Columbus in de Octavia

Alles met betrekking tot
Audi, Seat, Skoda & Volkswagen navigatie
Higgy
Moderator
Moderator

Bericht door Higgy »

Ik rijd sinds gisteren in mijn gloedjenieuwe Octavia Combi Attractive Business Elegance met Columbus navi.
Wat een fantastisch ding, die Columbus! Heb vanochtend alleen even een DVD met 1Gb aan MP3's geladen op de interne harddisk, en gisteren en vandaag wat met de behoorlijk intuitief werkende navi gewerkt.
Er zijn nog zat functies die ik verder moet doorgronden, maar het is wel de beste navi die ik ooit gezien heb en bediend heb, dat merk ik nu al.
Als iemand tzt. weet hoe ik die Belgisch/Limburgse dame vervang door één die ABN spreekt, (of heet dat tegenwoordig Fortis spreken? ;-) ) dan houd ik me aanbevolen.
Enne, JW zal het kunnen beamen: wat zit dat lekker zeg, zo'n lederen interieur!
iPhone 6 met Sygic, Waze, Navmii
TomTom One XL Europa

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

Gefeliciteerd, the O2 has landed :D

Ik ben heel benieuwd of de Columbus nou in alle opzichten gelijk is aan de RNS510 zoals die bij VW ingebouwd zit.
Vandaag was het tamelijk rustig op de weg, maar uiteraard heb je de TMC al uitgeprobeerd. Hoe waren de ervaringen daarmee?
Interesant te lezen dat je die MP3's via een DVD kon inspelen. Da's geen vanzelfsprekendheid :!:

En ja, inderdaad, als je eenmaal op leer gezeten hebt, wil je niet anders meer :wink:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

JW schreef:Ik ben heel benieuwd of de Columbus nou in alle opzichten gelijk is aan de RNS510 zoals die bij VW ingebouwd zit.
Nu meen ik te hebben gelezen dat de Columbus itt de RNS510 geen SD-card slot heeft!
Higgy schreef:Als iemand tzt. weet hoe ik die Belgisch/Limburgse dame vervang door één die ABN spreekt, (of heet dat tegenwoordig Fortis spreken? ) dan houd ik me aanbevolen
Ik heb er zelf alleen maar mee proef gereden maar afgezien van enkele hickups in de tekst dacht ik toch echt dat het de zelfde Marion Jager was als bij alle andere Siemens VDO apparatuur. En Vlaams is zo te zien geen keuze bij de talen. Maar dit geldt dan voor de RNS510
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Higgy
Moderator
Moderator

Bericht door Higgy »

Gerrit, gaat het dan toch gebeuren dat ik je tweemaal moet corrigeren? ;-)
- De Columbus heeft WEL een SD-slot. De in de Seat gemonteerde versie niet. Overigens liet een kennis me gisteren zijn eveneens nieuwe Altea XL zien, zonder navi of andere toeters en bellen, en was 'ie danig geschokt over het prijsverschil tussen zijn Altea XL en mijn O2.
- Die dame is echt niet Marion. Of ze moet om fiscale redenen geruime tijd geleden naar het zuiden geemigreerd zijn en goed ingeburgerd zijn.
@JW: die tip van MP3 op een DVD las ik op het Skodaforum, en ging feilloos. Ook het kopieren ging erg snel.
TomTom One XL Europa

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Schokkende ervaring :Wall:
Maar toch goed om te weten dat er een "uitgeklede" versie van RNS510 bestaat. Ik meende.....

iK hoop dat er een reactie komt van andere RNS510 eigenaren mbt de geconstateerde tongval :speechless:
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
cobus
Junior Member
Junior Member

Bericht door cobus »

Die mevrouw in de RNS510 woont volgens mij in de zuidelijke grensstreek. Met versie 1020 (zoals al eerder gemeld) spreekt ze e.e.a. wel al beter uit.
Ook ik vind haar wel verdomd veel op Marion Jager lijken. Misschien een zus? :)
[size=75]Passat Variant HL 1.8TSI met RNS510 etc[/size]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Higgy
Moderator
Moderator

Bericht door Higgy »

Mag je me toch nog even helpen Gerritje ;-) : wat was ook al weer de toetscombinatie om de softwareversie in mijn Columbus te checken? Iets met setup en de aan/uit knop?
TomTom One XL Europa

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Tijdens het opstarten van de unit, >15 sec op setup drukken

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Higgy
Moderator
Moderator

Bericht door Higgy »

Na enkele weekjes Columbus nog steeds razend enthousiast. De herberekentijd bijv., dus als ik afwijk van m'n route, is domweg erg snel.
Tevens heb ik m'n TMC op dynamisch staan, dus braaf zo nu en dan: "uw route is angepast etc." te horen door de Belgische zus van Marion.
Dat Belse, daar had ik het al over gehad. Grappig is ook dat de software heel soms wat moeite heeft met woorden. Zo kan het aan mij liggen, maar volgens mij zegt ze "Vurrrrt" ipv. "Vught" :lol:
Het radio-gedeelte is ook top, wel eens anders gezien bij VAG. Hypergevoelige radio. Hij ververst op de achtergrond (twee tuners) ook braaf z'n zenderlijst. ALs je ziet wat daar aan zenders opduiken, die ik ook nog eens kan kiezen: vanmiddag had ik radio Utrecht, rijdende over de weg van Helmond naar Den Bosch (redelijk in de buurt van DB).
Zeer selectief!
Uiteraard zijn er verbeterpunten. Zo zou ik graag onder de knop Extra's onder in m'n beeld, een directe keus willen zien voor het stomschakelen van de navi-stem. Soms is die nl. lastig maar wil ik wel op het scherm navigeren. Dat stomschakelen zit nu wel vrij diep, onder Tone en dan nog wat verder.
DVD's heb ik even geprobeerd: fantastisch! Volgens mij simuleert het ding zelfs Dolby Surround (simuleren schreef ik he!)
De harde schijf met MP3's is ook handig en snel.

Ergo: top-apparaat.
TomTom One XL Europa

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

Higgy schreef:Na enkele weekjes Columbus nog steeds razend enthousiast. De herberekentijd bijv., dus als ik afwijk van m'n route, is domweg erg snel.
Tevens heb ik m'n TMC op dynamisch staan, dus braaf zo nu en dan: "uw route is angepast etc." te horen door de Belgische zus van Marion.
Dat Belse, daar had ik het al over gehad. Grappig is ook dat de software heel soms wat moeite heeft met woorden. Zo kan het aan mij liggen, maar volgens mij zegt ze "Vurrrrt" ipv. "Vught" :lol:
Het radio-gedeelte is ook top, wel eens anders gezien bij VAG. Hypergevoelige radio. Hij ververst op de achtergrond (twee tuners) ook braaf z'n zenderlijst. ALs je ziet wat daar aan zenders opduiken, die ik ook nog eens kan kiezen: vanmiddag had ik radio Utrecht, rijdende over de weg van Helmond naar Den Bosch (redelijk in de buurt van DB).
Zeer selectief!
Uiteraard zijn er verbeterpunten. Zo zou ik graag onder de knop Extra's onder in m'n beeld, een directe keus willen zien voor het stomschakelen van de navi-stem. Soms is die nl. lastig maar wil ik wel op het scherm navigeren. Dat stomschakelen zit nu wel vrij diep, onder Tone en dan nog wat verder.
DVD's heb ik even geprobeerd: fantastisch! Volgens mij simuleert het ding zelfs Dolby Surround (simuleren schreef ik he!)
De harde schijf met MP3's is ook handig en snel.

Ergo: top-apparaat.
Dat heb ik in m'n 5500 ook, maar ik bepaal wel zelf of ik de "voorstellen" ga volgen. En da's maar goed ook in ons land, anders leidt 'ie je om via binnenwegen die in de spits uiteraard ook verstopt zitten, maar dat weet de TMC niet :oops:
Oftewel, heb jij bij de Columbus ook de mogelijkheid tot automatisch of handmatig?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Higgy
Moderator
Moderator

Bericht door Higgy »

Ja, kan ook de optie 'doe drie alternatieve voorstellen' aanvinken. Staat nu nog uit.
TomTom One XL Europa

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Higgy schreef:Ja, kan ook de optie 'doe drie alternatieve voorstellen' aanvinken. Staat nu nog uit.
Is dat wel zo?
Bij het plannen van een route heb je de keuze uit 3 verschillende routes, maar volgens de handleiding geldt dit niet voor de omleiding. Ik heb dit althans niet kunnen vinden. Er is wel een mogelijkheid om de voorgestelde route zelf aan te passen door een weg te blokkeren.
Overigens wordt er in de handleiding gewaarschuwd dat de omleiding kan leiden tot het overbalasten van de omleidingsroute!!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Maxcaliber
New Member
New Member

LG KS-20 smartphone compatible met Columbus?

Bericht door Maxcaliber »

Heeft er misschien iemand ervaring met de LG KS-20 smartphone en het Columbus navigatiesysteem. Rij momenteel in een Seat Leon maar de standaard bluetooth carkit van het radio/cd-systeem van de Leon ondersteunt mijn telefoon niet volledig (geen synchronisatie met telefoonboek/oproepen). Is Columbus compatible met een smartphone met windows mobile professional?

Of moet ik er dan nog bijvoorbeeld een parrot tussen laten zetten?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Zoals je hier hebt kunnen lezen is de Columbus een broertje van de RNS510. Beide toestellen ondersteunen op geen enkele wijze een telefoon. Daar is al voldoende aandacht aan besteed. Alle functionaliteit moet komen van de BT Carkit, de interface en de stuurwielbediening
Als er geen bijbehorende Premium BT carkit aan hangt krijg je zelfs niets op je scherm te zien! En of dat in jouw Seat is te installeren betwijfel ik ten zeerste. Dus met een Parrot gaat het al helemaal niet

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Maxcaliber
New Member
New Member

Tuurlijk i.c.m. een BT carkit voorbereiding

Ik bedoel natuurlijk ook met een BT carkit voorbereiding. Ik lees alleen dat de BT carkit voorbereiding niet alle toestellen ondersteunt en dat er dan een parrot tussengeplaatst wordt om m.n. nieuwere toestellen te ondersteunen. Echter de LG KS-20 ondersteunt vrij veel bluetooth protocollen. Maar ik zal het eens bij de dealer navragen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Het probleem zoals ik uit je verhaal begrijp, is dat je een Seat Leon rijdt en daar een Columbus in wilt (laten) plaatsen. En dan wil je een BT voorbereiding aanbrengen. Maar daar word je niet wijzer van.
Uitsluitend met de Premium carkit krijg je volledige BT functionaliteit/bediening via de Columbus en dan moet je ook nog een stuurwielbediening en evt een boordcomputer Plus hebben alsmede CAN 2.0 protocol.

En zoals gezegd, het is uiterst twijfelachtig of jij een bestaande auto nog kunt uitrusten met deze installatie.
Als het al zou kunnen zijn de meerkosten ruim € 1000 voor de diverse extra onderdelen

Het erbij of ertussen plaatsen van een Parrot is dus volkomen zinloos

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Maxcaliber
New Member
New Member

sorry voor het misverstand

Ik rij momenteel in een Seat Leon maar wil graag een Skoda Octavia Elegance Business edt. bestellen. Uitgerust met het Columbus navigatie-systeem en bluetooth carkit voorbereiding. Vraag me alleen af of dit gaat werken met een heel nieuw toestel als de LG KS-20. Heb van collega's begrepen dat standaard carkit voorbereiding vaak achterlopen op bijvoorbeeld de carkits van Parrot. De LG KS-20 is een smartphone uitgerust met windows mobile proffesional.

Ik heb in de Seat in ieder geval compatibiliteits problemen met de bluetooth verbinding (adresbook wordt niet geupload naar de radio/mp3/bluetooth).

In ieder geval al bedankt voor het meedenken!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Maar nogmaals:
Met de standaard BT carkit voorbereiding werkt er nog helemaal niets via de Columbus. Deze wordt alleen ingeschakeld als de telefoon actief wordt. Ook met een Parrot bereik je helemaal niets.

Om iets op je scherm te krijgen moet je de Premium kit hebben

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Higgy
Moderator
Moderator

Bericht door Higgy »

Om m'n eigen draadje weer even op te pakken :)
Nog steeds erg enthousiast over de Columbus. M'n vrouw maakte een keer mee (waarom gebeurt HAAR dat altijd?) dat bij het aanzetten van de auto de Columbus om de viercijferige code vroeg. Die via een zeer behulpzame dealer de volgende dag al gekregen, maar toen was die vraag van de Columbus al weer verdwenen. Bizar. In elk geval heb ik nu de fabriekscode voor mijn radio, mocht het nog een keer gebeuren.
Verder (maar wellicht dat een van de Columbus-collegae dat kan beamen/ontkrachten) heb ik de indruk dat als ik bijv. linksaf moet slaan en daarna de tweede weg rechts, de Columbus zegt "Nu linksaf en daarna de twee ah rechts", alsof ze 'afslag' had willen zeggen en daar ah van maakt. Maar dat gaat zo vlot dat het ook best aan mij kan liggen. Daarnaast: "nu linksaf en daarna de tweede rechts" is ook volkomen begrijpelijk.

Door een tip alhier (want ik lees nooit handleidingen :oops: ) heb ik ook de schaal op automatisch gezet, dat IS me toch handig: vanzelf in- en uitzoomen! Erg praktisch!
Verder vandaag een handigheidje ontdekt: als Truus aan het praten is en het schikt even niet (omdat je net bijv. het ANP-nieuws op de radio aan het volgen bent) dan volstaat een tikje op het luidsprekertoetsje op het stuur mijn mijn Octavia om die gesproken melding te onderbreken. Let wel: dat geldt dan alleen voor die ene melding, de volgende zal weer luid en Belgisch :wink: overkomen.

O ja, Skoda, zouden jullie AUB een Nederlandse stem in de volgende systeemupdate kunnen zetten? Ik word een beetje simpel van de meerijders die roepen: "ze spreekt Belgisch!"

Volgende week 3 weken naar Hongarije, krijgt de Columbus de echte duurtest.
TomTom One XL Europa

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Higgy
Moderator
Moderator

Bericht door Higgy »

Vrijdag zowaar de eerste, curieuze, hanger van het systeem: kaartbeeld bevroor, navi bleef echter correct doornavigeren en pijltjesgedeelte volgde wel mijn positie.
Een softreset verhielp gelukkig het probleem.

De Columbus is in de Superb2 per direct te bestellen as-is, of tegen meerprijs met TV-tuner eraan (in?).
Zal wel een DVB-T tuner zijn...
TomTom One XL Europa

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Zou daar het probleem niet kunnen zitten, dat jouw Columbus wel in de gaten heeft dat je in één week niet drie weken mat vakantie kunt? :wink:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Higgy
Moderator
Moderator

Bericht door Higgy »

Gerritje schreef:
Zou daar het probleem niet kunnen zitten, dat jouw Columbus wel in de gaten heeft dat je in één week niet drie weken mat vakantie kunt? :wink:
Touché! :lol:
TomTom One XL Europa

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Flitsmelder op columbus infotainmentsysteem