Eddy Vetterlein schreef:Officiële uitleg zou de volgende moeten zijn:
In België flitst men steeds de achterste nummerplaat maar in andere landen zoals bv Duitsland zou men zowel de wagen langs de voorkant als langs de achterkant flitsen (niet tegelijk natuurlijk).
Sommige flitspalen zouden ook in de twee richtingen kunnen flitsen.
Konkreet weet je dus van een flitspaal niet of hij op de voorkant (wanneer je de flitspaal nadert) of langs de achterkant (wanneer je de flitspaal voorbij bent) is ingesteld.
Indien hij op de voorzijde is ingesteld (wanneer je de flitspaal dus nadert) kan het best zijn dat hij je reeds gezien heeft, vooraleer jij hem zag staan.
Zowel de flistpalen van SCDB als die van Flitspaal.Nl reageren op deze manier.
Andere heb ik niet uitgeprobeerd.
Flitspaal.Nl lijkt bij trouwens ook de beste (en is nog gratis ook)
Groetjes
Eddy
In D wordt alleen van de voorkant geflitst. Reden is dat, itt onze wet, hun wet voorschrijft dat de bestuurder herkend moet worden, díe is degene die veroordeeld moet worden.
Onze wet kent het principe van "houderschap", oftewel de houder van de auto, op wiens naam het kenteken staat, is verantwoordelijk. En als hij dan iemand amnders in de auto laat rijden is dat zijn probleem en moet hij dat maar regelen met degene aan wie hij de auto meegegeven heeft.
Zó gaat het ook met Lease-auto's, de Leasemaatschappij krijgt de bon, die vervolgens op de berijder verhaald wordt.
In D is nu een discussie gaande om hun wet aan te passen, maar dat stuit vooralsnog op erg veel bezwaren, veelal van emotionele aard.
Groet,
JW