RNS 500 en 510 navi

Alles met betrekking tot
Audi, Seat, Skoda & Volkswagen navigatie
dmeerpa
New Member
New Member

Bericht door dmeerpa »

JW schreef:
tantetruffel schreef:Thks Mickey.

Ik begon al een beetje aan mijzelf te twijfelen.
Jw en Gerritje, laten we geen discussie gaan voeren of de dvd van mij nou wel of geen muziek dvd is. Het is zonde om hierdoor een forumruzie te krijgen.
Ik heb in ieder geval gewoon gisteren weer ff de dvd in mijn RNS510 gestopt en kan echt tijdens de rit en kijken en luisteren naar Madonna.

Gerritje, je hebt niet alleen verstand van de gehele VAG maar ook van hoe men iets moet rippen etc. Multi inzetbaar ben je. Hi Hi.Voor vragen hierover kom ik misschien ook nog eens bij je langs op dit forum. ( wel als je een Mac-fan ben!)

Heren, fijne zondag en misschien tot de volgende forumvraag.

Tantetruffel
Dat is dus een gewone DVD, waar beeld en muziek op staat. En uiteraard kun je die afspelen.
Dat geldt niet voor pure DVD-Audio, naar ik denk.
Ook in mijn Home DVD speler kan ik die NIET afspelen, maar heel weinig apparaten zijn hiervoor geschikt.

Het lijkt mij goed om dat hier zó te stellen en duidelijk te maken, met als doel geen verkeerde verwachtingen te wekken bij andere forumlezers.
Uiteraard met het voorbehoud dat de RNS 510 geen hele grote uitzondering is op die regel, hetgeen ik dus denk. Oftewel, totdat iemand het tegendeel kan aantonen. Maar ja, wie heeft er eigenlijk een pure DVD-Audio in z'n bezit, en dan ook nog eens een RNS 510 onm dat uit te proberen....

Groet,
JW
Ik heb net een Jetta besteld. Ik heb natuurlijk een folderke gehad, daarin staat bij de RNS 510 "weergave van audio-cd's en dvd's alsook van video-dvd's wanneer de wagen stilstaat.

Dus volgens VW's eigen brochure wel mogelijk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
dmeerpa
New Member
New Member

Bericht door dmeerpa »

Gerritje schreef:Welkom op het forum
Jouw bijdrage zou zeker interessant zijn als hier al niet veel vaker over was gesproken.
Verder is er ondanks prachtige aanwijzingen nog niemand in geslaagd om een RNS510 met de data op de HD te laten geloven dat er een update DVD in werd gestoken. Dat is namelijk cruciaal.
Als je even de zoekfunctie gebruikt zul je zien dat eea duidelijk wordt gemaakt.

Verder is het net als al die andere trucs waarbij een POI in je scherm wordt getoond, je hebt er vrijwel niets aan ook omdat je eigenlijk steeds naar het scherm zult moeten kijken om er op bedacht te zijn dat je een flitser nadert.

Elke waarschuwing zonder attentiesignaal is zo per definitie vrijwel "waardeloos".
Mijn reactie was gebaseerd op de bevindingen uit een ander forum. Zelf moet ik nog tot oktober wachten voor mijn Jetta met RNS510 er is om dit uit te proberen.
Tevens was de oorspronkelijke vraag om POI toe te voegen, en geen flitspalen. Dus voor een echte POI heb je geen attentiesignaal nodig.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Ik vond elders volgende uitleg hoe je flitspalen kon toevoegen, weliswaar zonder geluidsweergave.
http://www.autoforum.be/showthread.php?t=30271
Geheugenprobleempjes? :wink:
Ik heb net een Jetta besteld. Ik heb natuurlijk een folderke gehad, daarin staat bij de RNS 510 "weergave van audio-cd's en dvd's alsook van video-dvd's wanneer de wagen stilstaat.
Misschien toch niet onverstandig om de discussie nog eens door te lezen want ik begrijp niet wat je beoogt te zeggen.
Een muziek video kun je uitsluitend spelen als de auto "stil staat", het is immers video. En een DVD met MP3 zou in prinvipe gewoon afgespeeld kunnen worden als het toestel hiertoe in staat is om een DVD met deze data als zodanig te herkennen. Audio DVD's is een heel ander verhaal want er zijn niet of nauwelijks apparaten in deze categorie die hiermee om kunnen gaan.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
dmeerpa
New Member
New Member

Bericht door dmeerpa »

Gerritje schreef:
Ik vond elders volgende uitleg hoe je flitspalen kon toevoegen, weliswaar zonder geluidsweergave.
http://www.autoforum.be/showthread.php?t=30271
Geheugenprobleempjes? :wink:
Misschien toch niet onverstandig om de discussie nog eens door te lezen want ik begrijp niet wat je beoogt te zeggen.
Een muziek video kun je uitsluitend spelen als de auto "stil staat", het is immers video. En een DVD met MP3 zou in prinvipe gewoon afgespeeld kunnen worden als het toestel hiertoe in staat is om een DVD met deze data als zodanig te herkennen. Audio DVD's is een heel ander verhaal want er zijn niet of nauwelijks apparaten in deze categorie die hiermee om kunnen gaan.
Neen hoor, maar je moet wel alles lezen hé... :lol:

Ik vertel eerst dat je visueel flitspalen kan toevoegen , dus als een soort van POI.
Dus logischerwijs kan je dan POI toevoegen, wat de oorspronkelijke vraag was waarop ik reageerde.

Of het nu al dan niet lukt om de RNS510 te laten denken dat de DVD een nieuwe versie is om hem zo op de HD te copiëren laat ik in het middden.

2e reactie was een discustie of de RNS510 wel of niet audio-DVD's kon weergeven.

Er zijn inderdaad weinig auto audio systemen die DVD Audio kunnen afspelen, één er van is ELS Surround en volgens de VW Jetta Folder de RNS510 nu ook.

Een Audio-DVD ook wel eens DVD-A genoemd is geen DVD waar je MP3's op copieerd. In de audio-wereld is een Audio-DVD eerder een CD maar met meer opslag capaciteit, met als gevolg dat er meer muziek op kan, veel hogere kwaliteit dan CD en meerkanaals geluid tot 5.1 is mogelijk.

Het geluid is opgeslagen in Linear PCM formaat, welke ofwel uncompressed of losslessly compressed is met Meridian Lossless Packing. De maximale toegelaten bitrate is 9.6 Megabits per seconde.

De DVD-Audio bevat geen video.

En zoals ik zei : "en van video-dvd's wanneer de wagen stilstaat".

Hopelijks heb ik nu duidelijk gemaakt wat ik bedoelde. :wink:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Higgy
Moderator
Moderator

Bericht door Higgy »

Een kort verslagje vanuit Hongarije: wat een genot die Columbus (annex RNS510)
Uitstekende info, prima kaartmateriaal, nog niet 1 keer foutgereden.
Heb zo nu en dan de Mio pocketpc met TT6 meedraaien: die kent in vele dorpen hier in Hongarije veel minder detail dan de Columbus.
iPhone 6 met Sygic, Waze, Navmii
TomTom One XL Europa

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Dagobert
Starting Member
Starting Member

rSAP Bluetooth

Bericht door Dagobert »

Ik heb echt behoorlijk gezocht (ook op deze site) maar nergens een duidelijk antwoord gevonden:
Ik heb een BlackBerry 8310 (Curve). Deze ondersteunt het rSAP protocol niet maar betekent dit nu dat de bluetooth verbinding helemaal niet werkt of werkt alleen het telefoon boek etc niet?

Ik sta op het punt een Passat met RNS-510 en Dynaudio (+eventueel de Premium Bluetooth optie) te bestellen....

Merci alvast.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Met een Premium kit heb je absoluut niets aan een GSM die geen rSAP ondersteunt
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
bo8by
New Member
New Member

Bericht door bo8by »

Gerritje schreef:Met een Premium kit heb je absoluut niets aan een GSM die geen rSAP ondersteunt
Hoe kan ik weten of een gsm rSAP ondersteunt? Ik heb een Nokia 95 8GB en heb een Golf Plus met RNS510 met een Premium kit besteld/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Dagobert
Starting Member
Starting Member

Bericht door Dagobert »

Merci Gerritje,

dan nog 2 vragen:

-DynAudio: is dat het geld waard of is VW sound "good enough". Ik bedoel maar: de auto maatkt zoveel bijgeluiden als je rijdt ... doet een "top" audio systeem er dan echt toe?

- Als ik geen multi funktioneel stuur bestel, hoe bedien ik dan de MFD?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Als je een navigatie bestelt heb je automatisch de Boordcomputer Plus (MFA) en een MFL.
Een MFD kun je niet bedienen want die is er niet meer, je bedoelt de RNS510 :roll:
Dynaudio is iets heel persoonlijks, sommigen zijn er weg van, anderen vinden het waardeloos. Volgens onze Duitse collega's had DSP in ieder geval bij een aantal VW's tot effect dat het geluid er stukken beroerder van werd.
Je moet bedenken dat de geluidsweergave heel erg beïnvloed wordt door de aanwezigheid van personen en hun kleding, bagage en soort muziek. En dat pakt vrijwel nooit echt goed uit in een beperkte ruimte. Je moet ook bedenken dat wat door de iemand wordt ervaren als topklasse geluid, net zo goed alleen maar sterk vervormde decibellen uit een volgebouwde kofferbak kunnen zijn.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Dagobert
Starting Member
Starting Member

Bericht door Dagobert »

Hi Gerritje,

man you'r quick! Thanks!!

OK, ik gooi wat begrippen door elkaar (ik ben nieuw hier, mijn excusses).
Ik dacht dat MFD stond voor Multi Functional display. :oops:
Met betrekking tot het Multi funktioneel stuur: Ik bestel in Belgie. Hier hebben ze een aanbieding: PACK Distinction met GPS Touchscreen.
In de opsomming van dit pakket wordt met geen woord gerept over het multi funktioneel stuur, alleen over een "3 spakig stuur in leer).
Dit zit erin:
Perimetrisch en volumetrisch alarm en sleepdetectie (standaard op Highline)
Elektronische airconditioning "Climatronic" met aparte regeling links/rechts en indirecte ventilatie (standaard op Highline)
230 V stopcontact aan de achterkant van de armsteun vooraan
Navigatiesysteem dubbel DIN-formaat geïntegreerd in centrale console (met harddisk van 30GB, touchscreen, SD-kaart slot en multi-media aansluiting in het handschoenenkastje)
Radio 4 x 20 W met frontaal geïntegreerde DVD-speler, RDS-functie, …
Optische begeleiding op kleurenscherm in centrale console en op scherm 'Plus' tussen toerenteller en snelheidsmeter
DVD West – Europa
Boordcomputer "Plus"
Stembegeleiding
Acoustic Parking System voor- en acheraan
Lederen stuurwiel
Schakelpookknop in leder

Is dit stuurwiel nu MultiFunktioneel of moet ik die er nog bijbestellen (is wel een bestelbare optie ....)
Vandaar mijn vraag: als je geen Multi functioneel stuurwiel hebt, hoe bedien je dan de boordcomputer plus?

Greetz,

Dagobert[/code]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Met de MFL bedien je niet de Boordcomputer maar de navigatie en een paar andere dingen.
De boordcomputer toont je alleen een aantal zaken

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Dagobert
Starting Member
Starting Member

Bericht door Dagobert »

Merci Gerritje,

Maar dat display tussen de snelheidsmeter en toerenteller kan mij verschillende dingen laten zien (gem. verbruik, navigatie etc ..
bij mijn proefrit kon ik die uitlezing kiezen met knoppen op het stuurwiel (pijl up, down en OK etc ..)
Als ik deze knoppen nu niet op het stuurwiel heb, hoe kan ik dan kiezen wat die display tussen de meters laat zien?

Greetz,

Dagobert.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Normaliter bedien je de functies mbt verbruik etc met de knop aan het uiteinde van de ruitenwisserhendel
De knoppen van het MFL zijn voor audi.telefoon/zenderwisseling etc.
Deze knopjes zitten geintegreerd IN het stuurwiel en niet ernaast

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Dagobert
Starting Member
Starting Member

Bericht door Dagobert »

Merci Gerritje.

Nu moet ik beslissen: of het MFL (leer met tiptronic) en VW sound of het Dynaudio geluid ....

Moeilijk want ik heb het Dynaudio systeem nooit gehoord ...
Iemand gedegen advies??

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Een MFL hoort gewoon bij de RNS510 uitrusting. En of je voor Dynaudio € 600 meer moet uitgeven dan voor VS Sound kan niemand je aanraden. Dat moet je zelf horen en beslissen.

Hier een testverslag

System Score: 9.0

Components: Our Passat came equipped with VW's new Dynaudio (www.dynaudio.de) sound system. It features 10 speakers with four of those being used for bass. These four woofers are mounted to the door frames and feature a proprietary technology for the cone material. This light but stiff material is called Magnesium Silicate Polymer or MSP. Two 52mm midrange drivers are also used. Four 28mm tweeters are placed in the front and rear of the car for balanced sound reproduction. The total power output is 600 watts and that's achieved through four amplifiers per channel totaling eight. The head unit also doubles as the navigation interface and has nice big buttons that are easy to use.

Performance: The slogan for Dynaudio is "Authentic Fidelity" and we think that's about right. The sound reproduction is excellent but not perfect. While the 10 speakers reproduce sound in a very dynamic and lifelike manner, it takes a little getting used to. Most car stereos do not sound lifelike and most of us have adjusted our minds to accept that when we listen to a car stereo, it won't sound like a real person singing or speaking. This new Passat audio system tries to reproduce sound in a very realistic way and in many ways succeeds. The problem is that, initially, it sounds very different. Our first impression is that it sounds too "bright."

However, spoken word CDs and talk radio stations sound excellent — an aspect of in-car audio that's frequently overlooked. But some pop or rock music can sound biased toward the highs. After listening for 30 minutes or so, we began to hear the exceptional sound quality this system is capable of. We still think the highs are a little too pronounced but they are sharp and clear and never squeak. Midrange and bass reproduction are excellent with near perfect separation being this system's strong point. Even without a huge cargo space hogging subwoofer in the trunk, the bass still has plenty of punch.

We also like how the head unit functions. Adjusting tone is easy and can be accessed through a button with a little music note on it. Once in that screen, bass, treble, etc., can easily be adjusted by selecting a corresponding button or by using a rotating knob. It's all very simple and straightforward. The Passat's head unit is easily one of the best.

Best Feature: Excellent separation.

Worst feature: The highs are almost too high.

Conclusion: A truly unique approach to in-car audio. The sound quality is very good but not what you'd expect. Considering the price point of the Passat, the new Dynaudio system is light-years ahead of what you'll find in a Honda, Toyota or Nissan. — Brian Moody

http://64.233.183.104/search?q=cache:HL ... cd=2&gl=nl

Dit audiosysteem is ontwikkeld in samenwerking met het gerenommeerde Dynaudio, maar door de matige klankkasten en versterker is de klank teleurstellend.
http://64.233.183.104/search?q=cache:G_ ... d=10&gl=nl

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Dagobert
Starting Member
Starting Member

Bericht door Dagobert »

Wederom bedankt.

Deze artiekelen had ik ook gelezen, en geven twee meningen... subliem en teleurstellend .....
Ik heb nu (tijdelijk) een Mercedes C220, ook met stuurbediening. Ik moet zeggen: dat gebruik ik niet zo vaak ....
Maar ik ben het met je eens, Gerritje, dat het er wel bijhoort ...

Daarom zocht ik wat ervaringen van "gewone" gebruikers ... Is Dynaudio z'n geld waard, of is VW sound good enough?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

VW sound krijgt vrijwel uitsluitend minder goede beoordelingen.
Bedenk ook dat in andere landen helemaal geen Soundpakket icm RNS510 meer leverbaar is. Zouden ze bij jullie van de rommel afmoeten?

Maar wellicht ten overvloede: Bij de door jou beoogde uitvoering is het multifunctionele stuurwiel standaard. Of je het wilt of niet!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Dagobert
Starting Member
Starting Member

Bericht door Dagobert »

AH, ik heb een escape gevonden:

Ik kan het Dynaudio pack + MFL kiezen binnen mijn budget.
Moet ik alleen zelf een Bluetooth setje inbouwen (mijn BlackBerry is helaas niet rSAP compatible....) De dealer bood dit aan (Parrot 3100) voor 248 excl BTW.
Is dat eenvoudig zelf te doen?
Dit is nu mijn optie pakket (in een Comfortline 2.0 TDI, 140PK, DSG)

Pack Distinction GPS Touchscreen + DynAudio
Vienna leer
Mult.stuur led + tip +boord.Plus
licht/zicht module+buitenspiegels elektr.+verw.
Geint. kinderzetel achter
getinte zijruiten achter + achterdeur
koffer module
zonnescherm voor ramen achterdeuren

Is dat inbouwen eenvoudig? Ik ben wel technisch en heb vroeger altijd mijn radio's en speakers ingebouwd.

Alvast weer bedankt!!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Dagobert
Starting Member
Starting Member

Bericht door Dagobert »

He Gerritje,

wat bedoel je met " van de rommel afmoeten?"
In Nederland bieden ze (op de VW site) nog steeds Navigatiesysteem "RNS 510 Dynaudio" aan....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

Even een duit in het Dynaudio zakje....
Onder Audio-fielen geldt Dynaudio als een topmerk, bijna high-end. Ze maken geweldige "chassis", dat zijn de kale speakers, en zijn voorts fabrikant van buitengewoon goed klinkende boxen. Ik heb er vele malen naar geluisterd, zowel naar de kleine compacte uitvoeringen als ook naar de grotere boxen, tot aan de top toe die voor dik meer dan 10.000 Euri te boek staan :oops: En telkenmale was ik aangenaam verrast door de natuurgetrouwheid van de klank en de prachtige afbeelding van de muziek. Echt top dus :D

Wat mij verbaast is dat Dynaudio zich zou lenen iets slechts op de markt te brengen. Uiteraard, een auto is een ramp voor een audio-technicus, dat begint al met de "plaatsing" van de luisteraar. Is dat de bestuurder of de passagier, hoe zit die in z'n stoel, is 'ie kort of lang, en ga zo maar door. Want al die zaken zijn van belang voor de bepaling van het geluidsbeeld, de afbeelding van de muziek. Immers daar spelen looptijden een rol, die verantwoordlijk zijn voor fase ongelijkheid.
DSP kan daarbij een hulp zijn, maar dan moet je wel een systeem hebben met microfoontjes die, via terugkoppeling het beeld kunnen bijstellen.

Iets anders is de klank, da's een kwestie van goede chassis en goed gedimensioneerde klankkasten. Uiteraard aangevuld met de goede cross-over-filters. Op dit gebied heeft Dynaudio alle kennis in huis om daar iets goeds van te maken. En als ik dan lees dat de klank iets van "almost too much high" heeft dan snap ik dat niet. Zoiets kan met heel simpele aanpassingen gecorrigeerd worden.

Oftewel, ik zou wel eens een objectieve test willen zien van dit systeem. Ik zal eens kijken of daar inmiddels wat over te vinden is, in Auto-HiFi, AMS of nog andere bladen.
Vooralsnog wil het er bij mij niet in dat een systeem waar Dynaudio op staat slecht zou zijn....

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Dagobert schreef:He Gerritje,

wat bedoel je met " van de rommel afmoeten?"
In Nederland bieden ze (op de VW site) nog steeds Navigatiesysteem "RNS 510 Dynaudio" aan....
Gerritje schreef:Bedenk ook dat in andere landen helemaal geen Soundpakket icm RNS510 meer leverbaar is. Zouden ze bij jullie van de rommel afmoeten?
Dat slaat uitsluitend op de VW Sound pakketten. En dat schreef ik exact zo!
Een Soundpakket is een uitrustingsniveau dat normaliter € 600-1000 minder kost dan Dynaudio

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Dagobert
Starting Member
Starting Member

Bericht door Dagobert »

OK verkeerd begrepen dus ... ik dacht dat je het "DynAudio pakket" daar ook onder schaarde ...

Maar OK, het geheel is opgelost. Ik moet alleen dan zelf een handsfree kit aanschaffen en inbouwen.
Ik hoor vele positive verhalen over de Parrot 3100 ..
Hoe moeilijk is dat in te bouwen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Dagobert
Starting Member
Starting Member

Welke BT?

Bericht door Dagobert »

viewtopic.php?t=11592 geweldig ingewikkeld allemaal.....
Ik heb nu al 3 dagen gezocht en kan echt niet het antwoord vinden ....

Ik wil een Passat comfortline bestellen (in Belgie) met RNS510 (+DynAudio):

De premium kit gaat niet werken met mijn telefoon (ondersteunt geen rSAP)

De "eenvoudige" bluetooth telefoon voorbereiding wil een extra houder op het dashboard, maar dan wel telefoonboek via de boordcomputer+ en bediening via MFL. Werkt deze dan met een relais om de radio te muten of gebruikt deze de telefoon ingangen op de RNS510? (ik wil nl DynAudio optie en zo'n relais ... Brrrrrrr)

Of toch maar een losse PARROT (met eventueel een MultiCan?). Dan bediening via het stuur (en ook telefoonboek via boordcomputer+????).

IK WEET HET NIET MEER!!! WAT IS NU DE MEEST ELEGANTE OPLOSSING?? HELP!!!

Edit Mod: afgeslitst van BT topic en samengevoegd.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Navi 950 tmc
    door John67 » 15 nov 2019 09:33 » in Traffic Message Channel
    Reacties: 0
    Weergaves: 603