Hallo,
Ik wou graag weten hoe ik er nou zeker van kan zijn dat ik de juiste pulsedraad heb ? Heb al wat informatie opgezocht en ben eruit gekomen dat het gaat om een blauw/rood draad die in mijn iso stekker zit (opel astra `98).
Nou is mijn vraag dus kan ik dit meten met een multimeter ? en zoja hoe ?
Hoop dat jullie me verder kunnen helpen
Mvg,
Makedonce
Hoe te testen of je pulsedraad goed is
Forumregels
Deze rubriek is bedoeld voor vragen over navigatie in het algemeeen die niet in één van de andere rubrieken past.
Dus geen chit/chat, vragen over het forum oid.
Wil je antwoord op je vraag, stel je deze het best in de juiste rubriek.
Deze rubriek is bedoeld voor vragen over navigatie in het algemeeen die niet in één van de andere rubrieken past.
Dus geen chit/chat, vragen over het forum oid.
Wil je antwoord op je vraag, stel je deze het best in de juiste rubriek.
-
- New Member
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 30 nov 2007 14:11
-
- Senior Member
- Berichten: 13447
- Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14
Multimeter aansluiten tussen draad en massa
Contact aan, versnelling in vrij en vragen of je burrman jou enkele meters vooruit of achteruit wil duwen.
Elke meter verplaatsing moet de multimeter 4-20 keer uitslaan.
Contact aan, versnelling in vrij en vragen of je burrman jou enkele meters vooruit of achteruit wil duwen.
Elke meter verplaatsing moet de multimeter 4-20 keer uitslaan.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- New Member
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 30 nov 2007 14:11
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Het advies van Gerritje werkt als de puls voldoende sterk is.
Dat is niet altijd het geval, de "belasting" die een multimeter vormt kan de puls in elkaar doen zakken, en dan meet je niks meer. Zoiets doet zich onder andere voor bij bepaalde PSA modellen, wellicht ook bij andere auto's.
Oftewel, als de meter uitslaat en die 4-20 pulsen per meter geeft zit je goed. Als de meter niet uitslaat kan het zijn dat er wel een puls is maar dat je die niet zó kunt meten. Dan zul je er een oscilloscoop aan moeten hangen, dan wel een meter met een zeer hoge ingangsimpedantie.
Groet,
JW
Dat is niet altijd het geval, de "belasting" die een multimeter vormt kan de puls in elkaar doen zakken, en dan meet je niks meer. Zoiets doet zich onder andere voor bij bepaalde PSA modellen, wellicht ook bij andere auto's.
Oftewel, als de meter uitslaat en die 4-20 pulsen per meter geeft zit je goed. Als de meter niet uitslaat kan het zijn dat er wel een puls is maar dat je die niet zó kunt meten. Dan zul je er een oscilloscoop aan moeten hangen, dan wel een meter met een zeer hoge ingangsimpedantie.
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- New Member
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 30 nov 2007 14:11
Oh ok..
Zou het eerst wel even proberen met een multimeter , stel dat het niet lukt geeft een navigatiesysteem (avicx1r) dan aan dat ik geen pulse heb ?
Bij voorbaat dank
Zou het eerst wel even proberen met een multimeter , stel dat het niet lukt geeft een navigatiesysteem (avicx1r) dan aan dat ik geen pulse heb ?
Bij voorbaat dank
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 13447
- Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14
Als je een digitale multimeter gebruikt zal het door JW genoemde probleem over het algemeen niet voorkoemen.
In een van de settings menu's van de AVIC kun je controleren of er een snelheidssignaal binnenkomt
In een van de settings menu's van de AVIC kun je controleren of er een snelheidssignaal binnenkomt
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- New Member
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 30 nov 2007 14:11
Heb net getest met een multimeter en aan het begin slaat ie rond de 13volt aan zodra ik ga rijden wordt het aanzienlijk minder rond de 6volt en hoe harder ik rij hoe hoger het wordt.. Nou ben ik dus nog een beetje terughoudend.. Is dit goed ? Ben bang dat ik niet straks mijn blackbox verbrand door er 13volt door heen te jagen
Alvast bedankt
Alvast bedankt
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 13447
- Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14
Je kunt absoluut niet testen tijdens het rijden. Daarvoor is de multimeter veel te traag.
Je kunt gewoon de test uitvoeren zoals ik voorstelde of "eigenwijs" zijn en de gok nemen.
Er gaat in je black box niets kapot want normaliter is een snelheidssignaal ook pulserend tussen 0-12 volt
Je kunt gewoon de test uitvoeren zoals ik voorstelde of "eigenwijs" zijn en de gok nemen.
Er gaat in je black box niets kapot want normaliter is een snelheidssignaal ook pulserend tussen 0-12 volt
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Starting Member
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 28 nov 2008 20:28
Re: Hoe te testen of je pulsedraad goed is
bedankt voor u reactie heb het gevonden en de navigatie loopt perfect alles werkt dank je
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- New Member
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 25 nov 2003 22:12
Re: Hoe te testen of je pulsedraad goed is
Testen kan ook zeer goed met 1 LED,tussen massa en (vermoedelijke) pulsdraad,en kontakt aan.Even de wagen in zn versnelling voor en achteruit bewegen,en het LEDje moet aan/uit gaan.suc6.
BTP.4720. BTP.4730. Silverstone BE2660. Indianapolis BE7925.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |