RNS in Audi TT

Alles met betrekking tot
Audi, Seat, Skoda & Volkswagen navigatie
petertjev
New Member
New Member

RNS in Audi TT

Bericht door petertjev »

Ik heb het hele internet afgestruind naar informatie en uiteraard ook dit forum, maar helaas niet echt kunnen vinden wat ik zocht.

Ik wil in een Audi TT van 2008 voorzien van een Radio Concert met Bose systeem een RNS navigatiesysteem inbouwen. Ik vond op dit forum een linkje voor een handleiding om van Symphony naar RNS te gaan, maar deze werkt helaas niet (meer).

Uit alle inmiddels verzamelde informatie haal ik dat je het RNS-systeem in principe zo over moeten kunnen zetten. Alleen zou je 1 aansluiting om moeten wisselen (welke)? Vervolgens alles laten herprogrammeren. Klopt dit alles?

Ik zou de hulp van jullie erg op prijs stellen![/b]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Volledige handleiding voor ombouw Symphony naar RNS-E
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
petertjev
New Member
New Member

Bericht door petertjev »

Beste Gerritje,

Bedankt voor de snelle reaktie!

Een van de beschrijvingen in de download had ik ook al gevonden. Alleen het gaat hier om de wat oudere modellen.

Is er ergens ook een beschrijving van de latere/laatste systemen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Nooit gezien. Vraag het aan ons lid Haaggie, die weet echt alles van RNS-E
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
vwgolf
Senior Member

Bericht door vwgolf »

De aansluiting die je moet veranderen is de bose aansluiting van positie 5 naar positie 7 verplaatsen.

Zie deze foto's:

Concert 3

Afbeelding

RNS-E

Afbeelding

Hier nog een link van een inbouw in een Audi A3 misschien heb je hier nog iets aan:

http://www.navplus.us/forums/attachment ... 1204226453

Veel succes

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
petertjev
New Member
New Member

Bericht door petertjev »

Beste Forumleden,

Allen hartelijk dank voor juliie bijdrage. Leuk om mee te maken dat jullie zo enthousiast en snel reageren!

Ik weet voorlopig genoeg denk, nagmaals dank.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
petertjev
New Member
New Member

navi loopt "achter"

Bericht door petertjev »

Beste forumleden,

Na alles gedaan zoals hierboven is omschreven werkt het systeem, behalve uiteraard (?) de navigatie; de auto gaat sneller dan het systeem, of andersom natuurlijk.

In enkele topics vond ik dat dit te maken zou hebben met het ontbreken van een snelheidssignaal (ik hooopte dat het niet nodig zou zijn, dit was immers bij het inbouwens van een RNS-navigatie in een passat niet nodig).

Mijn vraag is dus, waar haal ik dat signaal vandaan? De originele radio betreft een Concert 3 met een GALA functie, al heb ik het idee dat dit niet aangesloten is/functuioneerd. En om het wellicht nog eenvoudiger te maken; de 32-pin connector heb ik ook niet kunnen vinden.

Ik ben benieuwd of iemand met verder kan helpen. In ieder geval bij voorbaat hartelijk dank.

P.S.
Nog even via deze route m'n excuses aan een van de forumleden. Ik had hem rechtsreeks benaderd met deze vraag, maar hij wees me terecht op het feit dat het doel van een forum nu juist is dat er info GEDEELD wordt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
vwgolf
Senior Member

Bericht door vwgolf »

Het snelheidssignaal loopt via can-bus en hoeft dus niet apart aangesloten worden.
De radio + auto moeten wel gecodeerd worden via de dealer testkast of via vag-com, anders heb je kans dat de radio/navi niet de juiste signalen krijgt over de canbus.

Veel succes

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
petertjev
New Member
New Member

nu nog de K-line

Bericht door petertjev »

Alles is aangesloten, maar om het juist te laten functioneren moet het geregeld worden met VAG.COM

Hiervoor is het nodig dat de aansluiting K-line wordt geplaatst op positie 5 van de blauwe stekker van de RNSE.

Op de tabel van de concertradio staat dat deze aansluiting op punt 7 van de groense stekker moet zitten, maar helaas daar zit niets. De enige aansluitingen in dit blok zijn Line RR/RL etc. Deze blauwe, gele rode en groene kabels komen wat verder samen met bruine kabels met blauwe, gele, rode en groene streepjes. Iets verder lijkt nog een vertakking oid in de kabelbundel te zitten, maar dit heb ik (nog) niet durevn openhalen.

Na wat uurtjes zoeken op internet niet gevonden waar ik deze K-line kabel/aansluiting kan vinden, dus wie kan me helpen???

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
vwgolf
Senior Member

Re: nu nog de K-line

Bericht door vwgolf »

petertjev schreef:Alles is aangesloten, maar om het juist te laten functioneren moet het geregeld worden met VAG.COM

Hiervoor is het nodig dat de aansluiting K-line wordt geplaatst op positie 5 van de blauwe stekker van de RNSE.

Op de tabel van de concertradio staat dat deze aansluiting op punt 7 van de groense stekker moet zitten, maar helaas daar zit niets. De enige aansluitingen in dit blok zijn Line RR/RL etc. Deze blauwe, gele rode en groene kabels komen wat verder samen met bruine kabels met blauwe, gele, rode en groene streepjes. Iets verder lijkt nog een vertakking oid in de kabelbundel te zitten, maar dit heb ik (nog) niet durevn openhalen.

Na wat uurtjes zoeken op internet niet gevonden waar ik deze K-line kabel/aansluiting kan vinden, dus wie kan me helpen???
De k-line wordt niet gebruikt bij de TT en de A3, bij deze auto's gaat de diagnose via can-bus.

Als de can-bus kabels aangesloten zijn is de rns-e met vag-com uit te lezen.

Veel succes

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
petertjev
New Member
New Member

Bericht door petertjev »

en weer bedankt voor de hulp; dan zou het nu moeten lukken. Uiteraard laat ik nog even weten hoe het afloopt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
petertjev
New Member
New Member

en dan nu de afloop...

Bericht door petertjev »

Als echte hollander vond ik het maar belachelijk dat de sytemen voor A3/A4 stukken voordeliger waren dan voor een TT.

Via het amerikaanse forum en Marktplaats terechtgekomen bij "rabbit"; hij biedt een soort van ombouwset aan.

Zonder dat ik ervaring heb met electronica toch maar besloten dit te wagen. Hetgeen rabbit leverde was van een verbluffende kwaliteit. Als ik het niet had meegemaakt had ik niet geloofd dat er in zo'n kleine oplage een dergelijke kwaliteit gehaald kan worden; het materiaal en de kleuren zijn exact het origineel en de passing is 100%.

Rabbit heeft me eea zorgvuldig uitgelegd en was ook nog eens zo behulpzaam het A4-systeem wat ik inmiddels provisorisch op de auto had aangesloten te "adapteren" met VAG-COM, inclusief een mooi TT-opstartscherm.

Uiteraard was het wel een hoop geklungel met de, in mijn ogen tenminse, miniscule onderdelen. Maar dat was te verwachten als je wel gewend bent dingen te repareren maar dat dat doorgaans werktuigen voor de landbouw e.d. zijn.

Het uiteindelijke resultaat zien jullie op de foto's. Mocht iemand zo'n operatie overwegen en twijfelen; gewoon doen, het komt goed!

Ten slotte nogmaals hartelijk dank aan eenieder die me met dit rpojectje heeft bijgestaan. Het was sowieso leuk om te zien dat er toch nog veel mensen vanuit enthousiastme elkaar willen helpen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Audi navigatie plus RNS-E scherm
    door Audivirus » 23 dec 2016 15:49 » in Te Koop Gevraagd
    Reacties: 0
    Weergaves: 867
  • Code achterhalen van Audi Navigation Plus
    door mikel » 16 mei 2015 20:54 » in V.A.G
    Reacties: 1
    Weergaves: 2547
  • Nieuw navigatie/multimedia systeem voor Audi A3 2.0 TDI (2009)
    door Guul » 03 feb 2016 13:19 » in Aankoop advies
    Reacties: 0
    Weergaves: 610

Terug naar “V.A.G”