Vraagje i.v.m. Pioneer Avic x-1 (snelheidskabel)
-
- Junior Member
- Berichten: 39
- Lid geworden op: 05 feb 2007 20:20
Vraagje i.v.m. Pioneer Avic x-1 (snelheidskabel)
ik heb zonet een pioneer avic x-1 gekocht, maar ik had hierbij nog een vraagje.
In de handleiding staat dat je een auto snelheidsignaal op de black unit moet aansluiten.
MOET DIT? of werkt het ook zonder deze "roze" kabel? want het is natuurlijk wel veel extra werk en heb juist een nieuwe wagen zedus ga hier niet graag in knoeien.
OF is dit echt alleen voor uw snelheid om het scherm te kunnen zien?
Alvast bedankt en hoop op reactie
In de handleiding staat dat je een auto snelheidsignaal op de black unit moet aansluiten.
MOET DIT? of werkt het ook zonder deze "roze" kabel? want het is natuurlijk wel veel extra werk en heb juist een nieuwe wagen zedus ga hier niet graag in knoeien.
OF is dit echt alleen voor uw snelheid om het scherm te kunnen zien?
Alvast bedankt en hoop op reactie
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 13447
- Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14
Lees in de handleiding eerst het gedeelte over de werking van de navigatie en dan zul je zien dat de gestelde vraag overbodig en onnodig was.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Moderator
- Berichten: 1345
- Lid geworden op: 28 okt 2004 09:54
Ik zal toch maar een wat uitgebreider antwoord geven wat wellicht voor toekomstige vraagstellers duidelijkheid geeft.
De snelheidspuls MOET worden aangesloten. Het systeem werkt mbv mapmatching.
Dit gaat globaal als volgt:
Door middel van het raadplegen van de sat's kan het systeem bepalen waar het systeem zich op dat moment bevindt. Is dat eenmaal gebeurt dan rekent het systeem verder met: de kompasgegevens (ofwel gyro genoemd) en de gegevens van de snelheidspuls en achteruitsignaal. Kortom het systeem berekend met deze gegevens continue de positie. De sat's worden vervolgens 1x per xx minuten geraadpleegd om te kijken of de berekende positie op de kaart nog klopt. Of eerder indien je een afslag bent ingereden die niet op de kaart staat (buiten het gedigitaliseerde gebied).
Het systeem rijdt als het ware dan door huizen/weilanden of wat meer heen.
Zou je dus de snelheidspuls niet aansluiten dan mist het systeem een elementair gegeven om de huidige positie te kunnen berekenen. Het systeem is dan volledig afhankelijk van de sat's. Dit vergt enorm veel rekenwerk waardoor het systeem niet meer "zuiver" op de route kan zitten. Met als gevolg... veel te late meldingen van afslaan enz enz enz.
De nieuwste (met name portabel) navigatiesystemen hebben een dermate krachtige processor aan boord waardoor berekeningen veel sneller gemaakt zijn. De ouder systemen hebben deze brute rekenkracht niet.
Dit was heel kort door de bocht maar op deze manier is getracht te beschrijven waarom het noodzakelijk is de snelheidspuls aan te sluiten.
De snelheidspuls MOET worden aangesloten. Het systeem werkt mbv mapmatching.
Dit gaat globaal als volgt:
Door middel van het raadplegen van de sat's kan het systeem bepalen waar het systeem zich op dat moment bevindt. Is dat eenmaal gebeurt dan rekent het systeem verder met: de kompasgegevens (ofwel gyro genoemd) en de gegevens van de snelheidspuls en achteruitsignaal. Kortom het systeem berekend met deze gegevens continue de positie. De sat's worden vervolgens 1x per xx minuten geraadpleegd om te kijken of de berekende positie op de kaart nog klopt. Of eerder indien je een afslag bent ingereden die niet op de kaart staat (buiten het gedigitaliseerde gebied).
Het systeem rijdt als het ware dan door huizen/weilanden of wat meer heen.
Zou je dus de snelheidspuls niet aansluiten dan mist het systeem een elementair gegeven om de huidige positie te kunnen berekenen. Het systeem is dan volledig afhankelijk van de sat's. Dit vergt enorm veel rekenwerk waardoor het systeem niet meer "zuiver" op de route kan zitten. Met als gevolg... veel te late meldingen van afslaan enz enz enz.
De nieuwste (met name portabel) navigatiesystemen hebben een dermate krachtige processor aan boord waardoor berekeningen veel sneller gemaakt zijn. De ouder systemen hebben deze brute rekenkracht niet.
Dit was heel kort door de bocht maar op deze manier is getracht te beschrijven waarom het noodzakelijk is de snelheidspuls aan te sluiten.
VRX633r, MR6000, PC5500, PC5400, PC5200, RC5400, MA1410, MT5010/01 en CeNet 12 cd wisselaar, MS4100.
Mobiele navigatie PN2050, Parrot CK3100.
Het meeste ingebouwd in mijn Alfa 166JTD.
Mobiele navigatie PN2050, Parrot CK3100.
Het meeste ingebouwd in mijn Alfa 166JTD.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Ter aanvulling ook nog maar een duit in het zakkie
Het belangrijkste verschil tussen PNA's en vaste Navi's zoals de X1 si de manier waarop de computer geprogrammeerd is.
Bij een PNA is dat met als hoogste prioriteit het vaststellen van de positie op basis van de GPS-info.
Bij een vaste navi komt dat op de tweede plaats omdat er immers een puls aanwezig is en gyro informatie. De GPS info wordft alleen ingeroepen als er iets helemaal mis is, dus als je Off-Road bent gerelateerd aan de info op de kaart.
Snelheid van processoren kan een rol spelen, ik ken echter vaste navi's die snellere processoren aan boord hebben dan PNA's. Dit is geen echt criterium.
Groet,
JW
Het belangrijkste verschil tussen PNA's en vaste Navi's zoals de X1 si de manier waarop de computer geprogrammeerd is.
Bij een PNA is dat met als hoogste prioriteit het vaststellen van de positie op basis van de GPS-info.
Bij een vaste navi komt dat op de tweede plaats omdat er immers een puls aanwezig is en gyro informatie. De GPS info wordft alleen ingeroepen als er iets helemaal mis is, dus als je Off-Road bent gerelateerd aan de info op de kaart.
Snelheid van processoren kan een rol spelen, ik ken echter vaste navi's die snellere processoren aan boord hebben dan PNA's. Dit is geen echt criterium.
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 2333
- Lid geworden op: 29 mar 2004 10:19
Toch ff een kleine aanvulling (correctie) op dit verhaal.Gene schreef:Ik zal toch maar een wat uitgebreider antwoord geven wat wellicht voor toekomstige vraagstellers duidelijkheid geeft.
De snelheidspuls MOET worden aangesloten. Het systeem werkt mbv mapmatching.
Dit gaat globaal als volgt:
Door middel van het raadplegen van de sat's kan het systeem bepalen waar het systeem zich op dat moment bevindt. Is dat eenmaal gebeurt dan rekent het systeem verder met: de kompasgegevens (ofwel gyro genoemd) en de gegevens van de snelheidspuls en achteruitsignaal. Kortom het systeem berekend met deze gegevens continue de positie. De sat's worden vervolgens 1x per xx minuten geraadpleegd om te kijken of de berekende positie op de kaart nog klopt. Of eerder indien je een afslag bent ingereden die niet op de kaart staat (buiten het gedigitaliseerde gebied).
Het systeem rijdt als het ware dan door huizen/weilanden of wat meer heen.
Zou je dus de snelheidspuls niet aansluiten dan mist het systeem een elementair gegeven om de huidige positie te kunnen berekenen. Het systeem is dan volledig afhankelijk van de sat's. Dit vergt enorm veel rekenwerk waardoor het systeem niet meer "zuiver" op de route kan zitten. Met als gevolg... veel te late meldingen van afslaan enz enz enz.
De nieuwste (met name portabel) navigatiesystemen hebben een dermate krachtige processor aan boord waardoor berekeningen veel sneller gemaakt zijn. De ouder systemen hebben deze brute rekenkracht niet.
Dit was heel kort door de bocht maar op deze manier is getracht te beschrijven waarom het noodzakelijk is de snelheidspuls aan te sluiten.
Niet bij alle systemen hoeft het snelheidsignaal aangesloten te worden, bij de laatste generatie VDO MS5xxx (5700/5200 etc) hoeft het snelheidssignaal niet aangesloten te worden, maar is het eenmaal een keer aangesloten geweest dan moet het daarna altijd.
Ik heb mij dit door iemand laten vertellen, echter nooit in de praktijk uitgeprobeerd. Dus mocht ik ongelijk hebben, don't shoot me....
[size=75]Kenwood DNX9260BT, Hirschmann CarTV, Alpine DHA-S690 [/size]
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 13447
- Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14
Een niet nader gespecificeerde bewering die met de nodige skepsis moet worden beschouwd.Ik heb mij dit door iemand laten vertellen, echter nooit in de praktijk uitgeprobeerd. Dus mocht ik ongelijk hebben, don't shoot me....
Dit geldt voor één van de radionavis, ik dacht de 4150RS.
Bij de 5200 kan het snelheidssignaal eventueel worden weggelaten ten koste van een groot verlies aan nauwkeurigheid.
Voor beide gevallen geldt dat het niet om aan te zien is. De update rate van de GPS-ontvanger is nog dusdanig laag dat nooit real time kan worden genavigeerd. Bij een update rate van 1/sec en een snelheid van 50 km/h zit je altijd 15 mtr verder dan je berekende positie. Je positiepijltje beweegt dan met grote stappen over het scherm
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Die radio-navi is de 4300/4400, zó heb ik het tenminste gelezen in de specs.
Ik deel je mening voor de volle 100%, dit is een slechte grap.
Kennelijk vonden (sommige?) marketing lieden dat zoiets een positief feature zou zijn, net als bij de BP Freestyler. Inmiddels weten we dat die BP-F een flop geworden is, als je de verhalen van gebruikters leest begrijp je ook waarom.
Bij de PNA's zie je juist de omgekeerde beweging, wél kunnen aansluiten van een puls. Zie de PN2050.
Ennuh....
Groet,
JW
Ik deel je mening voor de volle 100%, dit is een slechte grap.
Kennelijk vonden (sommige?) marketing lieden dat zoiets een positief feature zou zijn, net als bij de BP Freestyler. Inmiddels weten we dat die BP-F een flop geworden is, als je de verhalen van gebruikters leest begrijp je ook waarom.
Bij de PNA's zie je juist de omgekeerde beweging, wél kunnen aansluiten van een puls. Zie de PN2050.
Ennuh....
We kijken wel uit, wat zou dit forum zijn zonder.......Ik heb mij dit door iemand laten vertellen, echter nooit in de praktijk uitgeprobeerd. Dus mocht ik ongelijk hebben, don't shoot me....
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 2333
- Lid geworden op: 29 mar 2004 10:19
Toch ga ik het een keer proberen.
Ik denk dat het met de 5200 zeker moet gaan, die is dusdanig snel...
Ik denk dat het met de 5200 zeker moet gaan, die is dusdanig snel...
[size=75]Kenwood DNX9260BT, Hirschmann CarTV, Alpine DHA-S690 [/size]
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Tuurlijk, gewoon doen.Gentry schreef:Toch ga ik het een keer proberen.
Ik denk dat het met de 5200 zeker moet gaan, die is dusdanig snel...
Onderzoekt alles en behoudt het goede, wijze woorden van mijn vader zaliger.
We lezen je ervaringen graag
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 13447
- Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14
Met alle respect voor jouw vader zaliger, maar de oorsprong is de brief aan de Thessalonicenzen in de zgn Leidse vertaling:Onderzoekt alles en behoudt het goede, wijze woorden van mijn vader zaliger.
zie: 1 T(h)essalonicenzen 5: 19-21
Heette jouw vader Paulus
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 2333
- Lid geworden op: 29 mar 2004 10:19
is dat parate kennis, of zit ik dan toch op het verkeerde forum?Gerritje schreef: Met alle respect voor jouw vader zaliger, maar de oorsprong is de brief aan de Thessalonicenzen in de zgn Leidse vertaling:
zie: 1 T(h)essalonicenzen 5: 19-21
Heette jouw vader Paulus
[size=75]Kenwood DNX9260BT, Hirschmann CarTV, Alpine DHA-S690 [/size]
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
[Off-Topic]
En nee, mijn vader heette geen Paulus, maar was zeker wel door hem in die richting "opgevoed". Ik heb daarom ook maar de oude spelling gebezigd, in de Nieuwe Vertaling staat het zonder die t's.
Groet,
JW
[/Off-Topic] dan maar weer
Ik zat er op te wachtenGerritje schreef:Met alle respect voor jouw vader zaliger, maar de oorsprong is de brief aan de Thessalonicenzen:Onderzoekt alles en behoudt het goede, wijze woorden van mijn vader zaliger.
zie: 1 T(h)essalonicenzen 5: 19-21
Heette jouw vader Paulus
En nee, mijn vader heette geen Paulus, maar was zeker wel door hem in die richting "opgevoed". Ik heb daarom ook maar de oude spelling gebezigd, in de Nieuwe Vertaling staat het zonder die t's.
Groet,
JW
[/Off-Topic] dan maar weer
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Ach, soms een klein uitstapje doet geen kwaad, tochGentry schreef:is dat parate kennis, of zit ik dan toch op het verkeerde forum?Gerritje schreef: Met alle respect voor jouw vader zaliger, maar de oorsprong is de brief aan de Thessalonicenzen in de zgn Leidse vertaling:
zie: 1 T(h)essalonicenzen 5: 19-21
Heette jouw vader Paulus
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 250
- Lid geworden op: 14 jan 2007 18:43
Allemachtig, Gerritje, jij bent ook werkelijk van alle markten thuis!Gerritje schreef:Met alle respect voor jouw vader zaliger, maar de oorsprong is de brief aan de Thessalonicenzen in de zgn Leidse vertaling:Onderzoekt alles en behoudt het goede, wijze woorden van mijn vader zaliger.
zie: 1 T(h)essalonicenzen 5: 19-21
Heette jouw vader Paulus
Vandaar dat je ook zoveel Spreuken (...) kent.
[size=75]RNS 510 in VW Passat Variant R36[/size]
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 13447
- Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14
http://www.pknwaarder.nl/koppelingen.html
http://forum.pocketnavigation.de/thread ... id=1008306Die radio-navi is de 4300/4400, zó heb ik het tenminste gelezen in de specs.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Junior Member
- Berichten: 39
- Lid geworden op: 05 feb 2007 20:20
bedankt voor de antwoorden, anders had het er mss ingestoken zonder canbus.
groetjes
groetjes
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Starting Member
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 16 feb 2008 00:49
-
- Senior Member
- Berichten: 13447
- Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14
Misschien dat je zelf de navigatie als goed ervaart, maar theoretisch en praktisch is het absoluut onmogelijk dat een X1 zonder tachosignaal ook maar enigszins fatsoenlijk kan navigeren.
Het is zelfs mogelijk dat de navi wel een snelheidssignaal heeft zonder dat de gebruiker dit beseft!
Het is zelfs mogelijk dat de navi wel een snelheidssignaal heeft zonder dat de gebruiker dit beseft!
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Starting Member
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 16 feb 2008 00:49
de blackbox past zich aan.er sttat dan eenvoudige hybride op.hij heeft me al overal gebracht zonder problemen.en nee de pulsignaal is niet aangesloten zonder dat ik het weet want heb de navigatie zelf geplaatst.in het menu staat ook de pulsteller op nul
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 13447
- Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14
Dat de navi op hybride gaat (of er juist vanaf) is natuurlijk prachtig maar het is nog steeds geen vergelijk met een systeem dat zorgvuldig op puls en achteruit is aangesloten. Dat merk je pas als je die moeite wilt nemen
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
....en dan pas kan er een vergelijking gemaakt worden.Gerritje schreef:Dat de navi op hybride gaat (of er juist vanaf) is natuurlijk prachtig maar het is nog steeds geen vergelijk met een systeem dat zorgvuldig op puls en achteruit is aangesloten. Dat merk je pas als je die moeite wilt nemen
Dit soort verhalen is al vaker op dit forum langsgekomen. Velen zijn blijkbaar al tevreden met iets dat überhaupt werkt, een kinderhand is gauw gevuld.
Maar neem de moeite om de puls en de achteruit wél aan te sluiten, en je zult plotseling ontdekken hoeveel meer waar je krijgt voor je geld. Je hebt tenslotte een hoop Euri neergeteld voor een X1, en er dan maar ten dele van profiteren, da's gewoon jammer
Door sommigen wordt gesteld: maar een TomTom werkt toch ook zonder puls? Inderdaad, maar niet altijd even goed.
En wat wel zo belangrijk is: de computer van een TT is heel anders geprogrammeerd dan die van een vast ingebouwde navi. Een TT computer zoekt altijd naar de GPS, daar is 'ie voor 100% afhankelijk van. Bij een vaste navi vindt de mapmatching plaats op basis van de puls en de gyro. En de GPS wordt er alleen bij gehaald als 'ie z'n positie kwijtgeraakt is, als je "off-road" bent dus. Kwestie van prio's in de computer, en dus werkt dat heel anders.
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Statistieken
- Laatste bericht
-
-
Reacties: 1
Weergaves: 798
-
-
Reacties: 1
Weergaves: 1115
-
-
Reacties: 0
Weergaves: 580
-
-
Reacties: 2
Weergaves: 924
-
-
Pioneer avic f80DAB
door Verwijderde gebruiker 109044 » 07 okt 2017 13:47 » in Vaste Pioneer systemen -
Reacties: 0
Weergaves: 543
-
-
-
Reacties: 0
Weergaves: 469
-
-
Reacties: 1
Weergaves: 902