MS5000 ( VDO/Dayton )
-
- New Member
MS5000 ( VDO/Dayton )
In mijn Volvo S 90 heb ik in het jaar 2000 een VDO Dayton MS 5000 laten inbouwen.
Het heeft altijd perfect gewerkt.
Nu de laatste dagen valt het mij op, dat het satelliet symbool rood blijft Ik kan dus niet navigeren
Als ik naar "diagnose " ga, met code invoeren 6330, om het probleem uit te lezen, krijg ik geen melding, dus geen probleem. Toch zit het probleem m.i. in de ontvangst van het signaal. Het pijltje op de monitor geeft ook een heel andere lokatie aan, dan waar ik mij bevind.
Wat kan dit zijn ? Iemand hier ook ervaring mee ? De MS5000 is destijds door een Volvo dealer ingebouwd en deze bestaat niet meer. Ik zou dus ook niet weten, waar de GPS antenne zich bevindt. In de kofferbak ? niet gezien.
Wat is de meest logische plaats voor een GPS antenne.
Het heeft altijd perfect gewerkt.
Nu de laatste dagen valt het mij op, dat het satelliet symbool rood blijft Ik kan dus niet navigeren
Als ik naar "diagnose " ga, met code invoeren 6330, om het probleem uit te lezen, krijg ik geen melding, dus geen probleem. Toch zit het probleem m.i. in de ontvangst van het signaal. Het pijltje op de monitor geeft ook een heel andere lokatie aan, dan waar ik mij bevind.
Wat kan dit zijn ? Iemand hier ook ervaring mee ? De MS5000 is destijds door een Volvo dealer ingebouwd en deze bestaat niet meer. Ik zou dus ook niet weten, waar de GPS antenne zich bevindt. In de kofferbak ? niet gezien.
Wat is de meest logische plaats voor een GPS antenne.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Normal Member
ik heb zoiets ook meegemaakt met een pc5000 of een 5100 , toen was de gps tunner kapot en heb toen een pc 5400 gekocht omdat de reperatie van de tunner duurder was als een tweedehands pc5400.
gr rene
gr rene
Hide post links |
-
- Senior Member
Je vermeldt dat er in het diagnosemenu geen fouten worden gemeld.
Maar als je naar GPS status gaat zou je daar toch wat meer moeten kunnen aflezen over de problemen die je ondervindt. Daar wordt o.a. vermeld of er een REC(eption) error of GPS Error is. Als er staat Tracking is de ontvangst wel daar maar moeten de gegevens van de satellieten nog worden gelezen en opgeslagen. Enz enz.
Maar als je naar GPS status gaat zou je daar toch wat meer moeten kunnen aflezen over de problemen die je ondervindt. Daar wordt o.a. vermeld of er een REC(eption) error of GPS Error is. Als er staat Tracking is de ontvangst wel daar maar moeten de gegevens van de satellieten nog worden gelezen en opgeslagen. Enz enz.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
Hide post links |
-
- New Member
Onder de diagnose GPS data staat zoek satelliet : search sat., aantal sat. 0
Onder poblemen staat " geen problemen " geen probleemcode
Nu dacht ik bv ook nog aan het volgende. Mijn S 90 is enkele weken geleden vvor een beurt bij de Volvo dealer geweest. Daar is o.a. de dynamo vervangen Aangezien het twee dagen duurde voor de dynamo er uit Zweden was, heeft mijn auto 2 dagen "zonder stroom " gestaan. Accu was al ontkoppelt.Het navigatiesysteem stond altijd permanent onder stroom.
Dit betekende o.a ook , dat mijn autoradio opnieuw moest programmeren met de opgeslagen zenders.
Verder moest ook de LPG ( G3 inst ) opnieuw ge "reset " worden.
Zou de dynamo vervanging ook van invloed geweest kunnen zijn op het navigatieysteem. Direkt na de dynamo vervanging heb ik mijn navigatie systeem niet gebruikt. Ik ontdekte het probleem pas afgelopen maandag toen ik naar onbekende bestemmingen moest en weer aangewezen was op navigatie.
Of zou men in de garage bv. een stekkertje of i.d van de GPS antenne per abuis losgetrokken hebben
Ik weet overigens nog steeds niet, waar de GPS antenne zich in mijn auto bevindt
Of zou de GPS tuner dan toch defekt zijn ? De coputer loopt gewoon. Je hoort het bekende geluid van het draaien van de CD-rom. Ook het scherm werkt goed. Ales is te lezen.
Alleen het GPS symbool blijft nu al 3 dagen "rood "
Onder poblemen staat " geen problemen " geen probleemcode
Nu dacht ik bv ook nog aan het volgende. Mijn S 90 is enkele weken geleden vvor een beurt bij de Volvo dealer geweest. Daar is o.a. de dynamo vervangen Aangezien het twee dagen duurde voor de dynamo er uit Zweden was, heeft mijn auto 2 dagen "zonder stroom " gestaan. Accu was al ontkoppelt.Het navigatiesysteem stond altijd permanent onder stroom.
Dit betekende o.a ook , dat mijn autoradio opnieuw moest programmeren met de opgeslagen zenders.
Verder moest ook de LPG ( G3 inst ) opnieuw ge "reset " worden.
Zou de dynamo vervanging ook van invloed geweest kunnen zijn op het navigatieysteem. Direkt na de dynamo vervanging heb ik mijn navigatie systeem niet gebruikt. Ik ontdekte het probleem pas afgelopen maandag toen ik naar onbekende bestemmingen moest en weer aangewezen was op navigatie.
Of zou men in de garage bv. een stekkertje of i.d van de GPS antenne per abuis losgetrokken hebben
Ik weet overigens nog steeds niet, waar de GPS antenne zich in mijn auto bevindt
Of zou de GPS tuner dan toch defekt zijn ? De coputer loopt gewoon. Je hoort het bekende geluid van het draaien van de CD-rom. Ook het scherm werkt goed. Ales is te lezen.
Alleen het GPS symbool blijft nu al 3 dagen "rood "
Hide post links |
-
- Senior Member
Pas als het contact aan is kan het zoeken naar satellieten beginnen. En als de ontvanger enige tijd zonder spanning is geweest kan het wel een uur duren voor alle gegevens zijn ontvangen. Dit dan met allemaal goede componenten.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
Hide post links |
-
- Normal Member
Als enkele weken geleden de dynamo is vervangen, dan neem ik aan dat er in de tussentijd wel wat met de auto gereden is. In ieder geval voldoende om alles dus weer te laten werken.
Misschien handig dat hij eerst de GPS antenne ziet te vinden. Waar zit de navigatiecomputer verstopt? Als dat in de kofferbak is, is de kans groot dat de antenne onder de hoedenplank zit. Zit de computer voor in de auto is het mogelijk dat deze onder het dashboard zit, of onder de paravaan.
Hij moet iig te vinden zijn door het draadje te volgen vanaf de computer.
Misschien handig dat hij eerst de GPS antenne ziet te vinden. Waar zit de navigatiecomputer verstopt? Als dat in de kofferbak is, is de kans groot dat de antenne onder de hoedenplank zit. Zit de computer voor in de auto is het mogelijk dat deze onder het dashboard zit, of onder de paravaan.
Hij moet iig te vinden zijn door het draadje te volgen vanaf de computer.
ms5400 (PC5400 + MM5400) + MT5011
Hide post links |
-
- New Member
Er is de afgelopen weken wel met de auto gereden, maar omdat ik niet naar onbekende bestemmingen behoefde te reizen, was het navigatiesysteem niet gebruikt.
Ik werd het pas afgelopen maandag gewaar, omdat ik naar Belgie moest.
Inmiddels heb ik via de diagnose de positie opnieuw ingeggeven van thuis. De pijl op de monitor gaf dit juist aan.
Alleen het satelliet symbool blijft rood en kan dus nog steeds niet navigeren.
De diagnose zegt ook nog steeds "search sat " , o sateliieten.
en de prbleem vermelding is ook nod steeds " geen problemen ".
Misschien , dat er ergens een draadje of stekkertje los zit.
De computer zit ingebouwd in mijn dash bord onder de radio ( Hier was nog ruimte voor in de VolvoS90 ).
Ik zal alles nog eens nalopen. Welke kleur heeft de draad naar de GPS antenne ?
Ik werd het pas afgelopen maandag gewaar, omdat ik naar Belgie moest.
Inmiddels heb ik via de diagnose de positie opnieuw ingeggeven van thuis. De pijl op de monitor gaf dit juist aan.
Alleen het satelliet symbool blijft rood en kan dus nog steeds niet navigeren.
De diagnose zegt ook nog steeds "search sat " , o sateliieten.
en de prbleem vermelding is ook nod steeds " geen problemen ".
Misschien , dat er ergens een draadje of stekkertje los zit.
De computer zit ingebouwd in mijn dash bord onder de radio ( Hier was nog ruimte voor in de VolvoS90 ).
Ik zal alles nog eens nalopen. Welke kleur heeft de draad naar de GPS antenne ?
Hide post links |
-
- Senior Member
Het is een dun zwart draadje en is heel makkelijk te beschadigen door klemmen.
Zie anders dat je een antenne van iemand leent om te zien of daar het probleem zit.
Zie anders dat je een antenne van iemand leent om te zien of daar het probleem zit.
Hide post links |
-
- New Member
Ik vond nog een " Operating software CD-rom " Er staat op MO5000 ( Mannesmann VDO 1991-1999.)
Het systeem is bij mij ingebouwd in het voorjaar 2000.
Binnen het jaar is het systeem wel eens ( bij mijn voormalige dealer ) ge " upgrade " .
Zou het zin hebben om deze MO 5000 CD-rom erin te stoppen en kijken wat er gebeurt.( of zou het systeem dan ge-
"downgrade "worden.
In vind het opmerkelijk, dat wanneer ik mijn exacte positie thuis ingeef, de pijl op de monitor dit ook doet
Wanneer GPS niet werkt, zou dit het ook niet doen, of vergis ik me.
GPS antenne nog steeds niet gevonden. Alles is terdege weggewerkt.
Morgen eens bij de garage op de brug gaan kijken, of de GPS antennen misschien onder de voorbumper zit.
Het systeem is bij mij ingebouwd in het voorjaar 2000.
Binnen het jaar is het systeem wel eens ( bij mijn voormalige dealer ) ge " upgrade " .
Zou het zin hebben om deze MO 5000 CD-rom erin te stoppen en kijken wat er gebeurt.( of zou het systeem dan ge-
"downgrade "worden.
In vind het opmerkelijk, dat wanneer ik mijn exacte positie thuis ingeef, de pijl op de monitor dit ook doet
Wanneer GPS niet werkt, zou dit het ook niet doen, of vergis ik me.
GPS antenne nog steeds niet gevonden. Alles is terdege weggewerkt.
Morgen eens bij de garage op de brug gaan kijken, of de GPS antennen misschien onder de voorbumper zit.
Hide post links |
-
- Senior Member
Blijf met je vingers van die SW cd af.
Ook al was het de allernieuwste dan nog los je een ontvangstprobleem niet op met een SW upgrade en in jouw geval downgrade.
Zoek de antenne en nog liever, zoek een andere en prik die er in zoals eerder geadviseerd.
Kijk ook eens even achter de PC5000 of de stekker van de GPS antenne er eigenlijk nog wel in zit!
En oh ja, daarvoor heb je twee beugeltjes nodig die je echt overal kunt halen of lenen
Ook al was het de allernieuwste dan nog los je een ontvangstprobleem niet op met een SW upgrade en in jouw geval downgrade.
Zoek de antenne en nog liever, zoek een andere en prik die er in zoals eerder geadviseerd.
Kijk ook eens even achter de PC5000 of de stekker van de GPS antenne er eigenlijk nog wel in zit!
En oh ja, daarvoor heb je twee beugeltjes nodig die je echt overal kunt halen of lenen
Hide post links |
-
- New Member
Bedankt voor de reactie.
Wat die beugeltjes betreft. Dat zijn waarschijnlijk dezelfde , als voor een autoradio, daar kan ik wel aankomen.
Zit die antenne dan met een stekker in de computer ? of vast.
Heeft iemand dan wel eens gehad, dat dit na verloop van tijd de stekker los kan trillen.
Ik heb overigens wel al zo'n 600.ooo km met de S90 gereden, waarvan 480.000 km met het VDO Dayton nav. systeem. Is bij de 120.000 ingebouwd.
Wat mijn andere vraag betreft ( in mijn vorige bericht ) toen ik mijn juiste positie ingaf ( bij diagnose ) en het pijltje op de monitor dit ook deed. Geeft dit dan niet aan, dat GPS "defekt " is.
Mijn idee is als GPS niet werkt, dit ook niet mogelijk zou moeten zijn.
Wat die beugeltjes betreft. Dat zijn waarschijnlijk dezelfde , als voor een autoradio, daar kan ik wel aankomen.
Zit die antenne dan met een stekker in de computer ? of vast.
Heeft iemand dan wel eens gehad, dat dit na verloop van tijd de stekker los kan trillen.
Ik heb overigens wel al zo'n 600.ooo km met de S90 gereden, waarvan 480.000 km met het VDO Dayton nav. systeem. Is bij de 120.000 ingebouwd.
Wat mijn andere vraag betreft ( in mijn vorige bericht ) toen ik mijn juiste positie ingaf ( bij diagnose ) en het pijltje op de monitor dit ook deed. Geeft dit dan niet aan, dat GPS "defekt " is.
Hide post links |
-
- Senior Member
Die twee zaken hebben niets met elkaar te maken. Je kunt het pijltje neerzetten waar je wilt met relocatie.Wat mijn andere vraag betreft ( in mijn vorige bericht ) toen ik mijn juiste positie ingaf ( bij diagnose ) en het pijltje op de monitor dit ook deed. Geeft dit dan niet aan, dat GPS "defekt " is.
Je moet in eerste instantie een GPS positie verkrijgen alvorens je ook maar enigszins kunt gaan navigeren.
De GPS antenne zit met een heel klein plugje (SMB stekkertje) achter in de computer gestoken.
Hide post links |
-
- Senior Member
Ik vermoed dat de laser van je navigatiecomputer defect is, bekend probleem door slijtage.
Ik heb een pc5000 en een gps antenne liggen welke je even mag proberen om dit en de oplossing van Gerrit te checken, een nieuwe pc of loopwerk kun je vrij gemakkelijk vervangen.
Ik heb een pc5000 en een gps antenne liggen welke je even mag proberen om dit en de oplossing van Gerrit te checken, een nieuwe pc of loopwerk kun je vrij gemakkelijk vervangen.
[size=75]Kenwood DNX9260BT, Hirschmann CarTV, Alpine DHA-S690 [/size]
Hide post links |
-
- New Member
Bedankt voor de reactie. Ik had ook al in die richting gedacht van de laser.
En dan in de richting van vervuiling.
Ik heb natuurlijk al zo'n 480.000 km, sinds de inbouw van het systeem, afgelegd met de Volvo S 90.
Ik ben een sigaren roker. Regelmatig moet ik de binnenkant van de ramen schoonmaken.
Het systeem, waar de CD-rom ingaat is "open " geen klepje of i.d.
Nu kun je bv een CD speler schoonmaken met een speciale schoonmaak CD.
Zou dat ook kunnen in de navigatiecomputer.
Stel, dat de laser echt kapot is, neem ik aan, dat dit gerepareerd kan worden.
Hoveel zouden de kosten dan bedragen. Het hoeft van mij niet meer te kosten dan E 200,-- ( de prijs van een gemiddelde TomTom.
Wat kost eigenlijk een compleet nieuwe PC 5000 ? Daar zit toch ook de GPS tuner in ( ? )
En dan in de richting van vervuiling.
Ik heb natuurlijk al zo'n 480.000 km, sinds de inbouw van het systeem, afgelegd met de Volvo S 90.
Ik ben een sigaren roker. Regelmatig moet ik de binnenkant van de ramen schoonmaken.
Het systeem, waar de CD-rom ingaat is "open " geen klepje of i.d.
Nu kun je bv een CD speler schoonmaken met een speciale schoonmaak CD.
Zou dat ook kunnen in de navigatiecomputer.
Stel, dat de laser echt kapot is, neem ik aan, dat dit gerepareerd kan worden.
Hoveel zouden de kosten dan bedragen. Het hoeft van mij niet meer te kosten dan E 200,-- ( de prijs van een gemiddelde TomTom.
Wat kost eigenlijk een compleet nieuwe PC 5000 ? Daar zit toch ook de GPS tuner in ( ? )
Hide post links |
-
- Senior Member
Loopwerk kost € 58
zie http://www.navigatie-onderdelen.nl/Webw ... DM-M3.html
zoals gezegd, ik zou het eerst even checken met een andere computer, als je wilt mag je het bij mij testen
zie http://www.navigatie-onderdelen.nl/Webw ... DM-M3.html
zoals gezegd, ik zou het eerst even checken met een andere computer, als je wilt mag je het bij mij testen
Hide post links |
-
- Senior Member
Gebruik NOIIT een reinigings-CD! Daarmee kan je probleem alleen maar ernstiger worden
viewtopic.php?t=9584
Een handleiding om evt zelf je lensje te reinigen
Een PC5000 met garantie vind je nog wel voor veel minder dan € 200
viewtopic.php?t=9584
Een handleiding om evt zelf je lensje te reinigen
Een PC5000 met garantie vind je nog wel voor veel minder dan € 200
Hide post links |
-
- Normal Member
Volgens mij kan aarth het beste even achter op de navigatiecomputer kijken of de GPS antenne nog is aangesloten. Hieronder een foto waar je ziet waar de GPS antenne aangesloten zou moeten zijn.
Mocht deze aangesloten zijn, dan, indien mogelijk het snoer volgen om te zien of deze ergens tussen klem zit. Misschien is de antenne wel van zijn plaats gevallen en heeft daardoor nu geen ontvangst meer.
Mocht dit niet lukken of geen soelaas bieden zou ik van het aanbod van Gentry gebruik maken en Gentry een pm sturen om een afspraak te maken om eea te testen.
Mocht deze aangesloten zijn, dan, indien mogelijk het snoer volgen om te zien of deze ergens tussen klem zit. Misschien is de antenne wel van zijn plaats gevallen en heeft daardoor nu geen ontvangst meer.
Mocht dit niet lukken of geen soelaas bieden zou ik van het aanbod van Gentry gebruik maken en Gentry een pm sturen om een afspraak te maken om eea te testen.
ms5400 (PC5400 + MM5400) + MT5011
Hide post links |
-
- New Member
Ik heb bijna 2 weken niet naar het navigatiesysteem omgekeken, omdat ik toch niet naar " onbekende bestemmingen " moest.
Vanmorgen moest ik naar een onbekende bestemming in Dordrecht
"Gewoontegetrouw "dacht ik. Ik zal het maar eens proberen om de bestemming in de toetsen en je zult het niet geloven. De pijl in het midden van het scherm verscheen.en ik zag, dat het satelliet symbool groen was. en zelfs de stem zei, waar ik heen moest. Enkele keren werd het symbool rood, maar de begeleiding was goed pijl symbolen en gesproken begeleiding.
Hoe is dit mogelijk ? Ik heb er zelf nog niets aan gedaan en iemand anders ook niet.
Ik zal morgen weer eens kijken hoe het dan is.
Ik heb het wel eens meer gehad voorheen, dat het systeem een "rood "symbool" had gedurende hooguit een uur of twee. Maar zolang als de weken hiervoor en dan dagen achtereen had ik nog nooit meegemaakt.
Vanmorgen moest ik naar een onbekende bestemming in Dordrecht
"Gewoontegetrouw "dacht ik. Ik zal het maar eens proberen om de bestemming in de toetsen en je zult het niet geloven. De pijl in het midden van het scherm verscheen.en ik zag, dat het satelliet symbool groen was. en zelfs de stem zei, waar ik heen moest. Enkele keren werd het symbool rood, maar de begeleiding was goed pijl symbolen en gesproken begeleiding.
Hoe is dit mogelijk ? Ik heb er zelf nog niets aan gedaan en iemand anders ook niet.
Ik zal morgen weer eens kijken hoe het dan is.
Ik heb het wel eens meer gehad voorheen, dat het systeem een "rood "symbool" had gedurende hooguit een uur of twee. Maar zolang als de weken hiervoor en dan dagen achtereen had ik nog nooit meegemaakt.
Hide post links |
-
- Senior Member
Dit verhaal kan wel kloppen maar je zult zien dat wanneer je hem langer gebruikt en bijvoorbeeld even stopt om te tanken dat ie het dan niet meer doet.
Hide post links |
-
- New Member
Geloof het of niet. Ik ben vandaag op diverse lokaties geweest en het navigatiesysteem deed het toch gewoon weer.
De meeste tijd was het symbool groen. Ik spreek dus over het "staafje " boven dat onderste symbooltje ( rechtsboven op de monitor ) Af en toe was dat "staafje "rood.
Ik heb toen diagnose aangeklikt ( systeeminformatie )
en de vermeldingen waren : geen problemen, de juiste positie werd weergegeven
aantal satellieten > 3
Hoe kan dit nou ? Heeft het systeem zo lang nodig gehad om bv. te "resetten " omdat het tijdens reparatie
aan mijn auto een paar dagen stroomloos geweest is of zoiets. ?, dacht ik zo
Het navigatieprobleem was wel opgetreden na de reparatie aan mijn auto, bv de G3 ( LPG installaatie moest opnieuw ingesteld worden en alle zenders op mijn autoradio moesten ook opnieuw ingesteld
Ik heb er geen verklaring voor.
Vandaag werd mij weer perfect de weg gewezen. De auto heeft toch verschillende keren stilgestaan.
De meeste tijd was het symbool groen. Ik spreek dus over het "staafje " boven dat onderste symbooltje ( rechtsboven op de monitor ) Af en toe was dat "staafje "rood.
Ik heb toen diagnose aangeklikt ( systeeminformatie )
en de vermeldingen waren : geen problemen, de juiste positie werd weergegeven
aantal satellieten > 3
Hoe kan dit nou ? Heeft het systeem zo lang nodig gehad om bv. te "resetten " omdat het tijdens reparatie
aan mijn auto een paar dagen stroomloos geweest is of zoiets. ?, dacht ik zo
Het navigatieprobleem was wel opgetreden na de reparatie aan mijn auto, bv de G3 ( LPG installaatie moest opnieuw ingesteld worden en alle zenders op mijn autoradio moesten ook opnieuw ingesteld
Ik heb er geen verklaring voor.
Vandaag werd mij weer perfect de weg gewezen. De auto heeft toch verschillende keren stilgestaan.
Hide post links |
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Statistieken
- Laatste bericht
-
-
Reacties: 1
Weergaves: 548