te vroeg
-
- New Member
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 03 nov 2003 09:20
te vroeg
Ik heb een Blaupunkt Naivigatiesysteem RNS 150 in mijn auto maar krijg hem niet goed geconfigureerd. De afslagen worden te voeg aangegeven waardoor het systeem niet precies werkt. Heb het al manueel geconfigureerd en automatisch laten configureren maar werkt niet. Ik heb genoeg satteliet-ontvangst. Wie helpt mij, want hier heb ik dus niets aan !!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 224
- Lid geworden op: 15 sep 2003 00:07
typisch gevalletje van Calibreren. (ijken van juiste geografische positie)
ga in je menu naar je navigatie menu, ga van daar naar installatie en kies voor calibratie. mocht dat gelocked zijn wis dan je geschiedenis,
kiesvoor automatisch calibreren en volg de instructies, je zal op een rustig stukje weg 5-15km p/uur moeten gaan rijden over een afstand van enkele honderden meters. het systeem geeft zelf de voortgang er wel van aan.
zodra dit afgesloten is zal je direct het verschil merken met je positiebepaling tijdens het navigeren.
LETOP!
nou kan het zijn dat het hele rijtje hierboven niet aanslaat,
waarschijnlijk maak je dan niet gebruik van de achteruitrij aansluiting van je RNS150.
ik sluit em zelf ook nooit aan omdat je toch geen 100 km achteruit rijd..
echter, sommige types zal ie WEL aangesloten moeten worden omdat de calibratie niet optimaal geschied.
wel opletten met je GPS status dat je minimaal 4 satellieten ter beschikking hebt, liefst 8 stuks.
succes!
ga in je menu naar je navigatie menu, ga van daar naar installatie en kies voor calibratie. mocht dat gelocked zijn wis dan je geschiedenis,
kiesvoor automatisch calibreren en volg de instructies, je zal op een rustig stukje weg 5-15km p/uur moeten gaan rijden over een afstand van enkele honderden meters. het systeem geeft zelf de voortgang er wel van aan.
zodra dit afgesloten is zal je direct het verschil merken met je positiebepaling tijdens het navigeren.
LETOP!
nou kan het zijn dat het hele rijtje hierboven niet aanslaat,
waarschijnlijk maak je dan niet gebruik van de achteruitrij aansluiting van je RNS150.
ik sluit em zelf ook nooit aan omdat je toch geen 100 km achteruit rijd..
echter, sommige types zal ie WEL aangesloten moeten worden omdat de calibratie niet optimaal geschied.
wel opletten met je GPS status dat je minimaal 4 satellieten ter beschikking hebt, liefst 8 stuks.
succes!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 383
- Lid geworden op: 28 okt 2003 21:33
probleem rns150
hallo
heb dit ook gehad bij een vriend van me
maar wel opgelost
de eingie manier die ons lukt was met de handmatige invoer
precies 2 km te rijden en dan dus ook ingeven dat er 2 km is gereden
hiernaar werkte hij bij ons perfeckt
dus dagteller op nul en 2 km precies rijden
al het automatich ging niet ook al melde de navi dat hij klaar is
probeer het eens
(ps heb je de constante stroom en de geschakkelde stroom goed aangesloten ?)
als dit niet het geval is moet je dit iedere keer doen als je de auto start)
bij mijn vriend hebben we er een verloop stekker van iso naar iso ingezet waarbij de constantestroom en de geschakeldestroom gewisseld werden. omdat deze standart op de auto anders zaten dat de navi vereiste
laurens
heb dit ook gehad bij een vriend van me
maar wel opgelost
de eingie manier die ons lukt was met de handmatige invoer
precies 2 km te rijden en dan dus ook ingeven dat er 2 km is gereden
hiernaar werkte hij bij ons perfeckt
dus dagteller op nul en 2 km precies rijden
al het automatich ging niet ook al melde de navi dat hij klaar is
probeer het eens
(ps heb je de constante stroom en de geschakkelde stroom goed aangesloten ?)
als dit niet het geval is moet je dit iedere keer doen als je de auto start)
bij mijn vriend hebben we er een verloop stekker van iso naar iso ingezet waarbij de constantestroom en de geschakeldestroom gewisseld werden. omdat deze standart op de auto anders zaten dat de navi vereiste
laurens
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 224
- Lid geworden op: 15 sep 2003 00:07
ah das goed dat je dat gemeten/gecontroleerd hebt.
echter, de handmatige instelling van Blaupunkt is alleen bedoelt om calibratie bij te stellen, lees fijnafstemming.
de exacte calibratie moet in alle rust en tijd voorgenomen worden.
dus een rustig plekje zoeken en 5-15km/uur gaan rijden .
zie je de voortgangs indicator lopen op je scherm dan meet ie zuiver.
kies automatisch calibreren dus.
handmatige afstelling is nodig, zo leert de ervaring, dat de GYRO niet altijd zuiver ingelezen kan worden dan wel niet in evenwicht is(zgn Gyroweegschaal, herkenbaar aan gradenboog aan linker zijde.)
ook kunnen sterke bewolking en dus door slecht weer beperkte satellietontvangst optreden, zodat de calibratie als het ware enkele meters en meer kan verschieten.
als je dus automatisch calibreerd(altijd goed) dan is dat vaak nodig als je Navigatie helemaal geen coördinaten geijkt heeft gehad, hij is dan ook redelijk lang bezig deze te zoeken en te synchroniseren met je CDrom.
we praten hier dan over vaak vele kilometers samenvoegen.
de handmatige calibratie kan een postie verschil en enkele meters tot enkele honderden meters snel corrigeren. (vandaar deze optie)
maar is enkel noodzakelijk als de navigatie af toe, enkel even naast de weg zit.
ik controleer dit altijd even iedere paar maand.
verder moet op de RNS 150, de achteruitrij +12v WEL aangesloten zijn,
(anders maakt ie vroeg of laat Major f*ck ups.) en blijf je calibreren.
de moderne DXR70 en DXR52 zijn ze wel handig, maar kunnen evt zonder deze aansluiting volstaan.
echter, de handmatige instelling van Blaupunkt is alleen bedoelt om calibratie bij te stellen, lees fijnafstemming.
de exacte calibratie moet in alle rust en tijd voorgenomen worden.
dus een rustig plekje zoeken en 5-15km/uur gaan rijden .
zie je de voortgangs indicator lopen op je scherm dan meet ie zuiver.
kies automatisch calibreren dus.
handmatige afstelling is nodig, zo leert de ervaring, dat de GYRO niet altijd zuiver ingelezen kan worden dan wel niet in evenwicht is(zgn Gyroweegschaal, herkenbaar aan gradenboog aan linker zijde.)
ook kunnen sterke bewolking en dus door slecht weer beperkte satellietontvangst optreden, zodat de calibratie als het ware enkele meters en meer kan verschieten.
als je dus automatisch calibreerd(altijd goed) dan is dat vaak nodig als je Navigatie helemaal geen coördinaten geijkt heeft gehad, hij is dan ook redelijk lang bezig deze te zoeken en te synchroniseren met je CDrom.
we praten hier dan over vaak vele kilometers samenvoegen.
de handmatige calibratie kan een postie verschil en enkele meters tot enkele honderden meters snel corrigeren. (vandaar deze optie)
maar is enkel noodzakelijk als de navigatie af toe, enkel even naast de weg zit.
ik controleer dit altijd even iedere paar maand.
verder moet op de RNS 150, de achteruitrij +12v WEL aangesloten zijn,
(anders maakt ie vroeg of laat Major f*ck ups.) en blijf je calibreren.
de moderne DXR70 en DXR52 zijn ze wel handig, maar kunnen evt zonder deze aansluiting volstaan.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- New Member
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 17 nov 2003 22:39
Het aansluiten van de achteruitdraad is wel belangrijk, om 3 redenen.
Lukt het niet om de achteruitrijlamp aansluiting te vinden, zet dan een constante massa op deze aansluiting (de navigatie denkt dan dat de auto altijd vooruit rijdt.
De redenen voor deze (massa) aansluiting:
Als er niets wordt aangesloten gaat deze aansluiting soms zweven (geen plus en geen min) het kan dan voorkomen dat de navigatie tijdens het vooruitrijden denkt dat er achteruit wordt gereden. de gereden afstanden kloppen dan niet meer.
De in te stellen diefstal code kijkt naar massa op deze achteruitrij aansluiting.
Geen achteruitrij-massa met geactiveerde code betekent de code opnieuw ingeven, telkens na het aanzetten van het contact.
Bij het aansluiten van een wisselaar zonder de achteruitrij-massa, verliest de wisselaar zijn geheugen na het afzetten van het contact. Bij het opnieuw op contact zetten worden alle CD's in de wisselaar eerst opnieuw gelezen voordat het afspelen begint. Is de achteruit-massa wel aangesloten begint de wisselaar direct met spelen.
Bij de automatische calibratie moet niet 5 tot 15 km/uur worden gereden, maar een afstand van 5 tot 15 km, de snelheid doet er niet toe, als er maar voldoende satellieten zijn. (eerste balkje op scherm loopt langzaam vol.
Groeten, Adri
Lukt het niet om de achteruitrijlamp aansluiting te vinden, zet dan een constante massa op deze aansluiting (de navigatie denkt dan dat de auto altijd vooruit rijdt.
De redenen voor deze (massa) aansluiting:
Als er niets wordt aangesloten gaat deze aansluiting soms zweven (geen plus en geen min) het kan dan voorkomen dat de navigatie tijdens het vooruitrijden denkt dat er achteruit wordt gereden. de gereden afstanden kloppen dan niet meer.
De in te stellen diefstal code kijkt naar massa op deze achteruitrij aansluiting.
Geen achteruitrij-massa met geactiveerde code betekent de code opnieuw ingeven, telkens na het aanzetten van het contact.
Bij het aansluiten van een wisselaar zonder de achteruitrij-massa, verliest de wisselaar zijn geheugen na het afzetten van het contact. Bij het opnieuw op contact zetten worden alle CD's in de wisselaar eerst opnieuw gelezen voordat het afspelen begint. Is de achteruit-massa wel aangesloten begint de wisselaar direct met spelen.
Bij de automatische calibratie moet niet 5 tot 15 km/uur worden gereden, maar een afstand van 5 tot 15 km, de snelheid doet er niet toe, als er maar voldoende satellieten zijn. (eerste balkje op scherm loopt langzaam vol.
Groeten, Adri
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 644
- Lid geworden op: 01 sep 2003 22:14
achteruitrijdraad moet perse aan massa, tacho moet aan gesloten zijn en gps moet in orde zijn anders vind hij nooit zijn weg, voer een adres in +- 30 kilometer en rij daar heen natuurlijk wel een bekend adres, probeer veelal straten van 5 jaar en ouder te nemen die zeker op de kaart staan, en neem zoveel mogelijk afslagen en verschillende straten, blaupunkt vindt zijn weg namelijk door de landen cd die er in ligt en niet door gps dit is slechts een hulp middel bij blaupunkt en kan desnoods later zelfs worden afgekoppeld dit is natuurlijk geen aanrader
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Hallo,
Frans schreef:
Voor een achtergrondverhaal over dit onderwerp zie: http://www.navigatiehelpsite.nl/Forum/v ... .php?t=773
Groet,
JW
Frans schreef:
Dat moet inderdaad gebeuren als je 'm om een of andere reden NIET normaal met het achteruitrij contact verbindt. Want dat blijft gewoon de beste oplossing.achteruitrijdraad moet perse aan massa
Voor een achtergrondverhaal over dit onderwerp zie: http://www.navigatiehelpsite.nl/Forum/v ... .php?t=773
Groet,
JW
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- New Member
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 02 apr 2004 00:32
Stel ook de gyroscoop goed af!
Naast het aansluiten van het achteruitrijsignaal, is ook het juist horizontaal stellen van de ingebouwde gyroscoop van belang.
Kijk hierbij goed hoe de radio in het dashboard komt te zitten. Steek desnoods een stukje hout in de radioschacht en meet de hoek met de vertikaal met behulp van een gradenboog en een waterpas.
De gyroscoop kan worden versteld door het losdraaien van een borgschroefje, waardoor de juiste hoek kan worden ingesteld. Goed vastzetten, en opletten dat de stand niet verandert tijdens het vastzetten.
Als de gyrospoop niet juist werkt, zal ook dit resulteren in een foutafwijking.
Kijk hierbij goed hoe de radio in het dashboard komt te zitten. Steek desnoods een stukje hout in de radioschacht en meet de hoek met de vertikaal met behulp van een gradenboog en een waterpas.
De gyroscoop kan worden versteld door het losdraaien van een borgschroefje, waardoor de juiste hoek kan worden ingesteld. Goed vastzetten, en opletten dat de stand niet verandert tijdens het vastzetten.
Als de gyrospoop niet juist werkt, zal ook dit resulteren in een foutafwijking.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Re: Stel ook de gyroscoop goed af!
Inderdaad, als die gyro niet weet onder welke hoek hij staat zal hij de hoekverdraaiing van de auto verkeerd interpreteren. Met als gevolg een fout in de "mapmatching".fvdveen schreef:Naast het aansluiten van het achteruitrijsignaal, is ook het juist horizontaal stellen van de ingebouwde gyroscoop van belang.
Kijk hierbij goed hoe de radio in het dashboard komt te zitten. Steek desnoods een stukje hout in de radioschacht en meet de hoek met de vertikaal met behulp van een gradenboog en een waterpas.
De gyroscoop kan worden versteld door het losdraaien van een borgschroefje, waardoor de juiste hoek kan worden ingesteld. Goed vastzetten, en opletten dat de stand niet verandert tijdens het vastzetten.
Als de gyrospoop niet juist werkt, zal ook dit resulteren in een foutafwijking.
Inmiddels ben ik er achter dat de verschillende fabrikaten daar onderscheidelijk op reageren, en het is zeer wel mogelijk dat de RNS 150 tot de categorie van behoorlijk gevoelig behoort. Bij de VDO is er een marge van 5 graden, daarbij stel je de hoek met sprongetjes van 5 graden (softwarematig) in.
Groet,
JW
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |