optimale reistijd niet optimaal
-
- Average Member
optimale reistijd niet optimaal
Een gekke kink in het vdo/carin systeem
voor mijn werk reed ik met een ms 3100 en nu heb ik prive een carin 522, beide systemen hebben een identiek foutje.
Als ik van Arnhem naar huis rijd (loerbeek) en het systeem op "optimale reistijd" heb ingesteld stuurt de navi me via afslag zevenaar door Didam heen naar huis. Ik rij zelf altijd verder tot de laatste afslag voor de grens (net voorbij de A18) Als ik dan een paar honderd meter voorbij afslag zevenaar ben gaat het systeem over op de "juiste" route en is de aankomsttijd 7 minuten VROEGER.... de door het systeem berekende route met optimale reistijd was blijkbaar 7 min te lang, hoe kan dit??
voor mijn werk reed ik met een ms 3100 en nu heb ik prive een carin 522, beide systemen hebben een identiek foutje.
Als ik van Arnhem naar huis rijd (loerbeek) en het systeem op "optimale reistijd" heb ingesteld stuurt de navi me via afslag zevenaar door Didam heen naar huis. Ik rij zelf altijd verder tot de laatste afslag voor de grens (net voorbij de A18) Als ik dan een paar honderd meter voorbij afslag zevenaar ben gaat het systeem over op de "juiste" route en is de aankomsttijd 7 minuten VROEGER.... de door het systeem berekende route met optimale reistijd was blijkbaar 7 min te lang, hoe kan dit??
Toevallig aquarium-bezitter? kijk eens op onze webshop www.aquavista.nl
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Moderator
Onjuiste codering wegdata in navigatie cd-rom?
Wat denk jij JW?
Wat denk jij JW?
iPhone 6 met Sygic, Waze, Navmii
TomTom One XL Europa
TomTom One XL Europa
Hide post links |
-
- Senior Member
Re: optimale reistijd niet optimaal
Hallo,T5-Roger schreef:Een gekke kink in het vdo/carin systeem
Je verrast me, ik wist niet dat er op de cain 522 een "optimale reistijd" ingesteld kan worden.
Ik ken op mijn 5000 wel de kortste (in afstand, niet tijd), snelste, secundaire routes, snelweg en al-dan-niet tolwegen.
Bij mijn weten heeft Blaupunkt op z'n nieuwe E1 nu voor het eerst de "optimale route" geïntroduceerd, en dat is een mix tussen snelste en kortste. Wellicht zullen anderen volgen.
Overigens, dat criterium "snelste" moet je niet te letterlijk nemen als de kortste reistijd, maar veeleer als "makkelijkste". Je wordt dan via voornamelijk hoofdwegen naar je doel geleid.
Op zich zijn me jouw ervaringen zeer wel bekend, en er is op dit forum al een aantal keren over geschreven.
Wat je je altijd moet bedenken is dat het systeem in eerste instantie bedoeld is om iemand naar een onbekende bestemming te brengen, en dat doet 'ie dus gewoon. Lokale kennis, sluiproutes, handigheidjes en dergelijke zitten niet in op de kaarten en in het systeem.
Groet,
JW
Hide post links |
-
- Moderator
He, ben ik zomaar van junior-member average-member geworden
Wist wel dat ik een 40-jarige in-alles-gemiddelde zak was, maar dat dat hier ook nog eens publiekelijk gemaakt wordt... Straks word ik zeker ook nog senior?
Nee, dan JW, die is tenminste global. Daar koop je wat voor.
Wist wel dat ik een 40-jarige in-alles-gemiddelde zak was, maar dat dat hier ook nog eens publiekelijk gemaakt wordt... Straks word ik zeker ook nog senior?
Nee, dan JW, die is tenminste global. Daar koop je wat voor.
iPhone 6 met Sygic, Waze, Navmii
TomTom One XL Europa
TomTom One XL Europa
Hide post links |
-
- Senior Member
'k Heb wel met je te doen, laat je naaste omgeving dit maar niet lezenHiggy schreef:He, ben ik zomaar van junior-member average-member geworden
Wist wel dat ik een 40-jarige in-alles-gemiddelde zak was, maar dat dat hier ook nog eens publiekelijk gemaakt wordt... Straks word ik zeker ook nog senior?Nee, dan JW, die is tenminste global. Daar koop je wat voor.
Zien we je nog komende zondag? Dan kunnen we zien of dit allemaal wel klopt, enne...
Groet,
JW
Hide post links |
-
- Average Member
Aangezien mijn gloedje nieuwe T5 al 4 dagen bij de dealer logert omdat de motor niet meer aan wil kan ik het niet nogmaals checken, ik het software 4.6 erin en volgens mij stond optimale reistijd ingeschakels in het route menu.
de route die ik als snelle omschreef is alles behalve een sluiproute, snelweg verder volgen, provinciale weg en dan de goede straat in.... het systeem stuurt je dwars door een dorp (Didam)
maar ik vroeg me af of dit soort fouten meer voorkomen, en hoe ver de fouten gaan (hoe groot de afwijking met echt optimaal)
de route die ik als snelle omschreef is alles behalve een sluiproute, snelweg verder volgen, provinciale weg en dan de goede straat in.... het systeem stuurt je dwars door een dorp (Didam)
maar ik vroeg me af of dit soort fouten meer voorkomen, en hoe ver de fouten gaan (hoe groot de afwijking met echt optimaal)
Hide post links |
-
- Senior Member
Re: optimale reistijd niet optimaal
Daar ben ik het helemaal mee eens. Mijn MS5400 heeft ook hetzelfde. Als ik vanuit Bergschenhoek richting bv. Breda moet dan stuurt hij me steevast via de N209 over de A20 naar de A16. Korter en sneller is binnendoor rijden. Het is idd lastiger rijden maar vele malen sneller.JW schreef: Overigens, dat criterium "snelste" moet je niet te letterlijk nemen als de kortste reistijd, maar veeleer als "makkelijkste". Je wordt dan via voornamelijk hoofdwegen naar je doel geleid.
Op zich zijn me jouw ervaringen zeer wel bekend, en er is op dit forum al een aantal keren over geschreven.
Wat je je altijd moet bedenken is dat het systeem in eerste instantie bedoeld is om iemand naar een onbekende bestemming te brengen, en dat doet 'ie dus gewoon. Lokale kennis, sluiproutes, handigheidjes en dergelijke zitten niet in op de kaarten en in het systeem.
Hide post links |
-
- Moderator
Ik zal morgen hier vanuit Duiven ook wel even Loerbeek (wist niet dat deze wereldplaats ook al gedigitaliseerd is) invoeren. Moet toch wat doen op mijn vrije dag.
Mij lijkt het ook logisch om door te rijden over de A12 en dan bij Beek eraf.
Ik hoop alleen dat het systeem niet langs de messentrekkers gaat maar dat ie gewoon via de A12 gaat.
Stop dan wel even op de parkeerplaats Broeklanden ( de Gulf-pomp) en zal daar wel kiezen voor korte en snelle optie om verschil te zien.
Men hoort van me,
Frits
Mij lijkt het ook logisch om door te rijden over de A12 en dan bij Beek eraf.
Ik hoop alleen dat het systeem niet langs de messentrekkers gaat maar dat ie gewoon via de A12 gaat.
Stop dan wel even op de parkeerplaats Broeklanden ( de Gulf-pomp) en zal daar wel kiezen voor korte en snelle optie om verschil te zien.
Men hoort van me,
Frits
TomTom Carminat OS 8.842
kaart Europe 880
TomTom Go 950Live
855 europa
855 noord amerika
kaart Europe 880
TomTom Go 950Live
855 europa
855 noord amerika
Hide post links |
-
- Senior Member
Ik ben benieuwd naar je bevindingen.
Ik zal het ook eens in de gaten houden wat mijn MS5400 doet met de verschillende routes.
Ik zal het ook eens in de gaten houden wat mijn MS5400 doet met de verschillende routes.
Hide post links |
-
- Normal Member
Ehh... misschien zit ik er helemaal naast hoor, ik ken die routes beide niet maar zou het niet zo kunnen zijn dat het systeem bij berekening van de kortste reistijd hij uit gaat van de Maximum snelheid die je op de desbetreffende wegen mag rijden en niet met (drukte etc) en hierdoor teoretisch de aangegeven route de snelste weg is maar in de praktijk niet. Dit zeg ik omdat je vaak ziet dat als mensen van de snelweg naar een B weg rijden de snelheid op de B weg op de automatische piloot doorgaat, denk aan 100 waar je maar 80 mag bijvoorbeeld. Daar kan het systeemgeen bij de berekening geen rekening mee houden. Of bijvoorbeeld dat het zo druk op de weg is dat je gemiddelde snelheid maar 90 Km/h is ipv de 100 km/h waar het systeem nog mee zal rekenen als hij er vanuit gaat je over de snelweg te sturen...
Eigenlijk zou je het nog beter kunnen testen als je ook Beide routes gaat rijden en dan absoluut niet harder gaan dan de max snelheid (en eigenlijk ook niet langzamer) dus als het een beetje rustig is, en de tijd meet... dan weet je het zeker.
Misschien klopt hier niks van hoor van wat ik nu zeg, ik ben nieuw hier en nog niet zo thuis in de nav systemen (heb hem net een week), maar ik dacht goh ik breng ook even wat in
Ik ben namelijk ook benieuwd net als jullie hoe dit kan.
Groetjes!
Everything that irritates us about others can lead us to an understanding of ourselves.
Hide post links |
-
- Normal Member
Het volgende is het geval: op de snelwegen rekent vdo over het algemeen met een gemiddelde snelheid van rond de 110 km/uur (zowel waar je 100 als 120 mag rijden). Verder rekent het systeem op provinciale wegen met een snelheid van tussen de 70 en 80 km/uur (waar je 80 mag rijden). Wel leuk als je inderdaad lekker door mag rijden, maar in de Randstad mag je blij zijn dat je de helft haalt. Verder wordt er binnen de de bebouwde kom gerekend met ongeveer de helft van de maximale snelheid. Op deze manier worden de verkeerslichten en ander oponthoud meegenomen. In de spits is dit vaak realiteit, maar daar buiten rijden we toch bijna allemaal wel wat sneller.
Bovenstaande is de reden waarom snelste niet altijd snelste is. Ja, en kortste is vaak wel kortste, maar als je vdo net een route kan vinden die 100 meter korter is dan over de snelweg, je soms een kwartier langer onderweg bent dan over de gangbare route. De optie OPTIMAAL lijkt mij echt geweldig als dit er zou komen.
Wanneer iemand wil weten hoe je kan checken hoe je de snelheid op een weggedeelte kunt weten dan is het even zoeken, maar ik heb pakweg een maand of 2 geleden daar iets over geschreven.
Arjeh
Bovenstaande is de reden waarom snelste niet altijd snelste is. Ja, en kortste is vaak wel kortste, maar als je vdo net een route kan vinden die 100 meter korter is dan over de snelweg, je soms een kwartier langer onderweg bent dan over de gangbare route. De optie OPTIMAAL lijkt mij echt geweldig als dit er zou komen.
Wanneer iemand wil weten hoe je kan checken hoe je de snelheid op een weggedeelte kunt weten dan is het even zoeken, maar ik heb pakweg een maand of 2 geleden daar iets over geschreven.
Arjeh
Hide post links |
-
- Junior Member
Ik heb altijd het idee dat het systeem je bij het instellen van "Snelste route" zo snel mogelijk naar de snelweg stuurt, omdat het ervanuit gaat dat dat het snelst is.
Verder vind ik dat je niet echt kunt spreken over fouten. Moet je je voorstellen hoe je zoiets zou moeten programmeren! Een systeem kan onmogelijk alle mogelijke routes bepalen en daarvan de snelste pakken. Dan zou hij uren aan het stampen zijn! Vandaar dat de software volgens mij een aantal ingebouwde 'trucjes' heeft, waarvan er één is: zo snel mogelijk naar de snelweg en dan verder.
Verder vind ik dat je niet echt kunt spreken over fouten. Moet je je voorstellen hoe je zoiets zou moeten programmeren! Een systeem kan onmogelijk alle mogelijke routes bepalen en daarvan de snelste pakken. Dan zou hij uren aan het stampen zijn! Vandaar dat de software volgens mij een aantal ingebouwde 'trucjes' heeft, waarvan er één is: zo snel mogelijk naar de snelweg en dan verder.
Groeten,
Joost
[size=75]Renault Mégane II 5-deurs 1.9dCi
VDO Dayton MS 3100 + MT 5000
Teleatlas 2004/2005[/size]
Joost
[size=75]Renault Mégane II 5-deurs 1.9dCi
VDO Dayton MS 3100 + MT 5000
Teleatlas 2004/2005[/size]
Hide post links |
-
- Senior Member
Hallo Klaverblaadje,Quadrifoglio Verde schreef:
Ehh... misschien zit ik er helemaal naast hoor, ik ken die routes beide niet maar zou het niet zo kunnen zijn dat het systeem bij berekening van de kortste reistijd hij uit gaat van ...........
Groetjes!
Wellicht zit hier de misvatting bij jou, want het systeem kun je helaas niet op kortste reistijd zetten.
De criteria zijn kortste route, dus afstand, en snelste route, door mij hierboven als "gemakkelijkste" omschreven.
De zojuist door BP op z'n E1 geïntroduceerde Optimale Route zou de door jou genoemde kortste reistijd wel eens dicht kunnen benaderen.
Groet,
JW
Hide post links |
-
- Junior Member
Hallo Arjeh (en anderen)
Ik heb een paar maanden terug ook al eens wat over dit onderwerp geschreven. Maar wat door Arjeh hierover een paar regels hoger schrijft is misschien wel waar maar volgens mij niet het probleem wat bedoeld wordt.
Ik heb ken het met mijn MS3200 ook. Soms kies ik de snelste route op het systeem kijk naar de verwachte aankomsttijd en kies vervolgens de kortste route. Blijkt regelmatig dat als ik de kortste route kies ik een aankomst tijd krijg die eerder is als de aankomsttijd bij de snelste route (en dat kan soms zeer fors schelen), ik heb dan uiteraard nog geen meter gereden. Dit heeft dus niets te maken met welke snelheden het systeem rekent of hoe hard je werkelijk kan rijden. Als ik door korste te kiezen een eerdere aankomst tijd krijg dan bij de keuze snelste, dan geeft de keuze snelste dus gewoonweg niet de snelste route. Op de een of andere manier vergelijkt het systeem de berekende aankomsttijden dus niet goed.
Wat er in de uiteindelijk met de aankomsttijd gebeurd als je werkelijk gaat rijden doet voor bovenstaande niet ter zake. Mijn ervaring is overigens dat bij de meeste ritten mijn uiteindelijk aankomst bijna altijd enkele minuten eerder is dan de in het begin berekende tijd. Ik ben daar zeer tevreden over, ben ik dus altijd keurig op tijd bij mijn afspraken.
Groeten TR
Ik heb een paar maanden terug ook al eens wat over dit onderwerp geschreven. Maar wat door Arjeh hierover een paar regels hoger schrijft is misschien wel waar maar volgens mij niet het probleem wat bedoeld wordt.
Ik heb ken het met mijn MS3200 ook. Soms kies ik de snelste route op het systeem kijk naar de verwachte aankomsttijd en kies vervolgens de kortste route. Blijkt regelmatig dat als ik de kortste route kies ik een aankomst tijd krijg die eerder is als de aankomsttijd bij de snelste route (en dat kan soms zeer fors schelen), ik heb dan uiteraard nog geen meter gereden. Dit heeft dus niets te maken met welke snelheden het systeem rekent of hoe hard je werkelijk kan rijden. Als ik door korste te kiezen een eerdere aankomst tijd krijg dan bij de keuze snelste, dan geeft de keuze snelste dus gewoonweg niet de snelste route. Op de een of andere manier vergelijkt het systeem de berekende aankomsttijden dus niet goed.
Wat er in de uiteindelijk met de aankomsttijd gebeurd als je werkelijk gaat rijden doet voor bovenstaande niet ter zake. Mijn ervaring is overigens dat bij de meeste ritten mijn uiteindelijk aankomst bijna altijd enkele minuten eerder is dan de in het begin berekende tijd. Ik ben daar zeer tevreden over, ben ik dus altijd keurig op tijd bij mijn afspraken.
Groeten TR
Hide post links |
-
- Moderator
wel daar is ik weer.
In Duiven stuurde systeem dusdanig binnendoor (zelfs al van Dyuiven naar Zevenaar), dat ik toch maar even de A12 opgegaan ben en gestopt ben op de parkeerplaats tussen Duiven en Zevenaar.
Ik maak gebruik van de VDO Dayton Europa-pakket 2003-2 Benelux cd in de MS4200 met OS 4230
want ook deze zaken spelen mee in route keuze.
Ik heb gekozen voor Loerbeek en dan stadscentrum, wat dat ook mag voorstellen
Via de optie snel en ook optie snelweg zou de rit 11 minuten duren en 14 km.
Neemt afrit 30 Beek, om dan via N812-Didam-N335-Bergh-Sint Jan Gildestraat-Didamseweg-Doetinchemseweg
Kies ik kort, dan is de rit 25 minuten en ook 14 km.
Neemt afrit 29 Zevenaar-N336-Hengelder-Hengelderweg-Didam (allerlei vogelstraten)-Beekseweg-Bergh-Sint Jan Gildestraat-Didamseweg-Doetinchemseweg
Wat bij T5-Roger de 'optimale reistijd' was, is dus de kortste route qua afstand, die langer duurt.
Voordat ik mijn MS4200 voorzien had van de 4230-software, had ie soms ook rare nukken. Van mijn werk naar huis (Duiven) ging ie dan op de A12 via velperbroekcircuit om dan via de afrit Westervoort binnendoor te gaan naar Duiven. Na update OS waren dit soort, voor mij, onverklaarbare fouten er uit.
Verder schrijft T5 niet welke c'd hij gebruikt voor de navigatie, mogelijk zit daar wel het probleem.
Frits de Laar
In Duiven stuurde systeem dusdanig binnendoor (zelfs al van Dyuiven naar Zevenaar), dat ik toch maar even de A12 opgegaan ben en gestopt ben op de parkeerplaats tussen Duiven en Zevenaar.
Ik maak gebruik van de VDO Dayton Europa-pakket 2003-2 Benelux cd in de MS4200 met OS 4230
want ook deze zaken spelen mee in route keuze.
Ik heb gekozen voor Loerbeek en dan stadscentrum, wat dat ook mag voorstellen
Via de optie snel en ook optie snelweg zou de rit 11 minuten duren en 14 km.
Neemt afrit 30 Beek, om dan via N812-Didam-N335-Bergh-Sint Jan Gildestraat-Didamseweg-Doetinchemseweg
Kies ik kort, dan is de rit 25 minuten en ook 14 km.
Neemt afrit 29 Zevenaar-N336-Hengelder-Hengelderweg-Didam (allerlei vogelstraten)-Beekseweg-Bergh-Sint Jan Gildestraat-Didamseweg-Doetinchemseweg
Wat bij T5-Roger de 'optimale reistijd' was, is dus de kortste route qua afstand, die langer duurt.
Voordat ik mijn MS4200 voorzien had van de 4230-software, had ie soms ook rare nukken. Van mijn werk naar huis (Duiven) ging ie dan op de A12 via velperbroekcircuit om dan via de afrit Westervoort binnendoor te gaan naar Duiven. Na update OS waren dit soort, voor mij, onverklaarbare fouten er uit.
Verder schrijft T5 niet welke c'd hij gebruikt voor de navigatie, mogelijk zit daar wel het probleem.
Frits de Laar
TomTom Carminat OS 8.842
kaart Europe 880
TomTom Go 950Live
855 europa
855 noord amerika
kaart Europe 880
TomTom Go 950Live
855 europa
855 noord amerika
Hide post links |
-
- Average Member
benelux 2003-2 met benelus 2001 ofietsdergelijks die in mijn werkauto zat had ik hetzelfde probleem.
ik krijg binnenkort de cd met OS4.9 te leen.. om mijn systeem te updaten...
ben benieuwd of het dan ook beter wordt
ik krijg binnenkort de cd met OS4.9 te leen.. om mijn systeem te updaten...
ben benieuwd of het dan ook beter wordt
Hide post links |