coordinaten invoeren??
-
- Junior Member
coordinaten invoeren??
Ik heb mischien domme vraag maar ik heb dus een Becker traffic pro 4751 en als ik daar een plaats zoek in het buitenland en deze plaats staat niet op de cd,kan ik dan wel deze plaats vinden met behulp van coordinaten???
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
Nee dat kan niet.
Als jij coördinaten invoert moet je om die plek te kunnen bereiken ook een weg daar naar toe hebben. En als die gegevens niet in de database staan kan er geen route worden berekend
Als jij coördinaten invoert moet je om die plek te kunnen bereiken ook een weg daar naar toe hebben. En als die gegevens niet in de database staan kan er geen route worden berekend
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
Hide post links |
-
- Normal Member
Domme vragen bestaan niet.......
Als je software versie 8.0 of hoger gebruikt kun je gewoon coördinaten invoeren als bestemming.
Als de plaats/straat/heuvelrug etc. zelf niet in de database staat wordt je er uiteindelijk met de pijl naartoe geleid.
Als je software versie 8.0 of hoger gebruikt kun je gewoon coördinaten invoeren als bestemming.
Als de plaats/straat/heuvelrug etc. zelf niet in de database staat wordt je er uiteindelijk met de pijl naartoe geleid.
Hide post links |
-
- Senior Member
Toch is dit interessant!Mr.BS schreef:Als de plaats/straat/heuvelrug etc. zelf niet in de database staat wordt je er uiteindelijk met de pijl naartoe geleid.
Ik vraag me in alle ernst af hoe de begeleiding dan verloopt. Dat er eerst over bestaande wgen wordt genavigeerd lijkt me duidelijk maar op een gegeven moment houdt het gedigitaliseerde gebied op en dan zou er alleen een richtingspijl over blijven of stel ik me dit verkeerd voor?
Ik zit met een 4720 met versie 10.0 en kan het niet uittesten omdat deze alleen maar in testopstelling staat.
Toch eens kijken of ik echt coördinaten kan invoeren zoals jij zegt vanaf versie 8.0 . Vandaar dat de handleiding daar niets over zegt. Dat ik mijn huidige positie in coordinaten kan opslaan was me wel bekend.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
Hide post links |
-
- Junior Member
ik kan wel coordinaten invoeren dat is mijn vraag ook niet,maar of ik met deze coordinaten op plaats van bestemming komt ook al staat deze plaats niet op de cd.
oja ik heb versie 10.0
oja ik heb versie 10.0
Hide post links |
-
- Normal Member
Klopt Gerritje, gewoon de pijl volgen.....mits je je daar mag begeven natuurlijk....
Hide post links |
-
- Senior Member
Dan heb ik dus gelijk als ik zeg dat de ingegeven positie in gedigitalisaeerd gebied moet liggen. Coördinaten midden in een weiland leiden niet tot een correcte of zelfs helemaal geen begeleiding.
Hide post links |
-
- Normal Member
Ah, nu snap ik meteen waarom het Gerritje is en niet gewoon Gerrit.
Hide post links |
-
- Junior Member
Ik neem aan dat de bestemming in het buitenland geen "weiland" is. Als het daadwerkelijk een straat is, bv nieuwbouw kun je wel met coordinaten werken.
Je kunt idd navigeren tot en met het punt waar de digitale kaart eindigt. Als je dan de richtingspijl volgt kom je toch wel op je bestemming. Als je dan daar bent, zegt het systeem: bestemmingsgebied bereikt!
Ik weet dit uit recente ervaring...
Groeten uit Amersfoort (Waar veel nieuwbouw is).
Je kunt idd navigeren tot en met het punt waar de digitale kaart eindigt. Als je dan de richtingspijl volgt kom je toch wel op je bestemming. Als je dan daar bent, zegt het systeem: bestemmingsgebied bereikt!
Ik weet dit uit recente ervaring...
Groeten uit Amersfoort (Waar veel nieuwbouw is).
http://www.eurobilltracker.com/index.php?referer=39139
Hide post links |
-
- Senior Member
Dat lijkt aardig, maar je kunt op die manier voor rare verrassingen komen te staan. Zoals een watertje waar je overheen moet, of nog wat anders.
Ik reed destijds met de Duitse CD in m'n MS 5000, waarop ook MRE's stonden. Als ik dan terug naar huis reed, en m'n huis als eindbestemming ingegeven had (die is opgeslagen en staat er als coordinaat in!) dan ging dat prima als ik de grens overging. Hij begeleide me dan via de A73, A50, A15 naar de A2, maar dan komt er een moment dat mijn stad niet op de kaart staat. Je ziet de pijl dan wel, maar je kunt niet zien welke afslag je vanaf de A2 moet nemen, en dus mis je die en blijf je op de A2. Op een goed moment zie je die pijl wel naar rechts draaien, maar je kunt daar de snelweg niet meer af, dat wordt dan een eind doorrijden.
Hetzelfde kan je overkomen als je een plaats aan de andere kant van een spoorlijn, rivier of wat dan ook moet hebben. Die pijl draait dan wel, maar jij kunt daar niet komen
Groet,
JW
Ik reed destijds met de Duitse CD in m'n MS 5000, waarop ook MRE's stonden. Als ik dan terug naar huis reed, en m'n huis als eindbestemming ingegeven had (die is opgeslagen en staat er als coordinaat in!) dan ging dat prima als ik de grens overging. Hij begeleide me dan via de A73, A50, A15 naar de A2, maar dan komt er een moment dat mijn stad niet op de kaart staat. Je ziet de pijl dan wel, maar je kunt niet zien welke afslag je vanaf de A2 moet nemen, en dus mis je die en blijf je op de A2. Op een goed moment zie je die pijl wel naar rechts draaien, maar je kunt daar de snelweg niet meer af, dat wordt dan een eind doorrijden.
Hetzelfde kan je overkomen als je een plaats aan de andere kant van een spoorlijn, rivier of wat dan ook moet hebben. Die pijl draait dan wel, maar jij kunt daar niet komen
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Hide post links |
-
- Junior Member
Ik vraag me af of de plaats echt niet op de cd staat, zoveel nieuwe plaatsen komen er nu ook niet bij.
In het buitenland wil de spelling nog wel eens dusdanig afwijkend zijn dat we via de manier van invoeren die we gewend zijn niet uitkomen op het gewenste plaatsje (of we gebruiken in Nederland een andere benaming voor de bewuste plaats).
Invoeren van de postcode (indien aanwezig) wil dan nog wel eens helpen. Ook bij de coordinaten kan ik me dat voorstellen, met inachtname van hetgeen hierboven allemaal gemeld wordt.
In het buitenland wil de spelling nog wel eens dusdanig afwijkend zijn dat we via de manier van invoeren die we gewend zijn niet uitkomen op het gewenste plaatsje (of we gebruiken in Nederland een andere benaming voor de bewuste plaats).
Invoeren van de postcode (indien aanwezig) wil dan nog wel eens helpen. Ook bij de coordinaten kan ik me dat voorstellen, met inachtname van hetgeen hierboven allemaal gemeld wordt.
Hide post links |
-
- New Member
Coords invoeren kan
De Becker kan met Coords werken. Als de coordinaten op een daadwerkelijk bestaande straat of weg voorkomen, leidt ie je er probleemloos naar toe, wel moet je kijken naar het formaat van coordinaten. Veelal worden die in WGS84 genoteerd, en dat kan de becker weer niet mee omgaan.
Als je zowel van Noord als Oost, de laatste 3 vermenigvuldigd met 0,06 en je rond af naar dichtsbijzijnde heel, dan brengt de becker je er voortreffelijk naar toe
'Team Kleijn'
Rob
Als je zowel van Noord als Oost, de laatste 3 vermenigvuldigd met 0,06 en je rond af naar dichtsbijzijnde heel, dan brengt de becker je er voortreffelijk naar toe
'Team Kleijn'
Rob
Hide post links |
-
- Senior Member
Daar waar je gaat uitleggen dat coördinaten een notatiewijze hebben in WGS84 sla je de plank helaas volledig mis.wel moet je kijken naar het formaat van coordinaten. Veelal worden die in WGS84 genoteerd
De notatiewijze in graden en decimalen heeft absoluut niets te maken met de geodetische basis van ons, thans ook voor GPS gebruikte, model van de internationale ellipsoïde.
Zie ook de nederlandse Wikipedia:
WGS84 (World Geodetic System 1984) is het referentiesysteem (geodetisch datum) voor de aarde dat gedefinieerd wordt door GPS dat op enkele centimeters gelijk is aan het officiële (maar minder toegankelijke) wereldwijde referentiesysteem ITRS. Daardoor is WGS84 een van de meest gebruikte referentiesystemen.
Geografische coördinaten in WGS84 zijn gebaseerd op de WGS84-ellipsoïde, een wiskundig model van de aarde. Een ellipsoïde wordt gedefiniëerd een met een equatoriale straal en een poolstraal. Deze halve lange en halve korte as worden vaak aangeduid door de letters a en b. In plaats van de halve korte as wordt ook wel een variabele voor de afplatting gebruikt 1/f of de excentriciteit e in het kwadraat. De halve lange as is gelijk aan de GRS80-ellipsoide van ITRS (6 378 137,000 m). De afplatting is door een afrondingsfout een heel klein beetje (minder dan een millimeter) anders dan GRS80. De positionering en oriëntering van de ellipsoïde ten opzichte van de aarde verschillen zoals gezegd enkele centimeters.
Het komt er op neer dat de verschillen die ontstaan door het berekenen op basis van de zuivere bol en de werkelijkheid van de ellipsoïde, moeten worden gecompenseerd in een rekenmodel
Ook de suggestie voor de wijze van omrekenen naar graden, minuten, seconden en de decimalen daarvan is enigszins verkeerd weergegeven. Om van decimale graden naar minuten te gaan moet je namelijk vermenigvuldigen met 60 (en niet met 0.06) en de daaruitvolgende decimalen wederom met 60 om seconden te krijgenAls je zowel van Noord als Oost, de laatste 3 vermenigvuldigd met 0,06 en je rond af naar dichtsbijzijnde heel, dan brengt de becker je er voortreffelijk naar toe
Hide post links |
-
- Starting Member
Ik doe dit wel vaker maar dan met traffic pro HighSpeed 7820 (of de 4700serie het ook heeft weet ik niet)
Mijn ouders hebben een plezierjacht en als ze dan, ergens in Friesland zitten aan een watertje,
hebben ze vaak wel een fietspad of auto-weg erlangs maar geen straatnaam.
Mijn vader heeft een losse GPS en die coordinaten belt hij dan door, ik zet ze in mijn Navigatie (onder keuze plaats en postcode ook coordinaten) en ik word meestal zo dichtbij mogelijk afgeleverd, je hebt natuurlijk wel kans dat je aan de andere kant van een kanaal komt, (als hij op het weggetje staat gebeurt dat niet, maar met slecht weer blijft hij ook wel eens in de boot zitten) maar omrijden is dan niet zo bewerkelijk (en met een boot kunnen ze altijd mijn kant ook op)
Ze zorgen alleen altijd dat ze aan een bestaand weggetje zitten dus offroad hoef ik nooit te gaan, dus of de pijl dan de bestemming aan gaat wijzen (of zoals standaard het noorden) weet ik niet.
Mijn ouders hebben een plezierjacht en als ze dan, ergens in Friesland zitten aan een watertje,
hebben ze vaak wel een fietspad of auto-weg erlangs maar geen straatnaam.
Mijn vader heeft een losse GPS en die coordinaten belt hij dan door, ik zet ze in mijn Navigatie (onder keuze plaats en postcode ook coordinaten) en ik word meestal zo dichtbij mogelijk afgeleverd, je hebt natuurlijk wel kans dat je aan de andere kant van een kanaal komt, (als hij op het weggetje staat gebeurt dat niet, maar met slecht weer blijft hij ook wel eens in de boot zitten) maar omrijden is dan niet zo bewerkelijk (en met een boot kunnen ze altijd mijn kant ook op)
Ze zorgen alleen altijd dat ze aan een bestaand weggetje zitten dus offroad hoef ik nooit te gaan, dus of de pijl dan de bestemming aan gaat wijzen (of zoals standaard het noorden) weet ik niet.
Hide post links |
-
- Starting Member
Voor mijn woonlokatie in Purmerend is het intypen bv:
523040 noord 4 (omdat dit alleen de 4 is moet ik er een gradenteken bij selecteren) 5806 oost
Dus als je tientallen moet intypen kun je gewoon doortypen (graden en comma's verschijnen vanzelf) maar bij alleenstaande cijfers moet je achter zo'n cijfer een gradenteken selecteren en tussendoor krijg je de keuze noord of zuid en oost of west.
523040 noord 4 (omdat dit alleen de 4 is moet ik er een gradenteken bij selecteren) 5806 oost
Dus als je tientallen moet intypen kun je gewoon doortypen (graden en comma's verschijnen vanzelf) maar bij alleenstaande cijfers moet je achter zo'n cijfer een gradenteken selecteren en tussendoor krijg je de keuze noord of zuid en oost of west.
Hide post links |
-
- New Member
Omrekenen Coordinaten
Ondanks de hier bovenstaande technische uitleg van Gerritje, kom ik er perfect! Ik gebruik dit trucje al jaren om een WGS 84 coordinaat (Zo worden ze genoteerd op geocaching.com) om te rekenen in iets wat de becker 'slikt' en me er ook tadeloos heen brengt.... t.o.v. de WGS84 notatie is de Becker iets onnauwkeuriger maar voldoende nauwkeurig om daar te komen waar je wilt zijn....Gerritje schreef:Daar waar je gaat uitleggen dat coördinaten een notatiewijze hebben in WGS84 sla je de plank helaas volledig mis.wel moet je kijken naar het formaat van coordinaten. Veelal worden die in WGS84 genoteerd
De notatiewijze in graden en decimalen heeft absoluut niets te maken met de geodetische basis van ons, thans ook voor GPS gebruikte, model van de internationale ellipsoïde.
Zie ook de nederlandse Wikipedia:
WGS84 (World Geodetic System 1984) is het referentiesysteem (geodetisch datum) voor de aarde dat gedefinieerd wordt door GPS dat op enkele centimeters gelijk is aan het officiële (maar minder toegankelijke) wereldwijde referentiesysteem ITRS. Daardoor is WGS84 een van de meest gebruikte referentiesystemen.
Geografische coördinaten in WGS84 zijn gebaseerd op de WGS84-ellipsoïde, een wiskundig model van de aarde. Een ellipsoïde wordt gedefiniëerd een met een equatoriale straal en een poolstraal. Deze halve lange en halve korte as worden vaak aangeduid door de letters a en b. In plaats van de halve korte as wordt ook wel een variabele voor de afplatting gebruikt 1/f of de excentriciteit e in het kwadraat. De halve lange as is gelijk aan de GRS80-ellipsoide van ITRS (6 378 137,000 m). De afplatting is door een afrondingsfout een heel klein beetje (minder dan een millimeter) anders dan GRS80. De positionering en oriëntering van de ellipsoïde ten opzichte van de aarde verschillen zoals gezegd enkele centimeters.
Het komt er op neer dat de verschillen die ontstaan door het berekenen op basis van de zuivere bol en de werkelijkheid van de ellipsoïde, moeten worden gecompenseerd in een rekenmodel
Ook de suggestie voor de wijze van omrekenen naar graden, minuten, seconden en de decimalen daarvan is enigszins verkeerd weergegeven. Om van decimale graden naar minuten te gaan moet je namelijk vermenigvuldigen met 60 (en niet met 0.06) en de daaruitvolgende decimalen wederom met 60 om seconden te krijgenAls je zowel van Noord als Oost, de laatste 3 vermenigvuldigd met 0,06 en je rond af naar dichtsbijzijnde heel, dan brengt de becker je er voortreffelijk naar toe
'Team Kleijn'
Rob
Hide post links |
-
- Senior Member
Er blijft toch enige verwarrign bestaan. Er is geen WGS84 notatie. Er is alleen maar een methode om coördinaten te laten berekenen op zodanige wijze dat ze overeenkomen met een kaart die op WGS84 is gebaseerd.
Een echte GPS kun je ook instellen op alle beschikbare geodetische systemen zodat je ook kunt navigeren op andere soorten kaarten.
Dus om zo maar de volgens WGS84 verkregen coördinaten te gebruiken heeft uitsluitend zin als je daarbij een kaart gebruikt die ook op WGS84 is gebaseerd. En andersom, een coordinaat invoeren is aardig, maar van de gemiddelde GPS wordt aangenomen dat deze op WGS84 is gebaseerd en zul je de coördinaten van een WGS84 kaart moeten halen.
Een echte GPS kun je ook instellen op alle beschikbare geodetische systemen zodat je ook kunt navigeren op andere soorten kaarten.
Dus om zo maar de volgens WGS84 verkregen coördinaten te gebruiken heeft uitsluitend zin als je daarbij een kaart gebruikt die ook op WGS84 is gebaseerd. En andersom, een coordinaat invoeren is aardig, maar van de gemiddelde GPS wordt aangenomen dat deze op WGS84 is gebaseerd en zul je de coördinaten van een WGS84 kaart moeten halen.
Hide post links |
-
- Junior Member
Moet ik trouwens ook cd's verwisselen als ik in B.V. Tsjechie komt,dit heb ik ergens gehoord?
Ik heb Versie 9.0 (4cd's)
Ik heb Versie 9.0 (4cd's)
Hide post links |
-
- Senior Member
Het is niet persé noodzakelijk als je er naar toe rijdt omdat op elke cd de hoofdwegen van Europa staan.
Maar aangezien Tsjechië op de CD Zuid Europa staat zul je voor gedetaiilleerde informatie en het opzoeken en vastleggen van een adres aldaar, wel eerst deze cd moeten gebruiken. En deze kun je zelfs vanaf je huisadres gebruiken, mits je dicht genoeg bij een gedigitaliseerde weg bent.
Maar aangezien Tsjechië op de CD Zuid Europa staat zul je voor gedetaiilleerde informatie en het opzoeken en vastleggen van een adres aldaar, wel eerst deze cd moeten gebruiken. En deze kun je zelfs vanaf je huisadres gebruiken, mits je dicht genoeg bij een gedigitaliseerde weg bent.
Hide post links |
-
- Junior Member
-
- Senior Member
Misschien 2% als je geluk hebt en dat betreft uiteraard hoofdzakelijk Praag. Dus die paar procenten zeggen helemaal niets. De Database is al 3 of 4 jaar oud en toen was men nog maar net begonnen met Tsjechië. Kortom, je hebt er waarschijnlijk totaal niets aan. Je enige hoop is een versie 10.0
Hide post links |
-
- Junior Member
Ik dwaal af maar hoe kan het dat ik geen sattelieten ontvang,maar als ik een bestemming geeft hij wel de goede aanwijzegingen ook als ik van de route afwijkt.
Het gaat om een 4750(4720)traffic pro.
Het gaat om een 4750(4720)traffic pro.
Hide post links |
-
- Senior Member
Dat komt omdat een vast ingebouwd systeem, zoals je hier uitgebreid gedocumenteerd kunt nalezen, voor 95% navigeert op basis van hoekverdraaiing en snelheidsinformatie alsmede het achteruitrijsignaal.
Pas als het moeilijk wordt komt de GPS zelf in beeld.
Hide post links |
-
- Junior Member
Maar wanneer komt GPS dan aan de beurt en hoe wordt mijn positie dan bepaalt??
Gerritje schreef:Dat komt omdat een vast ingebouwd systeem, zoals je hier uitgebreid gedocumenteerd kunt nalezen, voor 95% navigeert op basis van hoekverdraaiing en snelheidsinformatie alsmede het achteruitrijsignaal.
Hide post links |
-
- Senior Member
Lees je een beetje in met viewtopic.php?t=8120 . En als je dan nog wat meer wilt weten hoe het werkt, is viewtopic.php?t=8370 erg interessant.
Dat geeft zeker antwoord op je vraag
Groet,
JW
Dat geeft zeker antwoord op je vraag
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Hide post links |
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Statistieken
- Laatste bericht
-
-
Reacties: 4
Weergaves: 1016