[Travel Pilot E2] Kalibratie lukt niet.

view
New Member
New Member
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 jul 2008 18:56

[Travel Pilot E2] Kalibratie lukt niet.

Bericht door view »

Zoals de titel het al omschrijft lukt de kalibratie van de Travel Pilot E2 van geen kanten.
De puls van de tacho is aanwezig maar de radio reageert nul komma nul.

Als ik op navigeren druk en het doel ingeef komt er na korte tijd een pijl die de richting aangeeft, dit doet hij vrij precies.
Maar de route wordt niet weergegeven en ik vermoed dat het toch iets met de puls is.
De auto waar het allemaal inzit is een Opel Tigra van 1994. Via de zoek funktie van het forum heb ik al veel gezocht maar het antwoord niet gevonden.

Nu komt de technische vraag: Hoe groot is de spanning van de puls?

Mocht ik er niet uitkomen, is er iemand van de forumleden die uit het zuiden van het land (Limburg) die mij tegen vergoeding zou willen helpen?

Groeten, Hans.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
reco63
Normal Member
Normal Member
Berichten: 172
Lid geworden op: 22 jul 2007 18:07

Bericht door reco63 »

hallo Hans
hoe en hoelang heb je de calibiratie uitgevoert, ik heb wel eens een auto gehad die pas na 200 kilometer goed was.
gr rene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
view
New Member
New Member
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 jul 2008 18:56

Bericht door view »

Hallo Rene,

als ik de inbouwtest kies zie ik geen verandering van de tachopuls.
Wel wordt de lengte/breedte graad aangpast.

Bij een handmatige kalibratie geeft hij steevast dat het mislukt (op verschillende afstanden tussen 100 en 500 meter geprobeert)
Bij een automatische kalibratie blijft de procent-balk op nul staan. Als ik van je antwoord uit ga zou ik na 20 kilometer dan toch zo rond de 10% in beeld hebben maar niets is minder waar, hij blijft nul.

Groeten, Hans

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Alles wijst er dus op dat er geen tachopuls aanwezig is. Wat doet jou veronderstellen dat dit wel het geval is, zoals je in je openingsposting schrijft? Waar heb je die puls vandaan gehaald?

Voorts de vraag of je in het menu van de E2 niet toevallig de puls uitgeschakeld hebt staan. Er is, in mijn herinnering bij de E2 een optie om zonder puls te rijden. Dan kan er uiteraard niet gekalibreerd worden :idea:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
view
New Member
New Member
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 jul 2008 18:56

Bericht door view »

Dag JW,

de puls is aanwezig. De kabel loopt vanaf de snelheidsmeter naar de ISO stekker (PEN1 stekker A), vandaar uit loopt de volgende kabel naar de computer. Dit heb ik vanavond helemaal nagekeken/gevolgt. Zonder dit signaal stopt de auto na korte tijd.
Ik weet dit daar ik vorig jaar een breuk in de snelheidskabel had en de meter dus niets aangaf, toen deed zich dit fenomeen voor en weet ik dus dat de puls aanwezig is.

Maar je schrijft dat men in de E2 de puls kan uitschakelen, waarschijnlijk lees ik de handleiding niet goed door en ga daar eens naar op zoek, Dank voor de tip :Yes:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

In het set-up menu kun je zien of de puls ook doorkomt.
Bij de "Inbouwtest" kun je bij "Tacho" zien of er een getal verschijnt als je de auto beweegt. Wat zie je daar?

Het verhaal dat je al-dan-niet de puls kunt gebruiken geldt voor de TP Exact(MP3) Of dit ook bij de E2 (welke is dat precies, ik ken wel de E1 en de Freestyler-serie?) zó is weet ik niet. Ik heb daar geen documentatie over.

Hoe dan ook, uit je beschrijving maak ik op dat de puls niet doorkomt. En dus is er geen kalibratie mogelijk.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
view
New Member
New Member
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 jul 2008 18:56

Bericht door view »

Hallo JW,

ik heb vandaag telefonisch contact gehad met een gespecialiceerd bedrijf in dit soort zaken.
Ook zij veronderstelden dat de puls op een oof andere manier er niet doorkomt.
Dus ga ik een draadje trekken vanaf de computer (MMU?).
Daar zit een Blauw/rode draad op punt 5 zitten die de puls doorgeeft.
Vanavond weer knutselen, dus wordt dit verhaal vervolgt.

(nu nog kijken waar die computerkast ergens zit ...)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
view
New Member
New Member
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 jul 2008 18:56

Bericht door view »

Het vervolg:

vanavond heb ik de bewuste "MMU" gevonden onder het handschoenkastje.
Hij zit daar in het zijpaneel. Een paar schroeven losdraaien van het legbord en het zijpaneeltje en je kan er eenvoudig bij. Daarna moest ik een rood/blauwe draad zoeken, maar let op, er zitten er 2 van op de stekker! De dunne draad is die men nodig heeft.

PROBLEEM !
Zodra ik dit zo aansluit start de auto maar slaat meteen weer af.
Nu weet ik van de specialist dat de puls maar een heel kleine spanningspuls is.
Het motor management pikte de belasting die ik op de kabel zette niet en reageerde door de motor af te zetten.

OPLOSSING :
Dus heb ik een 47Kilo ohm weerstand ertussen gezet en was het probleem opgelost.
Kalibratie liep perfekt, zowel handmatig als ook automatisch. De pulsen worden netjes weergegeven en mijn eerste (korte) routes heb ik ingesteld en getest, het werkt als een speer.

Dank aan iedereen voor de tips, merci!

Groeten, Hans.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Dat de "belasting" door je E2 zó groot is dat de MMU er van op hol gaat en je motor afslaat, dat verbaast me. Van de VDO's weet ik dat de ingang op de computer voor de puls hoogohmig is, en stroompjes trekt die eerder in µA dan mA bereik liggen.
Zit er op die ingang soms ook nog wat anders, iets van een cruise-contraol of zoiets?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
view
New Member
New Member
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 jul 2008 18:56

Bericht door view »

Hallo JW,

nee , er zit niets anders op aangesloten, maar het was net teveel en is met een weerstand opgelost.
Het vreemde is dat op pin 1 van de ISO stekker ook een rood/blauwe draad liep, 2 zelfs maar op een of andere manier kwam daar geen puls uit.
Dus heb ik de twee draden van de stekker eraf gehaald en een nieuwe draad naar de MMU getrokken en daar aangeloten op de bewuste rood/blauwe draad met de 47 K weerstand ertussen. Hoe of wat weet ik zo 123 ook niet maar het werkt als een tierelier. Geloof maar dat ik maar wat blij ben want twee avonden krom liggen onder het dashboard met mooi weer is niet echt een pretje.
Vrouwlief had al aangeboden om weer netjes de kaart te lezen :lol:

Groeten, Hans

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Mio spirit 6970lm registreren lukt niet
    door namremmit » 02 jan 2016 18:55 » in Mitac Mio
    Reacties: 2
    Weergaves: 818
  • update KENWOOD DNX5260BT naar 1.4 lukt niet via gebrande dvd
    door jfs4u » 05 aug 2020 00:12 » in Kenwood
    Reacties: 0
    Weergaves: 500

Terug naar “Vaste Blaupunkt systemen”