UPDATE!!!: CD-wisselaar doet het niet op Carin systeem...

TimB
Starting Member
Starting Member

UPDATE!!!: CD-wisselaar doet het niet op Carin systeem...

Bericht door TimB »

Hallo allen,

Sinds kort heb ik een auto met dit systeem erin:

Afbeelding

Het is dus een Carin navigatiesysteem met een cd-wisselaar erop aangesloten. Nu is het probleem dat de wisselaar vaak wegviel, en het nu helemaal niet meer doet. Hij geeft nu de melding: cd-wisselaar aansluiten of niet beschikbaar o.i.d. Nu dacht ik misschien een storing in de kabel o.i.d. maar deze heb ik reeds vervangen. Ook heb ik het met een andere wisselaar geprobeerd, deze werkte er ook niet op!! Heb met een multimeter de aansluiting nagemeten die je op de cd-wisselaar doet, de meter sloeg wel gewoon uit...

Kan het zijn dat er iets anders aan de hand is en zo ja, wat zou het kunnen zijn? Kortsluiting??

Thanx, ben nogal een noob met dit soort dingen

Gr. Tim

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
fransnacht
Senior Member

Bericht door fransnacht »

als je kabel in orde is vermoed ik dat de wisselaar stuk is, dan zal je hem op moeten sturen, of indien handig of kennis die er even na laten kijken

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
TimB
Starting Member
Starting Member

Bericht door TimB »

Ja, dat DACHT ik dus ook, tot vanmiddag. Toen heb ik een andere GOEDE wisselaar aangesloten, en nog deed hij het niet.. :( Hij krijgt gewoon helemaal geen stroom volgends mij want de cd's willen er ook niet meer uit...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Fantom
Senior Member

Bericht door Fantom »

Logica in optima forma. :idea:

Dan ligt het probleem waarschijnlijk in je radio gedeelte.
Die zal je dan ook moeten opsturen voor reparatie.
Stuur dan wel voor de zekerheid je wisselaar mee zodat ze de combinatie kunnen testen.
Heb je jou wisselaar al op een ander systeem geprobeerd :?:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
fransnacht
Senior Member

zit een zekering in de radio voor je wisselaar, maar weet je zeker dat er niet meer aan de hand is, want je had het over dat hij al eerder af en toe uitviel!! of zijn ze er allebei meegestopt toevallig

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
TimB
Starting Member
Starting Member

Bericht door TimB »

Dat vraag ik me dus ook af. Eerst deed de wisselaar het af en toe, d.w.z. zonder duidelijke reden viel hij tijdens het spelen gewoon uit en stond er op het dispay: cd-wisselaar niet beschikbaar. OF: cd-wisselaar aansluiten s.v.p. NA een tijdje deed hij het helemaal niet meer. Dus toen heb ik eerst de kabel vervangen, daarna met de nieuwe kabel ook een andere wisselaar geprobeerd, wou dus ook niet, dus ik denk ook dat het in die radio zit!! Die het overigens verder perfect doet! Alleen ziet hij de wisselaar dus niet.

De wisselaar heb ik nog niet op een ander systeem geprobeerd. Trouwens, kan je die zekering makkelijk zelf vervangen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
fransnacht
Senior Member

ik zou het laten doen, kost misschien wat geld, maar wordt wel gedaan door mensen die er meer van af weten

en er zijn verschillende bedrijven

oa ebk zeewolde of menho en nog wel meer hoor

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
TimB
Starting Member
Starting Member

Bericht door TimB »

Ok, zal eens zoeken naar een bedrijf...ebk zal ik ook eens informeren. Weet iemand tenslotte nog welk type Carin dit is???

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Toho_NL
Moderator
Moderator

Bericht door Toho_NL »

Ik neem aan dat dit de uitvoering is met een CD-speler erin? Dan is dit, als ik het goed heb, de Philips Carin 440.

Groetjes,

Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
TimB
Starting Member
Starting Member

Bericht door TimB »

Nee, helaas is het een toestel met cassette...met een cd-wisselaar er dus op aangesloten, maar dit zal wellicht niet standaard zijn...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

TimB schreef:Nee, helaas is het een toestel met cassette...met een cd-wisselaar er dus op aangesloten, maar dit zal wellicht niet standaard zijn...
En dus is het een Carin 420, bestaande uit een RC 759 Radio Cassette speler met een carin 059 Computer voor de navigatie.
Op die 759 kan gewoon een wisselaar aangesloten worden die werkt volgens het D2B protokol. Daarvan bestaan er dacht ik 4, te weten de 6 CD wisselaars 012, 022 en 026, en de 10 CD wisselaar 032. De besturing wordt gedaan met de CDC toets.

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
TimB
Starting Member
Starting Member

Bericht door TimB »

JW schreef:
TimB schreef:Nee, helaas is het een toestel met cassette...met een cd-wisselaar er dus op aangesloten, maar dit zal wellicht niet standaard zijn...
En dus is het een Carin 420, bestaande uit een RC 759 Radio Cassette speler met een carin 059 Computer voor de navigatie.
Op die 759 kan gewoon een wisselaar aangesloten worden die werkt volgens het D2B protokol. Daarvan bestaan er dacht ik 4, te weten de 6 CD wisselaars 012, 022 en 026, en de 10 CD wisselaar 032. De besturing wordt gedaan met de CDC toets.

Groet,
JW
Thanx!! Nuttige info...

Alleen kan het zijn dat de 027 er ook op werkt? Want dat staat er namelijk op mijn huidige wisselaar: RC027

Gr. Tim

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

Hallo Tim,

Hoe het precies zit met die RC027 weet ik niet (meer), in mijn herinnering is die 027 een RC 026 die voor de Renault Carminats gebruikt werd. En hoe dat dan precies zit met de compabiliteit weet ik gewoon niet.

Overigens, als je schrijft dat je er een andere wisselaar op aangesloten hebt die het ook niet deed, welke was dat toen?

Wellicht weten anderen, zoals FransNacht hier iets van.

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
TimB
Starting Member
Starting Member

Bericht door TimB »

Ik heb er toen ook één op aangesloten waar RC 027 op stond, net als mijn huidige...die het OOIT dus wel eens gedaan heeft... :( Het vreemde is dat ik met een multimeter de kabel heb doorgemeten (ik ben hier trouwens verder een noob in) en dat deze wel een signaal gaf. Echter, toen ik 1 van de "pooltjes" nameet van die kabel dan valt de radio uit...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

Hallo Tim,

Ik denk bij dit verhaal eerder aan een softwarematig compabiliteitsprobleem dan aan de hardware.
Probeer eens ergens een 026, of één van die eerdere spelers, de 012 of de 022 te vinden om het uit te proberen. Zulke zaken zijn altijd heel lastig en slechts logisch experimenteren brengt je (soms en hopelijk) tot een oplossing.

Succes,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Mr.Neo
New Member
New Member

Bericht door Mr.Neo »

Heb zelf ook zo'n ssort probleem gehad.

Als je helemaal geen voeding hebt ligd het misschien aan de zekering van de wisselaar, mijn cd wisselaar heeft ook nog een losse zwevende zekering van 2 Amp. Die zat onder de portier......erruuuggg handig als je daar niks van af weet....lol
Misschien is die doorgebrand.

m.v.g.

Mark
CarIn 522
Bora V6 4M

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
TimB
Starting Member
Starting Member

Bericht door TimB »

Thanx voor alle hulp guys....!!

Ok, UPDATE:

De radio is opgestuurd naar EBK Zeewolde, heb hem net teruggekregen, kosten: € 82,57 :( (wel binnen een weekje terug trouwens) Op de nota staat: "Wisselaar aansturing hersteld en toestel getest"

Maar: De wisselaar reageert weer, d.w.z. als je de cd's erin doet checkt hij ze mooi allemaal en hoor je hem een tijdje bezig zijn, en hij gooit ze er ook netjes weer uit. Maar als ik op de "cd"-toets druk op mn radio, zegt ie nog steeds: CD-wisselaar niet beschikbaar!!!! AAAAARGH...... :( :( :( Zal het dan toch de wisselaar zijn????? Of kan het zijn dat ik een verkeerde wisselaarkabel heb gekocht!? Daar las ik ook iets over in een ander topic....

Morgen EBK maar es bellen..........

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

TimB schreef:Thanx voor alle hulp guys....!!

Ok, UPDATE:

De radio is opgestuurd naar EBK Zeewolde, heb hem net teruggekregen, kosten: € 82,57 :( (wel binnen een weekje terug trouwens) Op de nota staat: "Wisselaar aansturing hersteld en toestel getest"

Maar: De wisselaar reageert weer, d.w.z. als je de cd's erin doet checkt hij ze mooi allemaal en hoor je hem een tijdje bezig zijn, en hij gooit ze er ook netjes weer uit. Maar als ik op de "cd"-toets druk op mn radio, zegt ie nog steeds: CD-wisselaar niet beschikbaar!!!! AAAAARGH...... :( :( :( Zal het dan toch de wisselaar zijn????? Of kan het zijn dat ik een verkeerde wisselaarkabel heb gekocht!? Daar las ik ook iets over in een ander topic....

Morgen EBK maar es bellen..........
En over welke wisselaar heb je het dan nu? Nog altijd die 027?

In April schreef ik:
Ik denk bij dit verhaal eerder aan een softwarematig compabiliteitsprobleem dan aan de hardware.
Probeer eens ergens een 026, of één van die eerdere spelers, de 012 of de 022 te vinden om het uit te proberen. Zulke zaken zijn altijd heel lastig en slechts logisch experimenteren brengt je (soms en hopelijk) tot een oplossing.
, en derhalve is nu mijn vraag: wat heeft dat opgeleverd?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
TimB
Starting Member
Starting Member

Bericht door TimB »

Bedankt voor je reactie,

Ik bedoel inderdaad de RC027, ik heb helaas nog geen andere wisselaars kunnen uitproberen. Die RC027 heeft opzich ooit ook wel gewoon goed gefunctioneerd. Die 022 bedoel je daarmee zo'n DC022? Ik zal eens proberen of ik zo één kan vinden....

gr. Tim

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

TimB schreef:Bedankt voor je reactie,

Ik bedoel inderdaad de RC027, ik heb helaas nog geen andere wisselaars kunnen uitproberen. Die RC027 heeft opzich ooit ook wel gewoon goed gefunctioneerd. Die 022 bedoel je daarmee zo'n DC022? Ik zal eens proberen of ik zo één kan vinden....

gr. Tim
Inderdaad, en zo heet die hele serie..

Dat die RC 027 ooit goed gefunctionneerd heeft zou ook nog kunnen komen omdat je voorheen misschien een andere Navi SW geladen had. Kan dat het geval zijn? Overigens, welke SW versie zit er nu in?

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
TimB
Starting Member
Starting Member

Bericht door TimB »

Hallo JW,

De storing is vanaf het ene op het andere moment opgetreden. Ik heb niks aan de SW veranderd....

Dit zijn de gegevens:

Serienummer: 81/00
HW Nummer: 10A
SW Nummer: 200
Prod.dat: 98/29

Hoe zou ik evt de software kunnen updaten?

gr. Tim

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

Hallo,

Jouw systeem zou inderdaad geschikt moeten zijn voor een SW update naar de laatste versie, de 2.9, alhoewel de codering 10A voor enige verwarring zorgt. Die code is destijds gebruikt voor een bepaalde door Opel ingebouwde serie, en daarvoor zou dan weer niet gelden dat je 'm kunt updaten naar 2.9, maar maximaal naar 2.3

Het beste kun je even de unit uit het dashboard halen, en me de daarop vermelde gegevens doorgeven, en ditto de gegevens op de computer, zo volledig mogelijk. Onder andere het WA nummer is van belang. Dan zal ik proberen via een insider te achterhalen welke serie dit is.

Overigens, als ik je gegevens lees, zijn die niet precies als in het scherm staat. B.v. 10A staat in je scherm als 010A naar ik vermoed. Zou je die ook zo nauwkeurig mogelijk willen weergeven?

Of met een update de problemen van het communiceren met jouw RC 027 opgelost zullen worden kan ik je niet vertellen. Die combinatie is bij mijn weten nooit getest. Maar ook dat zal ik dan proberen te achterhalen.
Wat een update naar 2.9 WEL doet is TMC activeren in je systeem, dus... :lol:
Een update naar 2.3 doet dat niet :cry:

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
TimB
Starting Member
Starting Member

Bericht door TimB »

Bedankt JW!! Je had gelijk trouwens, hier zijn alle gegevens:

Enne, wat is TMC eigenlijk? :oops: En waar kan ik mn SW laten updaten? Ik zit al achter een DC022 aan, wie weet heb ik 1 binnenkort.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

gr. Tim

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

Hallo Tim,

Dat helpt me al een stukje op weg. Kun je me nu ook dezelfde fraaie foto's, dan wel de gegevens op de stickers van de computer verschaffen? Want daar gaat nu eenmaal de kaart en de SW in...

Over TMC zijn al hele boeken geschreven op dit forum, er is zelfs een aparte rubriek voor. Heel in het kort kun je er iets over lezen bij de links over TMC op de hoofdpagina van de Navigatie Help Site, zie bovenaan de pagina.

Tenslotte, als je je systeem inderdaad kunt updaten, zullen je moeten kijken of er in jouw buurt een wat grotere inbouwer zit. Die zou dan de goeie CD moeten hebben. In de buurt van welke grotere stad zit je, want eerlijk gezegd ontbreekt me de topografische kennis omtrent jouw woonstede :oops:

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
TimB
Starting Member
Starting Member

Bericht door TimB »

Zeker, hier zijn ze! Nogmaals bedankt!!

Ik zag tot mijn schrik dat er ook een gele draad los is!! Die ga ik zo even weer vastmaken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • VW navigatie update 2017/2018 navigatie systeem loopt vanst