Ik heb onlangs een kabeltje van Dietz besteld om een externe audio bron (DVD spelertje) aan het RNS-MFD systeem te koppelen via de AUX aansluiting.
Het geheel werkt, maar bij een draaiende motor zit er een heel irritant gezoem/gefluit op, dat lijkt mee te gaan met het toerental.
Heeft iemand een idee wat er aan de hand is en of ik hier iets aan kan verhelpen?
Alvast bedankt.
VW Sharan RNS-MFD AUX aansluiting
-
- New Member
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 01 jul 2008 09:35
-
- Normal Member
- Berichten: 108
- Lid geworden op: 28 nov 2007 06:23
Ontstoren, een lastige opgave
Wat er aan de hand is is heel simpel: het bewuste kabeltje - of een verlengkabeltje dat hier weer aan zit - pikt motorstoorpulsen op die nu eenmaal onvermijdelijk in elke auto volop aanwezig zijn.
Wat je er aan kunt doen is een stuk ingewikkelder, ik zal proberen wat mogelijkheden en suggesties op een rijtje te zetten.
Als er inderdaad een verlengkabeltje naar je muziekbron aanzit kun je beginnen met dit er eens uit te trekken. Als de stroring nu weg is weet je waar oorzaak ligt. Veel kabeltjes in dit segment, dus met zo'n 2,5 mm stereoplugje, zijn bedoeld voor huiskamergebruik en hebben daarom minimale afscherming. Op zoek naar een betere kwaliteit biedt dan de oplossing.
Als de storing nog steeds bestaat pikt het Dietz-kabeltje dit dus kennelijk zelf op, waarschijnlijk van voedingsbedrading in de directe omgeving. Experimenteren met een andere positie en zorgen dat het kabeltje zo ver mogelijk van andere bedrading verwijderd ligt kan een oplossing zijn.
Een verdere verbetering kan misschien bereikt worden door afscherming. Wikkel het geheel in aluminiumfolie die je vervolgens zo dicht mogelijk bij of aan het toestel met massa verbindt, bijvoorbeeld via een schroefje met een metalen ringetje onder de kop om te voorkomen dat het dwars door de folie heen gaat.
Een andere mogelijkheid is natuurlijk de bron van de storing zelf te lijf te gaan. Automotoren heben weliswaar een mate van ontstoring aan boord maar echt niet meer dan de wettelijk voogeschreven normen en die zijn bepaald niet in de eerste plaats voor audio gedacht.
Een veelvoorkomende storingsbron is een slechte massaverbinding van de motorkap. de scharnieren zitten dik in het vet en zijn in principe niet of nauwelijks geleidend. Vaak is er dan een simpel draadje van de kap naar het spatbord aangebracht maar of het spatbord nou zo'n goed massapunt is valt te betwijfelen.
De oplossing is dan ook een goede, soepele verbinding met z.g. bandlitze van de kap naar het chassis, b.v. aan het schutbord, te maken. Denk er aan grafietvet onder de schroeven te doen, roest en corrosie geleiden ook heel slecht!
Wat je er aan kunt doen is een stuk ingewikkelder, ik zal proberen wat mogelijkheden en suggesties op een rijtje te zetten.
Als er inderdaad een verlengkabeltje naar je muziekbron aanzit kun je beginnen met dit er eens uit te trekken. Als de stroring nu weg is weet je waar oorzaak ligt. Veel kabeltjes in dit segment, dus met zo'n 2,5 mm stereoplugje, zijn bedoeld voor huiskamergebruik en hebben daarom minimale afscherming. Op zoek naar een betere kwaliteit biedt dan de oplossing.
Als de storing nog steeds bestaat pikt het Dietz-kabeltje dit dus kennelijk zelf op, waarschijnlijk van voedingsbedrading in de directe omgeving. Experimenteren met een andere positie en zorgen dat het kabeltje zo ver mogelijk van andere bedrading verwijderd ligt kan een oplossing zijn.
Een verdere verbetering kan misschien bereikt worden door afscherming. Wikkel het geheel in aluminiumfolie die je vervolgens zo dicht mogelijk bij of aan het toestel met massa verbindt, bijvoorbeeld via een schroefje met een metalen ringetje onder de kop om te voorkomen dat het dwars door de folie heen gaat.
Een andere mogelijkheid is natuurlijk de bron van de storing zelf te lijf te gaan. Automotoren heben weliswaar een mate van ontstoring aan boord maar echt niet meer dan de wettelijk voogeschreven normen en die zijn bepaald niet in de eerste plaats voor audio gedacht.
Een veelvoorkomende storingsbron is een slechte massaverbinding van de motorkap. de scharnieren zitten dik in het vet en zijn in principe niet of nauwelijks geleidend. Vaak is er dan een simpel draadje van de kap naar het spatbord aangebracht maar of het spatbord nou zo'n goed massapunt is valt te betwijfelen.
De oplossing is dan ook een goede, soepele verbinding met z.g. bandlitze van de kap naar het chassis, b.v. aan het schutbord, te maken. Denk er aan grafietvet onder de schroeven te doen, roest en corrosie geleiden ook heel slecht!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Ik had de posting van Aikibart niet gezien, die is binnengekomen toen ik met vakantie was. En kenneljk had ik die niet opgemerkt toen ik een paar honderd postings doorkeek na m'n vakantie
Had ik 'm wel gelezen zou m'n vraag geweest zijn: hoe wordt dat DVD spelertje van spanning voorzien? Is dat via z'n eigen batterij/accu of via een extern kabeltje naar de sigarettenaansteker van de auto?
In het laatste geval is de vermoedelijke oorzaak een parallel massa circuit, dat kun je checken door die externe voeding even los te maken. Als het dan weg is weet je waar je het moet zoeken, en is de oplossing een ontkoppelsetje aanschaffen.
Mocht er geen externe voeding zijn dan ga ik helemaal mee in je gedachtengang.
Groet,
JW
Had ik 'm wel gelezen zou m'n vraag geweest zijn: hoe wordt dat DVD spelertje van spanning voorzien? Is dat via z'n eigen batterij/accu of via een extern kabeltje naar de sigarettenaansteker van de auto?
In het laatste geval is de vermoedelijke oorzaak een parallel massa circuit, dat kun je checken door die externe voeding even los te maken. Als het dan weg is weet je waar je het moet zoeken, en is de oplossing een ontkoppelsetje aanschaffen.
Mocht er geen externe voeding zijn dan ga ik helemaal mee in je gedachtengang.
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 13447
- Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14
Of je koopt gewoon voor een paar euros een Ground Loop Isolator
http://www.new-line.nl/webshop/view.asp?i=12698
http://www.new-line.nl/webshop/view.asp?i=12698
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Dat zeg ik, gamma: een ontkoppelsetjeGerritje schreef:Of je koopt gewoon voor een paar euros een Ground Loop Isolator
http://www.new-line.nl/webshop/view.asp?i=12698
Maar dat helpt alleen om het probleem van de dubbele massa op te lossen. Als hij een DVD spelertje op batterij/accu heeft en deze herrie treedt op, werkt dit niet.
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- New Member
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 01 jul 2008 09:35
Ik heb het geprobeerd met een mp3-speler op batterijen en er waren helemaal geen problemen meer.
Voordat ik zo'n ontstoringssetje ga kopen: heeft het zin om te proberen de 12volt aansluiting van achteraan in de auto te gebruiken, in plaats van die in de asbak vooraan?
Voordat ik zo'n ontstoringssetje ga kopen: heeft het zin om te proberen de 12volt aansluiting van achteraan in de auto te gebruiken, in plaats van die in de asbak vooraan?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 13447
- Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14
Ik zou het voorlopig bij de sigarenaansteker houden en een reeds eerder genoemde Ground Loop Isolator aanschaffen
http://www.new-line.nl/webshop/view.asp?i=12698
http://www.new-line.nl/webshop/view.asp?i=12698
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- New Member
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 01 jul 2008 09:35
De aansluiting achteraan in de auto is ook van het type sigarenaansteker. Ik ga het alvast proberen en als het niet lukt dat setje aanschaffen.. zie alleen een beetje tegen weer een extra kabel aan...
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 13447
- Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14
Ik gebruik zelf ook zo'n ding en die heb ik keurig weggewerkt achter de radio. Alleen de twee RCA pluggen komen bij mij naar buiten
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Statistieken
- Laatste bericht
-
-
Reacties: 1
Weergaves: 656
-
-
Aansluiting achteruitrijcamera op een pc5400 met een mom 5000 beeldscherm
door fransvandervalk » 26 okt 2015 20:58 » in Vaste VDO-Dayton systemen -
Reacties: 3
Weergaves: 1490
-