Wanneer OFF-Road?

Gebruikersavatar
Route 66
Normal Member
Normal Member
Berichten: 108
Lid geworden op: 28 nov 2007 06:23

Wanneer OFF-Road?

Bericht door Route 66 »

Edit Mod: Dit gedeelte is afgesplitst van Display verlichting Blaupunkt travelpilot RN DX52
Gerritje schreef:Als de pulsdraad niet is aangesloten kun je niet eens navigeren ondanks perfecte satellietontvangst. Je krijgt dan alleen maar de melding "Off road".
Theoretisch kan het systeem op basis van voldoende ontvangen satellieten - 4 of meer - zijn positie op de digitale kaart vinden maar gezien de relatieve onnauwkeurigheid van GPS, die ook nog eens door plaatselijke factoren bepaald wordt, is dit niet meer dan een toevalstreffer.
Vrijwel altijd wordt een geografische positie aangenomen die dan natuurlijk net naast de gedigitaliseerde weg ligt met als gevolg de verafschuwde melding "Off Road".
LET OP: Pas als er tachopulsen binnenkomen - dus als je gaat rijden - begint het systeem mapmatching toe te passen, dat wil zeggen dat het afgelegde stuk(je) weg met de digitale kaart vergeleken wordt. Na enige tijd, ondermeer afhankelijk van de aanvankelijke positiefout, zal er dan een zijdelingse correctie toegepast worden en is het systeem "On Road".
Let wel, dit gebeurt zowel met als zonder actieve navigatie naar een opgegeven bestemming, zonder navigatie krijg je de straatnaam te zien als je op de 'i' toets drukt.
Er is nog een mogelijkheid, al ligt die niet voor de hand: in Demo-Mode. Als het apparaat een demoroute volgt wordt de digitale kaart als basis aangehouden. Na afloop van een (korte) demoroute is de actuale positie automatisch gecorrigeerd en wordt de straatnaam weergegeven. Als dit nog steeds niet gebeurd en de melding "Off Road" hardnekkig blijft, is de GPS-ontvangst definitief onvoldoende. Een leuke en doeltreffende test!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Met 4 sat's is een positionering mogelijk, met de nodige beperkingen. Zie ook viewtopic.php?p=72211#72211
Gelukkig ontvangen de meeste systemen er meer, en da's maar goed ook, waar zouden anders de "TomToms" van moeten leven?

Je schrijft: Pas als er tachopulsen binnenkomen - dus als je gaat rijden - begint het systeem mapmatching toe te passen, dat wil zeggen dat het afgelegde stuk(je) weg met de digitale kaart vergeleken wordt......

Dat is, naar ik aanneem specifiek voor de Blaupunkt waarover dit topic gaat. De SW is dan zó geprogrammeerd
Er zijn andere systemen die hier anders mee omgaan, een vastingebouwde VDO zal veelal ook zonder puls wel aan mapmatching doen, en redelijk goed navigeren.
Uiteraard is dit "zonde van het geld", je koopt zo'n mooi systeem niet om er maar beperkt gebruik van te kunnen maken. Oftewel: die puls gewoon aansluiten, net als de achteruit.
Maar het punt is: hoe een vastingebouwde navi omgaat met de puls zal afhankelijk zijn van de wijze waarop de SW geschreven is. En dat hangt dan af van de keuzes die de fabrikant/constructeur gemaakt heeft.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Route 66
Normal Member
Normal Member
Berichten: 108
Lid geworden op: 28 nov 2007 06:23

Mapmatching, één- of twee-dimensionaal?

Bericht door Route 66 »

JW schreef:Je schrijft: Pas als er tachopulsen binnenkomen - dus als je gaat rijden - begint het systeem mapmatching toe te passen, dat wil zeggen dat het afgelegde stuk(je) weg met de digitale kaart vergeleken wordt......
Dat is, naar ik aanneem specifiek voor de Blaupunkt waarover dit topic gaat. De SW is dan zó geprogrammeerd
Er zijn andere systemen die hier anders mee omgaan, een vastingebouwde VDO zal veelal ook zonder puls wel aan mapmatching doen, en redelijk goed navigeren.
Maar het punt is: hoe een vastingebouwde navi omgaat met de puls zal afhankelijk zijn van de wijze waarop de SW geschreven is. En dat hangt dan af van de keuzes die de fabrikant/constructeur gemaakt heeft.

Groet,
JW
Allereerst, wat ik hier schreef geldt inderdaad in eerste instantie voor de Blaupunkt DX-R52 en meer algemeen voor de meeste Blaupunkt vast-ingebouwde navigatiesystemen.
Het principe is echter veel algemener en wel om de volgende redenen: Om mapmatching uit te kunnen voeren moeten de bewegingen van de auto met de digitale kaart vergeleken worden. Dit is in principe een twee-dimensionale actie, opgebouwd uit verplaatsingen in rechte lijn en hoekveranderingen. De rechte stukken worden door de tachopulsen vertegenwoordigd terwijl de afbuigingen door de gyro gemeten worden.
NB: Bochten zijn gedigitaliseerd als een opeenvolging van korte rechte stukjes die onder een hoek op elkaar aansluiten.
Als nu de tachopulsen ontbreken is de enige informatie over de afgelegde weg uit GPS afkomstig en dat zijn altijd denkbeeldige rechte lijnen tussen twee kort na elkaar gemeten posities die bovendien ook nog eens de al vermelde onnauwkeurigheid bevatten.
Mapmatching is nu heel wat lastiger en vereist meer en gecompliceerdere berekeningen die op hun beurt weer meer rekencapaciteit van de processor vragen.
En om nu een klein geheimpje te verklappen: vast-ingebouwde systemen zijn doorgaans gebaseerd op al wat oudere processoren met een relatief lage kloksnelheid en hebben hier daarom veel meer moeite mee dan hedendaagse mobiele systemen waarin moderne supersnelle processoren toegepast worden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Ik heb hier thuis een aantal systemen op de werkbank in proefopstelling staan
Bij de beide VDO's 5600 en 5100 alsmede de TP 4720 komt er geen goede positie tot stand als deze niet op een puls zijn aangesloten.
Als ik bijv bij de 5100 en 5600 een keer "relokatie" doe om een simultatie van een route te doen, gebeurt er daarna helemall niets, ook al laat ik ze een week aan de spanning hangen. De positie blijft gewoon die waar ze de laatste keer naar toe genavigeerd waren. Pas met een gedwongen relokatie zijn ze weer (in de buurt van ) te bewegen om een positie weer te geven, maar nog steeds niet exact.
De Becker kent deze mogelijkheid niet en werkt pas weer correct als ik deze even "meeneem" in de auto en de puls aansluit.

Eea bevestigt de uitleg van Route 66
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Op dit forum is een aantal keren aan de orde geweest dat een VDO het ook zonder puls doet, met name Fransnacht heeft daar ervaringen mee.
Heb jij een mogelijkheid om een van de systemen uit je proefopstelling mee "op reis" te nemen, en uit te proberen wat er gebeurt als je ze 'm alleen op de GPS antenne aansluit? Daarbij moet het systeem niet eerst in de war gebracht zijn dmv een verkeerde relokatie oid.

Ik zal eens kijken of ik makkelijk bij de pulsaansluiting van mijn 5500 kan en die dan losmaken......

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Mod:
Kan het vervolg van dit onderwerp vanaf Ik heb ook nog een andere vraag: Als de pulsdraad en de achteruitrijdraad niet zijn aangesloten klopt het dan dat je geen satellieten ontvangt? worden afgesplitst onder een andere titel die de lading beter dekt?
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

JW schreef:Heb jij een mogelijkheid om een van de systemen uit je proefopstelling mee "op reis" te nemen, en uit te proberen wat er gebeurt als je ze 'm alleen op de GPS antenne aansluit? Daarbij moet het systeem niet eerst in de war gebracht zijn dmv een verkeerde relokatie oid.

Groet,
JW
Hedenmorgen een proefopstelling met een PC5600 met alleen de 12 volt aangesloten. GPS antenne onder de voorruit

De opstelling op de passagierstoel

Afbeelding

In de uitgangspositie is de geografische positie correct maar die op de kaart lijkt er niet op

Afbeelding

Na enkele tientallen meters rijden vindt "mapmatching" plaats, daarna volgt de cursor de exacte positie.
Na 300 meter rijden de eerste foto. De positie klopt tot op de meter!

Afbeelding

Ik heb nu ongeveer 10 km gereden door stad en buitengebied. Daarbij liepen de vast ingebouwde 5200 en losse 5600 simultaan bij het begeleiden naar dezelfde bestemming. De aanwijzingen kwamen steeds op vrijwel hetzelfde moment en de schermbeweging is ook de hele tijd prachtig vloeiend, zelfs op een schaal van 50 m

Voorlopige conclusie is dat, voor positionering op de kaart, er bij dit toestel niet perse een snelheidssignaal nodig is maar slechts een verplaatsing die het mogelijk maakt om via kaartvergelijk een positie op de kaart te zetten. Zonder deze verplaatsing vindt er niet automatisch een positionering op de kaart plaats.

Nu dezelfde "truc" nog eens uithalen met de PC5100
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Bedankt voor deze uitvoerige en zeer verhelderende proef.
Dat bespaart mij de moeite om het bij mijn 5500 uit te proberen :wink:

Het bevestigt overduidelijk dat, bij goede GPS ontvangstcondities (een aantal) VDO's ook zonder puls behoorlijk goed kunnen werken.
Dat laat onverlet dat je natuurlijk wél die puls aan moet sluiten, je geeft toch niet een hoop geld uit om iets te gebruiken dat niet optimaal is :idea:

Ben benieuwd of de 5100 hetzelfde doet, ik verwacht dat dit iets minder zal zijn, maar wel redelijk zal werken.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Zo juist terug van het experimentele ritje met de PC5100.
Na controle van het aantal ontvangen satellieten (7) weggereden meteen valt het op dat het haast 400 m duurt voordat de eerste mapmatch plaats vindt.
Daarna verplaatst ook hier de kaart zich gewoon zonder de normaliter veresite puls maar nu wel iets schokkeriger en dat terwijl nu de minimale schaal 100 m bedraagt. Af en toe vindt er ook ineens een correctie plaats van een meter of 50 (geschat). Bij het afslaan vooral ijlt de positie nog iets na. Maar vrij snel na de bocht merk je weer zo'n sprongetje in de positiecorrectie. Zeker in een stedelijk gebied is hierdoor zonder puls niet goed te navigeren.

Wat hiermede wel is aangetoond dat de VDODayton apparaten tot goede mapmatching komen op het moment dat er aantoonbaar verplaatsing is.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Zoals te verwachten was doet de 5100 het minder dan de 5600, maar inderdaad, hij dóet het wel zonder puls.
En dat is duidelijk anders dan wat Route 66 meldt over de Blaupunkt. Zo zie je maar weer, verschillen zijn er :wink:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Videofilmpje van de rit met de 5600
Een beetje schokkerig maar goed te zien dat de verplaatsing redelijk vloeiend is
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Het pijltje gaat verre van schokkerig :D
Volgende keer moeten we zo'n test maar eens doen in een "bollen-geveerde auto" :idea:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Jerom
Starting Member
Starting Member
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 nov 2008 18:14

Bericht door Jerom »

Het is ook afhankelijk van wat voor soort type navigatie dat ge hebt ..
De meeste hebben wel een pulsedraad nodig om hun positie en routering te bepalen.

Mijn navigatie heeft da nie nodig.
En heeft met 3 sattelieten binnen de 20 sec al genoeg om de juiste positie te bepalen en dit op 5 meter nauwkeurig.
Zijn er meer sattelieten beschikbaar en 40 sec de tyd dan is hij nauwkeurig tot op minder dan een meter.
Gebruik deze navigatie voor zowel on als off road op men quad en het is een Garmin gpsmap 278C.

Een betere navigatie kan ik mij nie voor stellen omdat hij ook nog eens waterdicht is en je hem gemakkelijk met een drukspuit kan afspuiten.
Volledig europa op harde schijf en topo kaarten van Benelux, frankrijk, duitsland en zweden op een kaartje.
Alleen beeldscherm is iets kleiner dan jullie gewend zijn maar zeer groot voor een draagbare navigatie.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Da's duidelijk, een PNA zoals jouw Garmin zal het per definitie altijd moeten doen zonder pulsaansluiting :wink:

Maar dan zul je ook moeten accepteren dat er wel eens géén navigatie is, in een tunnel of onder andere omstandigheden waarin de GPS ontvangst het af laat weten.
Al met al is dat een héél andere discussie, hier al vaak gevoerd :idea:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Route 66
Normal Member
Normal Member
Berichten: 108
Lid geworden op: 28 nov 2007 06:23

Verschil moet er zijn!

Bericht door Route 66 »

JW schreef:Zoals te verwachten was doet de 5100 het minder dan de 5600, maar inderdaad, hij dóet het wel zonder puls.
En dat is duidelijk anders dan wat Route 66 meldt over de Blaupunkt. Zo zie je maar weer, verschillen zijn er :wink:

Groet,
JW

Het mag duidelijk zijn dat mijn beschrijving vooral de DX-R52 geldt. De software die hierin toegepast wordt is afgeleid van o.m. de DX-R70 maar met een aantal duidelijke vereenvoudigingen.
Dit principe wordt wel vaker toegepast, meestal om twee producten die min of meer gelijktijdig uitgebracht worden duidelijk van elkaar te laten verschillen, zowel in prijs als in bijvoorbeeld features en mogelijkheden. Marketing heet dat.

Bij Blaupunkt zie je dit bijvoorbeeld weer terug bij de Freestyler, een E-navigatiesysteem dat duidelijk simpeler is als de voorgangers E-1 en E-2 en de duurdere nieuwe modellen Exact en Exact-MP3. In de laatste drie apparaten wordt het principe van mapmatching zonder tachopulsen voor het eerst met behulp van een nieuwe softwareontwikkeling duidelijk verbeterd, de Freestyler kan uitsluitend zonder en beide anderen naar keuze met of zonder pulsdraad functioneren.

De hierin toegepaste 'truc' is een complexe rekenmethode die Advanced Position Calculation genoemd wordt, zeg maar vooruit rekenen. Hierbij wordt o.m. de gemiddelde snelheid van een zojuist afgelegd traject met dezelfde condities als het aanstaande op dat volgende routedeel geprojecteerd en de toekomstige nieuwe possitie van te voren berekend.

Dit is heel goed te zien in een tunnel, de nog af te leggen afstand en verwachtte aankomsttijd worden nu met een constante snelheidsfactor verminderd, ongeacht de werkelijke snelheid van de auto. Informatie van de gyro wordt verwerkt om bochten en zelfs ondergrondse afslagen te mapmatchen, als de tunnel die tenminste heeft.
In de praktijk lijkt dit meestal heel nauwkeurig omdat de geschatte snelheid meestal wel ongeveer klopt en aan het einde van de tunnel pakt het GPS-systeem de route meteen weer op, zelfs als direct een wegsplitsing volgt.
Schijn bedriegt dus, ook hier. Maar daar kom je pas achter als er bijvoorbeeld een file in de tunnel staat hoewel ik betwijfel of iemand daar dan op let, en daar hopen ze bij Blaupunkt natuurlijk ook op.

NB: Dit principe functioneert redelijk naar behoren als er een bestemming is ingegeven en een route berekend is, zonder route heeft het systeem daar duidelijk meer moeite mee. Maar alweer, wie let daar dan op?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • road navigator RN 300
    door pannemans mathieu » 06 jan 2016 20:12 » in My Review
    Reacties: 5
    Weergaves: 1528
  • Road Navigator RN300 - Reset geht nicht
    door Lobby62 » 13 sep 2018 12:18 » in Overige merken -- MOBIEL --
    Reacties: 0
    Weergaves: 713

Terug naar “Vaste Blaupunkt systemen”