Daarnaast waren er, begrijpelijkerwijs, vraagtekens bij het gegeven dat deze Kenwood geen pulssignaal gebruikt voor het navigeren doch alleen de GPS signalen gebruikt. Zoals PNA’s en PDA's dat doen.
Woensdag 13 augustus was het zo ver, Gentry had een VW T5 “georganiseerd” waarin een DNX 8220BT gemonteerd zit. En omdat we dachten dat het aardig zou zijn er maar meteen een vergelijkingstest van te maken heeft hij er ook nog even een VDO MS 5200 in gezet. Daarnaast hadden we de beschikking over een VDO PN 2050 voorzien van de nieuwste kaart, en nog een VDO MS 2010 met een kaart uit 2006. Dat alles is te zien op het plaatje:

Daarmee zijn we vanuit Veenendaal gaan rijden, met als eerste doel Nijmegen. Via de A12 gaat dat uiteraard vervolgens over de A50, maar we gaven in dat het systeem geen snelwegen mocht gebruiken.

Dat bleek door de 5200 en de andere VDO systemen gewoon uitgevoerd te worden, maar de Kenwood nam elke gelegenheid te baat om ons van de N224 die parallel aan de A12 via Ede loopt terug naar de A12 te brengen.
Dat bleef zo toen we langs Arnhem op de A50 zaten, en via de Waalbrug in Nijmegen over de N325/B504 naar Goch in Duitsland wilden gaan. De Kenwood wilde ons bij elke gelegenheid naar de snelweg terugbrengen om vervolgens via de A73/A77/A57 naar Goch te gaan, de VDO’s volgden keurig de weg over de secundaire hoofdwegen.
Eenmaal in Goch aangekomen zijn we, mede door het tijdsgebrek en het slechte weer waarmee we geconfronteerd werden, -het waren mega-hoosbuien waarin we terecht kwamen met maar heeeeel weinig zicht-, van ons oorspronkelijk plan afgeweken om naar Düsseldorf te rijden en daar de beruchte tunnel in de A44 uit te testen.
We hebben toen het plan opgevat om richting Roermond te gaan en dan via de nieuwe A73 terug naar Venlo te rijden en zo alsnog wat “tunnels te pakken”.
Onderweg daar naartoe zijn we een paar keer van de route afgeweken, en bij die gelegenheden bleek de Kenwood veel moeite te hebben de goede route weer op te pakken. Waar de VDO’s, met name de 5200 maar zelfs de al wat oudere MS 2010 de route weer snel te pakken hadden, “bevroor” de Kenwood en bleef een hele tijd op de plek staan waar we de geplande route verlaten hadden. Dat hadden we niet verwacht, zeker niet omdat ook EGNOS ingeschakeld was waarmee de GPS positiebepaling ondersteund wordt. De Kenwood had, met GPS en EGNOS gewoon z’n weg kunnen vervolgen op de kaart, maar dat deed ‘ie niet.
Dit gebeurde ook toen de Kenwood ons op een bepaald moment, met als criterium snelste route en geen uitsluiting van snelwegen, van de snelweg A44 richting Roermond wilde afhalen, waarom was onduidelijk. De VDO’s vervolgden de weg via de A44, en de Kenwood pakte die weg pas na enige tijd weer op.
Aangekomen in Roermond kwam de teleurstelling, een dubbele:
-De A73 bleek in Noordelijke richting afgesloten, we moesten de oude Napoleonsweg nemen om in Venlo te komen
-De A73 bleek niet op de kaart van de Kenwood te staan. In het systeem staat wel NT 2008, maar de werkelijkheid is dat er een oudere DataBase gebruikt is voor de kaart.
Samengevat luiden de conclusies:
-De Kenwood heeft een zeer fraai uitgeruste Headunit, met heel veel features.
-De presentatie op het Navischerm is wat grof, de VDO’s zijn wat verfijnder. Maar da’s zeker (ook) een kwestie van smaak.
-Bij “normaal gebruik” van de Navi, dus als je gewoon uitvoert wat het systeem voorstelt, navigeert hij goed.
-De navigatie van de Kenwood schiet ernstig tekort op het punt ”routecriterium”. Gentry heeft dit inmiddels aangekaart bij Kenwood-NL, waar dit tot nu toe niet bekend was.
-De herberekening van de Kenwood bij routeafwijking is veel trager dan verwacht. Helaas hebben we de tunnels niet kunnen testen. En hoewel niet echt “getest” bestaat de indruk dat het navigeren in een woonwijk met veel “draaien en keren” niet tot de specialiteit behoort.
-De VDO 5200 biedt een zeer precieze navigatie en volgt de ingegeven criteria zonder morren op. Bij herberekening is ‘ie razendsnel.
-De PN 2050 bleek een zeer betrouwbare en snelle Navi. Ook de MS 2010 was nauwelijks van z’n à propos te brengen, doch had een lange initiële GPS-Fix tijd.
-Voor hen die graag een mooie Headunit hebben maar graag ook goed willen navigeren is een combinatie van een Kenwood Headunit met een VDO PC 5200 “het beste van twee werelden”.
Heel veel dank is verschuldigd aan Gentry voor de wijze waarop hij dit georganiseerd heeft. En grote bewondering hebben we gekregen voor z’n stuurmanskunst onder de vaak zeer lastige omstandigheden waarin we terecht kwamen.
Groet,
Gerritje en JW
PS Ideetje van Gentry: nog eens zo’n testrit maken. Dan met een Garmin PNA er bij, en een TomTom.
Dan zeker ook een tunnel opzoeken, de Schipholtunnel is een mogelijkheid, maar er zijn er meer met afslagen in de tunnel zoals die in Amsterdam-Noord