
drareg
New Member
New Member
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 jan 2009 13:43

Bericht door drareg »

Het gps systeem werkt volledig. Bedankt Geritje voor bereidwillige medewerking en alle adviezen die mij gegeven hebt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Blaupunkt FX SD kaart ruilen
    door FOCUSopFORD » 11 jun 2015 22:45 » in Vaste Blaupunkt systemen
    Reacties: 0
    Weergaves: 810

Terug naar “Vaste Blaupunkt systemen”